Laktoosi-intoleranssi vaikeiden ihmisten sairaus
Olen huomannut tuttavapiirissäni, että laktoosi-intoleranssi on poikkeuksetta ihmisillä, joille tuntuu kaikki muukin olevan vaikeaa. Nämä ihmiset narisevat aina ja kaikkialla. Olenkin tullut tukimuksissani johtopäätökseen, että laktoosi-intoleranssi on psyykkinen sairaus.
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2013 klo 13:44"]
Olen huomannut tuttavapiirissäni, että laktoosi-intoleranssi on poikkeuksetta ihmisillä, joille tuntuu kaikki muukin olevan vaikeaa. Nämä ihmiset narisevat aina ja kaikkialla. Olenkin tullut tukimuksissani johtopäätökseen, että laktoosi-intoleranssi on psyykkinen sairaus.
[/quote]
Ihana että teidänlaisiakin narisijoita on vielä olemassa. Oikeasti. <3 Mitäpä muuta viihdykettä päiväänsä kaipaa kun tällaiset älyä haastavat kultaiset kommentit.
Laktoosi-intoleranssihan on siis sekä ihmisillä että rotilla tutkittavissa oleva tauti, tieteellisesti. Ja mitä tuohon havaintoosi tulee, niin huvittava kuin se onkaan, saattaa siinä olla sen verran perääkin että etkö itse kokisi elämää vaikeaksi jos vatsassa vääntää niin ettet pysty olee, vierustoverista puhumattakaan. Vaikka maitoa ja muuta perustuotetta onkin jo hyvin saatavilla laktoosittomina niin jätskit ja muut herkut on 90% ( googleta, jos et ummarra) tavalliseen maitoon tehtyjä.
Luit intolerantikon (minun) true stoorin! Did you like it? <3
Ärsyttävää kun useat hyvät maitotuotteet kuten jäätelöt, kermat, tuorejuustot, piimät ja jogurtit pilataan muuttamalla ne laktoosittomiksi! Niistä tulee pahanmakuisia ja hintaa nostetaan noin puolitoistakertaiseksi. Varsinkin jäätelöissä suuntaus on ollut kalliisiin laktoosittomiksi tuotteisiin, joita sitten kaupan kylmäaltaasta ovat pullollaan. Esimerkiksi aiemmin todella ihana Valiojäätelön suklaapilvituutti on nykyään laktoosittomana vain surkea "vetinen" versio entisestään.
Ja kuka hullu ostaa laktoositonta piimää tai viiliä? Nehän ovat aivan järkynmakuisia aitoihin verrattuna.
Minä haluan hyviä, aitoja tuotteita, enkä manipuloituja, huonolaatuisia ja kalliita laktoosittomia.
Mun mies on ainakin maailman leppoisin ja positiivisin laktoosi-intolerantikkko :) . Jopa siinä määrin leppoisa, ettei kehtaa pitää vaivastaan meteliä, vaan syö reippaasti juhlissa aina tarjottavia. Viime viikollakin tosin vietti yön vessassa ripuloimassa naapurin syntymäpäiväjuhlien jälkeen :(
Mulla lääkäri käski kokeilemaan eri maitotuotteita, kun mulla oli jatkuvasti maha kipeä, pieretti ja olin jatkuvasti ruikulla.
Juoma pitää olla laktoositon, samoin suurin osa jogurteista. Ruoan mukana kestän laktoosia. Myös punaista maitoa kestän ilman vatsaoireita.
Kalaa en myöskään pysty syömään, kun se tulee puolen tunnin sisään ylös ja loppupäivän olen kipeä. Lääkäri toteskin sitten yliherkkyyden kalaa kohtaan. Harmi sinänsä kun moni kalaruoka tuoksuu hyvältä.
Itsediagnosoiduista laktoosi-intolerantikoista sen verran, että nykyisinhän tuota laktoosi-intoleranssia ei käytännössä tutkita. Kyseessä ei ole sairaus, vaan maailmanlaajuisesti normaali tila. Jos henkilö saa oireita laktoosituotteista, ja pääsee niistä eroon laktoosia välttämättä, se on sillä selvä sitten. Valtaosa sietää laktoosia pieniä määriä, kuten esim. lääketableteissa olevan määrän.
Laktoosivamma on kiusallinen, kipeäkin, mutta ei vaarallinen. Toisin kuin maitoallergia voi olla.
Itse olen tällainen paljonparjattu "muotikeliaakikko". Kärsin 15 vuotta päivittäisistä ilmavaivoista, kivuista ja ripulista, kunnes höyrähdin karppaukseen ja vaivat jäi pois. Nyt en enää ketokarppaa, mutta syön hiilihydraattitiettoisesti ja olen yhdistänyt vaivani vehnään ja rukiiseen. Pysyn oireettomana, kun en niitä syö. Keliakia on poissuljettu, samoin vilja-allergia.
En koskaan sano olevani keliaakikko, koska tiedän, että keliaakikon kohdalla on oltava todella todella tarkka ja täyysin gluteeniton. Jos menen vieraaseen paikkaan kylään, kerron että välttelen kotimaisia viljoja, mutta en ole keliaakikko. Ravintoloissa ja vastaavissa tilaan gluteenittoman ruoan. Lapsillamme on sama, ja sanonkin aina että S syö gluteenitonta ruokaa, mutta ei ole keliaakikko joten ei paniikkia jos tulee esim. vahinkoaltistus pöydässsä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:17"]
Ihmettelen myös, että miten ketään voi ärsyttää niin kovasti toisten sairaudet. Kertoo kyllä täsmälleen vain tästä ärsyyntyjästä itsestään.
Mutta olkaa onnellisia terveydestänne. Kuka tahansa keliaakikko vaihtaisi tilannetta kanssanne, mikäli se olisi mahdollista. Meiltä ei kysytty, haluammeko sairastua vai emme. "Meteliä" meidän on pidettävä sairaudestamme silloin, jos joudumme syömään muualla kuin kotona ja juurikin siksi, koska suurin osa ihmisistä ei tiedä mitä keliakia oikeastaan edes on ja että emme kestä edes vehnjäjauhon hippustakaan. Ja silloin sitä "onhan tämä nyt varmasti gluteenitonta" -tarkistelua hoemme vain ja ainoastaan pysyäksemme terveenä ja hengissä, emme huomiota saadaksemme.
[/quote]
Tilastoa kehiin kuinka moni on suomessa kuollut jauhoihin, haukattuaan palan sämpylää? Ihan oikeasti.
Ap:n aloitus on tavallaan paljastava. Tämäkin ketju osoittaa, että "sairaat" pitävät kynsin ja hampain kiinni oireistaan ja sairaudestaan. Ei olla avoimia kuulemaan selviytymistarinoita - kaikkien pitäisi jakaa heidän ahdinkonsa (onko se sitten valittua tai ei).
[/quote]
Ihan oikeasti, ota nyt asioista selvää. Nyt teet itsestäsi vain naurettavan.
Keliaakikko ei kuole leipään heti, vaan pitkän ajan päästä. Jos minä annan sinulle nyt jotain lievästi myrkyllistä ainetta, niin et kuole heti. Mutta jos myrkytän sinua viikoittain vuosien ajan, niin lopulta keho ei enää kestä ja kuolet.
Tässä pieni artikkeli: http://www.tohtori.fi/?page=5033584&id=1819448
" Lievästä tai oireettomastakin keliakiasta kärsivät potilaat tulisi tunnistaa ja hoitaa tehokkaasti, sillä keliakiapotilaiden kuolleisuus kasvaa diagnoosin ja hoidon aloittamisen viivästymisen myötä. Keliakiapotilailla, joiden sairaus on tunnistettu vasta vuosia oireiden alkamisen jälkeen tai joiden sairaus on vakava on kolmen vuoden kuluttua diagnoosista kaksinkertainen kuolemanriski muuhun väestöön verrattuna. Italialaistutkimus on julkaistu Lancet-lehdessä. Myös niillä keliakiapotilailla, jotka eivät olleet noudattaneet gluteiinitonta ruokavaliota oli normaaliin verrattuna kaksinkertainen kuolleisuus. Lievistä oireista kärsivillä keliakiapotilailla kuolleisuus ei ollut tavallista suurempi. Keliakiapotilaiden yleisin kuolinsyy oli tutkimuksessa non-Hodgkinin lymfooma, ja tutkijat arvelevatkin kohonneen kuolleisuuden johtuvan osittain keliakiaan liittyvistä sairauksista ja kasvaimista."
