Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen käyttää sanaa "toki"? Onks ne näitä palstafeikkaajia?

Vierailija
16.01.2013 |

Mä lopetan aina kaikkien sellaisten tekstien lukemisen, missä sana "toki" tulee vastaan. Mä en tajua mikä siinä on, mutta se sana on aivan järkky.

Onks äikänmaikkoja tms paikalla, jotka tietäisivät jotakin tuosta sanasta ja sen käytöstä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai toisaalta psykologisena ilmiönä. Tässä tapauksessa on toki ilmiselvää paneutua jälkimmäiseen tulkintaan.

Vierailija
2/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi helvetti... järkky on aivan kauhea sana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka R. I.-wannabet täällä tokittelevat?

Parempaa suomeahan se on kun esim. v-t-u täytesanana.

Vierailija
4/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin käytän sitä lähinnä asiateksteissä, en av:lla.

Vierailija
5/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuullut kait jonkun omituisen aikuisen käyttävän sitä ja luuli, että sillä sanalla kuulostaa aikuiselta. Oli aivan hirveää kuunnella sen puhetta. Nyt ei ole tuota teiniä näkynyt, joten en tiedä onko lopettanut vai vieläkö käyttää sanaa "toki".

Toki voi mennä pihalle leikkimään!!! Toki voit laittaa itsellesi voileivän. Toki meillä on juustoa ja makkaraa jääkaapissa. Toki meillä on kaikki hyvin. Toki kouluun täytyy lähteä ajoissa. Toki mennään bussilla. Toki olet hyvä kirjoittaan.

Kokeilkaas siellä omassa maailmassanne käyttää sanaa "toki" ja kertokaa miltä testi kuulosti!

Vierailija
6/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään vikaa siinä sanassa.

Vierailija
7/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan jokapäiväisessä puheessa. Mutta mä puhun muutenkin vähän oudosti, en tiedä miksi. :D

Vierailija
8/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa yksi ja sama paranoidi tyyppi availla näitä ketjuja, näkee samoja kirjoittajia/saman kirjoittajan joka keskustelussa...

Vierailija
9/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana toki joutaa toki roskakoppaan! Mä luulen kyllä, että sanaa toki käyttää just noi palstafeikkaajat, jotka oikein yrittävät, että kukaan ei tunnistaisi heitä HEIDÄN teksteistään. Hirveä vaiva, mutta sinnehän se toki sopisi - olisi muka aina sama mamma, joka viljelee tota sanaa. Mä uskoisin, että aitoudella pääsee pitemmälle. Toki ei kuulosta aidolta todellakaan.

Vierailija
10/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ja kyllä on lempisanojani, tietenkin ja kuitenkin myös!

Vierailija
11/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tiedostamaton puhetapa, ihan ajatuksella jäsennän asian lauseisiin ja tuo toki on hyvinkin käytännöllinen.

Vierailija
12/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanan paikka ei ole asiatekstissä. Tulee liian henkilökohtainen fiilis.

T: 12

Vierailija
13/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sitä saisi tekstissä nähdä lainkaan?

Toki-sanan käyttö ei ole mikään uusi juttu. Sana on kyllä noussut vähän muotisanaksi, mikä tarkoittaa, että sen käyttö luultavasti myös hieman vähenee kymmenen vuoden sisään. Mutta koska kyse ei ole mitenkään voimakkaasta muoti-ilmiöstä, niin en usko sanan käytön kokonaan katoavan.

Tällainen epämuodollinen (puhuttua kieltä muistuttava) kieli ei voi koskaan olla niin ytimekästä, ettei siellä olisi mukana tuollaisia "ylimääräisiä" sanoja. Ne kuuluvat luontevaan puhekieleen, jota tällainen palstakieli jossain määrin muistuttaa.

Vierailija
14/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään epäaitoa. Ihan tavallista kielenkäyttöä.

Vierailija
15/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän täällä tokia, enkä ole mikään feikkaaja.

Vierailija
16/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa joltain ihme-besserwisseriltä, joka sallii kaiken käyttämällä toki sanaa.

Ketkä täällä ovat nousseet semmoiseen asemaan, että voivat sanan toki avulla sallia muille yhtä sun toista. Meidän piireissä ei puhuta sellaisella tavalla, että joku ylempi sallii jotakin jollekin alemmalle.

Nyt mä siis keksin: "toki" sano onkin White Trash ja nousukas sana. Ikävä kyllä en taida kuulua kumpaankaan enkä voi sille itse mitään minne olen syntynyt. Sori kaikille vaan ihan kamalasti.

Vierailija
17/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka käytän sanaa, myös puheessa. Toki sen voi ymmärtää niin, jos hakemalla hakee ärsytyksen aiheita elämäänsä.

Vierailija
18/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa joltain ihme-besserwisseriltä, joka sallii kaiken käyttämällä toki sanaa.

Ketkä täällä ovat nousseet semmoiseen asemaan, että voivat sanan toki avulla sallia muille yhtä sun toista. Meidän piireissä ei puhuta sellaisella tavalla, että joku ylempi sallii jotakin jollekin alemmalle.

Nyt mä siis keksin: "toki" sano onkin White Trash ja nousukas sana. Ikävä kyllä en taida kuulua kumpaankaan enkä voi sille itse mitään minne olen syntynyt. Sori kaikille vaan ihan kamalasti.

tarkoita vain myönnytystä jonkin asian toteutumiselle. Itse käytän sitä usein lisäpointin edessä:

"Mennään sitten illalla kauppaan, toki tanssiharjoitukset ensin."

Anteeksi esimerkin paskuus, telkkarissa joku pari sai tietää olevansa sisaruksia.

T: 12

Vierailija
19/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiinnitä mitään sen kummempaa huomiota, jos joku sitä käyttää, tavis-sana siinä missä ihan mikä tahansa muukin.

Vai jaksoiko joku yks ihminen aloittaa juntturoinnin ko. sanasta iltansa huviksi?

Vierailija
20/28 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä siis keksin: "toki" sano onkin White Trash ja nousukas sana. Ikävä kyllä en taida kuulua kumpaankaan enkä voi sille itse mitään minne olen syntynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi