Laktoosi-intoleranssi vaikeiden ihmisten sairaus
Olen huomannut tuttavapiirissäni, että laktoosi-intoleranssi on poikkeuksetta ihmisillä, joille tuntuu kaikki muukin olevan vaikeaa. Nämä ihmiset narisevat aina ja kaikkialla. Olenkin tullut tukimuksissani johtopäätökseen, että laktoosi-intoleranssi on psyykkinen sairaus.
Kommentit (148)
sairaus vaan normaali tila ihmisellä. Epänormaalia on se että aikuinen juo ja pystyy juomaan maitoa. Näin.
Ja vaikka niin en katso olevani vaikea ihminen.
Minulla on ollut laktoosi-intoleranssi syntymästäni saakka, en ole voinut käyttää edes rintamaitoa,ja asia on todettu gastroskopialla ja koepaloilla,niin että sitä sait senkin vaikea psyykkinen provoilija.
lasketaan niin diabetes, reuma, syöpä- ihmiset kamalaa en voi kestää niitä, astmaatikkoja ja keliaakikkoja unohtamatta:) kyllä on vaikeaa olla ystäviä kenenkään kanssa jolla on joku sairaus
Niin laktoosi-intoleranssa tekee ihmisestä loisen. Ei ainakaan työt näy kiinnostavan.
Päinvastoin, ilman koneita esim pesevät pyykkiä ja jauhavat viljansa monissa kodeissa, ei taitais sulta onnistua edes ;)
Minä en ole millään muotoa vaikea ihminen, en ruoan kanssa, enkä muutenkaan. Mutta kuuntelen kyllä kaikkien muiden vaikeuksia. Minä kun en turhasta narise. Ihan höpöä. Ja ihan todellista tämä minulle on, tule vaikka kanssani vessaan esimerkiksi rahkan syömisen jälkeen.
kun olen syönyt maitotuotteita ja pieren seuraavat 2 vrk putkeen kuolemalle löyhkääviä jättipieruja.
Laktoosi-intoleranssi on ihmisen NORMAALI tila. Me laktoosia sietävät olemme mutantteja.
Terveisin saamelaisen geeniperimän omaava galaktoosi-intolerantikko!
Uskoisin, että ainakin 80% laktoosi-intolerantikoista on luulosairaita.
Anopilla on sekä sähköallergia että laktoosi-intoleranssi. Lisäksi liuta itse diagnosoituja
allergioita.
Laktoosi-intoleranssi on ihmisen NORMAALI tila. Me laktoosia sietävät olemme mutantteja.
Allekirjoitan täysin ap:n huomion. Mun kaveripiirissä juuri nää laktoosi-intolerantikot on niitä, jotka on muutenkin supernirsoja ("en tykkää oliiveista, en kalasta, en punaisista vihanneksista", lista on loputon). Parilla heistä on myös keksittyjä allergioita (yksi väittää olevansa keliaakikko mutta näyttää silti ottavan esim. pastaruokaa työpaikkaruokalassa jos toinen ruokavaihtoehto ei miellytä :D ).
Voi jumalauta mää inhoan noita keksittyjä allergioita! Mulla on yks kaveri jolla on käsittämättömän pitkä lista aineita, joista osalle on oikeasti allergisia ja osasta ei vaan tykkää (on tämän joskus aikoinaan myöntänyt mutta puhuu usein silti niistä allergioina). En halua enää esim. kutsua kyseistä hlöä luokseni syömään, ruoanlaitossa on kohtuuton vaiva. Samoin hänen kanssaan syömään meneminen - voi saakeli sitä ruokalistan päivittelyä, kun hänelle ei kelpaa mikään... Pitäköön tunkkinsa!
voidaan tutkimuksin posoittaa, ei ole keksittyä ja lakt.intoleranssi ei ole ALLERGIA. Opettele biologiaa ja genetiikkaa, jos et muuten usko.
No laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus. Kaikilla ihmisillä laktaasi entsyymi häviää suolesta imeväisiän jälkeen. Paitsi mutanteilla, jotka jostain syystä kärsii maitoa pitempään, mutta työssäni huomaan, että vanhukset oireilee jo lähes kaikki tavallisista maitotuotteista. Joten imeväisiän jälkeen ei ole tarkoitus juoda maitoa, ainostaan Suomessa niin tehdään. Mitään vaivaa laktaasientsyymin häviämisestä ei ole kun maitotaloustuotteita käytetään niinkuin muuallakin maailmassa eli juustoina ja kermana korkeintaan ruoan seassa kypsytettynä. Silloin jäljellä oleva/palautuva laktaasi pystyy sen hajottamaan. Väärät ruokatavat ja vähäinen liikunta aiheuttaa useimmat sairaudet. Poikkeuksena keliakia, jonka syntytapaa ei tunneta. Liiallinen ruoan käsittely ja lisäaineet ja liika rasva ovat pahasta. Samoin liiallinen maitotaloustuotteiden käyttö.
