Mitä mieltä, kasvateenko lapset "pumpulissa" vai puhutaanko maailman pahuudesta?
Meillä pienet lapset ja mies on todella negatiivisluonteinen, herkästi kotonakin haluaisi puhua "politiikasta" (ongelmista), siitä miten heikosti maailmalla menee ja tulevaisuus ankea jne.. Sanoin, että toki on syytä pohtia ja puhua, mutta lapsille ei kyllä pitäisi tuoda esille maailman pahuutta ja pienille harteille taakkoja, joita eivät kuitenkaan voi kantaa. Mies taas raivostui, että missä pumpulissa tahdon lapset kasvatettavan, maailma on paha ja kyllä lapset sen myöhemmin joka tapauksessa näkevät! Ja hänestä törkeää, kun sanon ettei mun mielestä lasten nähden pidä katsoa uutisia, eivät sovi lasten silmille.
Mitä mieltä olette? Minä olen sitä mieltä, että lasten tulee elää huoletonta lapsuutta, kyllä maailman epäkohdat tulevat esille joka tapauksessa, mutta vanhempien tehtävä ei ole osoittaa että maailma on kurja ja ankea paikka. Jos isä on tyytymätön elämäänsä (työhönsä), sen ei pidä koitua lasten murheeksi. Mies on tästä mulle hyvin näreissään. Ei tajua ollenkaan ajatustani.
Kommentit (23)
uutiset eivät koskaan kerro mitä hyvää on tapahtunut, vaikka joka päivä tapahtuu paljon suuremmassa määrin hyvää kuin pahaa, turha siis märehtiä sitä pahuutta vaan keskittyä rakentamaan hyvää.
Minusta on parempi, että uutisia ja maailman menoa voi lapsetkin katsoa (eihän ne kuitenkaan uutisia katsomalla katso), tärkeintä on, kuinka aikuinen niihin lasten mielestä suhtautuu. Että näkevät aikuisten pystyvän jatkamaan tavallista elämäänsä. No, ehkä vaihtaisin ihan pienten kohdalla kanavaa, jos jotain tyyliin perhesurmia uutisissa käsitellään. Mutta noi "normikähinät" siis en sensuroisi.
Tapahtuuhan maailmassa kaikkea kauheeta, mutta ainahan niin on ollut. Sen kans on elettävä.
Kyllä lasta saa ja pitää suojella maailman raadollisuudelta, turha kasata heidän harteilleen taakkoja, joita eivät pysty kantamaan.
Meillä on niin, että jos tulee jokin iso onnettomuus, josta saavat kuulla joka tapauksessa, voidaan mainita asia ja sanoa, että tämmöistä on jossain tapahtunut, mutta ei mitenkään jäädä mässäilemään aiheella. Uutisia meillä ei koskaan katsota lasten läsnäollessa, uutiset luen yleensä itse netistä.