Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoitteko A-studion? (Rasistinen huutelu Hollannissa)

Vierailija
14.01.2013 |

http://yle.fi/uutiset/rasistinen_huutelu_arkea_hollannissakin/6450581?o…

Mitäs tähän sanotte, jotka pidätte Suomea über-rasistisena maana?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse puoliksi hollantilainen ja puoliksi suomalainen ja lisäksi sukuumme kuuluu useampi Angolalainen ja muutama angolalasia, hollantilais, suomalainen lapsi. Olen asunut sekä Suomessa, että Hollannissa.

Noin lyhyessä pätkässä ei päästä pintaraapaisua syvemmälle. Hollanti on muuttunut viimeisen kymmenen (kymmenien?) vuosien ajan yhä konservatiivisemmaksi. Lisäksi hollannissa on hyvin erillaisia seutuja. Dokumentin Gouda ja Rotterdam ovat molemmat "randstad" alueella, jota voisi luonnehtia yhdeksi isoksi metropolialueeksi. Itse olen asunut sekä ihan pohjoisessa maaseudulla (missä mustaihoisia karsastettiin ja kaikkia muitakin 'hieman erillaisia' [kuten supisuomalaista miestäni] aika avoimesti) sekä idässä keskikokoisessa kaupungissa, joka on perinteisesti hyvin liberaali. Täällä idässä rasismia ei juuri ole, mutta kun taas siirrytään etelämmäksi, maaseudulle, missä on suuret rakennemuutokset meneillään, rasisimia taas ilmenee...

Ja se mikä on virkistävää suomalaiseen rasismiin verrattuna, täällä on keskustelukulttuuri vahvana ja asioita voidaan ainakin sanoa ääneen. Vahva keskiluokkaisuus näkyy täällä myös jonkinlaisena käyttäytymisen kulttuurina, asiat pyritään ilmaisemaan noin yleisesti ottaen 'sivistyneesti'.

(ja sille joka puhisi hollannin likaisuudesta niin hohhoijaa. Kuvataan vähän loskaista kontulaa tai muuta lähiötä helsingissä ja vedä siitä sitten johtopäätöksiä suomen siisteydestä. Itseasiassa hollanti keskiluokkaisuuden siisteyden unelmapaikka (jos sellaisesta siis tykkää) joka helkutin pihan joka helkutin kivikin rapsutellaan ja jynssätään sammaleesta ja sellaista suomaisen maaseudun 'luovaa' sekamelskaa saa hakea...)

---

Ummayahille sanoisinko, että hyvin pian, kunhan on asunut vuoden pari kauemmin uudessa maassa.

En allekirjoita sitäkään, etteikö hollantilaiset sanoisi asioita suoraan ja kiertelemättä. Minulla on hieman toisenlainen kokemus maan ihmisistä.

Mielestäni suomalaiset pääosin ovat pidättyväisiä (ainakin tätä mantaa kovasti muissa yhteyksissä suomalaisista markkinoidaan

!!)

Meillä käytetään enimmäkseen alkoholia, Hollannissa huumeita. Liekö tälläkin eroavaisuudella jonkinlaista vaikutusta esim. katuhuutelijoiden käytökseen.

Summa summarum, me suomalaiset emme ole mielestäni yhtään sen huonompia, kuin muutkaan eurooppalaiset. Hoidamme asiamme hyvin. Emmekä ole eläneet yli varojemme, kuin monet e-Euroopan maat.

Emme toisaalta ole muita eurooppalaisia parempiakaan.

Voin sanoa myös suoraan, että suosin itse työperäistä maahanmuuttoa, mutta tiettyjen etnisten ryhmien invaasio vain sosiaalietuuksien takia maahan tuleminen saa kieltämättä aikaan melkoisen kipakoita tunteita.

Vierailija
22/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kyllä kivalta vaikuta että musta mies on palaamassa Senegaliin kyllästyneenä monta kertaa päivässä toistuviin neekeri-huuteluihin ja että on erikseen mustien ja valkoisten lasten koulut ja asuinalueetkin on jakautuneet niin ettei paikallisväestö tahdo asua siellä missä on paljon maahanmuuttajia.

Kyllä Suomessa sentään on asiat tuossa mielessä selvästi paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että ne ongelmien aiheuttajat ovat aina arabeja?

Vierailija
24/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on hyvä nähdä, ettei se elämä ole sen kummenpaa muuallakaan Euroopassa. Ongelmia on siis kaikkialla.

Vierailija
25/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli tavallisten ihmisten tavallisia kokemuksia. Ja monelta kantilta, eräs haastateltava oli musta maahanmuuttaja, joka oli kokenut ikävää rasismia kantaväestön taholta ja oli siksi palaamassa kotimaahansa.

Rasismia ei ole esittää oman tutkimuksen / tutkivan journalismin tuloksia sellaisina, kuin ne ovat. Juuri tällainen ennakkoitsesensuuri on se juttu, mikä estää kunnon keskustelun syntymisen Suomessa, niin tästä kuin monesta muustakin aiheesta.

Vierailija
26/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuvio kuin muuallakin, kiinalaiset inttegroituneet täydellisesti, mustat ja arabit ei ollenkaan.

Vierailija
27/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Hollannissa asuvana voisin sanoa, että rasismi on usein läsnä, mutta on myös omasta toiminnasta kiinni. Minulle on muutaman kerran huudeltu kadulla (ensimmäisen kerran ihonvärin takia kun olin kävelyllä Rotterdamin mustalla alueella, ja toisen kerran kun puhuin englantia belgialaisen ystäväni kanssa). Tummaihoisten syrjintää esiintyy enemmän kuin valkoihoisten, ja jos hollannin (tai englannin) kielitaito on puuttellinen, on syrjintä myös kovempaa.

Itse en ole kokenut, että minua olisi syrjitty millään tavalla - näin opiskellessani ohjaajat ja kanssaopiskelijat kokevat muunmaalaisuuteni lähinnä mielenkiintoiseksi jos edes noteeraavat sitä. Koska puhun myös sujuvaa hollantia, minuun on suhtauduttu vain ystävällisesti. Olen päässyt sisälle yhteiskuntaan myös miesystäväni ja hänen perheensä kautta.

Hollannissa kohtaa helposti rasismia, jos klikkiytyy vain oman kansalaisuutensa sisään, eikä edes halua integroitua. Marokkolaiset ja turkkilaiset muodostavat täällä omia ryhmiään ja hoitavat suuren osan rikoksista, tämän vuoksi heitä syrjitään. Omissa yliopistopiireissäni en ole rasismia havainnut. Jotkut marokkolaiset/turkkilaiset opiskelijat tosin syyttävät yliopistoa rasismista, jos saavat huonompia arvosanoja kursseista kuin hollantilaiset. Kumma kyllä, omat arvosanani eivät ole eronneet keskimääräisistä kuin positiiviseen suuntaan... Omalla toiminnalla ja integroitumisen halulla on siis merkitystä!

Vierailija
28/28 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jäi todistamatta, onko rasismia siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä