Epätodellinen, sumea olo, kuin olisi puoliksi "jossain muualla".
Tuli tuosta "yhtäkkiä tulee outo olo" -ketjusta mieleen, että voisin aloittaa omani vähän erilaisesta oudosta olosta. Sellaisesta, että on ikäänkuin poissaoleva, pää on "sumussa", ympäristö tuntuu kaukaiselta tai epätodelliselta. Tulee sellainen olo, että ei ole oikeasti paikalla, vaan näkisi unta. Toivottavasti ymmärrätte mitä yritän selittää. Juuri nyt se sama olo on päällä ja se on hyvin usein. En myöskään muista tapahtumia kovin hyvin.
Onko muut kokeneet vastaavaa ja mitä tämä voisi olla?
Kommentit (61)
Dissosiaatiohäiriö. Löytyy googlettamalla.
Kyllähän näillä psyykkisilläkin tuntemuksilla on aina jokin fysiologinen perusta, kuitenkin olemme "lihaa ja verta".
Tarkoitan että dissosiaatio on tässä tapauksessa oire, ja aiheuttajana on esim. matala verenpaine tai joku hormonaalinen tekijä, joka vaikuttaa aivokemiaan.
Johonkin kuukautiskierron vaiheisiin voi liittyä sumuinen olo, johtuen hormooneista ja se on normaalia.
Stressi, varsinkin traumaperäinen aiheuttaa monenlaista.
Silloin kannattaa keskittyä kyseisellä hetkellä "hoidan tämän asian ja sitten suorinta tietä kotiin" tms.
Joskus on vaan jano tai verensokeri alhaalla. Ei kukaan ole täydellisessä kunnossa koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
onko teillä hiiva?
Ei valitettavasti. En leivo koskaan.
Minullakin on noita. Eniten silloin kun olen kuuden ystävän kanssa samassa huoneessa pimeällä. Tuntuu vain niinkuin nukkuisin, ja kaverit juttelisivat keskenään kun minä nukun. (Vaikka he kyllä puhuvat minultakin)
On useinkin tuollaista sumuista poissaolevaa oloa, jossa ympäristö tavallaan katoaa. Mutta minulla siihen ei liity mitään ahdistusta, eikä se epilepsiaakaan ole, koska jokin ärsyke esim mieheni puhuminen tms kiskaisee siitä olosta pois. Olen päätellyt että minulla se liittyy johonkin add tai adhd tyyppiseen juttuun. Koska tuo olo ei tule koskaan silloin jos olen jonkun seurassa ja puhun hänen kanssaan, tai jos puhun puhelimessa. "Kohtaus" tulee jos olen yksin jossain, liu'un jotenkin siitä hetkestä pois enkä pysty keskittymään, jos ei ole mitään mihin kunnolla keskittyä (esim kassajonossa tulee usein).
Minullakin on joskus ap:n kuvaama outo olo. Esim nyt päätin sen googlata ja löysin itseni tänne. Olin ihan normi hommia tekemässä, kävin hakemassa autoon osia ja lähdin ajamaan kohti ruokakauppaa niin matkan aikana tuli semmoinen ihmeellinen olo, keskittyminen ei ollut todellakaan huipussaan autoa ajaessa, kuin olisi puoliksi jossain ihan muualla, radiokin oli päällä mutta ei siihen osannut kiinittää huomiota vaan se oli semmoinen tausta ääntä pitävä möly laite mihin ei kiinittänyt huomiota. Kaupassakin käveli ihan sumussa ja tein nopeasti ostokset että pääsen pois kun olo oli niin jännä, ei jännittävä eikä hermostunut tai vastaavaa vaan semmoinen omissa oloissa kulkeva. Liekkö siihenkin osa syynä se että hieman väsynyt ja energiajuoman voimalla liikenteeseen lähtenyt ja vieläpä nälkäisenä.
Mulla on samanlaisia oloja ja joskus ne johtuu alhasesta verensokerista mutta hyvin usein niska-hartiajumista.
Venytelkää ja menkää hierojalle niin alkaa verikin kierää aivoihin:) Tai googlatkaa ainakin jännitysniskan oireet,voitte yllättyä!
Mulla myös ennen kuukautisia sellainen sumuinen olo. Veikkaan että liittyy hormonitoimintaan. Samoin mulla tosi matalat verenpaineet, joten huippaa vähän väliä, se tietty eri asia. Tunnistan myös noita "poissaolokohtauksia" itsessäni välillä. Jotenkin olen huomannut niiden ajoittuvan muutama päivä ennen kuukautisten alkua. Hemoglobiini myös usein tosi alhainen.
Aloittajalle kommentoin et oon iteki koko ajan sumussa ja olo ei helpota ja ollu nyt muutaman viikon ja pelottaa.
Kuulostaa enempi verenkiertohäiriöltä tai epilepsialta.
Itse kärsin myös samoista vaivoista. Nyt olen käynyt näöntarkastuksessa ja todettu hajataittoa. Eli kokeilen nyt seuraavaksi korjata sumu päässä silmälaseilla. Nytkin kirjaimet ja rivit heittelee. (Tarkastuksen jälkeen kun huomasin näkeväni todella huonosti niin tää vaan pahenee) onneks saan lasit n viikossa.
Täällä myös yksi kenellä samanlaista epätodellista oloa toisinaan.. Mielialat vaihtelee voimakkaasti eri päivinä ja sitten lopulta iskee outo epätodellinen olo.. Esimerkkinä tältä viikolta, ma ja ti oli hyviä päiviä jolloin olin iloinen ja suhteellisen virkeä, eilinen eli torstai oli vähän väsynyt ja matalavireinen päivä ja tänään perjantaina olo on todella väsynyt ja epätodellinen, sitä tavallaan tuntuu kuin olisi puoliksi täällä ja puoliksi jossain muualla.. Kamala ahdistus ja paha mieli myös seurana ilman syytä..
Olen käynyt psykiatrin kanssa juttelemassa asioista useita kertoja eikä kukaan ole koskaan osannut selkeästi sanoa että joku olisi vikana, uniongelmiin melatoniinia vain annettu.. En tosin ole koskaan tuosta epätodellisesta olosta ääneen puhunutkaan enkä söisi lääkkeitä vaikka niitä määrättäisiinkin :D
Itsellä lähtökohtana aika hajanainen lapsuus, paljon muuttoja ja vanhempien riitoja.. En osaa useinkaan esim. solmia pitkäaikaisia ihmissuhteita ja ystäviä on vain muutama. Edellämainittu niska-hartiajumi löytyy myös ja sillä lienee osuutta asiaan.. Läheisen kuolema myös sattunut lähimenneisyydessä, en ole huomannut että se olisi vaikuttanut epätodellisen olon lisääntymiseen..
Mielenkiintoista huomata ettei olekkaan ihan yksin näiden outouksiensa kanssa :) Tsemppiä teille muillekkin <3
Minulla on niin epätodellinen olo etten edes melkein kykene kirjoittaa tätä viestiä
Minulle tuli tuon jälkeen refluksioireet, jonka jälkeen outo epätodellinen olo, jonka jälkeen sydänmentykytystä. Kaikki tämä muutamassa viikossa. Kuvittelin tulleeni mielisairaaksi tai että jotain perinnöllistä sellaista iskenyt minuun.
Diagnoosi: Burnout. Huomaamaton, salakavala burnout.
Kovan stressin seurausta, koska olen it-alalla ja meillä oli tuossa vaiheessa paljon projekteja meneillään joissa käsittämättömän tiukat aikataulut ja samalla sai pelätä että saa kenkää seuraavissa yt-neuvotteluissa.
Olen itsekin kokenut aivan samaa usein.
Mulla ainakin erittäin matala verenpaine tekee tuollaisen olon. Normaalistikin yläpaine alle 100, alapaine 30-40. Jos lisäksi niskat ovat jumissa työasennon takia, ei ilmeisesti verenkierto päähän riittää hädin tuskin tajuissa pysymiseen... Samoin poissaoleva olo tulee aina päivää ennen kuukautisia. Kuin olisi kuplassa, jotenkin itsensä ulkopuolella. Teininä oli usein, olin silloin erittäin laiha ja ilmeisesti verenpaineet oli hyvin matalat silloinkin. Nuorempana luulin että se oli mentaalista, enkä uskaltanut puhua asiasta. Helpottavaa, kun tietää mistä johtuu ja ettei ole vaarallista.
Vastaavia kokemuksia näyttää löytyvän monilta, kokeilkaa googlata "matala verenpaine".