Oliko mielestänne aiheellinen ls-ilmoitus? Lapsen eskariope teki
lapsestamme, sillä perusteella, että poissa oloja ja aamumyöhästelyjä on ollut paljon. Olen selvittänyt poissa olot kyllä. Lapsi ei tykkää eskaristaan, siellä pari poikaa kiusaa häntä eikä asiaan ole tullut muutosta, vaikka oon ollu yhteydessä useasti hlökuntaan aiheesta, mut vaan leimattiin hankalaksi, maahanmuuttajataustaisia kiusaajia puolusteltiin ja mua patistettiin "karaisemaan" arkaa ja herkkää tyttöäni olemaan reippaampi. Oon tällä hetkellä kotona kun opiskelen vain puolipäiväisesti ja työpaikka haussa, ja oon antanu tytön olla nyt sitten aika usein kotona. Eihän eskari mikään pakollinen edes ole?
Tytöllä ei ole eskarissa oikein kavereita, naapurustossa on, ja entiset päiväkotikaverit kyläilee edelleen.
Tuossa ls-ilmossa oli tosi paljon vain eskariopen (jonka kans mulla ei siis synkkaa yhtään) omia oletuksia, kuten hän on huolissaan jaksamisestani koska on olettanut etten "jaksa" viedä lasta eskariin kun poissaoloja paljon.
No sossut kävi meillä ja totes, että kaikki ok eikä mitään syytä mihinkään jatkotoimenpiteisiin.
Oli vaan aikamoinen yllätys tuo. Oisko täällä varhaiskasvattajia linjoilla, onko ihan yleistäkin ls-ilmoitus ihan "ammattilaisen" taholta tollasella perusteella?
Kommentit (73)
Samaa käytti naapuri meidän perheestä. Sanoin että nukun kun nukuttaa ja en ole ollenkaan väsynyt. Mikä on totta. Ilmoituksen tekijä vaan tietää että se jaksamis juttu puree sossuntäteihin. Ei sellainen vaan kuitenkaan mene lävitse, jos se on keksitty, mutta ilmoituksessa kuitenkin toimiva ennen kuin asia on selvitetty.
paaaaljon poissa eskarista.
Se on ihan vapaaehtoinen ja ainakin meille sanottiin, että ihan meidän rytmin mukaan mennään...
Sama juttu jo päivähoidossa. Kuopus meni yhden kauden kello 11.30 hoitoon - eikä siitäkään kukaan kitissyt.
Ja molemmat ovat kympin oppilaita. Säntillisiä ja tunnollisia, kuten äitinsäkin.
Mutta eskariin tulee kuitenkin suhtautua vakavati ja sinne pitää mennä ajoissa siihen aikaan kun se alkaa. Eskari on ryhmäkasvatusta ja opetusta ja siellä on tietyt toiminta-ajat jolloin kuuluu olla läsnä. Se että lapsi tulee myöhässä sen 10 minuuttia merkitsee, että KOKO RYHMÄN oppimisrposessi katkeaa ja häiriintyy. Jos on ilmoittanut lapsensa eskariin, sinne täytyy mennä ajoissa, alkaa ne omat työt milloin hyvänsä. On epäoikeudenmukaista toisia kohtaan että yhden lapsen myöshästelyt haittaavat koko ryhmän toimintaa.
Eskaritoiminnalla on säännöllinen alkamisaika ja myös sitä omaa lasta haittaa se että hän tulee sinne milloin sattuu, eihän kouluunkaan tulla silloin kun ehtii. Vaikka eskari on vapaaehtoinen, se on kuitenkin lähtökohtaisesti eri asia kuin päivähoito, minne voi tulla milloin sattuu sopimaan. Kun eskari valitaan, se edellyttää sitoutumista aikatauluun!
Eli ap olet toiminut väärin. Silti se ei ole lastensuojeluilmoituksen peruste ja päiväkodin tulee saada tuo kiusaamisasia kuntoon.
Siellä yksi tiukkapipoinen pätijä! Meillä mentiin eskariin kahdeksaksi ja minä viis veisasin siitä, jos joskus myöhästyttiinkin! Aamupala siellä oli ekaksi, joten ei haitannut yhtään. Ihan on lapsi oppinut kuitenkin kouluun menemään ajoissa. Eskari ei ole koulu, joten nyt nutturaa löysemmälle!
lastensuojeluilmoitukselle?
Muita kuin että "huoli oli herännyt".
Emme ole olleet aiemmin tekemisissä lastensuojelun kanssa, niin ei mulla oikein ole käsitystä, miten herkästi näitä ilmoituksia tehtaillaan, luulisin vain, että jos päiväkodin hlökunta tekee, ottavat enemmän tosissaan kuin esim jonkun naapurin tekemän, vai kuinka?
Ls-"tädit" olivat ihan asiallisia kyllä.
