Säännöt rakkaudelle, mistä kertoo?
Mistä Anna Puun laulun ”Säännöt rakkaudelle” sanat sinusta kertovat? Vetovoimasta välillä kahden ihmisen, jotka ovat tahoillaan jo varattuja eivätkä halua loukata puolisoitaan? On kovin kaunis ja haikea.
"Me emme saa haluta toisiamme niin, että valehdellaan
kotona koskaan rakkaillemme. Tämä on sääntö ensimmäinen.
Emme saa sanoa toisillemme: "Mitäpä jos kaiken riisuisimme?
Avaamme viimeisenkin portin." Tämä on sääntö numero kaks.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Me emme saa katsoa toisiamme niin, että totuuden paljastamme.
Laskemme sisään ja iäksi viereen. Tämä sääntö kolmas jo on.
Emme saa tarvita toisiamme niin, että vajotaan.
Emmekä elää voi omillamme. Tämä on sääntö lohduttomin.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Emme saa hylätä toisiamme. Entä jos sittenkin rakastumme?
Jos alussa yhdeksi meidät luotiin. Tämä on sääntö viimeinen.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa."
Kommentit (73)
Osui ja upposi. Omassa tilanteesani me emme hylänneet toisiamme vaan aloitimme erojemme jälkeen rakentamaan yhdessä, näin onnellinen en tiennyt voivani olla.
Osui ja upposi. Omassa tilanteesani me emme hylänneet toisiamme vaan aloitimme erojemme jälkeen rakentamaan yhdessä, näin onnellinen en tiennyt voivani olla.
Pidin tätä kovin lohdullisena ennen kuin kuuntelin kokonaan sanat. Vittu mitä paskaa, terveisin petetty aviomies ja perheenisä.
Pidin tätä kovin lohdullisena ennen kuin kuuntelin kokonaan sanat. Vittu mitä paskaa, terveisin petetty aviomies ja perheenisä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 18:17"]Pidin tätä kovin lohdullisena ennen kuin kuuntelin kokonaan sanat. Vittu mitä paskaa, terveisin petetty aviomies ja perheenisä.
[/quote]
Sama kokemus minulla, olen nainen.
Pidin kappaleesta siihen asti kunnes se totuus paljastui ihan silmien alla. Tiesin kyllä mistä kertoo, mutta enpä arvannut että olenkin se taustalla häilyvä este. Inhottaa nykyisin koko kappale. Kiva varmaan Annan ex-miehestä ja toisen osapuolen naisesta Koko Suomi tietää.
Meillä tämä ainakin oli niin, että toinen oli omalta puoleltaan naimisisssa, lapset ja kaikki. Taistelimme hirveää halua ja yhtenäisyyden tunnetta vastaan.
Lopulta päästimme toisemme sisään sydämeeme ja siinä meni avioliitot ja yhtenäinen perhe, mutta rakkaus tuli tilalle, joka roihuaa hurjasti
Tää Anna Puun biisi on ihana. Mut mistä löytäisin siihen pianoon nuotit??
Kyseinen kappale on aivan hirvea, ahdistava. En pysty kuuntelemaan sita. Ensinnakin se on hidas ja surullinen, se jo laittaa minulla rajan. Toiseksi sen sanomassa on jotain valheellista.
Mun mielestäni raukkamaisen ihmisen raukkamainen kappale. Erittäin kuvottavaa oli nähdä tämä kappale erään naisen seinällä erään tyypin laittamana, joka oli pettänyt kaikkia elämässään. Onneksi enää ei tarvitse olla hänen kanssaan missään tekemisissä, sairastuttaa koko työyhteisön.
Fiksun ei tarvitse keksiä sääntöjä rakkaudelle. Fiksu menee illalla kotiinsa ja kertoo puolisolleen rakastuneensa toiseen, mutta raukka pilaa ensin toisen elämän, kieltää vielä kärytessäänkin, kunnes vasta tajuaa lähteä tai lempataan pihalle.
Ajattelin tämän kuultuani, että kertoo avioparista, joiden liitto vetelee viimeisiään ja yrittävät silti pysyä yhdessä sopimalla säännöt (taistellaan ulkopuolisia houkutteita vastaan) mutta taisinkin erehtyä. Ihana kappale silti.
En kuuntele tällaista musiikiia, joten vasta tänään törmäsin vahingossa kappaleeseen kanavasurffatessa. Kappale oli juuri alkamassa ja se vangitsi minut kuuntelemaan sen kokonaan. Tuli tosi ristiriitainen olo. Tuo on niin intiimi, ainakin sellaisille, jotka ovat saman itse kokeneet. Lauluntekijä on osunut tosi hyvin asian ytimeen ja sai vanhat haavat nousemaan pintaan. Me jättäydyimme säännön neljä ja lopullisen säännön väliin jo vuosikausia sitten eikä ratkaisua suuntaan eikä toiseen näy ja jotenkin tämä on samalla elämäni kallein mutta raadollisin asia.
Toivottavasti tämä ei kuitenkaan saa ihmisiä glorifioimaan ajatustavanhan elämän jättämistä uuden sielunkumppanuuden vuoksi.
Onko ketään muuta häirinnyt se, että videolla kuorma-autokuski on ensin selvästi joku mies, mutta oven auetessa kuskina onkin Anna?
Vanha ketju jo, mutta kyllä osui ja upposi täälläkin tänä aamuna työmatkalla radiota kuunnellessa. Kaksi varattua omissa liitoissaan ja niin vahvat tunteet toisiamme kohtaan. Mitä elämä tuokaan tullessaan...
28 vuotta tuollaisessa suhteessa takana. Hän oli varattu kun tapasimme ja kun hän erosi, minä olin mennyt naimisiin. Hän on uudessa liitossa eri paikkakunnalla.
Säännöt rakkaudelle, kolahti kovaa. Tapaamme nykyisin ilman perheitämme noin kerran vuodessa erään harrastuksen parissa. Koskaan ei suunnitella etukäteen mitään ja silti tiedämme, mitä tapahtuu, kun yö lähenee. Yhteiset ystävämme katsovat hienotunteisesti muualle.
Perheinä tapaamme silloin tällöin, viihdymme yhdessä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että joku yltiöromanttinen itkuvirsi saa lauman naisia kietomaan vaaleanpunaiseen rusettiin tabun nimeltä uskottomuus.
Jos samaista tabua toteuttaa mies, käydään samainen keskustelu "jätä se sika" -kommenteilla ja löydetään taas joku itkuvirsi onnettomasta rakkaudesta omien tunteiden tulkiksi.
Mies ja uskottomuus = paatunut alapäällään ajatteleva sika
Nainen ja uskottomuus = elämää suurempi rakkaustarina, jossa rakkaus vaan vie ilman, että naisparalla on mitään vaikutusmahdollisuutta elämäänsä
Kai toi romantisoitu huttu on naisille joku elämän mauste.
Mun tilanteessa on nainen + uskottomuus ja mies + uskottomuus eli ollaan molemmat tahoillamme naimisissa. Minä en kivitä ketään. Jokainen tehköön omat valintansa ja eläköön niiden kanssa.
Biisi tai sen sanat ei merkitse mulle mitään.
Vierailija kirjoitti:
28 vuotta tuollaisessa suhteessa takana. Hän oli varattu kun tapasimme ja kun hän erosi, minä olin mennyt naimisiin. Hän on uudessa liitossa eri paikkakunnalla.
Säännöt rakkaudelle, kolahti kovaa. Tapaamme nykyisin ilman perheitämme noin kerran vuodessa erään harrastuksen parissa. Koskaan ei suunnitella etukäteen mitään ja silti tiedämme, mitä tapahtuu, kun yö lähenee. Yhteiset ystävämme katsovat hienotunteisesti muualle.
Perheinä tapaamme silloin tällöin, viihdymme yhdessä hyvin.
Okei, vau. Teidän puolisot ei kuitenkaan tiedä teidän jutusta mitään?
Vai pettämisestä kertoo. Niin kai sitten... Minulle tuli tuosta aikoinaan kylmät väreet syystä, että meillä oli juttua parhaan kaverini kanssa. Tuntui että se ystävyys on niin pyhä, ettei sitä voi sössiä millään säädöllä. Sellainen "kielletty rakkaus". Varmaan moni tuttavapiirissä tiesi tai aavisti asian laidan, mutta sitä ei koskaan otettu puheeksi. Pääsimme asian yli ja tärkeä ystävyyssuhde säilyi. Mutta se omituinen aika tulee aina mieleeni kun kuulen tämän laulun.
Itku tulee edelleen kuunnellessani... Kaksi varattua ja säännöt tuli tarpeeseen. Ei saanut haluta, eikä tarvita toista vaan erillään piti pysyä. Vielä meitä ei ollut tarkoitettu toisillemme.
Olenko minä ainut jonka mielestä nuo sanat ovat vastenmieliset ja ahdistavat? Salasuhde ei ole koskaan oikein ja tässä yritetty vielä oikein romantisoida sitä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 15:26"]
Onko ketään muuta häirinnyt se, että videolla kuorma-autokuski on ensin selvästi joku mies, mutta oven auetessa kuskina onkin Anna?
[/quote]
Jatkan omaa tekstiäni, tajusinpa vasta että se mies nousikin ilmeisesti jonkun toisen kyytiin ja Anna lähti ajamaan omalla autolla?