Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hoitamista raha-asioissa on?

Vierailija
15.01.2013 |

Olenko minä jotenkin tyhmä kun en tiedä mitä sellaista hoitamista niissä on että pitäisi neuvoa kysyä joltakin?

Vai onko muilla ihmisillä jotenkin ihmeellisen monimutkaisia systeemeitä raha-asioissaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asuntolainojen korkoja ja kilpailutuksia, vakuutusten ja sähköjen jne kilpailutusta, osakkeiden ostoa ja myyntiä, rahastojen säätämistä, vaikkapa perintömetsän puustoasioita tms. Onhan niitä.

Vierailija
2/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllähän raha-asioissa hoitamistakin on. Esimerkiksi vakuutusten kilapiluttaminen, puhelinliittymät, sähkösopimukset jne. kannattaa tarkistaa tasaisin väliajoin. Samoin talletusten siirtäminen parempikorkoiselle tilille tai rahastoihin (joita en itse harrasta) vaatii silloin tällöin viitseliäisyyttä. Laina-asioissa kannattaa olla myös tarkka ja seurata korkoja. Jos on esimerkiksi valinnut primen, niin olisi syytä kyllä miettiä viitekoron vaihtamista. Itse teen nyt paljon ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaani, joten kuukausittain käyn katsomassa tilieni tilannetta ja siirtelemässä summia käyttötilitä korkeamman koron tilille ja sieltä asunolainan maksuun. Laskut tulevat sähköisinä, käyn ne hyväksymässä pari kertaa kuussa. Tällaista arkista pyörittämistähän riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis nuo samat vakuutusten yms kilpailutukset. Sitten on sijoituksia mitä pitää hoitaa ja eghkä uudelleen sijoittaa aika ajoin. Lainojen kanssa on usein selvitettävää ja päälle vielä tulevan perityn omaisuuden järkevä hoitaminen.

Vierailija
4/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan ajatellut niitä raha-asioiden hoitamisena, vaan ihan vaan sellaisina arkielämän juttuina, joita kannattaa seurata ja joista on hyvä tietää.

Kyllä kait kilpailuttamiset ja korkotason seuraamiset jokainen osaa huolehtia ilman, että tarvitsee kysyä apua isältään :)

Jos ei, niin se on kyllä jo huolestuttavaa.

Vierailija
5/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kannattaa ottaakin. mutta kyllä minä olen esimerkiksi veroasioissa kysynyt neuvoa, samoin asuntoja vuokratessani, perinnönjakoja suunnitellessani jne.

Ei näissä mikään tietenkään mitenkään ylivoimaista ole. Kaikesta pystyy ottamaan itse selvää. Ihan niin kuin esimerkiksi auton korjaamisesta, taon rakentamisesta, kirurgiasta tai tähtitieteestä pystyy ottamaan selvää. usein vaan tuntuu, että aika ei riitä ihan kaikkeen ja silloin on viisasta ostaa jonkun muun asiantuntemusta.

(mut on myönnettävä, että itse en kysyisi neuvoa ihmiseltä, joka puhuu sellaista puppua kuin tuo Simola tuon lehtijutun mmukaan, jota tuossa toisessa ketjussa lainataan. Tosin epäilen, että tohtorisihminen ei alunperin ole itse puhunut sitä, vaan toimittaja on vähän editoinut...)

Vierailija
6/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahdolliset laskut menee suoraveloituksena, samoin siirtyy osa palkoista säästötileille. Asutaan vuokralla eikä kilpailuteta mitään. Ei sijoiteta.

Vierailija
7/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on perillä kulutuksestamme ja kilowattitunnin hinnasta. Osaisin katsoa saman asian papereista, mutta on kivaa jakaa vastuita. Omistusasumiseen liitty paljon raha-asioita joista en ole perillä. Kiinnitykset, lainakorot yms.

Minä sen sijaan olen käynyt hakemassa esim. velkaneuvojan apua, kun laskuja alkoi kaatua perintätoimistoille ja korkoja korkojen päälle. Kävin kysymässä miten maksusuunnitelmat kannattaa tehdä, kuinka ne voisi kohtuullistaa, miten thdään maksusuunnitelmat.

Tarvitsisin taatusti apua, jos olisi sijoituksia.

Vierailija
8/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä onkin jo odotettu aamun uutisoinnin perusteella...

Vierailija
9/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla aikuisella ihmisellä on isä sellaisessa asemassa, että häneltä kannattaa kysyä neuvoa raha-asioiden hoitamisessa.

No ehkä siinä tapauksessa, että isä on ammatikseen vaikka velkaneuvoja tai sijoitusneuvoja.

Vierailija
10/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin tämä "aikuinen" elämä vielä niin alussa, että mielelläni kyselen neuvoa raha-asioihin sellasilta, jotka osaavat katsoa asioita pitkällä tähtäimellä. Samoin kysyn mielelläni neuvoa töissä raha asioista tietäviltä.

Ei mulle ainakaan ensiasunnon osto, vakuutukset tai sijoittaminen ole mitenkään selviä tuosta vaan. Samoin tulen tarvitsemaan apua perintöjen kanssa ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
11/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla aikuisella ihmisellä on isä sellaisessa asemassa, että häneltä kannattaa kysyä neuvoa raha-asioiden hoitamisessa. No ehkä siinä tapauksessa, että isä on ammatikseen vaikka velkaneuvoja tai sijoitusneuvoja.

Siis että moni nainen kysyy raha-asioiden hoitamisessa neuvoa mieheltään tai isältään.

Jotenkin en usko, että näissä on kyse perinnönjaosta (niitä tulee harvemmin eteen, ja silloin on fiksumpaa kysyä neuvoa asiantuntijalta kuin perheen miesväeltä).

Sijoitusasuntojen omistajatkin ovat melko harvassa, ja varmaan hekin kysyvät tarvitsemansa neuvot asiantuntijatahoilta.

Perintö- ja vuokra-asioissa asiantuntijan puoleen kääntyminen on järkevää jo siitäkin syystä, että käytännöt muuttuvat aina välillä, ja on hyvä selvittää nykykäytännöt.

Ap nyt lähinnä ihmettelee ihan arkipäiväistä raha-asioiden hoitamista, eikä mitään erikoistapauksia joita on vain harvoilla tai joita sattuu ehkä kerran elämässä omalle kohdalle.

Vierailija
12/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut maksuun ajallaan. Siinä se.

Vierailija
13/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan täysipäinen ihminen tarvitsee apua siihen, että sähkölasku pitää maksaa ensin ja sitten vasta miettiä onko varaa kampaajalla käyntiin tai motskarisaappaisiin.

Eikun hetkinen, miten se menikään. Mistä ne pikavippikierteiset nuoret ihmiset sikiävätkään??

Vierailija
14/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut maksuun ajallaan. Siinä se.

Toissijaista sitten onkin miten kaikenlaiset muut kuviot järjestelee, että rahaa on makssaa laskut ja ehkä vielä jää jotain ylikin.

Vierailija
15/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla aikuisella ihmisellä on isä sellaisessa asemassa, että häneltä kannattaa kysyä neuvoa raha-asioiden hoitamisessa.

No ehkä siinä tapauksessa, että isä on ammatikseen vaikka velkaneuvoja tai sijoitusneuvoja.

esim. laina-asioissa, kiinteistökaupoissa ja sijoittamisessa. Isä oli pankin konttorinjohtaja ja hyvin perillä noissa asioissa. Tosin on ollut jo vuosia eläkkeellä ja enää ei oikein ole edes ollut tarvetta kysellä kun omakin kokemus on karttunut eikä ole noita asuntokauppojakaan ollut viimeaikoina. Enkä tiedä luottaisinko enää eläkeläisen neuvoihin, maailma kun muuttuu.

Vierailija
16/16 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt vanhemmiltani apua esimerkiksi asunnon ostossa, eli onko järkevä ostaa yms. Samoin olen kysellyt heiltä jotain vero asioita joista heillä paljon enemmän kokemusta. En ymmärrä mikä tässä on niin ihmeellistä?

ei mulle ainakaan kaikki tieto koroista yms taivaasta tipahtanut kun kotoa pois muutin.