Ja lapsellani siis ON kavereita, paljonkin, ei vaan tuolla eskarissa samassa ryhmässä, enkä näe mitään konkreettista, mitä ope ois tehnyt asiaa edistääkseen. ap
miten välinpitämättömiä vanhemmat ovat sen suhteen että toisivat lapsensa ajoissa ohjattuun eskaritoimintaan. Myöhästelijöistä kun on haittaa ryhmälle ja myöhästelijälle itselleen.
valitettavasti minä en usko, että ap on tässä kertonut kaikkea.
Meidän herjaaja sai 7 000 tonnin sakot törkeästä kunnianloukkauksesta.
hyvin, joko on maksanut tuon 7 miljoonaa Euroa?
eihän eskari pakollinen ole. Joten miksi lapsesi sitten siellä väkisin on jos ei tahdo olla ja sinulle ihan sama? Ota pois.
Mutta siihen ainakin itse äitinä puuttuisin jos lapseni karkaa sieltä pois.
Se ei ainakaan minulle ole yhdentekevä asia. Ensi vuonna (siis jos lapsesi todetaan edes kypsäksi kouluun, jota epäilen) koulussa pitää olla.
Siitä meinaan sitten aikanaan muodostuu ongelma ja lastensuojelunkin puolesta kyttäilyä jos lapsi ei koulussa ole.
Minusta se oleellisin asia on tässä että vietlapsen eskariin, lapsi lähtee sieltä litoon eikä sinua kiinnosta. Kyllähän se antaa kuvan sinusta!
Miksi et soita sinne esikouluun että lapsesi ei tänään tule? Ja jos menee niin siellä on ja pysyy?
Tuon takia ymmärrän ilmoituksen.
Korjaus.
Varmaankin kuka tahansa _järkevä_ lukija tajusi itse pointin ja sen, että tuohon tuli kirjoitusvirhe.
Mutta eskariin tulee kuitenkin suhtautua vakavati ja sinne pitää mennä ajoissa siihen aikaan kun se alkaa. Eskari on ryhmäkasvatusta ja opetusta ja siellä on tietyt toiminta-ajat jolloin kuuluu olla läsnä. Se että lapsi tulee myöhässä sen 10 minuuttia merkitsee, että KOKO RYHMÄN oppimisrposessi katkeaa ja häiriintyy. Jos on ilmoittanut lapsensa eskariin, sinne täytyy mennä ajoissa, alkaa ne omat työt milloin hyvänsä. On epäoikeudenmukaista toisia kohtaan että yhden lapsen myöshästelyt haittaavat koko ryhmän toimintaa.
Eskaritoiminnalla on säännöllinen alkamisaika ja myös sitä omaa lasta haittaa se että hän tulee sinne milloin sattuu, eihän kouluunkaan tulla silloin kun ehtii. Vaikka eskari on vapaaehtoinen, se on kuitenkin lähtökohtaisesti eri asia kuin päivähoito, minne voi tulla milloin sattuu sopimaan. Kun eskari valitaan, se edellyttää sitoutumista aikatauluun!
Eli ap olet toiminut väärin. Silti se ei ole lastensuojeluilmoituksen peruste ja päiväkodin tulee saada tuo kiusaamisasia kuntoon.
Siellä yksi tiukkapipoinen pätijä! Meillä mentiin eskariin kahdeksaksi ja minä viis veisasin siitä, jos joskus myöhästyttiinkin! Aamupala siellä oli ekaksi, joten ei haitannut yhtään. Ihan on lapsi oppinut kuitenkin kouluun menemään ajoissa. Eskari ei ole koulu, joten nyt nutturaa löysemmälle!
Meillä itseasiassa on oikeasti koulua tuo eskarikin. Koulurakennuksessa, kouluntiloissa ja opettaja ihan oma eskariope joka koko akan sama. Päivähoidon kanssa ei mitään tekemistä keskenään. Ma-pe 9-13.00 ja läksyjäkin tulee. Koulukyyti hakee kotoa ja tuo kotiin (tai hakee päiväkodista ja päiväkotiin jos vanhemmat ei kotona)
Tietenkään ei oppivelvollisuutta mutta olen katsonut hyväksi lapselleni että pakollista mennä. Tosin hän tykkää todella paljon eskarissa käydäkin.
eihän eskari pakollinen ole. Joten miksi lapsesi sitten siellä väkisin on jos ei tahdo olla ja sinulle ihan sama? Ota pois. Mutta siihen ainakin itse äitinä puuttuisin jos lapseni karkaa sieltä pois. Se ei ainakaan minulle ole yhdentekevä asia. Ensi vuonna (siis jos lapsesi todetaan edes kypsäksi kouluun, jota epäilen) koulussa pitää olla. Siitä meinaan sitten aikanaan muodostuu ongelma ja lastensuojelunkin puolesta kyttäilyä jos lapsi ei koulussa ole. Minusta se oleellisin asia on tässä että vietlapsen eskariin, lapsi lähtee sieltä litoon eikä sinua kiinnosta. Kyllähän se antaa kuvan sinusta! Miksi et soita sinne esikouluun että lapsesi ei tänään tule? Ja jos menee niin siellä on ja pysyy? Tuon takia ymmärrän ilmoituksen.
Olen ilmoittanut poissaolot ja lapseni ei ole karkaillut. Poissaoloja vaan on ollut liikaa tän yhden tiukkapipon mielestä. Ja otinkin nyt lapsen pois eskarista (sanoinkin sossuille tästä eivätkä pitäneet pahana asiana), ei ole ollut ikävä. ap
mutta ei toi sinunkaan tyyli hoitaa eskariasioita kuulostanut kovin fiksulta.
Meillä itseasiassa on oikeasti koulua tuo eskarikin. Koulurakennuksessa, kouluntiloissa ja opettaja ihan oma eskariope joka koko akan sama. Päivähoidon kanssa ei mitään tekemistä keskenään. Ma-pe 9-13.00 ja läksyjäkin tulee. Koulukyyti hakee kotoa ja tuo kotiin (tai hakee päiväkodista ja päiväkotiin jos vanhemmat ei kotona)
Tietenkään ei oppivelvollisuutta mutta olen katsonut hyväksi lapselleni että pakollista mennä. Tosin hän tykkää todella paljon eskarissa käydäkin.
Kyllä meillä pitää siksi myöskin ilmoittaa jos lapsi ei ole eskariin jonain päivänä tulossa eikä pelkästään kyytien takia. Lapsi oppii samalla vastuullisuutta ja meillä on selvästi nyt kasvanut isommaksi ja koulukypsemmäksi eskarissa.
mutta ei toi sinunkaan tyyli hoitaa eskariasioita kuulostanut kovin fiksulta.
ja/tai yrittää vaihtaa parempaan eskariin.ap
Mun tyttö oli eskarista pois joka viikko ainakin yhden päivän, ja joka päivä hänet haettiinkin n. 20 minuuttia etuajassa. Näin oltiin sovittu ja tämä sopi. Mutta joskus kyllä mies unohti hakeakin. Sitten eskarista soiteltiin perään, ja opet naureskelivat vaan.
Mutta mutta: älä takerru siihen ilmoitukseen kuin johonkin kunnianloukkaukseen. Minusta ongelman ydin on tässä se, ettei kiusaamisen puututa riittävän napakasti, eikä sillä taas ole lastensuojelun kanssa mitään tekemistä. Eli nyt viemään asiaa ylemmälle taholle ja vaatimaan, että kiusaaminen loppuu, ei siis valittamaan että täti teki turhan ilmoituksen.
Ja omalta osaltasi voisit tsempata siinä, että ilmoittaisit eskariin aina etukäteen, moneltako lapsi tulee. Ja kysyt vielä, tarvitseeko esim. eskarituntien takia olla tiettynä päivänä tiettyyn aikaan. Ei eskari pakollinen ole, mutta kun sinne on mennyt, niin silloin pitää sitoutua tiettyihin aikatauluihin ja käytänteisiin. Ainakin meidän lasten eskareissa tunnit oli aina noin klo 9-10, ja tietenkin lasten oletettiin olevan silloin paikalla (ETUKÄTEEN ilmoitettuja poikkeuksia lukuunottamatta). Myös tulevaa kouluvuotta ajatellen teidän on hyvä oppia olemaan ajoissa paikalla. Koulusta ei voi myöhästyä ilman hyvää syytä.
kun otti jo lapsen pois ko. eskarista.
Ja kyllä tuo nyt vaan oli törkeä kunnianloukkaus - ja siihen saa takertua.
ei aikuisen ihmisen toiminnalta. Myös päiväkodissa olisi pitänyt tehdä toisin, puuttua kiusaamiseen tiukemmin ja yrittää saada sinut ymmärtämään että poissaolot olisi pitänyt ilmoittaa. Ei oikein toi teidän kasvatuskumppanuus toiminut, ei puolin ei toisin (ainakaan sinun kertomuksesi perusteella).
Mistä me tiedetään mitä muuta tuohon liittyi...
ei aikuisen ihmisen toiminnalta. Myös päiväkodissa olisi pitänyt tehdä toisin, puuttua kiusaamiseen tiukemmin ja yrittää saada sinut ymmärtämään että poissaolot olisi pitänyt ilmoittaa. Ei oikein toi teidän kasvatuskumppanuus toiminut, ei puolin ei toisin (ainakaan sinun kertomuksesi perusteella). Mistä me tiedetään mitä muuta tuohon liittyi...
10min myöhästelyjä sen sijaan en aina ilmoittanut, mutta ne nyt ei ollutkaan se olennaisin osa. ap
lastensuojeluilmoitukselle?