Arvioisitteko siivousrutiinini?
Taloudessa äiti ja 1 lapsi
- päivittäin: tavaroiden järjestelyä, lelujen keräys ja pöytäpintojen pyyhintä
- kerran viikossa: imurointi + wc:n pesu (lavuaari+pönttö)
- joka toinen viikko: matot ulos ja lattioiden moppaus, lakanoiden vaihto
- pyykkikoneellinen pyörii 3-4 x viikossa, samoin tiskikone
- kerran vuodessa: kaappien perusteellisempi siivous, ikkunoiden pesu, auton siivous (imurointi), lattiakaivon putsaus, viemäreiden avaus, mattojen pesu, verhojen pesu, lian pyyhintä ovista, seinistä ja valonkatkasijoista.
Minulle tämä tuntuu normaalilta siivousrytmiltä. Meillä on yleensä "kodikkaan sotkuista", muttei liian sotkuista ja ehdin tehdä muutakin kuin siivota. Toisaalta joskus tuntuu, että kun aloitan siivoamisen, siihen menee älyttömästi aikaa. Eli ehkä pitäisi kuitenkin siivota useammin ja vähemmän kerrallaan?
Miltäs siivousrutiinini vaikuttavat, onko "normaalia"?
Kommentit (9)
unohtui mainita, että jääkaappi pyyhitään puhtaaksi ehkä joka toinen kuukausi tai jos on näkyvää likaa. Pakastin sulatetaan ja puhdistetaan kerran vuodessa.
Unohtuikohan vielä jotain?
toihan on kun oppikirjasta. imuroi toinenkin kerta viikossa vaikkas keittiö ja eteinen, tai lakaise jos kaipaat siistimpää.
Lattiankin voi luuttasta useammin, ei niitä mattoja tarvi joka kerta roudata pihalle vaan ympäriltä.
Ovenkahvoja ja valokatkaisijoita voisi ehkä pyyhkäistä vähän useammin. Niissähän ne pöpöt viihtyy.
Minunkaan mielestäni mattoja ei tarvitse retuuttaa pihalle noin usein.
Taidan pitää nykyisen rytmin, koska se tuntuu tällä hetkellä hyvältä. Piti vain tarkistaa teiltä, miltä se ulkopuolisesta vaikuttaa :)
Enempää en oikeastaan halua siivoukseen aikaa käyttää, koska on niin paljon muutakin.
kannattaisi pyyhkiä useammin kuin kerran vuodessa. Lattiakaivo putsata heti kun huomaa ettei enää vedä kunnolla. Lapsen sotkutkin lähtee helpommin pienemmällä hankaamisella mitä tuoreempia ne on.
Mä en kyllä oo koskaan varsinaisessti pessyt/pyyhkinyt seiniä ja kattoa. Tahrat vaan pyyhkinyt, mutta muuten en.
t.toinen sotkussa eläjä, joka ei ota siivousta niin vakavasti
...varmasti ihan hyvä. Vessan pesisin useemmin. Meillä on kolme lasta. Imuroin yleensä jokatoinen päivä. Lattiat pesenkerran viikossa. Vessat pesen jokatoinen päivä. Jääkaapin kun sattuu olemaan tyhjillään. Petivaatteet vaihdan kerran viikossa. Pyykkiä on useimmiten kaks koneellista päivässä. Auton imuroin kesällä useemmin, talvella en. Yrtitän korjailla sotkut sitä mukaa kun niitä tulee. Muuten hommat kasaantuu ja ei mukavaa kun isompi urakka edessä.
totta, että valonkatkasijoita ja ovenkahvoja pitäisi pyyhkiä useammin, ne on vaan niitä hyvä-jos-kerran-vuodessa-muistaa -juttuja. Ja wc:nkin voisi pestä useammin, mutta ei se likaiselta näytä tuolla kerran viikossa tahdillakaan. Terveinä ollaan pysytty ja olen ajatellut, että liika hygienia ei välttämättä ole hyväksi.
Mattojen ulos vienti ja moppaus on jotenkin vaan kätevää siinä imuroinnin yhteydessä, en näe sitä isona vaivana. Sen sijaan imurointi on mulle kauhistus, en tykkää yhtään, varsinkaan siitä äänestä. Muu siivoaminen on itse asiassa kivaa ja rentouttavaa - harvakseltaan ja sopivina annoksina.
minä kerran kuukaudessa tai kahdessa