Säännöt rakkaudelle, mistä kertoo?
Mistä Anna Puun laulun ”Säännöt rakkaudelle” sanat sinusta kertovat? Vetovoimasta välillä kahden ihmisen, jotka ovat tahoillaan jo varattuja eivätkä halua loukata puolisoitaan? On kovin kaunis ja haikea.
"Me emme saa haluta toisiamme niin, että valehdellaan
kotona koskaan rakkaillemme. Tämä on sääntö ensimmäinen.
Emme saa sanoa toisillemme: "Mitäpä jos kaiken riisuisimme?
Avaamme viimeisenkin portin." Tämä on sääntö numero kaks.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Me emme saa katsoa toisiamme niin, että totuuden paljastamme.
Laskemme sisään ja iäksi viereen. Tämä sääntö kolmas jo on.
Emme saa tarvita toisiamme niin, että vajotaan.
Emmekä elää voi omillamme. Tämä on sääntö lohduttomin.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Emme saa hylätä toisiamme. Entä jos sittenkin rakastumme?
Jos alussa yhdeksi meidät luotiin. Tämä on sääntö viimeinen.
Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa."
Kommentit (73)
Googlaat biisin nimen + chords, niin saat soinnut. Ja kun on soinnut, löytää itse melodian.
Mutta, pelkistettynä, tämä biisi on siis ikäänkuin laulettu sille salarakkaalle, ei omalle puolisolle??
Olen ihastunut,tiedän että mies minuun mutta kukaan muu kuin minä ei minun tunteista tiedä.Eikä mieskään tiedä minun tietävän hänen tunteista.Nämä kummankin tunteet iskivät yllättäen.Mies jo pidemmän aikaa ollut yksin.Minä vieläkin hieman onnettomasti naimisissa.Lapsiakin on molemmilla.Huoh....
Iski ja lujaa....
- miten noin heikkotasoinen vaakkuja AP on voitu nostaa pinnalle ? Ääni kuin jollakin tasottomalla tenavatähdellä , tympeä ja monotoninen. Ei mitään elävyyttä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 21:11"]Osui ja upposi. Omassa tilanteesani me emme hylänneet toisiamme vaan aloitimme erojemme jälkeen rakentamaan yhdessä, näin onnellinen en tiennyt voivani olla.
[/quote]
Näin myös meille kävi. Silloin ei tätä biisiä vielä ollut, mutta tuo muistot mieleen kun sen luulen. Ihana kappale!
Muistan nuoruudestani yhden rakkauden säännön: Rakasta yhtä, rakasta toista, rakasta vaikka yhtätoista, kunhan vain yhtä kerrallaan. Mutta entä jos ei pysty olemaan tämän säännön mukaisesti?
Yleinen toteamus on juuri se, että mies ajattelee alapäällä ja nainen isona kauniina rakkautena. Mutta uskon, että ne miehet, jotka ovat tavanneet sielunkumppanin ja järjestäneet elämänsä yhteiseksi, eivät varmasti ole ajatelleet elimellään. Siitä se suhde voi toki alkaa:)
Yhdellä kaverillani on tällainen raskas ja kuitenkin niin kaunis elämäntilanne. huoh. Hyvä biisi, mutta ääni todellakin tympeä, monotoninen ja liian nuotilleen pyrkivä.
Oikea rakkaus ei ole vain tunne, vaan päätös. Rakastumisen tunne ei kestä kenenkään kanssa ikuisesti, vaan vaihtuu jossain vaiheessa sitoutumiseksi, kumppanuudeksi, oikeaksi rakkaudeksi, jolloin päätetään rakastaa toista, vioista huolimatta. Päätetään haluta hänelle parasta, ja tehdä sitä parhaansa mukaan. Jokaiselle varmasti tulee avioliiton aikana tunteita jotakin toista kohtaan, mutta jos on todella päättänyt sitoutua omaan puolisoonsa koko elämäksi ja päättänyt häntä rakastaa, ei anna sijaa noille ajatuksille toisia kohtaan. Niistä voi vaikka kertoa omalle puolisolle, sillä hänellä varmasti on myös ollut jotain vastaavia ihastuksia, se on normaalia. Itse olen näin kerran tehnyt, ja puolisoni tunnusti myös kokeneensa ihastuksen tunteita muita naisia kohtaan, ja houkutuksia. Mutta jos sen toisen kanssa ei aleta viettämään aikaa, ei anneta edes syntyä kaveri-suhdetta, ei vaaraa ole. Jos ei kerro ihastukselle tunteistaan, ne unohtuvat kyllä ennen pitkää, kun omasta liitostaan pitää huolta yhdessä.
Jos avioliiton perusta on ihastumisen tunne, toisen ominaisuudet tai ulkonäkö, on avioliitto hataralla perustalla. Kun jonain päivänä edellä mainitut asiat katoavat/muuttuvat, "rakkauskin" katoaa samalla, koska se oli väärällä perustalla. Jos sen sijaan perustaa rakkauden päätökselle, sille, että toinen on rakkauden arvoinen, että haluaa olla toisen kanssa tuli mitä tuli, niin rakkaus ei kovin helposti hetkahda. Tällaista ehdotonta rakkautta oikeasti tarvitsemme, emme rakkautta ja hyväksyntää, joka perustuu vain siihen, mitä teemme tai mitä osaamme, tai miltä näytämme. Ja kun yhdessä pyrimme vaalimaan avioliittoamme, ja haluamme toisillemme hyvää, alkaa tunteitakin tulla enemmän.
Ps. sellaista ehdotonta rakkautta on myös Jumalan rakkaus
Ohis, mutta toisessa ketjussa joskus kyseltiin samaa. Joku mamam kertoi kuunteleevansa biisiä miehensä kanssa ja koki sen kertovan syvästä rakkaudesta parisuhteessa. :D
Kysymys seiskalle:
Olitte siis tahoillanne varattuina, mutta koitko sinä rakkauden silloiseen puolisoosi jo kadonneen, vai tuliko tämä uusi rakkaus tilalle?
Minä olen vastaavassa tilanteessa, siis tuossa jossa yritän keksiä *salarakkaani' kanssa kaikenlaisia sääntöjä, sillä tuntuisi niin väärältä ja rumalta pettää ja jättää oma puoliso. Mutta tunnne rämpiväni upottavassa suossa, sillä koen rakastavani niin paljon tätä 'salarakasta', eikä tämä ole mikään hetkellinen ihastus vaan tunne on kestänyt jo 2 vuotta.
Todella pysäyttävät sanat tuossa biisissä, uskoisin että kaikki tilanteen eläneet voivat siihen samaistua ja ymmärtävät täysin, mitä niillä sanoilla tarkoitetaan.
Tuo varattujen välinen suhde kuulostaakin aika uskottavalta vaikka luulin ihan muuta. Itse ihastuin tähän biisiin ja tuollaiset säännöt sopii kyllä tietyllä tapaa myös aviosuhteeseen + mietiskelin vaan että upeasti riimitelty tämä välittämisen vs. toisessa roikkumisen välisen ongelman setviminen. Hieman petyin kun löysin tän ketjun......
ja todennäköisesti koskettaa monia, hyvin voin kuvitella tilanteen, että lasten takia ollaan yhdessä oman puolison kanssa, vaikka olisikin rakastunut/ihastunut toiseen
...ihan kylmät väreet menevät. Itse elän juuri kuvaamassasi tilanteessa. Miten jotkut sanat voivatkin osua niin syvälle kuin tämä laulu....
että laulu kertoo nuoresta parista, joiden rakkaus on ns. kiellettyä, eivät saa vaikka uskonnollisista syistä tavata tms. Kaunis laulu jokatapauksessa.
Tietenkin salasuhteesta. Itsekin keksittiin taannoin salarakkaan kanssa vastaavia hulluja sääntöjä, kun vielä kuviteltiin, että rakkauden voi estää ja elämän pakottaa menemään niin kuin on 'oikein'. Epätoivoisesti. .. Vastaavan kokeneena laulu kolahtaa, etenkin loppu: Entä jos sittenkin rakastumme? Jos alussa yhdeksi meidät luotiin?
Rakkaus on ihmeellinen ja väkevä voima. Vahvempi kuin ihmisen keksimät säännöt. Vähitellen ja kovan taistelun jälkeen hyväksyminen totuuden ja 10 vuoden jälkeen edelleen tosi onnellisena yhdessä. Mutta ei ole helpoja tuollaiset tilanteet!
Kun kuulin laulun ekan kerran, niin purskahdin hillittömään itkuun. Onneksi olin yksin autossa. Niin osui ja upposi. Olen aikoinani tavannut sielunkumppanini ja olemme noudattanut näitä sääntöjä rakkauden jo kauan, kumpikin on perheellinen.
annu puu, kiitos tästä laulusta.
"Me emme saa katsoa toisiamme niin, että totuuden paljastamme.
Laskemme sisään ja iäksi viereen. Tämä sääntö kolmas jo on."
Tämähän on yksi sääntö. Runollista. Jos tämä käännettäisiin puheeksi, voisi se mennä kutakuinkin näin: Me emme saa katsoa toisiamme silmiin, ettemme paljasta totuutta ja laske toisiamme sisään (sydämiimme) ja siten iäksi viereemme. Eli.. pidetään välimatkaa, ettei suhde lähenny ja rakkaus syvenny.
Näin minä tuon lauseen(t) ymmärrän.
mulla samanlainen tilanne tällä hetkellä... olen ihastunut miesystäväni parhaaseen kaveriin.. he viettävät paljon aikaa yhdessä ja minäkin olen mukana.. tällä miehellä on myös naisystävä,mutta on paljon pois.. sitten menin rakastumaan/ihastumaan tähän mieheen ja tällä hetkellä tunteeni tätä miestä kohtaan ovat niin voimakkaat,että voisin hypätä saman tien hänen matkaan...oma mieheni on myös kovin ihana mutta tämä on jotenkin erillaista... hän on paljon hellempi ja herrasmies.. ei ole koko ajan "sen" perään.. mutta tarvitsen apua yksin en tätä pysty ratkaisenaan! toisaalta en halua lähteä mieheni luota..mutta tunteilleni en voi minkää..
Minusta tuo kertoo insestisestä suhteesta, esim sisaren ja veljen välillä.
Itsellä osui ja upposi jännästi, vaikka yleensä kartankin kaikkea mitä radiosta tulee. Ensimmäinen merkitys, joka tuli mieleeni, kuunteli lähinnä kertosäkeitä: "Meidän täytyy pitää suhteemme tarpeeksi etäisenä, entä jos tästä ei tulekaan mitään? Emme saa mennä liian pitkälle liian nopeasti, ettemme menetä ystävyyttä, kun juttu ei toimikaan."
Toinen merkitys liittyy salasuhteeseen, joka ei ole oikeastaan ole salasuhde. Toisen osapuolen kihlattu on täysin tietoinen ja kenelläkään ei ole ongelmia asian kanssa, mutta juttu ei silti ole julkinen kun yleiset asenteet jne. Säännöt tulevat siinä esille, että emme saa haluta toisiamme niin, että se tulisi virallisen suhteen väliin.
Lesborakkautta sanon minä.