Mitä teidän 3 ja 4 vuotiaat piirtää?
Meillä neljävuotias on todella lahjakas ja piirtää kaikkea, oli 1v9kk kun piirsi ensimmäisen autolta näyttävän auton. Nyt käy jo kansalaisopiston taidepiirissä, kun itse sinne halusi.
Mutta nyt en osaa suhtautua tähän ensi kuussa kolme täyttävään toiseen lapseen, kun piirtää vaan pääjalkaisia ja vinksahtaneita autoja, en tiedä mitä 3 vuotiaat oikeasti osaa piirtää?
Ja ihan vilpittömästi kysyn, koska en ole muiden lasten kanssa niin paljon tekemisissä, että tietäisin taitotasoa.
Kommentit (6)
on myös todella taitava piirtäjä, kerää kehuja kuvataidekoulusta jatkuvasti. Oli myös alle parivuotias, kun alkoi piirtää kaikenlaista tunnistettavaa.
Toisaalta tiedän samanikäisiä lapsia, jotka edelleen piirtävät pääjalkaisen tapaisia tikku-ukkoja. Erot taitotasossa ovat valtavia.
piirtää edelleen molemmilla käsillä eli paperin vasemman laidan vasemmalla ja oikean laidan oikealla... Molempien käsien koordinaatio on kyllä hämmästyttävän tarkka.
Ja ne tuotokset ovat autoja, pääjalkaisia (joille viime kuukausien aikana on tullut myös vartalot), eläimiä (ei tunnistettavissa), taloja, kukkia. Ihmishahmoilla on korvat, silmät, nenä (joskus), hymy silmissä asti, hiukset, sormet ja varpaat joskus. Välillä pyytää minua piirtämään mallin johonkin eläimeen ja mallista osaa tehdä aika vastaavan, eli hahmottaa kuvan eri osien sijainnin toisiinsa nähden. Kokosuhteet on vaihtelevia.
Anna lapsesi piirtää miten tykkää ja kehu. Minä sanon monesta kuvasta, että onpa kauniit värit, mitä siinä kuvassa on? Lapsi kertoo mielellään, eikä tulkitse tätä niin, että kuva on huono kun äiti ei edes tajua mitä siinä on.
piirustustaito ei ole kehittynyt noin vuoteen mihinkään. Piirtää ihmishahmoja, joilla on pää, jalat ja kädet. Kädet lähtee jaloista (eli ei päästä), mutta varsinaista vartaloa ei ole. Päissä on aina silmät ja suu, joskus tukka, nenä, korvat, parta tai silmälasit, yleensä ei. Joskus piirtää maahan ruohoa ja taivaalle auringon.
Ainoastaan nämä ovat tunnistettavia juttua, muu piirustus on tukinnanvaraista, eli hänellä on idea, mutta sitä ei saa katsoja selville.
Piirsi siis samanlaisia jo viime keväänä, eikä piirustukset ole mielestäni kehittyneet mihinkään. Toisaalta opettelee nyt kovaa vauhtia kirjoittamista, eli varmaan piirustus jää sen varjoon. Kai nämä etenee harppauksittain.
Siskoni muuten on älyttömän hyvä piirtämään ja aikuisenakin alalla ammatissa, mutta lapsena oppi vasta n. 6-vuotiaana tekemään tunnistettavia hahmoja. Sitä ennen käytti paperia hienosti ja värejä, mutta mikään ei ollut tunnistettavissa.
poika piirtää juuri ja juuri pääjalkaisen. Ei ole kiinnostunut piirtämisestä. Tietokoneella tekee kyllä värityskuvia ja saa hiirellä klikattua pienen pienetkin yksityiskohdat eri värisiksi, eli käden motoriikasta ei pitäisi olla kyse.
Pian 3 v. tyttö osaa piirtää ympyrän.
Olen kyllä hieman yllättynyt tästä hitaasta kehityksestä, mutta eipä se mua mitenkään huoleta. Olin itse 10 oppilas kuviksessa, olen piirtänyt mm. kannen lastenlevyyn kun olin itse lapsi ja olen aina rakastanut piirtämistä. Ehkei mun lapsia sitten kiinnosta niin paljon.
on viime kuukausina alkanut kiinnostumaan piirtämisestä ja maalaamisesta. Nyt piirtelee selkeästi tunnistettavia juttuja, tällä hetkellä "in" on enkelit ja hevoset. Hevosessa on paljon yksityiskohtia, kaviot, suitset jne. Heppahullu on muutenkin niin varmaan siitä tämä aihe.
Isoveljensä taas alkoi piirtämään oikeasti tunnistettavia juttuja vasta esikoulussa! Ja nyt 7-vuotiaana onkin sitten jo taitava piirtäjä, tosin tykkää piirtää lähinnä yksityiskohtaisia autoja.
Itse olen aina ollut hyvä piirtäjä, mutten itse asiassa tiedä milloin nämä taidot tulivat esiin. Pitänee kysyä äidiltä joskus.
erot tuossa iässä! Ihan normaalilla taitotasolla molemmat lapset ovat, isommalla ehkä enemmän kiinnostusta piirtämiseen. Meillä 3,5v eikä osaa paljon piirtää, kun ei ole ollut aikaisemmin kiinnostunut. Kehitys on ollut viime kuukausina todella nopeaa.