Korona ja raskaus
Onko täällä muita, jotka ovat raskaana ja koronassa?
Tämä ei ole mikään lievä tauti vaan tosi rankka. Olen jo 4 päivää ollut vuodelevossa, alussa oli kurkkukipua, rajua oksentelua. ripulia ja vatsakipua. Sietämätön kurkkukipu vaivaa edelleen, lisäksi tullut räkäisyyttä ja limaista yskää. Pää ei toimi ja väsyttää koko ajan, mutta nukkua ei pysty, kun kurkku on niin kipeä. Kuolaan, jos hetkeksi nukahdan, kun nieleminen ei onnistu.
Milloin pitää mennä päivystykseen? Saako kaikki raskaana olevat verenohennuslääkkeen?
Kommentit (22)
Kyllä se siitä. Mitään lääkkeitä ei kannata alkaa nyt raskauden aikana vetämään. Sairastat vaan pois. Tsemppiä! Pidä nesteytyksestä huolta.
Ei kaikille anneta verenohennuslääkettä. Verenohennuspistosten saaminen riippuu siitä, onko sulla riskitekijöitä. Oletko täyttänyt riskiarvion?
Onpa rajut oireet. Voimat tää kyllä vie. Fysiikkakin pohjalukemissa vaikka ekasta oireests tulee sunnuntaina 2 viikkoa. En tosin ole raskaana. Erittäin huonokuntoinen sohvaperuns kylläkin.
Kannattaa kysyä neuvolasta tuosta verenohennuslääkkeestä, jos olet ihan petipotilas. Mulle eivät antaneet, mutta mä olenkin ihan liikuntakykyinen ja pystyn juomaankin ihan riittävästi. Mulla yöt on aivan hirveitä, yskän takia ei saa nukuttua ja kyljellään olo tuntuu jotenkin vaikealta. Mieluiten olisin selälläni, mutta sitä ei suositella enää näillä viikoilla (18) ja se aiheuttaa puutumista yläraajoihin.
Kaikkien raskaana olevien kannattaa olla varovaisia ja eristäytyä mahdollisuuksien mukaan vältellen julkisia paikkoja.
Tautia on nyt todella paljon liikkeellä.
Moni raskaana oleva joutuu sairaalahoitoonkin koronassa hengitysvaikeuksien vuoksi.
Jep. Itse luulin, että korona on vaarallinen vain viimeisillään raskaana oleville. Tuli yllätyksenä, että kaikki raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille anneta verenohennuslääkettä. Verenohennuspistosten saaminen riippuu siitä, onko sulla riskitekijöitä. Oletko täyttänyt riskiarvion?
Täytin riskiarvion. Ei ole tiedossa muita riskitekijöitä kuin tämä raskaus ja korona sekä 4 päivää jatkunut vuodelepo. Kuivunut olen myös oksentelun ja ripulin takia. Olen 41 v. jos sillä on jotain merkitystä. Omaolo-arvion mukaan sanottiin, että saattaa olla vakavaa ja pitäisi hakeutua päivystykseen. Päivystyksestä kuitenkin kehotettiin olemassa yhteydessä omaan terveyskeskukseen. Kävin siellä eilen eikä siellä annettu mitään verenohennuslääkettä tai passitettu sairaalaan tiputukseen... Sanottiin vaan, että tuo menee ohi kotona lepäämällä.
Ap
Sen unohdin sanoa, että kuumetta ollut yli 38 C jo 3 päivää. Parasetamolilla oon saanut sitä vähän laskemaan, mutta se nousee aina uudelleen.
Ap
Soitapa päivystykseen ja kysele sieltä. Kuulostaa pahalta.
Soittaisin, mutta kun ääni on ihan pois...
Ap
Korona viikolla 32, eikä ollut rokotustakaan (tämä oli siihen aikaan, kun raskaana oleville ei vielä suositeltu rokotetta). Yksi päivä kuumetta ja väsymystä. Sitten pari päivää kurkkukipua ja sitten parin viikon jälkiyskä. Eli ei aina automaattisesti korona ole raskaana mikään kauhean paha! Noinkaan myöhäisessä vaiheessa. Ei vaikeuttanut hengitystä tms. Lehtijutuista saa sen käsityksen kuin korona raskaana olisi joku varma sairaalareissu ja ennenaikainen synnytys/leikkaus, mutta todella pienelle osallehan niin oikeasti käy.
