Perheessä hoitaja "äidin apuna" -kela maksaa, mutta
työntekijät tunnit ei täyty, eikä tällöin perheen tarvitse maksaa omaa osuuttaan hoitajalle.
Eli siis hoitaja suurperheessä 5 lasta + vauva ja kela maksaa yksityisen hoidontukea hoitajalle. Perheen pitäisi maksaa oma osuutensa suoraan hoitajalle, mutta ovatkin sopineet, että hoitaja perheessä töissä 6tuntia päivittäin, eikä he maksa siten hoitajalle mitään. Kelaan kuitenkin ilmoitettu täydet työtunnit.
Minusta tuo on oikeasti väärin, tukien väärien käyttöä. En todellakaan ole perhettä käräyttämässä, mutta toimitaanko tässä edes lain puitteissa? Ja jos joku sanoo nyt, ettei asia minulle kuulu niin kyllä asia kuuluu jokaiselle veronmaksajalle
Kommentit (50)
muille lapsille hoitajan. Mutta pitää tietenkin maksaa sen mukaiset työnantajan kulut Kelan maksamasta tuesta, ja menettää muut lastenkotihoitoon tarkoitetut tuet. Tukia ei tarvitse hakea täysimäärisenä. Voitte laskea kumpi tulee kunnalle halvemmaksi... jos perhe palkkaa hoitajan kotia Yksityisen hoidon tuella vaikka 3 h/vk , kun että se vie lapset päiväkotiin samaksi ajaksi.
Musta tuntuu, että ideana oli tässäkin avauksessa mollata tietynlaisia tietyn vakaumuksen omaavia perheitä. Niin kuin usein.
Täytyy sanoa myös, että kunnallinenkin päivähoito maksaa kunnalle rahaa, vanhempien maksamat hoitomaksut eivät kata kuin osan menoista.
Olin itsekin aikoinaan pitkään yhteiskunnan loisena ja sain kotihoidon tukea. Kasvatin ihan virkkuja mukuloita reilulla 300 eurolla/kk. Nyt olen töissä ja kaksi pahnanpohjimmaista on hoidossa. Kunnalle he maksavat noin 2000e/kk, lisäksi maksan itse 200e(osapaäivähoito). Tuolla hinnalla hoidin itse jopa 5 alle kouluikäistä melkein puolen vuoden ajan aikoinaan. Maksaen kotihoidontuesta lähes samaa veroprosenttia kuin nyt.
Sinänsä KELAn yksityisenhoidontuki on suhteessa pieni, varsinkin jos lapsia on paljon. Ja sekin on muistettava, että myös ison perheen lapsilla on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Usein se on helpompi järjestää näin.
Ap antoi hiukan väärää tietoa ja kauhisteli. Porukka oli heti valmis lynkkaamaan ja huutaa yhteiskunnan luusereista ja synnytyskoneista ja kadehtii hyväksikäyttäjää.
Lopulta käy ilmi, ettei mitään väärinkäytöstä ole tapahtunut.
Vieläkö te ihmettelette, miten juutalaisvainot saatiin aikaiseksi. Ihan samalla tavalla. Herätettiin ihmisten kateus valheilla ja herjoilla ja heiteltiin oletuksia ja päätelmiä. Ja ihmiset nyt vain ovat niin tyhmiä, että seuraavat perässä tyhminä lampaina ja määkivät matkassa toinen toistaan lujempaa kun kateellisina kuvittelevat jonkun saavan heitä enemmän.
Hienoa ap, että näytit, kuinka ihmisiä pystyy manipuloimaan. Avainsanat oli vl-äiti, suurperheen äiti, äidin apulainen. Taitavaa manipulointia ja mammat meni heti matkaan.
Provoisomalla saisi parhaat keskustelut?
ap
Provosoimalla et koskaan saa aikaiseksi hyvää ja rakentavaa keskustelua mistään aiheesta. Saat vain ihmiset hiiltymään turhasta. Varsinkin silloin kun et itse ole tarkistanut faktoja, etkä edes myönnä olleesi väärässä.
Siis yhdenllä tutulla äidillä käy kaksi-kolme kertaa viikossa kunnalta ilmaiseksi joku ihminen hoitamassa lasta ja siivoilemassa, kun yhden lapsen kotiäitinä arki on niin "raskasta".
Kyllähän meillekkin kelpaisi ilmainen siivooja, vaikka arki ei mitään raskasta olekkaan useamman lapsen kanssa.
mutta perheitä, jossa äiti kotona ja lapsia 3-10 ja hoitaja kotona, on todella plajon, erityisesti pohjoisessa ja vl-perheillä. Olisi kiva viritellä keskustelua tästä.
Se, että joku ison perheen äiti saa palkata kotiin yksityisen hoidon tuella hoitajan vai se, että esimerkissäsi palkka on sovittu vain Kelan maksaman tuen suuruiseksi vai ylipäätänsä se, että joku palkkaa lapselleen hoitajan kotiin ja yhteiskunta tukee sitä? Kerro nyt ihmeessä, niin voidaan viritellä sitä kaipaamasi keskustelua...
muumit laaksossa? Jos luit ketjun, niin lähinnä tässä on ihmetelty miksi ap on tämän keskustelun aloittanut ylipäätänsä. Hyvä provokin perustuu paikkansa pitäviin faktoihin, jotka taas ap:llä ei ole hallinnassa alkuunkaan. On puhunut itsensä pussiin jo aika monta kertaa. ;)
Ap antoi hiukan väärää tietoa ja kauhisteli. Porukka oli heti valmis lynkkaamaan ja huutaa yhteiskunnan luusereista ja synnytyskoneista ja kadehtii hyväksikäyttäjää.
Vieläkö te ihmettelette, miten juutalaisvainot saatiin aikaiseksi. Ihan samalla tavalla. Herätettiin ihmisten kateus valheilla ja herjoilla ja heiteltiin oletuksia ja päätelmiä. Ja ihmiset nyt vain ovat niin tyhmiä, että seuraavat perässä tyhminä lampaina ja määkivät matkassa toinen toistaan lujempaa kun kateellisina kuvittelevat jonkun saavan heitä enemmän.
Hienoa ap, että näytit, kuinka ihmisiä pystyy manipuloimaan. Avainsanat oli vl-äiti, suurperheen äiti, äidin apulainen. Taitavaa manipulointia ja mammat meni heti matkaan.
ap
Provosoimalla et koskaan saa aikaiseksi hyvää ja rakentavaa keskustelua mistään aiheesta. Saat vain ihmiset hiiltymään turhasta. Varsinkin silloin kun et itse ole tarkistanut faktoja, etkä edes myönnä olleesi väärässä.
koska yrittää satuilemalla siirtää keskustelua taas toisille raiteille. :p Pois siitä, että alkuperäinen "kauhistelu" ei uponnutkaan.
Olis juu kiva keskustella. Mutta hei tämähän olikin tämä aivovapaa-palsta.
Palstamammat oli kiihkona haukkumassa luuseriksi kyseistä äitiä yms.
Sitten tilanne vasta rauhoittui kun joku alkoi selittää faktoja. Mutta aivottomat aaveemammat oli heti valmiita matkaan haukkumaan vl-äitiä, joka tekee laitonta hommaa.
muumit laaksossa? Jos luit ketjun, niin lähinnä tässä on ihmetelty miksi ap on tämän keskustelun aloittanut ylipäätänsä. Hyvä provokin perustuu paikkansa pitäviin faktoihin, jotka taas ap:llä ei ole hallinnassa alkuunkaan. On puhunut itsensä pussiin jo aika monta kertaa. ;)
ap
Palstamammat oli kiihkona haukkumassa luuseriksi kyseistä äitiä yms.