Taitaa olla joku asennevamma nousussa. Nykyään näyttää olevan muotia luulla olevansa lääkäriä pätevämpi ja olla tietävinään asioista, joista todellisuudessa ei tiedä yhtään mitään.
[/quote]
Se gluteiini.. ;-)
AP on sikäli oikeassa, että laktoosi-intoleranssi on geneettistä, ja esiintyvyys tunnetaan tarkasti. Suomalaisista aikuisista noin 17% on laktoosi-intolerantteja, mutta laktoositonta ruokavaliota vaatii huomattavasti useampi.
"Laktoosi-intoleranssi on oireyhtymä, jossa laktoosia eli maitosokeria sisältävät ruoka-aineet, tärkeimpänä maito ja maitotuotteet, aiheuttavat ruoansulatuskanavan oireita, kuten ilmavaivoja, turvotusta ja vatsakipuja. Sen aiheuttaa laktoosia glukoosiksi ja galaktoosiksi pilkkovan laktaasientsyymin vähyys tai puute ohutsuolessa (ks. hypolaktasia)"
Olen samaa mieltä että laktaasientsyymin vähyys tai sen puute on psyykkinen sairaus. NOT.
Odotan toista lastani ja tämä toinen raskaaus taisi käynnistää lakoosi-intoleranssin kun maha usein sekaisin ja pierettää kauheasti. Minusta siis tuli narisija raskauden myötä.
Laktoosi-intoleranssi on ihmisen NORMAALI tila. Me laktoosia sietävät olemme mutantteja.
ihan arkipäiväisessä elämässä. Jos kutsun vaikka kymmenen ihmistä kotiini syömään, niin pystyn jo etukäteen päättelemään ne ihmiset, joilla on laktoosi-intoleranssi. Ne on juuri ne ihmiset,
jotka valittavat joka asiasta. Mikään ei ole sillä ihmistyypillä koskaan hyvin.
Tarkkailkaapa ihmisiä, niin huomaatte saman.
ihan arkipäiväisessä elämässä. Jos kutsun vaikka kymmenen ihmistä kotiini syömään, niin pystyn jo etukäteen päättelemään ne ihmiset, joilla on laktoosi-intoleranssi. Ne on juuri ne ihmiset,
jotka valittavat joka asiasta. Mikään ei ole sillä ihmistyypillä koskaan hyvin.Tarkkailkaapa ihmisiä, niin huomaatte saman.
Minä joko syön sitä mitä tarjotaan laktoositabujen kanssa tai sitten valikoin huomaamatta syömiseni. En vaadi erikoisruokia tai kohtelua. En mainosta "vammaani".
Että mutaatio on korjannut meidän mutanttien luonnetta. Raskasta se on sitä ainaista kitinääkin kuunnella.
Nämä ihmiset narisevat koko ajan, koska heillä on kenkku olo. Turvottaa, pierettää, röyhtäyttää, kakki ei tule. Pienestä saakka on saanut kuulla, miten terveellistä maito on ja sitä on juotava, jotta kasvaa terveeksi ja vahvaksi. Sitten on saanut kärsiä vatsakivuista ja kaiken maailman epämukavista oireista koko kasvuiän ajan.
laktoosia. Metafyysisellä tasolla voi tietysti ajatella, että ihmisellä on elämässä asioita, joita hän ei voi sulattaa. Tästä voi toki seurata ap:n kuvailemaa ruikutusta, narinaa.
Mulla on laktoosi-intoleranssi, ja mun on ollut ja on edelleen vaikea sulattaa tiettyjä asioita. Nykyään en enää valita, koska tiedän että voin syödä joko laktoosittomia tuotteita tai ottaa laktaasi-kapselin. Eli omassa elämässäni on edelleen asioita, joita en pysty sulattamaan (perheeni tilanne mm.). Mutta olen oppinut pysymään niistä erossa, ja valituskin on vähentynyt. Ja sitten on asioita, joita olen oppinut käsittelemään tekemällä niille jotain. Ruikutus ei muuta mitään.
Eli komppaan ap:tä, mutta olen sitä mieltä, että laktoosi-intolerantikkokin voi olla ihan siedettävä ihminen :-)
Aasialaisista ja afrikkalaisista valtaosa on laktoosi-intolerantteja.