että saattavat saada liiasta maidon juomisesta oireita. Minäkin kipitin lääkäriin, kun alkoi ripuli ja vatsavaivat, mutta lääkäri totesi hetken kuultuaan, että ei aikuisen tarvitse/kuulu juoda neljää lasia maitoa päivässä, voisin ensin vaikka pitää pari viikkoa taukoa, jotta vatsa saisi levätä ja sitten ehkä lasi päivässä tai vaikkapa vain sitä jäätelöä ja maitotuotteita ruoassa eikä lainkaan maitoa lasissa. Jopas loppui vaivat, kun jätin maidon ruokajuomana pois eikä ole mitään laktoosi-intoleranssia vaivoina. Siedän hyvin jäätelöä ja maitotuotteita ruoan joukossa.
Niin, ja kyllä testattiin ja olin sellainen rajatapaus. Suositeltiin maitotuotteiden käyttöä pieninä määrinä ihan siedätyksenä.
Nolotti työpaikkaruokailussa, kun eräs vieraampi työkaveri ihan paniikissa marmatti, kun ei ole sitä hyla-maitoa ja lääkäri on sanonut, että voi juoda vain hyla-maitoa. MInä sitten tarjosin laktoositonta, kun sitä oli tarjolla, niin täti siihen, että ei,ei, ei hän voi juoda mitään muuta kuin hyla-maitoa.
Kun on tietämyksen taso tämä, niin ei ole ihme, että tekosairaudet ärsyttävät.
Nykyään on niin kovin seksikästä olla laktoosi-intolerantikko. Kyllä sekin vielä muodista pois menee, ja sitä myöten "sairaat" vähenevät...
juoda maitoa? IHan vain mietin ääneen tässä tätä vain.
Eiköhhän se ole huuhaata koko sairaus. Näkeehän sen jo niistä ihmisistäkin, että vika on päänupissa.
fyysistä ja psyykkistä puolta mahdoton erottaa.
juoda maitoa? IHan vain mietin ääneen tässä tätä vain.
Olen kyllä kans koulukuntaa, jonka mielestä laktoosi-intoleranssi on huuhaa "sairaus". Ensinkin, piereminen ei ole sairaus ja kyllä ketä vaan pierettää, jos vetää suomalaisten suositusten mukaan litran rasvatonta maitoa ja 100% ruisreikäleivän ateriaksi.
Maito on imeväisten ruokaa. Tietenkin sitä voi myöhemminkin kohtuudella käyttää, muttei litroittain. Meillä ei leikki-ikäisetkään vedä litratolkulla ja taatusti saavat silti ravinnosta kalsiumit. Tärkeintä on d-vitamiinin ja rasvan riittävä saanti, jolloin kalsium imeytyy myös. ELi rasvattoman maidon litkiminen on kyllä järjettömyyden huippu ja se, että sitä käytetään ruokajuomana päivän pääaterioilla, jolloin aterioiden rauta ei imeydy... tällaiset on meillä olleet viralliset suositukset pitkään, ja sit ihmetellään kun kansalla ja lapsilla on
a) anemiaa
b) kalsiumin puutetta, (vaikka juodaan litroittain maitoa)
c) laktoosi-intoleranssia
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:46"]
Mutuna sanoisin, että ne joilla on niin paha laktoosi-intoleranssi että laktoosia ei saa olla muruakaan, eivät hyödy lääkkeestä. Kaikkia lääke ei auta.
[/quote]
Miksi he sitten pitävät lääkettä mukanaan ja sanovat, etteivät vain jaksaneet ottaa? Eikö silloin olisi järkevämpää sanoa, että lääkkeet ei auta, tämä sairaus on niin ärtsy?
[/quote]
No mites, jos vaikka pitäisivät sitä mukanaan hätävarana, jos se sitten edes hieman helpottaa sitä ripulimrskyä, joka tulee kun sitten vahingossa (tai jonkun tämän ketjulaisen tahallisesti tarjoamana) saakin laktoosittoman sija sijasta laktoosia.
Itsekin tunnen ihmisen, jolla on niin paha laktoosi-introeelanssi, ettei lääkkeet auta, eikä laktoosia tosiaan saa olla yhtään.
Kyllä jo niin kauhulla odotan gluteenisiepparin markkinoille tuloa. Kyseessä on siis lääke, joka sitoo itseensä hyvinhyvin pienen määrän gluteenia ja on suunnattu kaikkein herkimmille keliaakikoille, jotka eivät kestä edes sitä enimmäisrajaa 20mg/kg. Voin niin arvata, että moni terve ihminen tajuaa senkin lääkkeen toiminnan väärin ja sitten alkaakin keliaakikoille saarnat "Kyllähän sä voit tätä tavallista kakkua syödä ku sulla on noita gluteenisieppareita"...
Mitenkäs muuten tämä "keliakiasta parantuneen" tytön äiti, onkos tyttö jo mullissa vaiko vasta matkalla syöpäosastolle?
Nyt jytää mutu-keliakia