Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te 70-luvulla tai 80-luvun aivan ekoina vuosina synnyttäneet, kertokaa synnytyskokemuksianne

Vierailija
14.01.2013 |

Millaista oli sairaalassa? Mitä eroa nykyaikaan?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihdevuodet, eikä ne tällä palstalla ole.

Vierailija
2/33 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yliaikainen, ja synnytys käynnistettiin risiiniöljyllä, siis ripulilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että rouva on itse tilanteensa aiheuttanut ja kestää nyt vaan :D

Vierailija
4/33 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla. Ekassa synnytyksessä sai ilokaasua, toisessa ei mitään kipulääkettä. Molemmissa leikattiin eppari ja osastolla toivuttiin viikko.

Vierailija
5/33 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun synnytyksestäni v. -76.

Hän joutui koko synnytyksen ajan makaamaan selällään synnytyssängyssä, suurimman osan ajasta yksin, kätilö vaan välillä kävi "ronkkimassa" ja toteamassa ettei mitään tapahdu vielä pitkään aikaan, kipuihin ei saanut mitään helpotusta eikä edes vesitilkkaa annettu. Lopulta minut saatiin ulos kun kaksi kätilöä painoivat lujasti mahan päältä ja yksi oli ottamassa vastaan. Painoin 4860g...

Vierailija
6/33 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun synnytyksestäni v. -76.

Hän joutui koko synnytyksen ajan makaamaan selällään synnytyssängyssä, suurimman osan ajasta yksin, kätilö vaan välillä kävi "ronkkimassa" ja toteamassa ettei mitään tapahdu vielä pitkään aikaan, kipuihin ei saanut mitään helpotusta eikä edes vesitilkkaa annettu. Lopulta minut saatiin ulos kun kaksi kätilöä painoivat lujasti mahan päältä ja yksi oli ottamassa vastaan. Painoin 4860g...

Karvat myös ajeltiin, peräruiske annettiin ja väliliha leikattiin kysymättä. Kipulääkettä ei tosiaan annettu, vaikka pyysin. En tiedä, onko Tampereella kehitytty jo noista ajoista...

Vierailija
7/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssalissa oli naisia pedeissä synnyttämässä, siis samassa salissa rivissä. Kätilöt kävivät välillä katsomassa heitä, siinä sitä sitten synnyteltiin vieri vieressä.

Äitini oli tuolloin 22-vuotias, pelkäsi tietysti hemmetisti. Synnytti tuon jälkeen kylläkin vielä 3x mutta ei enää samoissa olosuhteissa.

Vierailija
8/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksa ruveta sepustelemaan synnytyskokemuksista, kaikki meni hyvin ilokaasua ja kohdunsuun puudutetta sai, muistaakseni ei muuta. Sairaalassa olin ekalla kerralla 7 ja tokalla 5 päivää, ne oli normi ajat kun ei ollut komplikaatioita. Aika kultaa muistot.

Tämä oli 80-luvun puolivälissä.

Vierailija
9/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivunlievitykseen sai vain ilokaasua. Sairaalassa olin viikon. Aikaisemminkin olisin päässyt, mutta menetin paljon verta synnytyksessä. Alapää sheivattiin karvoista paljaaksi heti kun sairaalaan pääsin. Oli ikävää, kun ei saanut pitää minkäänlaisia housuja siellä sairaalassa. Vierihoito oli silloin jo olemassa. Olin huoneessa, jossa oli viisi muuta äitiä vauvoineen.

Vierailija
10/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini synnytti myös Turussa (Tyks) -72 mutta ei ole siitä paljon puhunut. Ilmeisesti aika traumaattinen kokemus. Sen joskus kertoi että kätilö väitti hänen pissanneen sänkyyn vaikka se oli lapsivettä.

Äitini ensimmäinen synnytys Turussa 1972. Synnytyssalissa oli naisia pedeissä synnyttämässä, siis samassa salissa rivissä. Kätilöt kävivät välillä katsomassa heitä, siinä sitä sitten synnyteltiin vieri vieressä.

Äitini oli tuolloin 22-vuotias, pelkäsi tietysti hemmetisti. Synnytti tuon jälkeen kylläkin vielä 3x mutta ei enää samoissa olosuhteissa.

Vierailija
11/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini synnytti myös Turussa (Tyks) -72 mutta ei ole siitä paljon puhunut. Ilmeisesti aika traumaattinen kokemus. Sen joskus kertoi että kätilö väitti hänen pissanneen sänkyyn vaikka se oli lapsivettä.

