Laktoosi-intoleranssi vaikeiden ihmisten sairaus
Olen huomannut tuttavapiirissäni, että laktoosi-intoleranssi on poikkeuksetta ihmisillä, joille tuntuu kaikki muukin olevan vaikeaa. Nämä ihmiset narisevat aina ja kaikkialla. Olenkin tullut tukimuksissani johtopäätökseen, että laktoosi-intoleranssi on psyykkinen sairaus.
Kommentit (148)
Nämä keksityt allergiat kuuluvat yleensä aina näiden
muuenkin hankalien "laktoosi-intolarentikoiden" repertuaariin. Usein myös jossain päin raajoja on tukiside, tukemassa jotain kuviteltua vammaa. Terveisin ketjun aloittaja.
Nämä keksityt allergiat kuuluvat yleensä aina näiden
muuenkin hankalien "laktoosi-intolarentikoiden" repertuaariin. Usein myös jossain päin raajoja on tukiside, tukemassa jotain kuviteltua vammaa. Terveisin ketjun aloittaja.
Ja usein samat henkilöt myös puhuvat mielellään vaivoistaan. Aina kailotetaan kaikille miten on ranne kipeänä tai kauhea flunssa tulossa. En minä ainakaan yleensä hirveästi vaivojani toitottele.
No mitä se teidän persettänne kaivaa, mitä joku muu syö tai on syömättä? Jos mä vaivaudun muille ihmisille tekemään ruokaa, niin yleensä siinä on taustalla se, että toivoisin heidän tästä ruoasta myös nauttivan. Jolloin on ihan kivakin jos joku kertoo, jos nyt ei satu jostain ruoka-aineista tykkäämään. En saa sadistista nautintoa siitä, että pakotan vieraani tietentahtoen syömään pahaa tai heidät sairaaksi tekevää ruokaa, oli ne heidän allergiansa sitten keksittyjä tai todellisia. Jos haluan vaan kokeilla jotain uusia reseptejä tai tehdä jotain vanhaa tuttua tiettyä ruokaa ihan vaan ruoanlaiton ilosta tai muusta syystä pitäytyä jossain ihan tietyssä ruoassa, niin voin tehdä sitä itselleni ja perheelleni, vieraille sitten jotain sen mukaan sovellettua, että juuri nämä vieraat siitä nauttivat.
Mun tuntemistani ihmisistä muuten juuri se kaikkein positiivisin, joka tuskin koskaan valittaa mistään, on laktoosi-intolerantikko :D
Niin laktoosi-intoleranssa tekee ihmisestä loisen. Ei ainakaan työt näy kiinnostavan.
Itse olen ollut Itä-Afrikassa ja sanon, että siellä ei kellään ole mahdollisuus loisia, päinvastoin, työnteko aloitetaan monesti jo 2-vuotiaana ja silti elintaso on kurjaa. Olen omin silmin nähnyt, joten pitäisit suutasi soukemmalla.
Jos taas suomessa asuvia afrikkalaisia tarkoitat, niin valtaosaa kiinnostaisi työt, mutta heille ei niitä anneta! Jotkut sitten pääsevät hanttihommiin, siivoojiksi, bussikuskeiksi, vaikka olisikin korkea koulutus.
sorry OT, mutta pisti vihaksi.
Ja siellä oli ainakin niin, että naiset teki kaikki työt, ja miehet ei tehnyt kartakaikkkiaan yhtään mitään. Tai heitti ne noppaa ja vihelteli naisille.
Samoin tuntemani ranskalainen ravintolanpitäjä sanoo, että heidät tunnistaa kun tulevat ravintolaan. Ei tarvitse nähdä edes turistibussia.
Kummallista että se vaiva voi olla selektiivinen. Appivanhemmat pitää omastaan - hankittu kuulemma sillä, että viettää kesäkaudet Euroopassa, missä juodaan maitoa vain aamukahvissa - suurta meteliä, edes entsyymipillerit ei auta, mutta oireet tulee vain jos vaivainen itse tietää nauttineensa laktoosipitoista syötävää.
Mä en itse just tosta syystä tykkää mainostaa omasta laktoosi-intoleranssista, mutta äsyttää kun aina se nousee ruokapyötäkeskusteluissa esiin ja puhe on just tollasta vähättelevää "no ota nyt vähän, eihän tässä oo paljoo".. sori mut en voi! Ja tosiaan ei oo mikään korvien välissä oleva juttu, voit tulla kattoon kun valuu lahjetta pitkin jos haluut....
Sellaista sairautta ei ole edes olemassa.
Samaa sarjaa kuin sähköallergia. Vika on yksinomaan päänupissa.
ruveta vituttamaan enemmänkin,kun vatsaa vääntää kipeästi,pierettää,kurat meinaa tulla housuun...Että varmasti siis käy psyykkeen päälle siinä mielessä..heh.. xD T. Hullu laktoosi-intolerantikko
Minä olen myös kyllästynyt näihin laktoosi-intolerantikkoihin.
Kerran eräs lääkäri sanoi, että jos taudin nimi olisi virallisesti pierutauti, 8% laktoosi-intolerantikoista paranisi :)
Ja tosiaan nämä hylat :D
Oli lapsen kastejuhla ja sinne sattui miehen kaverin vaimo, joka vinkui kovaan ääneen, ettei voi syödä kun ei ole "hylatuotteita". Juu, kaikki oli tehty laktoosittomina. Yritin selittää, että hyla on tuotemerkki. Mutta ei mennyt perille.
Nykyään kyllä riittää näitä laktoosittomia ja karppaajia ja gluteiinittomia ja vaikka mitä. Ja samat tyypit vetää kännissä nakkarilla hampurilaisen ja purkin maitoa hyvällä ruokahalulla ja ei pierusta tietoakaan.
että saattavat saada liiasta maidon juomisesta oireita. Minäkin kipitin lääkäriin, kun alkoi ripuli ja vatsavaivat, mutta lääkäri totesi hetken kuultuaan, että ei aikuisen tarvitse/kuulu juoda neljää lasia maitoa päivässä, voisin ensin vaikka pitää pari viikkoa taukoa, jotta vatsa saisi levätä ja sitten ehkä lasi päivässä tai vaikkapa vain sitä jäätelöä ja maitotuotteita ruoassa eikä lainkaan maitoa lasissa. Jopas loppui vaivat, kun jätin maidon ruokajuomana pois eikä ole mitään laktoosi-intoleranssia vaivoina. Siedän hyvin jäätelöä ja maitotuotteita ruoan joukossa. Niin, ja kyllä testattiin ja olin sellainen rajatapaus. Suositeltiin maitotuotteiden käyttöä pieninä määrinä ihan siedätyksenä. Nolotti työpaikkaruokailussa, kun eräs vieraampi työkaveri ihan paniikissa marmatti, kun ei ole sitä hyla-maitoa ja lääkäri on sanonut, että voi juoda vain hyla-maitoa. MInä sitten tarjosin laktoositonta, kun sitä oli tarjolla, niin täti siihen, että ei,ei, ei hän voi juoda mitään muuta kuin hyla-maitoa. Kun on tietämyksen taso tämä, niin ei ole ihme, että tekosairaudet ärsyttävät.
Minä olen myös kyllästynyt näihin laktoosi-intolerantikkoihin. Kerran eräs lääkäri sanoi, että jos taudin nimi olisi virallisesti pierutauti, 8% laktoosi-intolerantikoista paranisi :) Ja tosiaan nämä hylat :D Oli lapsen kastejuhla ja sinne sattui miehen kaverin vaimo, joka vinkui kovaan ääneen, ettei voi syödä kun ei ole "hylatuotteita". Juu, kaikki oli tehty laktoosittomina. Yritin selittää, että hyla on tuotemerkki. Mutta ei mennyt perille. Nykyään kyllä riittää näitä laktoosittomia ja karppaajia ja gluteiinittomia ja vaikka mitä. Ja samat tyypit vetää kännissä nakkarilla hampurilaisen ja purkin maitoa hyvällä ruokahalulla ja ei pierusta tietoakaan.