Vielä on olemassa biomassaa jota ei ole muutettu ihmisiksi. Toisia ihmisiä tarvitsee alkaa syömään vasta noin 50v päästä.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Toivottavasti hän halusi sitä, etkä pakota syntymään.
Sairastin koronan ollessani neljännellä tai viidennellä kuukaudella raskaana. Viikon verran olin kipeänä; ääni poissa, väsymys, kuume, särky (päässä, korvissa ja poskissa) sekä oksentelua. Neuvolaan soitin, mutta totesivat, että niin kauan kuin kävelen edes hieman kotosalla niin voi olla kotona.
Tietenkin kävelin kotona, kun 1- ja 2-vuotiaatkin lapset oli hoidettavina. Onneksi pahin meni ohi viikossa ja lähinnä kuulo oli poissa ja nuha jatkui kuukauden verran. Nyt kaikki taas hyvin ja olen jo loppusuoralla tässä raskaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä neuvolasta tuosta verenohennuslääkkeestä, jos olet ihan petipotilas. Mulle eivät antaneet, mutta mä olenkin ihan liikuntakykyinen ja pystyn juomaankin ihan riittävästi. Mulla yöt on aivan hirveitä, yskän takia ei saa nukuttua ja kyljellään olo tuntuu jotenkin vaikealta. Mieluiten olisin selälläni, mutta sitä ei suositella enää näillä viikoilla (18) ja se aiheuttaa puutumista yläraajoihin.
Minä luulin, ettei selinmakuuta suositella enää joskus rv20+ tienoilla. Silti makasin kyllä loppuun asti molemmissa raskauksissa selin, vaikka olin melkein sadan kilon keijukainen komialla 116cm vyötärönympäryksellä saatuani tokassa raskaudessa 22 kg raskauskiloja. Lapsilla ei missään vaiheessa mitään hätää.
En siis kyllä nukkunut selällään, mutta saatoin vartinkin tyytyväisenä selin köllötellä.
Verenohennuslääke on ehkä aika lailla pidempänä raskaana oleville ja niille, joilla on riskitekijöitä, esim. ylipaino, veritulpalle altistava geeni (niin kuin minulla), diabetesta sun muuta. Minä tosin tarvitsisin verenohennuslääkkeet koronaan ilmankin raskautta.
Ja sille, joka sanoi, ettei raskausaikana lääkkeitä, niin Panadol Forte ja vastaavat halvemmat valmisteet on sallittuja käyttää. Kurkkukipuun käy Bafucin ja osa Strepsilseistä, apteekista kertovat kyllä. Samoin monissa nuhasuihkeissa lukee, että kysy lääkäriltä, mutta apteekista vastaavat, että ovat "vihreällä listalla", eli voi käyttää huoletta ilman komplikaatioita.
Ekassa raskaudessa sairastin 3 viikkoa jotain kamalaa flunssaa, joka saattoi hyvinkin olla alkuajan koronaa (oli maaliskuussa 2020), ja käytin kyllä kaikkia muita lääkkeitä paitsi sitä verenohennuslääkettä, koska en ollut tietoinen veritulppageenistäni tai diabeteksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien raskaana olevien kannattaa olla varovaisia ja eristäytyä mahdollisuuksien mukaan vältellen julkisia paikkoja.
Tautia on nyt todella paljon liikkeellä.
Moni raskaana oleva joutuu sairaalahoitoonkin koronassa hengitysvaikeuksien vuoksi.
Kannattaisi hankkia marketista se 45€ pulssioksimetri. Hengitysvaikeudet voivat tulla nopeasti ja raskaana olevan pitää tavallaan pystyä hengittämään kahden edestä. Pulssioksimetrilla voi seurata tilannetta ja pitää lähteä hakemaan apua kun se putoaa normaalista arvosta arvoon 90 tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Soittaisin, mutta kun ääni on ihan pois...
Ap
Tee oirekysely osoitteessa Omaolo.fi ja odota hoitajan vastausta.
Kuinka suuri todennäköisyys on, että tulee veritulppa? Vaikka riski onkin moninkertaistunut, niin onko silti harvinaista?
Eikös veritulppa anna oireita itsestään, jolloin tietää mennä hoitoon. Tulee vasemman pohkeen turvotusta ja/tai kipua. Ja keuhkotulppa tulee vasta, kun raajan veritulppa on lähtenyt liikkeelle?
Kuulostaa kamalalta. Monennella viikolla olet?