Sitten tilanne vasta rauhoittui kun joku alkoi selittää faktoja. Mutta aivottomat aaveemammat oli heti valmiita matkaan haukkumaan vl-äitiä, joka tekee laitonta hommaa.
mutta ap itse teki hyvää työtä sekoittamalla piimät ja maidot. Jos haluaa vain herättää asiallista keskustelua, kannattaako provoilla. Ei. Kallistunpa minäkin siihen, että tarkoitus oli vain piikitellä tiettyä uskonnolista ryhmää.
t.äiti, jolla on palkattuna hoitaja kotona ja tietää aika hyvin nämä koukerot
En kyllä ilmianna perhettä, koska en mitään hankaluuksia halua heille. Niin, ja miksi sitten huijataan jos kerran oikeus? Ja kyllä kelalla on väärät tunnit ap
Yksityisen hoidon tukea saa kuka tahansa perhe, joka sitä hakee kunnalta. Kunnan päivähoidonohjaaja hyväksyy hoitajan ja työsopimuksen ja puoltaa hakemusta KELAlle. Kelalle ilmoitetaan tekee hoitaja töitä yli 25h/vk vai vähemmän. Ihan sama tietääkseni muunkin päivähoidon kanssa?
Perhe maksaa itse palkan sopimuksen mukaisesti. Itsellä yksi lapsi kotihoidossa, Kelan tuen lisäksi maksamme omasta pussista yli 1500e/kk. Riippuu työpimuksesta ja hoitajan palkkavaatimuksesta. Jos saa useammasta lapsesta tukea, tulee varmaankin hoitajan palkka täytettyä pelkästään KELAn tuella. Siksi kai perheet yleensä näitä nk. hoitorinkejä perustavat.
Käsittääkseni ap:n hampaissa oleva perhe ei tee mitään väärää, jos hoitaja kerran työskentelee yli 25h/vk.
En kyllä ilmianna perhettä, koska en mitään hankaluuksia halua heille. Niin, ja miksi sitten huijataan jos kerran oikeus? Ja kyllä kelalla on väärät tunnit ap
Yksityisen hoidon tukea saa kuka tahansa perhe, joka sitä hakee kunnalta. Kunnan päivähoidonohjaaja hyväksyy hoitajan ja työsopimuksen ja puoltaa hakemusta KELAlle. Kelalle ilmoitetaan tekee hoitaja töitä yli 25h/vk vai vähemmän. Ihan sama tietääkseni muunkin päivähoidon kanssa?Perhe maksaa itse palkan sopimuksen mukaisesti. Itsellä yksi lapsi kotihoidossa, Kelan tuen lisäksi maksamme omasta pussista yli 1500e/kk. Riippuu työpimuksesta ja hoitajan palkkavaatimuksesta. Jos saa useammasta lapsesta tukea, tulee varmaankin hoitajan palkka täytettyä pelkästään KELAn tuella. Siksi kai perheet yleensä näitä nk. hoitorinkejä perustavat.
Käsittääkseni ap:n hampaissa oleva perhe ei tee mitään väärää, jos hoitaja kerran työskentelee yli 25h/vk.
suloiset lapset ja mukava äiti ja tiedän kyllä käytännön, itsekin yksit.hoidontuella hoitajana ollut. Kela maksaa osansa ja perhe omansa ja hoitaja onkin lyhyempää päivää, eikä perhe maksa mitään = väärin.
Isoissa perheissä se summa on ihan naurettava mitä itse maksavat 100-300e, yleensä maksavat vähemmän kuin mitä yhdestä lapsesta kunnallisessa hoidossa. Itselleni perhe maksoi 2004 vuonna 100e, teinkin osa-aikaisena 3pv/vko. Mutta summa oli todella pieni.
Ja todella harva maksaa itse mitään 1500e/kk, hoitaja halutaan toki mahd.halvalla.
Vasta perhe haki hoitajaa kotiin, 3lasta, kaikki alle 5v, nuorin taisi olla 11kk, palkka 1200e/kk, siis tuostahan menee vielä verotkin..
ap
En ole ikin kuullutkaan! Millä perusteella perheeseen voi saada "äidin apulaisen"??
voi saada jokainen joka sellaisen vaivautuu itselleen palkkaamaan.
Kela maksaa avustusta tehtyjen työtuntien ja lasten määrän ja iän mukaan.
Selvittele asiaa kuntasi lastenhoidon koordinaattorin kanssa, hän auttaa.