Äitini ensimmäinen synnytys Turussa 1972. Synnytyssalissa oli naisia pedeissä synnyttämässä, siis samassa salissa rivissä. Kätilöt kävivät välillä katsomassa heitä, siinä sitä sitten synnyteltiin vieri vieressä.

Vierailija
12/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin kävivät katsomassa vauvaa ja äitiä?

Vierailija
13/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isät saivat olla jo mukana synnytyksessä, mutta minun mieheni ei ollut. Vierailuaikana vain isä ja perheen muut lapset saivat tulla huoneeseen. Muille näytettiin vauvaa lasin takaa.

Vierailija
14/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites isät siihen aikaan?

Milloin kävivät katsomassa vauvaa ja äitiä?

ei ollut silti itsestäänselvää, että pääsi mukaan synnytykseen. Sellainen ei kai silloin vielä ollut tapana.

Vierailija
15/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain sairaaloissa alkoi olla kokeiluja joissa isät pääsivät mukaan mutta silloinkin vain valmennuksen käymällä.

Vierailija
16/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niillä on ollut jo 20 vuotta sitten

vaihdevuodet, eikä ne tällä palstalla ole".

, muuten olisin voinut kertoakin :(

T 53-v nainen, joka tuolloin on synnyttänyt ja nyt alkaneet vaihdevuodet

Vierailija
17/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksa ruveta sepustelemaan synnytyskokemuksista, kaikki meni hyvin ilokaasua ja kohdunsuun puudutetta sai, muistaakseni ei muuta. Sairaalassa olin ekalla kerralla 7 ja tokalla 5 päivää, ne oli normi ajat kun ei ollut komplikaatioita. Aika kultaa muistot.

Tämä oli 80-luvun puolivälissä.

lisää. Isä oli mukana ens. synnytyksessä toiseen ei kerennyt kun oli niin nopea tapaus, olin sairaalassa jo edellispäivästä kun synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden takia. Isovanhemmat saivat vierailla oman perheen lisäksi.

Vierailija
18/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvän keskusteluaiheen

Vierailija
19/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys käynnistettiin ihan aiheetta. Isä ei saanut olla mukana, yksin makasin koko 16 tuntia (tietämättä edesmajan kulua, koska silmälasit otettiin pois jo kättelyssä enkä nähnyt seinäkelloa), mitä nyt kärttyisä kätilö kävi välillä ronkkimassa. Ei mitään kivunlievitystä.

Kyllä on hymyilyttänyt lukiessä miten esim Tammisaaressa (ennen kuin se synnytyssairaala lakkautettiin) tuoreille vanhemmille tarjottiin lasi kuohuviiniä. Minä sain -sananmukaisesti - märän rätin kasvoilleni: kun kätilö lapsen synnyttyä irrotti kanyylin kyynärtaipeestani, siitä roiskahti verta hänen puvulleen, jolloin hän tiuskaisi kiukkuisesti 'katsokaa nyt mitä teitte, minulla oli ihan puhdas puku!' Sitten hän paineli huoneen nurkassa olevalle pesualtaalle ja hetken päästä sieltä lätsähti märkä riepu kasvoilleni. 'Siivotkaa nyt edes vähän itseänne!'

Miksikähån minulla on vain yksi lapsi?

Vierailija
20/33 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. 1981 sain ensisynnyttäjänä kivunlievitykseen pelkän Buscopan-supon, en muuta. Kun olin vessassa pissalla, kuulin kätilön antavan vuoronsa vaihtuessa raportin seuraavalle haukkuen, kuinka arka ja kipuherkkä olin. Synnytyksen jälkeen oltiin siellä laitoksella viikko, ja lakanatkin he vaihtoivat puolestani. Olen kirjoittanut tästä toiseenkin ketjuun, eli hauska muisto jäi. Elikäs housuja ei saanut käyttää. Oli vain sellainen vyötärölle solmittu kuminauha. Siihen sitten solmittiin sellainen side kiinni, muuten alapää paljaana. Tuulettuipa ainakin. Ja silloin oli vappu, joten eräs äiti kuljeskeli siellä osastolla ylioppilaslakki päässä koko sen Vappu-päivän.

V. 1984 taisin saada enemmän kivunlievitystä tuon lisäksi, olikohan se ilokaasua. Laitoksella oltiin kai 5 pv. Olinhan jo kokenut, en enää ensisynnyttäjä ;)

Muiden lasteni kohdalla vuosikymmen oli jo vaihtunut, joten kivunlievitys- ja muut menetelmät olivat jo onneksi kehittyneempiä ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän