Tästä neljän viikon ruuat nelihenkiselle perheelle alle kahdella sadalla:
Oletusarvona siis nelihenkinen perhe ja se, että arkisin lapset saavat lounaan tarhassa tai koulussa. Viikonloppuna aikuiset eivät syö lounasta, lapsille lounaaksi voi lämmittää tähteitä, niitä yleensä aina jää sen verran viikon iltaruuista.
1. viikko:
- sämpyläjauhoja, hiivaa ja ruokaöljyä. Leivo itse sämpylät
- puurohiutaleita. Aamupalaksi puuroa
- porkkanoita, perunaa, sipulia ja kaalia
- kolme pakettia jauhelihaa (400g), niistä yksi sika-nautaa
- maitoa, yksi kerma, yksi purkki ananasmurskaa, pussi makaroneja, pakkaus munia, margariinia
- pala huokeaa juustoa, välipalaksi omenoita tms. hedelmiä, joita sattuu olemaan tarjouksessa. Esim. omenoita saa kilon parilla eurolla.
RUOAKSI:
- aamupalaksi siis puuroa, väli- ja iltapalaksi juustosämpylöitä.
- kaalista, sikanaudasta, sipulista, porkkanasta ja muutamasta perunasta iso satsi kaalipataa. Säilyy hyvin jääkaapissa nelisen päivää, voi myös pakastaa. Ruoka neljälle kolmena iltana
- toisesta jauhelihapaketista, makaronista, maidosta ja 2-3 munasta iso jauhelihamakaronilaatikko. Ruoka neljälle kahtena iltana
- Porkkanoista, perunoista ja puolikkaasta purkillisesta kermaa porkkanasosekeitto. Yhdessä munasämpylöiden kera ruoka yhtenä iltana.
- Perunoista, jauhelihasta, sipulista ja puolikkaasta kermapurkista muusi jauhelihakastikkeen kera (vaihtoehtoisesti lihapullat ja kastike) yhtenä iltana.
- osa kaalista ja porkkanasta tuoreraasteena, joukkoon voi sekoittaa ananasmurskaa makeuttamaan
2. viikko:
- sämpyläjauhoja, hiivaa. Leivo leipää itse, öljyä on vielä jäljellä ekalta viikolta.
- tarvittaessa lisää puurohiutaleita
- maitoa, purkki kermaa, tomaattimurskapurkki, halpoja hedelmiä
- lisää perunaa ja porkkanaa
- kokonainen pakastebroileri
- paketti kuivaherneitä, riisiä
- sika-nauta-jauhelihaa 1 pkt, 1 pkt naudan jauhelihaa
- silakkaa, paketti munia
- tuoreraasteeksi lanttua, porkkanaa. Sitruuna, josta puristat mehun raasteen mausteeksi.
RUOAKSI:
- keitä broileri sipulin, persiljan, timjamin, maustepippurin ja porkkanan kera. Siivilöi liemi talteen, perkaa lihat erilleen broilerin rangasta. Kanaliemestä keität herkullisen porkkanakeiton: kuullota kolme sipulia ja kolme porkkanaa siivutettuina pannulla, laita sekaan 8 dl kanalientä, runsaasti timjamia. Mausta suolalla, voit tukevoittaa riisillä. Soseuta. Syö sämpylöiden kera. Yksi iltaruoka
- Broilerin lihasta voit tehdä toisen iltaruuan, kermaisen kana-curry -kastikkeen yhdessä riisin kera.
- herneistä ja sika-naudasta ja porkkanasta keität hernekeiton, kaksi iltaruokaa.
- Keitetyistä perunoista teet tiiviin muusin, yhdistä se kerroksittain jauheliha-tomaattimurskakastikkeen kera, paista jauheliha-perunalaatikoksi. Pinnalle hiukan juustoraastetta (jämät ekan viikon juustosta). Tee reilu satsi, kaksi iltaruokaa
- Paista silakoista silakkapihvit, perunasta muusi. Lisukkeeksi kermasta ja keitetyistä munista vaalea munakastike. Yksi iltaruoka.
3. viikko:
- hiivaleipäjauhoja, hiivaa. Leivo itse leipää.
- puurohiutaleita tarvittaessa lisää
- maitoa, munia, juusto. Yksi kerma, yksi kookosmaitopurkki. Yksi pieni purkki smetanaa
- spagettia, lasagnelevyjä. Purkki tomaattimurskaa
- 1 lenkkimakkarapaketti, 2 tonnikalapurkkia, maustamattomia kanankoipia, 1 pkt naudan jauhelihaa, huokeaa porsaanlihaa
- huokeita hedelmiä, muista myös juuresraasteet. Salaattiainekset ovat talvella mauttomia ja kalliita, mutta jos kohdalle osuu huokeita tomaatteja tai kurkkua, voit toki ostaa niitäkin ruuan lisukkeeksi. Sipulia joutunet ostamaan nyt jo lisää, samoin perunoita.
RUUAKSI:
- makkarasta, sipulista, kermasta (puoli purkkia) yhtenä iltana makkarakastike, muusin tai keitinperunoiden kera
- tonnikalasta, sipulista ja kermasta (puoli prk) kastike spagetin kera
- kanankoivet keitä ja perkaa, käytä lihat yhdessä sipulin, voimakkaiden mausteiden ja kookosmaidon kanssa itämaiseen kookos-kanakastikkeeseen, syö riisin kera (jäljellä 2. viikolta)
- Possun haudutat uunissa porkkanan ja sipulin kera ylikypsäksi uunipaistiksi, syö uuniperunoiden kera. Jämät säästä possukastikkeeksi (mausta kastike smetanalla, syö perunamuusin kera) - ruokaa kahdeksi illaksi
- jauhelihasta, sipulista, tomaattimurskasta, lasagnelevyistä ja juustoraasteesta teet ison lasagnen. Ruokaa kahdeksi illaksi.
4. viikko
- edelleen leivo itse leivät. Osta maitoa, halpoja hedelmiä, tarvittaessa puurohiutaleita, tuoreraasteeseen juureksia. Purkki kermaa.
- palsternakka, purjo. Muutama tuore herkkusieni
- pieni tuorejuusto, purkki tomaattimurskaa. Pala juustoa
- paketti linssejä, purkki papuja. Paketti tofua.
- wok-vihanneksia 1 pussi
- kilo huokeaa lohta, esim. Lidlistä saa alle kympillä kilo
- naudan jauhelihaa 2 pakettia, pieni pkt kanan filesuikaleita
- spagettia, jollei edelliseltä viikolta jäänyt. Nuudelia
RUUAKSI
- linsseistä, tomaattimurskasta, palasta purjoa, palsternakasta ja tuorejuustosta saat tukevan linssikeiton, yksi ateria.
http://eepu79.vuodatus.net/blog/1812062/tuhti-linssikeitto/
- Pavuista ja jauhelihasta teet chili con carnen, syö riisin kera. Yksi ateria
- Tofusta ja wokkivihanneksista saat kasviswokin, syö nuudelin kera. Yksi ateria
- Lohesta ota talteen noin 400 g ja tee siitä lohikeitto purjon, perunan ja porkkanan kera. Yksi ateria
- Loput lohesta pariloi uunissa, syö mausteisten uunilohkoperunoiden kera. Yksi ateria
- Toisesta jauhelihapaketista ja herkkusienistä voit tehdä murekkeen. Paista herkkusienet mausteiden ja sipulin kera, pane murekkeen täytteeksi. Kermasta (puoli prk) saat kastikkeen, lisukkeena muusia tai keitinperunoita. Yksi ateria
- Kanasuikaleista ja purjon lopusta sekä kermasta saat kastikkeen spagetin kera. Yksi ateria.
Tähän tyyliin. Vähän ruokakauppatarjonnasta riippuen tuo neljän viikon menyy on tehtävissä 150-200 eurolla, siis neljälle hengelle.
Itse tekemällä säästää, samaten jättämällä ylimääräiset leikkeleet, kalliit paprikat ja herkut kauppaan.
Mitä halpoja ja hyviä ruokalajeja teille muille tulee mieleen?
Kommentit (55)
oli jauhelihaa 6 paivana... Aika yksitoikkoista.
Muutama hyva vinkki oli, kivasti kaytatte kanasta kaiken :)
On kun 50-60luvun emäntäkoulun oppikirjasta tai Marttojen kotitalousneuvoista. Tänäpäivänä harva perhe taitaa olla ihan noin tiukilla että neljän viikon ruuat sais maksaa vaan 50egee per pää =200e
Lihan määrä vähäinen ja hirveästi samaa ruokaa pitäis syödä , kaali ja makaroni pääasiassa raaka-aineina.
Pirkka uunilenkki ja 2ps pirkka perunasoseaineksia (pakaste) maksaa muuten 4.50 ja siihen tarvii 4dl maitoa litrasta jää siis 6 vielä juotavaksi.
Porkkanat on halpoja 3-4 raastaa mukaan raasteeksi, niin ei kyllä halvemmalla paljon pääse. Terveellisyys vähän niin ja näin, mutta nopea, helppo ja edullinen alle 2e annos ja lasi maitoakin kaveriks.
osa ruuista oli niin ala-arvoisia, että olen mieluummin ilman.
Pirkka uunilenkkiä syön jos maailmassa ei ole enää mitään muuta ruokaa.
Porkkanoita, kaalia ja muita kauden vihanneksia kannattaa syödä. Ne on halpoja ja hyviä.
Mun lapset ei syö enää ikinä puuroa. Söivät sitä pari vuotta ja sitten tuli jo korvistakin.
sopisi neljälle 80-vuotiaalle. Siitä saa niin vähän mahan täytettä.
Eli eläkeläisparin lista, jos laitetaa puoliksi määrät. Ei noilla keski-ikäinen tai lapsi elä.
Käy myös oivaksi laihdutuskuuriksi.
Meillä kolme lasta (5-9-v) ja ruokaa menee ihan tolkuttomasti.
Lisäksi meillä syödään myös kasviksia ja hedelmiä ja aikuiset syövät myös lounaan.
Meillä kolme lasta (5-9-v) ja ruokaa menee ihan tolkuttomasti.
Lisäksi meillä syödään myös kasviksia ja hedelmiä ja aikuiset syövät myös lounaan.
Tässä kerrankin konkretisoituu miten pitää syödä jos haluaa tehdä perus kotiruokaa edullisesti. Tätähän on paljon kysytty täällä. Sitten kun vastauksia saadaan niin alkaa nurina siitä miten huonoja ruuat on. Jos ruokalasku halutaan puolittaa esimerkiksi 800 eurosta 400:n euroon niin sitten on tingittävä niistä omista mieltymyksistä. Sulla on ihan hyviä perusruokia ja leipomalla itse leivät säästyy sievoinen summa. Ja noita ravintoarvoja on turha laskea yksittäisille päiville. Kyllä ne viikossa tasaantuu. Itse lisäisin tähän vielä oman pakastimen tuotteet. Marjoja ja kiisseleitä väli- ja iltapalojen lisukkeiksi.
tuplaisi rahamäärän, on siltikin edullista. Eikä ollut mitään kalapuikko-aterioita, vaan tosiaan itsetehtyä ruokaa.
kertaa todettu että halvalla voi syödä JOS unohtaa monipuolisuuden ja terveellisyyden ja jos on aikaa ja energiaa leipoa ja säilöä.
Itse en tuota ap: n ruokavaliota kehuisi. Toivon tosiaan että lapset syövät kunnolla lautasmallin mukaan kun ovat koulussa tai päivähoidossa.
