Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tästä neljän viikon ruuat nelihenkiselle perheelle alle kahdella sadalla:

Vierailija
15.01.2013 |

Oletusarvona siis nelihenkinen perhe ja se, että arkisin lapset saavat lounaan tarhassa tai koulussa. Viikonloppuna aikuiset eivät syö lounasta, lapsille lounaaksi voi lämmittää tähteitä, niitä yleensä aina jää sen verran viikon iltaruuista.

1. viikko:

- sämpyläjauhoja, hiivaa ja ruokaöljyä. Leivo itse sämpylät

- puurohiutaleita. Aamupalaksi puuroa

- porkkanoita, perunaa, sipulia ja kaalia

- kolme pakettia jauhelihaa (400g), niistä yksi sika-nautaa

- maitoa, yksi kerma, yksi purkki ananasmurskaa, pussi makaroneja, pakkaus munia, margariinia

- pala huokeaa juustoa, välipalaksi omenoita tms. hedelmiä, joita sattuu olemaan tarjouksessa. Esim. omenoita saa kilon parilla eurolla.

RUOAKSI:

- aamupalaksi siis puuroa, väli- ja iltapalaksi juustosämpylöitä.

- kaalista, sikanaudasta, sipulista, porkkanasta ja muutamasta perunasta iso satsi kaalipataa. Säilyy hyvin jääkaapissa nelisen päivää, voi myös pakastaa. Ruoka neljälle kolmena iltana

- toisesta jauhelihapaketista, makaronista, maidosta ja 2-3 munasta iso jauhelihamakaronilaatikko. Ruoka neljälle kahtena iltana

- Porkkanoista, perunoista ja puolikkaasta purkillisesta kermaa porkkanasosekeitto. Yhdessä munasämpylöiden kera ruoka yhtenä iltana.

- Perunoista, jauhelihasta, sipulista ja puolikkaasta kermapurkista muusi jauhelihakastikkeen kera (vaihtoehtoisesti lihapullat ja kastike) yhtenä iltana.

- osa kaalista ja porkkanasta tuoreraasteena, joukkoon voi sekoittaa ananasmurskaa makeuttamaan

2. viikko:

- sämpyläjauhoja, hiivaa. Leivo leipää itse, öljyä on vielä jäljellä ekalta viikolta.

- tarvittaessa lisää puurohiutaleita

- maitoa, purkki kermaa, tomaattimurskapurkki, halpoja hedelmiä

- lisää perunaa ja porkkanaa

- kokonainen pakastebroileri

- paketti kuivaherneitä, riisiä

- sika-nauta-jauhelihaa 1 pkt, 1 pkt naudan jauhelihaa

- silakkaa, paketti munia

- tuoreraasteeksi lanttua, porkkanaa. Sitruuna, josta puristat mehun raasteen mausteeksi.

RUOAKSI:

- keitä broileri sipulin, persiljan, timjamin, maustepippurin ja porkkanan kera. Siivilöi liemi talteen, perkaa lihat erilleen broilerin rangasta. Kanaliemestä keität herkullisen porkkanakeiton: kuullota kolme sipulia ja kolme porkkanaa siivutettuina pannulla, laita sekaan 8 dl kanalientä, runsaasti timjamia. Mausta suolalla, voit tukevoittaa riisillä. Soseuta. Syö sämpylöiden kera. Yksi iltaruoka

- Broilerin lihasta voit tehdä toisen iltaruuan, kermaisen kana-curry -kastikkeen yhdessä riisin kera.

- herneistä ja sika-naudasta ja porkkanasta keität hernekeiton, kaksi iltaruokaa.

- Keitetyistä perunoista teet tiiviin muusin, yhdistä se kerroksittain jauheliha-tomaattimurskakastikkeen kera, paista jauheliha-perunalaatikoksi. Pinnalle hiukan juustoraastetta (jämät ekan viikon juustosta). Tee reilu satsi, kaksi iltaruokaa

- Paista silakoista silakkapihvit, perunasta muusi. Lisukkeeksi kermasta ja keitetyistä munista vaalea munakastike. Yksi iltaruoka.

3. viikko:

- hiivaleipäjauhoja, hiivaa. Leivo itse leipää.

- puurohiutaleita tarvittaessa lisää

- maitoa, munia, juusto. Yksi kerma, yksi kookosmaitopurkki. Yksi pieni purkki smetanaa

- spagettia, lasagnelevyjä. Purkki tomaattimurskaa

- 1 lenkkimakkarapaketti, 2 tonnikalapurkkia, maustamattomia kanankoipia, 1 pkt naudan jauhelihaa, huokeaa porsaanlihaa

- huokeita hedelmiä, muista myös juuresraasteet. Salaattiainekset ovat talvella mauttomia ja kalliita, mutta jos kohdalle osuu huokeita tomaatteja tai kurkkua, voit toki ostaa niitäkin ruuan lisukkeeksi. Sipulia joutunet ostamaan nyt jo lisää, samoin perunoita.

RUUAKSI:

- makkarasta, sipulista, kermasta (puoli purkkia) yhtenä iltana makkarakastike, muusin tai keitinperunoiden kera

- tonnikalasta, sipulista ja kermasta (puoli prk) kastike spagetin kera

- kanankoivet keitä ja perkaa, käytä lihat yhdessä sipulin, voimakkaiden mausteiden ja kookosmaidon kanssa itämaiseen kookos-kanakastikkeeseen, syö riisin kera (jäljellä 2. viikolta)

- Possun haudutat uunissa porkkanan ja sipulin kera ylikypsäksi uunipaistiksi, syö uuniperunoiden kera. Jämät säästä possukastikkeeksi (mausta kastike smetanalla, syö perunamuusin kera) - ruokaa kahdeksi illaksi

- jauhelihasta, sipulista, tomaattimurskasta, lasagnelevyistä ja juustoraasteesta teet ison lasagnen. Ruokaa kahdeksi illaksi.

4. viikko

- edelleen leivo itse leivät. Osta maitoa, halpoja hedelmiä, tarvittaessa puurohiutaleita, tuoreraasteeseen juureksia. Purkki kermaa.

- palsternakka, purjo. Muutama tuore herkkusieni

- pieni tuorejuusto, purkki tomaattimurskaa. Pala juustoa

- paketti linssejä, purkki papuja. Paketti tofua.

- wok-vihanneksia 1 pussi

- kilo huokeaa lohta, esim. Lidlistä saa alle kympillä kilo

- naudan jauhelihaa 2 pakettia, pieni pkt kanan filesuikaleita

- spagettia, jollei edelliseltä viikolta jäänyt. Nuudelia

RUUAKSI

- linsseistä, tomaattimurskasta, palasta purjoa, palsternakasta ja tuorejuustosta saat tukevan linssikeiton, yksi ateria.

http://eepu79.vuodatus.net/blog/1812062/tuhti-linssikeitto/

- Pavuista ja jauhelihasta teet chili con carnen, syö riisin kera. Yksi ateria

- Tofusta ja wokkivihanneksista saat kasviswokin, syö nuudelin kera. Yksi ateria

- Lohesta ota talteen noin 400 g ja tee siitä lohikeitto purjon, perunan ja porkkanan kera. Yksi ateria

- Loput lohesta pariloi uunissa, syö mausteisten uunilohkoperunoiden kera. Yksi ateria

- Toisesta jauhelihapaketista ja herkkusienistä voit tehdä murekkeen. Paista herkkusienet mausteiden ja sipulin kera, pane murekkeen täytteeksi. Kermasta (puoli prk) saat kastikkeen, lisukkeena muusia tai keitinperunoita. Yksi ateria

- Kanasuikaleista ja purjon lopusta sekä kermasta saat kastikkeen spagetin kera. Yksi ateria.

Tähän tyyliin. Vähän ruokakauppatarjonnasta riippuen tuo neljän viikon menyy on tehtävissä 150-200 eurolla, siis neljälle hengelle.

Itse tekemällä säästää, samaten jättämällä ylimääräiset leikkeleet, kalliit paprikat ja herkut kauppaan.

Mitä halpoja ja hyviä ruokalajeja teille muille tulee mieleen?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että vatsa täytetään pääosin kasviksilla, viljatuotteilla jne. Missä ne kasvikset ovat? Viljatuotteina puuroa ja sämpyläjauhoista tehtyjä sämpylöitä? Mitä järkeä pihdata ruuasta ja syödä lounas kodin ulkopuolella? Halvemmaksi tulee jos tekee kotona monipuolista ruojaa riittävästi ha ottaa siitä lounaaksi.

Juureksia suosin näin tähän aikaan vuodesta. Perunaa, porkkanaa, kaalia, lanttua, naurista...Ja välipalana siis hedelmää.

On aika tyhmää (mautonta, kallista ja epäekologista) ostaa kasvihuoneessa kasvatettuja kurkkuja tai vaihtoehtoisesti Euroopan toiselta laidalta lennätettyjä tomaatteja.