Lapset pois tuollaiselta pitäisi ottaa
Kela maksaa osansa ja perhe omansa ja hoitaja onkin lyhyempää päivää, eikä perhe maksa mitään = väärin.
ap
kun en millään ymmärrä, mikä tuossa on väärin? Hoitaja tekee 5*6t/vk eli yli vaadittavat 25h. KELA maksaa maksimituen ja jos palkka on kerran sovittu niin, että se yhtä paljon kuin mitä KELA maksaa, niin perheelle jää maksettavaksi palkan sivukulut. Näin tekevät monet muutkin perheet, jotka laittavat vaikka 3-4 taaperoa samalle hoitajalle. Ainoa kriteeri on, että puhutaan kokopäivähoidosta, jonka raja Kelalle näyttää olevan 25h/vk. Jos hoitaja työskentelee alle sen, pitäisi tuenkin per lapsi olla alhaisempi.
se ei ole sama kuin kunnallisessa hoitopaikassa 12pv alle tai yli tai 5h alle tai yli ja maksu sen mukaan.
Myös hoitajalle kuuluu ylityötunnit, nythän sitä alle/yli 25h/vko ei olisi määritelty.
Kun perheen kuuluisi ITSE maksaa osansa niin onkin väärin, ettei sitä makseta, ja hoitaja on sitten lyhyemmän päivän = OMA sopimus, josta kela Ei tiedä.
Minä muistan kun tein keikkahommana noita ja yhdessäkin perheessä hoitoaika oli alle 25h/vko ja koska ylitöitä tuli niin paljon niin olin "muka töissä" vielä elokuussakin ja palkka juoksi kelalta, vaikka oikeasti olin kotona. Perhe halusi näin. Olin silloin niin nuori, etten osannut puuttua tähän epäkohtaan.
ap
hoitosopimuksessa tai työsopimuksessa oleva hoitoaika
kela.fi
Myös hoitajalle kuuluu ylityötunnit, nythän sitä alle/yli 25h/vko ei olisi määritelty.
Kun perheen kuuluisi ITSE maksaa osansa niin onkin väärin, ettei sitä makseta, ja hoitaja on sitten lyhyemmän päivän = OMA sopimus, josta kela Ei tiedä.
ap
Tiedätkö sinä mitä hoitajan ja perheen välisessä sopimuksessa lukee palkkauksesta ja työtunneista? Oletko lukenut sopimuksen? Työsopimus on vapaamuotoinen ja palkka voidaan sopia esimerkiksi 10e/t (*30t/vk), mikä tekee kk-palkkana reilut 1200e brutto. KELAn yli 25h sääntö toteutuu ja Kela maksaa täyden tuen ja perhe maksaa muodostuvan kk-palkan ja tuen erotuksen (jos sitä muodostuu) + sivukulut. Palkka voidaan myös sopia niin, että se vaikka kolmelta lapselta (30t/vk) tasan sen mitä KELA maksaa yksityisen hoidon tukea. Ja Kela maksaa tuen hoitajalle.
Missä kohtaa hoitaja nyt tekee ylityötä. Voihan perhe ja hoitaja sopia myös niin, että palkka on kolmelta lapselta ja 40t/vk tasan sen mitä KELA maksaa tukea. Sopimus on perheen ja hoitajan välinen. Tuntipalkka vain on alhaisempi.
AP, missä kohtaa perhe siis toimii väärin tai huijaa KELAA. He maksavat kuitenkin palkansivukuluja omasta pussista KELA-osuudesta. eli koko palkan määrästä. Väännä rautalangasta.
lapsia pukataan tehtailemalla ja sitten yhteiskunta maksaa hoitajan kotiin, hienoa
Ihme että hoitaja suostuu huijaukseen, kun ei hän siitä mitään hyödy.
Ihme että hoitaja suostuu huijaukseen, kun ei hän siitä mitään hyödy.
mutta toki palkka vastaavasti pienempi.
Onko tuo laillista? Siis joutuisiko perhe vastuuseen jos jäisi kiinni?