Olisi kiva kuulla miksi ap ei satsaa ruokaan tuon enempää. Eikö perheellä ole varaa vai eikö haluta panostaa näinkin tärkeään asiaan?
nälkää pidä. Kunnon ruokaa pitää olla 2-3x päivässä. Meillä menee ruokaan vähän enemmän rahaa, paketti lihaa menee per päivä, siitä menee molempiin ruokiin. Kolme henkinen perhe.
Tuolla ruokavaliolla meillä pierettäisiin itsemme ja toisemme hengiltä, kauhesti viljaa ja kaalit päälle. Minä kärsisin meistä varmaan eniten, kun ei minulla hiilarit pidä nälkää ja laskut on kovat hetken päästä.
nälkää pidä. Kunnon ruokaa pitää olla 2-3x päivässä. Meillä menee ruokaan vähän enemmän rahaa, paketti lihaa menee per päivä, siitä menee molempiin ruokiin. Kolme henkinen perhe.
Tuolla ruokavaliolla meillä pierettäisiin itsemme ja toisemme hengiltä, kauhesti viljaa ja kaalit päälle. Minä kärsisin meistä varmaan eniten, kun ei minulla hiilarit pidä nälkää ja laskut on kovat hetken päästä.
En itse millään lantun syrjällä ja kaalinrippeillä pitkälle pötkisi kun olen tottunut täyttämään mahaani joka ruualla kasviksilla.
Onneksi meidän perheellä on rahaa ruokaa vaikka mies ei kauhesti tienaa ja itse opiskelen. Lihoisinkin varmaan tuollaisilla sapuskoilla.
Ovat halpoja ja pitävät tosi hyvin nälkää. Lisäksi kuolisin salaatinpuutteeseen.
Ankeaa on. Ei onnistuisi meillä tarjota samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin. Ainoa poikkeus taitaa olla lihakeitto. Näkkileivän ja hyvä ruisleivän leipominenkaan ei ihan keneltä tahansa onnistu.
Meillä ei varsinaista aamupalaa syö kukaan, ei vaan maistu. Ehkä leipä, jugurtti ja paljon kahvia!
Muutama kommentti edellisiin:
Perunamuusiin ei tarvita maitoa, keitinliemi + voi riittää vallan hyvin.
Halvasta hinnasta huolimatta tuossa on eräitä aineksia, jotka voisi korvata halvemmalla, esim. kala.
Perheemme esimerkkiruokalistaa viikolle:
- kalakeitto, johon käytetään osa kokonaisesta lohesta, eli noin 1/3 parin kilon kalasta = n. 5 € + perunaa, ruokakermaa, mausteita -> n. 7 € (1/3 kalasta suolataan leikkeleeksi, osa pakastetaan tulevaa käyttöä varten)
- lasagne, siihen lasagnelevyt (hinta?), paketti halvinta jauhelihaa, juustoa, maitoa ym -> n 10 €
- perunamuusi & uunimakkaraa, n. 3€ (perunat omasta kellarista, tarjouslenkki)
- lihakeitto (perunat omia, liha pakastimesta) n. 2 €
- keitetyt perunat + kastike, mitä nyt sattuu löytymään tarjouksesta n. 3 €
- pyttipannu, edellisen päivän keitetyistä perunoista, kananmunista ja makkarasta, n. 4€
- broileririsotto, silloin kun on tarjouksessa halpaa broileria, n. 5 €
- kirjolohikiusaus , omat perunat + aiemmin ostetusta kalasta n. 1/3 - > n. 5 €
- possupataa, halvinta possunlihaa + juureksia + perunaa, n. 5€
Tässä taisi mennä jo seuraavallekin viikolle osa, mutta jos aterian hinnaksi tulee jotain 4-5 euroa, niihin menisi viikossa noin 30-35 euroa.
Niiden lisäksi ostetaan kuitenkin myös:
maitoa, kahvia, ruisleipää, juustoa, kinkkua tai makkaraa leivälle, hedelmiä ja vihanneksia, jugurttia tai viiliä ym. sellaista, jota syödään aamupalalla, illalla sekä aikuisten lounaseväänä. Myös sokeria, jauhoja, kananmunia, mausteita. Näihin kaikkiin ei riitä satanen, vaikka kuinka hyödynnetään omaa pakastinta ja ostetaan halvinta. Mutta meillä säästetään sitten jossakin muussa.
Puuroja keitetään viikonloppuna, sekä leivotaan.
olipa kiva lukea. Ihan tuohon meillä ei taideta päästä kun ostoskärryyn eksyy aina jotain muutakin. Mutta hyvät listat ja esimerkit olit suunnitellut.
Itse oon laskenu että lasagne maksaa ehkä 5 e. Jauheliha 2 e, juustoraaste 200 g 1 e (osta kilon juusto, jaa viiteen osaan ja pakasta raastettuna), lasagnelevyt (kolmasosa paketista) 50 senttiä, tomaattimurska 50 senttiä, 1 litra maitoa 0,8 e. Tästä meillä syö kevyesti 4 henkeä. Perunamuusia oli meillä tänään, 1 kilo perunoita 50 senttiä, makkarakastike 1,5 e. Myös lohta saa monesti puolella tuosta hintaa mitä teillä maksaa (7,9 e kilo)
Ei muuten, mutta ihmetyttää miten ihmisillä niin paljon ruokaa rahaa, mutta mulla taitaa sitten vaan olla puolet halvempi kauppa kun muilla. Hyödynnän kaikki tarjoukset ja esim. juustoraasteelle ei tule enää paljon hintaa, jos ostaa tarjouksessa kilon 3,9 eurolla ja pakastaa sen valmiina raasteina :)
Itse oon laskenu että lasagne maksaa ehkä 5 e. Jauheliha 2 e, juustoraaste 200 g 1 e (osta kilon juusto, jaa viiteen osaan ja pakasta raastettuna), lasagnelevyt (kolmasosa paketista) 50 senttiä, tomaattimurska 50 senttiä, 1 litra maitoa 0,8 e. Tästä meillä syö kevyesti 4 henkeä. Perunamuusia oli meillä tänään, 1 kilo perunoita 50 senttiä, makkarakastike 1,5 e. Myös lohta saa monesti puolella tuosta hintaa mitä teillä maksaa (7,9 e kilo)
Ei muuten, mutta ihmetyttää miten ihmisillä niin paljon ruokaa rahaa, mutta mulla taitaa sitten vaan olla puolet halvempi kauppa kun muilla. Hyödynnän kaikki tarjoukset ja esim. juustoraasteelle ei tule enää paljon hintaa, jos ostaa tarjouksessa kilon 3,9 eurolla ja pakastaa sen valmiina raasteina :)
Yllätettiin itsemme ja päästiin kaupassa aika edullisesti pari kertaa. Syötiin itse tehtyä hernekeittoa pakastimesta kaivetuista joulukinkun jämistä (2e/kattilallinen), kanawokkia kaksi päivää (koipipaketti 2e, nuudelipaketti 1e, herkkusieniä 1,30e, pari porkkanaa ehkä 30snt, sipuli ja valkosipuli 50snt, pakasteherneitä pussista reipas loraus 70snt, puolikas kiinankaali 1e, pari paprikaa 2e= 8,80e), omppuja 2e, pussi jauhoja 1e, paketti margariinia 1e, leikkeleitä 3e ja juustoa 5e, maitoa 5 litraa 4e. Alle kympin päivässä.
Olen samaa mieltä. Muuten tuosta listasta voi saada ihan hyviä inspiraationlähteitä, mutta tuo jauhelihan määrä järkyttää. Syödään kuitenkin kohtuu-edullisesti, ollaan opiskelijoita. Miehen hedelmäallergiat ja minun laktoosiintoleranssi tosin korottavat ostosten hintoja.
Sain tuosta monta hyvää ideaa. Meillä ei tosin makaronilaatikosta saa millään kahden päivän ruokaa, yritetty on. Mutta eipä se paljoa maksa muutenkaan.
Sämpylöitäkin vois leipoa taas pitkästä aikaa.