Lounasta voi joutua ihan käytännön syistäkin syömään työpaikalla, ja osalla se on maksutonta tai ainakin hyvin huokeaa. Totta kai sen voi ratkaista monella tavalla, itse syön työpaikan erinomaista ja halpaa ruokaa.

Siitä on aivan turha kinastella, lähtöoletuksena on tuolla budjetilla nyt kumminkin siis tuo työpaikalla syöminen ja toki jos sen lounaan tekee kotona, summa vähän nousee.

ap

Vierailija
2/55 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kasvismäärähän on pelkkä vitsi! Ei noilla maha täyty, niitä on niin vähän.

Hiilareita, vähän proteiinia lisukkeena ja silloin tällöin pieni kasvis lautasen reunalla. Siinä tuon ruokavalion ydin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähärasvaiset leikkeleet olisi parempi kuin juusto..ja vielä sämpylähöttöä päivästä toiseen..

Niukalla liha-annostelulla menee aika kasvispainotteiseksi ja pula-aikaiseksi koko ravinto.

Ei toimi meillä, lihaa on saatava.

Vierailija
4/55 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luulevat ettei kasvipainotteisella ravinnolla elä.

t. urheilijoiden äiti, jonka kotona syödään pääasiassa kasvisruokaa

Vierailija
5/55 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei saa jos syö sämpylää, perunaa, makaronia, porkkanaa jne.

että luulevat ettei kasvipainotteisella ravinnolla elä.

t. urheilijoiden äiti, jonka kotona syödään pääasiassa kasvisruokaa

Vierailija
6/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaan ei ihan noin onnistu, lapset ja minä ollaan kotona, ja mies vuorotöissä, käy kotona syömässä päivävuorosta. Mutta 600€ olen laittanut tavoitteeksi markettiostoksille per kk.

Vierailija
7/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaan ei ihan noin onnistu, lapset ja minä ollaan kotona, ja mies vuorotöissä, käy kotona syömässä päivävuorosta. Mutta 600€ olen laittanut tavoitteeksi markettiostoksille per kk.

kevyesti teidän pitäisi pärjätä 350-400 eurolla.

ap

Vierailija
8/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevyesti teidän pitäisi pärjätä 350-400 eurolla.

ap

Tulee ostettua niitä herkkujakin, ja minä lasken tuohon kaikki pesuaineet ym. Tähän asti ei ole tonni kuussa riittänyt, loppukuussa aina visa vinkuu, mutta nyt ajattelin laittaa meidän perheen raha-asiat kuntoon. Pahinpia on aina ne heräteostokset, niistä ja herkuista vähennän reilusti, normaaliin ruokaan ei mene niin kauheasti.

Vierailija
9/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyviä vinkkejä, kiitos!

Mietitytti hieman ensimmäisen viikon ravintoarvot, esim. lihaa oli yhteensä 1200 g / 4 hlöä / 7 pv = reilu 40 grammaa per henkilö päivässä, riittääkö urheilevalle, kasvavalle lapselle?

Meillä ei kyllä 400g:n paketista tehty makaroonilaatikko kestä kuin 1,5-2 päivää (syöjinä kaksi aikuista ja yksi teini).

Varmaan kaalia ja omenaa kannattaa syödä aika lailla, mutta ne on onneksi edukkaita ympäri vuoden. Kaali on mahtava raaka-aine, hyvää terveellistä, halpaa ja monipuolista!! Itse laitan isoja kaalinpaloja uuninpellille, päälle ruiskin öljyä, sitruunaa, suolaa ja pippuria. Nam! Etenkin kesäkaali :)

Vierailija
10/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokien jämät menevät aikuisten lounaisiin, ja makaronilaatikkoa ei riitä kuin yhdelle päivälle tuolla määrällä (saattaa jäädä yksi annos yli). Meillä on siis nelihenkinen perhe, mutta kaksi urheilevaa poikaa, joten ruokaa kyllä kuluu. Kaksi alakoululaista tyttöä syö varmaan neljäsosan meidän poikien (7v ja 10v) ruoista.

Vierailija
11/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuka syö kolme iltaa samaa kaalipataa ruuaksi? Ja jos jauhelihaa padassa alunperin vain 400gramman paketti, niin ei kovin ruokaisaa...

Tietenkin on rahojen mukaan elettävä.

Vierailija
12/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan hyvä, että joskus voi syödä vatsansa täyteen...

