Onko joku oikeasti niin tyhmä, ettei ymmärrä että 3000e/kk tienaavat eivät ole rikkaita?
Kommentit (115)
Kyllä ne vaan aika rikkaita on mun perspektiivistäni. Jos ei tuollaisella rahalla pärjää niin sitten on vika ihan itsessään.
Joillekin 3000 euroa on kroisoksen palkka, joillekin paskapalkka. Kumma ettei aikuiset ihmiset tätä ymmärrä.
Ja en kyllä koe, että ollaan rikkaita :D Tullaan kyllä toimeen ilman yhteiskunnan apua, mutta siihen ne meriitit sitten jäävätkin.
Meillä on suht uusi omakotitalo maalla. Ihan tavallinen perus-pakettitalo, jossa on jokaiselle oma huone, ei mitään hienouksia. Tonttia n. 1500m2, oma tontti. Asuntolainaa on n. 170 000
Meillä on 4 lasta, joista yhdestä menee hoitomaksu ja muut koululaisia.
Autoja on pakko olla kaksi ja niihin menee todella paljon rahaa. Toinen on ns. parempi auto (ei mikään uus kuitenkaan) ja siitä on autolainaa pari tonnia. Toinen on todella halpa romu, koka kulkee, kun silloin tällöin uusii jonkun osan.
Lapsilla ei ole kalliita harrastuksia, mutta kyllä niihinkin rahaa menee. Yhdelle ostettiin kitara, toiselle pari marsua tarvikkeineen. Normaalia elämää, johon meillä ei olisi varaa työttömänä, mutta joka kuitenkin kuulunee suht normaaliin lapsuuteen. (siis se, että saa jotain harrastaa)
Meillä ei ole omaisuutta eikä isoja säästöjä. säästötilillä taitaa olla nyt 600€ ja se on siis ihan sitä varten, että vaikkapa astianpesukone leviää pahaan aikaan kuusta.
Palkkapäivää edellisenä päivänä meillä on yleensä rahaa n. 20-50€ + säästöön laitettu 40€
LAten vaatteen hankin lähinnä kirpparilta, paitsi ulkovaatteet ja kengät uusina. En osta koskaan kalleinta, mutta hyvää ostan ja hyödynnän alet AINA.
Itselläni ei ole yhtään ns. merkkivaatetta, ei myöskään miehellä.
Teemme joka kesä kesälomareissun työstä saatavilla lomarahoilla. Esim. viime kesänä kävimme Norjassa matkailuautolla viikon reissun. Kaikki lomarahat menivät siihen.
Onko joku oikeasti niin tyhmä, ettei ymmärrä että 3000e/kk tienaavat eivät ole rikkaita? eikä vielä 4000e/kk tienaavatkaan
eivät ymmärrä, että veroprosentti nousee jo tuossa neljässä tonnissa kohtuuttomaksi. Verotus tasapäistää tulot todella tehokkaasti tuossa 2000-6000- tulotasossa.
työmarkkinatuesta menee veroa 23 prossaa
Kyllä ne vaan aika rikkaita on mun perspektiivistäni. Jos ei tuollaisella rahalla pärjää niin sitten on vika ihan itsessään.
Joillekin 3000 euroa on kroisoksen palkka, joillekin paskapalkka. Kumma ettei aikuiset ihmiset tätä ymmärrä.
jos raha on bruttona 3000 e se on just sitä. leipä kaupassa ei ole suhteellisen hintainen vaan se on esim. just tasan 2 e sekä sulle että mulle.
on se kumma ettei aikuiset ihmiset tätä tajua
kuussa käteen ja tunnen olevani varakas. Vuokraan menee noin puolet joten säästöön/tuhlattavaksi jää usein ruokien jälkeen parisataa. Joka kuussa.
minulla on nettopalkka 5300 e ja käteen jää 3000 e, miehellä jää käteen 1600e ja silti kaikki menee....
emme todellakaan ole rikkaita
minulla on nettopalkka 5300 e ja käteen jää 3000 e, miehellä jää käteen 1600e ja silti kaikki menee....
emme todellakaan ole rikkaita
Se riippuu paljon, että tienaako yksin sen 6000 euroa/kk ja elättää sillä 7 henkisen perheen, vain onko toinenkin puolisko töissä siihen päälle tulisi hänenkin palkka.
sen tulkitsemisessa, onko joku rikas vai ei???
Mitä vittua!
Ainoa, millä on väliä, on se, mitä siitä ansiosta jää käteen verottajan ja pakollisten asuin- ja päivähoitomenojen jälkeen.
Juuri nämä 3000-4000 euroa kuussa ansaitsevat ovat paskaraossa siinä mielessä, että mitään tukia EI saa, mutta kaikesta maksaa kalleimman kautta. Ei tule hoitolisiä, päivähoitokin maksaa maksimisumman.
Ja esim. täällä stadissa tuo tulotasoa takaa sen, että kunnalliseen vuokra-asuntoon ei pääse. Joutuu ostamaan oman asunnon, ason vähintäänkin. Ja siinä sitten makselet tonnin kuussa pankille, yhtiövastikkeet päälle. Maksimihoitomaksut lapsista.
ansaitseekin. Tästä rahanmenostahan ei ole kyse. Harva meistä sanoisi, ettei Michael jacsonilla olisi aikoinaan ollut mahdollisuuksia olla rikas. Silti köyhtyi, koska laittoi kaiken menemään turhuuteen 8osan sai säästettyä takaisin)
Köyhänä pysyy hyvistä tai isoista tuloista huolimatta, jos kokee, että pitää laittaa kaikki menemään.
Yli 3000 euron tuloilla on kyllä jo omista valinnoista kiinni, jos ei vaurastu edes pikkuhiljaa.
siinä kohden kun väität, että vain sillä on väliä mitä jää asumismenojen jälkeen. On omaa tyhmyyttä asua liian kalliisti.
Yli 3000 euroa tienaava on sangen varakas Suomen oloissa. Ota huomioon, että se on keskipalkka. Hyvin suuri osa saa paljon vähemmän, eivätkä hekään saa sosiaalietuuksia!
Mitä vittua!
Ainoa, millä on väliä, on se, mitä siitä ansiosta jää käteen verottajan ja pakollisten asuin- ja päivähoitomenojen jälkeen.
Juuri nämä 3000-4000 euroa kuussa ansaitsevat ovat paskaraossa siinä mielessä, että mitään tukia EI saa, mutta kaikesta maksaa kalleimman kautta. Ei tule hoitolisiä, päivähoitokin maksaa maksimisumman.
Ja esim. täällä stadissa tuo tulotasoa takaa sen, että kunnalliseen vuokra-asuntoon ei pääse. Joutuu ostamaan oman asunnon, ason vähintäänkin. Ja siinä sitten makselet tonnin kuussa pankille, yhtiövastikkeet päälle. Maksimihoitomaksut lapsista.
3000 tienaava on ylikeskitason palkan ja siten hyvätuloinen. 4000 vielä rikkaampi
3000 tienaava on ylikeskitason palkan ja siten hyvätuloinen. 4000 vielä rikkaampi
En minä ainakaan 3000 euron bruttopalkallani, josta käteen jää noin 2000 euroa, rikas ole. En kyllä köyhäkään. Olen sinkku ja suurin osa siitä mikä tuleee hulahtaa suoraan asunto- ja autolainojen lyhennykseen. Toki sekin että on ollut varaa ostaa asunto Helsingistä ja pitää autoa, kertoo ettei ole köyhä. Mutta ei rikaskaan sellainen ole jolla lähiökaksioon ja pikkuautoon menee lähes kaikki rahat.
Tienaan nettona kaksi tonnia kuussa, maksan asunto- ja autolainaa. Siihen päälle vielä vastikkeet ym juoksevat kulut, niin rahat riittää juuri ja juuri. Kymmenen vuotta sitten jäi joka tiilistä säästöön, enää ei. Mielestäni elämisen kustannukset ovat nousseet paljon suhteessa palkkoihin.
150 euroa enemmän kuin minä (kahdesta lapsesta siis yhteensä tuo summa).
Käteen sinulla jää kuitenkin noin 1000 euroa enemmän kuin minulla pienituloisella, Helsingissä asuvalla.
Aika kumma, jos tuolla 850 euron erotuksella et mitään hyötyä saisi?
Ja tämä 850 euron erotushan teillä tuplautuu...
Mitä vittua!
Tukina meidän perhe saa yhteiskunnalta lapsilisät. Ne varmaan tulee teillekin, eikö totta?
Mitään hoitolisiä ei saada. Mitä ne ylipäätänsä ovat?
150 euroa enemmän kuin minä (kahdesta lapsesta siis yhteensä tuo summa).
Käteen sinulla jää kuitenkin noin 1000 euroa enemmän kuin minulla pienituloisella, Helsingissä asuvalla.
Aika kumma, jos tuolla 850 euron erotuksella et mitään hyötyä saisi?
Ja tämä 850 euron erotushan teillä tuplautuu...
Mitä vittua!
Varsinainen palkkatyön lisäksi minulla on myös pääomatuloja, joten 4000€/kk tienaavakin voi olla rikas.
Mitä vittua!
Oma päätös asua kalliisti ja ostella kaikkea. Suurin osa ihmisistä on päässyt kaupungin asuntoihin nuorena ja pysynyt siinä vaikka palkka on noussut 3000-4000 euroon.
Mene yksityiselle vuokralle jos ei kelpaa.
Älä osta asuntoa mistään kalliilta alueelta. Osta halvalta ja sitten kun olet sen maksanut niin sitten vasta onkin rahaa. Kun on vaan pieni vastike ja palkka 4000 euroa niin rahaa riittää.
3000e kuukaudessa, en varmaan edes tietäisi mitä tehdä sillä rahalla. En voi ymmärtää näitä "meidän yhteenlasketut tulot 4500e/kk, ei ole varaa toiseen lapseen!!" -juttuja. Huhhuh...
terv. minimiäitiysrahalla elävä eli n. 500e kuussa saava, sitä ennen opintotuella
Jos viidelläsadalla tulet toimeen? Mulla on pelkät asumiskulut 750e (sis. lainanlyhennyksen ja vastikkeen) ja siihen vielä sähköt, vakuutus, netti. Jos joku väittää tulevansa toimeen 500 eurolla kuussa niin en usko.
Jos ei tuollaisella rahalla pärjää niin sitten on vika ihan itsessään.