että saattavat saada liiasta maidon juomisesta oireita. Minäkin kipitin lääkäriin, kun alkoi ripuli ja vatsavaivat, mutta lääkäri totesi hetken kuultuaan, että ei aikuisen tarvitse/kuulu juoda neljää lasia maitoa päivässä, voisin ensin vaikka pitää pari viikkoa taukoa, jotta vatsa saisi levätä ja sitten ehkä lasi päivässä tai vaikkapa vain sitä jäätelöä ja maitotuotteita ruoassa eikä lainkaan maitoa lasissa. Jopas loppui vaivat, kun jätin maidon ruokajuomana pois eikä ole mitään laktoosi-intoleranssia vaivoina. Siedän hyvin jäätelöä ja maitotuotteita ruoan joukossa. Niin, ja kyllä testattiin ja olin sellainen rajatapaus. Suositeltiin maitotuotteiden käyttöä pieninä määrinä ihan siedätyksenä. Nolotti työpaikkaruokailussa, kun eräs vieraampi työkaveri ihan paniikissa marmatti, kun ei ole sitä hyla-maitoa ja lääkäri on sanonut, että voi juoda vain hyla-maitoa. MInä sitten tarjosin laktoositonta, kun sitä oli tarjolla, niin täti siihen, että ei,ei, ei hän voi juoda mitään muuta kuin hyla-maitoa. Kun on tietämyksen taso tämä, niin ei ole ihme, että tekosairaudet ärsyttävät.
Kailottaa, että rokotuksissakin on pitänyt olla erityisrokotteet, ettei saa shokkia ja joutuu sairaalaan, jos syö kananmunaa.
No, teemme toki hänelle omat kakut yms. Eihän ne niin hyviä tietenkään ole.
Ja kas, jokaisen synttäreillä ja juhlissa tämä sama mamma, kenellä on shokkiin johtava kananmuna-allergia, syö tavallista kananmunaa sisältävää kakkua.
Kun ei se kuulemma joka kerta tule ja ei sillä nyt juhlissa ole niin väliä.
Täällä menee nyt sekaisin kahdenlaiset laktoosi-intolerantikot: ne joilla se on oikeasti ja sitten ne jotka diagnosoi sen itse. Ja kyllä, jälkimmäiset OVAT hankalia ihmisiä. Joudun työssäni huomioimaan erilaisia ruokavalioita. Ja se se vasta erikoisinta onkin, että JÄLKIRUOAN kohdalla se laktoosi-intoleranssi voi kyllä "vähän joustaa". Todella turhauttavaa järjestää laktoositon jälkiruoka (sen oikeasti joku TEKEE ERIKSEEN) kun sitä jäätelöä voi sittenkin ottaa ensin "ihan vähän", ja sitten myös santsiannoksen. ArgH!
Kyllä tässä keliaakikkoakin pelottaa tälläiset tapaukset, jotka julistavat laktoosi-intoleranssin ja keliakian olevan keksittyjä muotisairauksia.
No, onhan se varmaan sitten muodikasta omalla kohdallani varoa koko saatanan loppuelämä gluteenia ja suhtautua siihen kuin terve ihminen suhtautuisi arsenikkiin. Pikkuruisina määrinä ei tapa, mutta kun sitä kertyy ja kertyy elimistöön, niin seuraukset ovat vakavat. Ohutsuolensyöpä on yksi suurin riski, mutta hoitamattomaan keliakiaan on liitetty n. 200 eri liitännäissairautta. Eli suomeksi sanottuna, keliaakikon voi tappaa vehnäleivällä.
Jos joku keksii tässä jotain muodikasta niin kannattaa mennä tutkituttamaan päänsä. Ja jos kukaan ikinä tulee maanittelemaan, että minun pitäisi ottaa edes vähän gluteenia, niin tarjoan tuputtajalle rikkihappohömpsyt. "Ota vaan ihan vähän".
[quote author="Vierailija" time="19.01.2013 klo 13:44"]
Olen huomannut tuttavapiirissäni, että laktoosi-intoleranssi on poikkeuksetta ihmisillä, joille tuntuu kaikki muukin olevan vaikeaa. Nämä ihmiset narisevat aina ja kaikkialla. Olenkin tullut tukimuksissani johtopäätökseen, että laktoosi-intoleranssi on psyykkinen sairaus.
[/quote]
Samaan johtopäätökseen tullut. Jestas miten rasittaa näitä "nyt turvottaa", "nyt pierettää", "tätä voi syödä, nyt helpottaa" kitinöitä on kuulla! Itse reagoin myös maitotuotteisiin, jos enemmän niitä nautin, mutta mieleenkään ei tulisi näistä tuntemuksista alkaa muille selostamaan.