Vierailija
13/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös vanhemmat syö lounaan=)

Vierailija
14/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 teiniä ja ruokamäärät on moninkertaisia tuohon nähden. Eivät millään jaksaisi 8-9 tunnin koulupäiviä puuroaamiaisella. Kouluruoka on aika heikkoa nykyään, sekin voi olla vaikka kaurapuuroa tai pinaattikeittoa, ei niillä vaan jaksa.

Meillä pitää olla kunnon aamiainen, esim. munakasta, lisäksi maitoa ja teetä / kahvia, ja tietysti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. Kouluun pitää laitta eväät iltapäiväksi. Ja iltaruoka pitää olla tuhtia tai taas on parin tunnin kuluttua nälkä. Jauhelihaa yhden aterian makaronilaatikkoon pitää olla 700 g.

Ja illalla vielä kunnon iltapala, viiliä, leikkelevoileipää, teetä, kasviksia. Ja runsas leivän ja yleensäkin hiilareitten syöntihän ei ole terveellistä, joten en leivän ja makaronin varaan paljon laske. Kasvikset on kalliita.

Meillä menee esim. maitoa 2-3 litraa päivässä, pari kiloa porkkanaa viikossa, ruukkusalaatti yhdellä kertaa. Ja haluan lisäksi korvata ravintoköyhän perunan joskus vaikka kukka- tai parsakaalilla.

Säästää koetan kyllä, mutta silti menee ruokaa tonni kuussa :(

Vierailija
15/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ideoita ap:lla on, mutta ikävä sanoa että petyin. Itse en kestäisi noin ankealla ruokavaliolla, ei mitään erityistä vaan samaa tasaista hiilarimakaronikaalihernemömmöä päivästä toiseen. Esim. kasvisruoista saisi paljon hauskempia ja monipuolisempia ideoita. Tykkään paljon silakoista, makaronilaatikkokin maistuu muutaman kerran vuodessa... Mutta ei edes joka kuukausi. Luulen että käyttämällä enemmän erilaisia kasviksia ja väriä saisi parempaa ruokaa. Soijaa jauhelihan tilalla yms.

Halpa ja hyvä ruoka on mielestäni esim. chokochili-blogiassa oleva kikherne-tomaatti-kookoskeitto. Maistuvaa ja herkullista! Tuollaisia ohjeita voisin tehdä päivittäin. Sori ap, uskon että tuolla tavalla pääsee halvalla mutta itse haluan vähistä rahoista huolimatta myös nauttia syömisestä!

Vierailija
16/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan ruokamäärät riitä. Siis lähinnä täyttävät ruokamäärät.

Ensinnäkin puuro: siitä en tule kylläiseksi kuin korkeintaan tunniksi ja sitten onkin huutava nälkä. Maha huutaa, että minua on huijattu.

Toiseksi liha: annosten lihamäärät ovat liian pienet. Kylläsyys aterian jälkeen ei kestä kauaa noilla määrillä.

Komanneksi: miksi aikuisille ei ole laskettu lounasta. Pitäisi sämpylöillä ja puurolla pärjäta koko päivä lukuunottamatta niukkaa päivällistä.

Eihän tämän tarkoitus ollut mikään laihdutuskuuri olla. Sellaiseksi tuo kyllä kävisi.

Vierailija
17/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihaa en jaksaisi itse ainakaan syödä 4-5 päivää viikossa, vaikka siitä pidänkin.

Vierailija
18/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme päivää? Jep. Mun koirakin syö paketin jauhelihaa päivässä :D

Vierailija
19/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattinen kalakeitto, n. 4 e

Makaronilaatikko, porkkana-puolukkasalaatti, n. 3,5 e

Mausteinen kasvis-broilerikastike, perunamuusi ja kaali-mustaherukkasalaatti n. 4 e

Riisipuuro ja mansikkakiisseli, rieska ja suolalohta, n. 3 euroa

Kalamurekepyörykät, lohkoperunat, uuniporkkanat, tomaattia ja punajuuria, n. 5 e

Possu-juurespata, ohralisäke, jäävuori-paprika-tuorekurkkusalaatti n. 8 e

Kirjolohipihvit, kermaviilikastike, keitetyt perunat, punajuurisalaatti ja jäävuori-paprika-tuorekurkkusalaatti n. 10 e

Koko viikon ruoat noin 40 euroa (hinnat nyt äkkiä arvioitu resepteistä), päälle sitten maidot, kahvit, leivät, juustot, rasvat, jauhot, sokerit....

Vierailija
20/55 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii perheeseen, jossa on pieniruokaiset lapset ja pieniruokaiset aikuiset. Perheeseen, jossa kokkaaminen ja syöminen ei ole mikään erityinen harrastus eikä erityisen kivaa.