Vaikeita ihmisiä.
Hyvin vaikeita.
Allekirjoitan täysin ap:n huomion. Mun kaveripiirissä juuri nää laktoosi-intolerantikot on niitä, jotka on muutenkin supernirsoja ("en tykkää oliiveista, en kalasta, en punaisista vihanneksista", lista on loputon). Parilla heistä on myös keksittyjä allergioita (yksi väittää olevansa keliaakikko mutta näyttää silti ottavan esim. pastaruokaa työpaikkaruokalassa jos toinen ruokavaihtoehto ei miellytä :D ).
Allekirjoitan täysin ap:n huomion. Mun kaveripiirissä juuri nää laktoosi-intolerantikot on niitä, jotka on muutenkin supernirsoja ("en tykkää oliiveista, en kalasta, en punaisista vihanneksista", lista on loputon). Parilla heistä on myös keksittyjä allergioita (yksi väittää olevansa keliaakikko mutta näyttää silti ottavan esim. pastaruokaa työpaikkaruokalassa jos toinen ruokavaihtoehto ei miellytä :D ).
Voi jumalauta mää inhoan noita keksittyjä allergioita! Mulla on yks kaveri jolla on käsittämättömän pitkä lista aineita, joista osalle on oikeasti allergisia ja osasta ei vaan tykkää (on tämän joskus aikoinaan myöntänyt mutta puhuu usein silti niistä allergioina). En halua enää esim. kutsua kyseistä hlöä luokseni syömään, ruoanlaitossa on kohtuuton vaiva. Samoin hänen kanssaan syömään meneminen - voi saakeli sitä ruokalistan päivittelyä, kun hänelle ei kelpaa mikään... Pitäköön tunkkinsa!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:46"]
Mutuna sanoisin, että ne joilla on niin paha laktoosi-intoleranssi että laktoosia ei saa olla muruakaan, eivät hyödy lääkkeestä. Kaikkia lääke ei auta.
[/quote]
Miksi he sitten pitävät lääkettä mukanaan ja sanovat, etteivät vain jaksaneet ottaa? Eikö silloin olisi järkevämpää sanoa, että lääkkeet ei auta, tämä sairaus on niin ärtsy?
[/quote]
No mites, jos vaikka pitäisivät sitä mukanaan hätävarana, jos se sitten edes hieman helpottaa sitä ripulimrskyä, joka tulee kun sitten vahingossa (tai jonkun tämän ketjulaisen tahallisesti tarjoamana) saakin laktoosittoman sija sijasta laktoosia.
Itsekin tunnen ihmisen, jolla on niin paha laktoosi-introeelanssi, ettei lääkkeet auta, eikä laktoosia tosiaan saa olla yhtään.
Kyllä jo niin kauhulla odotan gluteenisiepparin markkinoille tuloa. Kyseessä on siis lääke, joka sitoo itseensä hyvinhyvin pienen määrän gluteenia ja on suunnattu kaikkein herkimmille keliaakikoille, jotka eivät kestä edes sitä enimmäisrajaa 20mg/kg. Voin niin arvata, että moni terve ihminen tajuaa senkin lääkkeen toiminnan väärin ja sitten alkaakin keliaakikoille saarnat "Kyllähän sä voit tätä tavallista kakkua syödä ku sulla on noita gluteenisieppareita"...
[/quote]
Mulle laktoosi-intolerantikot ovat sanoneet, ettei se lääke jälkikäteen nautittuna auta. Eikö se olisi järkevintä ottaa kaiken varalta etukäteen? En tiedä ketään ihmistä, joka olisi tahallaan halunnut aiheuttaa oireita, mutta laktoosia on niin monissa tuotteissa nykyään, ettei sitä tosiaan tavan pulliainen tajuakaan. Eikä sitten tajua tarkistaa joka ikistä ostamaansa tuotetta, että sisältääkö vai ei. On minullakin sairaus, joka vaikuttaa vatsan toimintaan ja tietyt ruoka-aineet pahentavat, mutta lääke helpottaa. Aina ihmiset eivät tajua taikka muista, mitä voin ja en voi syödä, joten otan lääkkeen kaiken varalta. Säästyy mielipahalta sekä minä, että isäntäväki.