Sanon vaan, että nälänhädässä ja sotatilassa nämä oireet häviäsivät aivan varmasti. Harva pakolaisleirillä pari päivää syömättä ja juomatta olleena kieltäytyis maitomukista, ettei nyt tule turvotusta!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2013 klo 13:44"]
[/quote]
Samaan johtopäätökseen tullut. Jestas miten rasittaa näitä "nyt turvottaa", "nyt pierettää", "tätä voi syödä, nyt helpottaa" kitinöitä on kuulla! Itse reagoin myös maitotuotteisiin, jos enemmän niitä nautin, mutta mieleenkään ei tulisi näistä tuntemuksista alkaa muille selostamaan.
Sanon vaan, että nälänhädässä ja sotatilassa nämä oireet häviäsivät aivan varmasti. Harva pakolaisleirillä pari päivää syömättä ja juomatta olleena kieltäytyis maitomukista, ettei nyt tule turvotusta!
Ja mitä tulee siihen, että keliakiaakin luullaan joksikin "piereskelytaudiksi", niin sellainen info että keliaakikolla gluteeni aiheuttaa suolen pinnalla tulehdusreaktion joka tuhoaa suolinukkaa. Ravinnon imeytyminen estyy ja pitkän ajan kuluessa aiheuttaa vakavia tilanteita. Ennenmuinoin keliakiaa kutsuttiin näivetystaudiksi, koska sairastuneet laihtuivat ja riutuivat, kun kaikki ravinto tuli suoraan joko läpi ripulina tai nousi ylös oksennuksena. Lopulta sitten kuolivat sairauteensa.
Joten älkää ihan oikeasti viitsikö pelleillä vakavalla asialla. Osa keliaakikoista on oireettomia, joten vaikka "testimielessä" syöttäisitte gluteenia, niin oireita ei välttämättä ulkoisesti tule, mutta sisäisesti tuho on sama. Oireeton keliakia on ehkä keliakian vaarallisin muoto, koska silloin ei voi tietää jos joku aivovammainen urpo on salaa syöttänyt gluteenia.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2013 klo 09:54"]
Uskoisin, että ainakin 80% laktoosi-intolerantikoista on luulosairaita.
Anopilla on sekä sähköallergia että laktoosi-intoleranssi. Lisäksi liuta itse diagnosoituja
allergioita.
[/quote]
Heh, juuri näin. On varmaan allerginen myös pujolle? Miten home? Haistaako sitä varsinkin työpaikallaan, ettei voi juuri käydä? Nämä ihmiset eivät ole lapsilleen koskaan hankkineet lemmikkiä laiskuuttaan ja aina vetoavat allergiaan. On se helppoa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2013 klo 10:14"]
No laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus. Kaikilla ihmisillä laktaasi entsyymi häviää suolesta imeväisiän jälkeen. Paitsi mutanteilla, jotka jostain syystä kärsii maitoa pitempään, mutta työssäni huomaan, että vanhukset oireilee jo lähes kaikki tavallisista maitotuotteista. Joten imeväisiän jälkeen ei ole tarkoitus juoda maitoa, ainostaan Suomessa niin tehdään. Mitään vaivaa laktaasientsyymin häviämisestä ei ole kun maitotaloustuotteita käytetään niinkuin muuallakin maailmassa eli juustoina ja kermana korkeintaan ruoan seassa kypsytettynä. Silloin jäljellä oleva/palautuva laktaasi pystyy sen hajottamaan. Väärät ruokatavat ja vähäinen liikunta aiheuttaa useimmat sairaudet. Poikkeuksena keliakia, jonka syntytapaa ei tunneta. Liiallinen ruoan käsittely ja lisäaineet ja liika rasva ovat pahasta. Samoin liiallinen maitotaloustuotteiden käyttö.
[/quote]
Missä suomessa myydään "tavallisia maitotuotteita"?
Joka kerta kun kuulen ihmisen valittavan näistä oireista syötyään nokareen jotain maito, kananmuna, vilja tuotetta, ensimmäisenä mieleen tulee mielenterveysongelmat - kieltämättä.
Valittajat on perseestä, olipa valituksen aiheena ruoka tai juoma, hajut tai värit, äänentaso tai valaistus... muuttakaa jonnekkin suojakuplaan jos ei elämä miellytä.