Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheessä hoitaja "äidin apuna" -kela maksaa, mutta

Vierailija
13.01.2013 |

työntekijät tunnit ei täyty, eikä tällöin perheen tarvitse maksaa omaa osuuttaan hoitajalle.

Eli siis hoitaja suurperheessä 5 lasta + vauva ja kela maksaa yksityisen hoidontukea hoitajalle. Perheen pitäisi maksaa oma osuutensa suoraan hoitajalle, mutta ovatkin sopineet, että hoitaja perheessä töissä 6tuntia päivittäin, eikä he maksa siten hoitajalle mitään. Kelaan kuitenkin ilmoitettu täydet työtunnit.

Minusta tuo on oikeasti väärin, tukien väärien käyttöä. En todellakaan ole perhettä käräyttämässä, mutta toimitaanko tässä edes lain puitteissa? Ja jos joku sanoo nyt, ettei asia minulle kuulu niin kyllä asia kuuluu jokaiselle veronmaksajalle

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hömppä-puurot ja vellit ja piimät ja maidot sekaisin"keskusteluun.

t.ap, jolla on itsellään viisi lasta ja ollut pitkään kotiäitinä yhteiskunnantuilla. Nyt auttamaan muksuja läksyjenteossa ja sitten tulen taas keskustelemaan

Vierailija
2/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hoitajalle kuuluu ylityötunnit, nythän sitä alle/yli 25h/vko ei olisi määritelty.

Kun perheen kuuluisi ITSE maksaa osansa niin onkin väärin, ettei sitä makseta, ja hoitaja on sitten lyhyemmän päivän = OMA sopimus, josta kela Ei tiedä.

ap

Tiedätkö sinä mitä hoitajan ja perheen välisessä sopimuksessa lukee palkkauksesta ja työtunneista? Oletko lukenut sopimuksen? Työsopimus on vapaamuotoinen ja palkka voidaan sopia esimerkiksi 10e/t (*30t/vk), mikä tekee kk-palkkana reilut 1200e brutto. KELAn yli 25h sääntö toteutuu ja Kela maksaa täyden tuen ja perhe maksaa muodostuvan kk-palkan ja tuen erotuksen (jos sitä muodostuu) + sivukulut. Palkka voidaan myös sopia niin, että se vaikka kolmelta lapselta (30t/vk) tasan sen mitä KELA maksaa yksityisen hoidon tukea. Ja Kela maksaa tuen hoitajalle.

Missä kohtaa hoitaja nyt tekee ylityötä. Voihan perhe ja hoitaja sopia myös niin, että palkka on kolmelta lapselta ja 40t/vk tasan sen mitä KELA maksaa tukea. Sopimus on perheen ja hoitajan välinen. Tuntipalkka vain on alhaisempi.

AP, missä kohtaa perhe siis toimii väärin tai huijaa KELAA. He maksavat kuitenkin palkansivukuluja omasta pussista KELA-osuudesta. eli koko palkan määrästä. Väännä rautalangasta.

hoitajalla täydet tunnit kelalta, mutta sovimme yhdessä, että on vain 6tuntiä päivässä, joten meidän ei tarvi maksaa omaa osuuttamme sitten ollenkaan. Oisit lukenut ketjun alusta asti. En jaksa tähän enää vastata. Teetkö itse tuota samaa, vai miksi asia niin kiinnostaa ja väen vängällä yrität väittää, ettei perhe tee mitään väärää. Vaikka tekee kun ei ole kaikkia tietoja ilm.kelaan. Mutta tosiaan, en enää avaa tätä ketjua, huomenna kyselen kelalta asiasta tarkemmin ja soitan kaupunkiin henkilölle, joka vastaa näistä

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentutehtailua ja pahasti ja minä kustannan tämän!

Vierailija
4/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli lapset yksityisessä päiväkodissa. Sain heistä täyden tuen ja maksoin sen kokonaan palvelun tuottajalle. Tunnit pidettiin 6 tuntia korkeintaan päivässä, joten päiväkoti oli minulle täysin ilmainen. Jos lapset olisivat olleet kokopäiväpaikalla, olisin joutunut maksamaan välin.

Joku ap,n kaltainen muka käräytti minut innoissaan, mutta sai nokilleen, kun asia meni just niin kuin laillisesti piti, eli sain ilmaisen hoitopaikan lapsilleni, kun pidin päivät lyhyempinä ja silti sain täyden yksityisen hoidon tuen, koska paikka oli pidempi kuin puolipäiväpaikka.

Käsittääkseni ap,n tapauksessa ei ole mitään laitonta, joten turhaan siunailet ja kadehdit. Perhe saa yksityisen hoiton tuen, palkkaavat he hoitajan tai vievät lapset yksityiseen päiväkotiin. Täyden tuen saa kun päivä on 6 tuntia pitkä.

Jokainen teistä voi aivan samalla tavalla hakea tätä tukea kelalta ja palkata hoitajan tai viedä yksityiseen päiväkotiin.

En minä halua hoitajaa, halusin tietää mikä tuo käsite on.

vaan kyse on yksityisen hoidon tuesta. Tai tietenkin kotihoidontuellakin voi palkata hoitajan. Ihan kuka vaan voi siis näin tehdä jos ei halua lapsiaan päiväkotiin. Siinä vaan jää aika iso summa itselle maksettavaa jos haluaa hoitajalle kunnollisen palkan. Ja nyt ap kertoo että joku perhe huijaa eika hoitajan suostumuksella maksa palkkaa ollenkaan. Mutta koska perheelle tuo tuki kuuluu joka tapauksessa niin en tajua mitä huijaamista se on jos hoitajalle ok että on pienemmät tunnit ja pienemmät tulot.

Vierailija
5/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itsekin laskeskellut että kunta säästää näin,kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa,verorahoja ne kunnankin rahat ovat eikö vain?Halvemaksi tuo tulee joka tapauksessa ja ainakin siinä kelan lomakkeessa jonka minä täytin,niin kysyttiin yli 5h päiviä,ei 6tunnin.Ja mullakin hoitaja hoitaa joskus vähemmän kuin viisi ja joskus enemmän,joten huijaanko minäkin nyt sitten jotenkin sinun verorahojasi?

Vierailija
6/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti itse sanoi, että

hoitajalla täydet tunnit kelalta, mutta sovimme yhdessä, että on vain 6tuntiä päivässä, joten meidän ei tarvi maksaa omaa osuuttamme sitten ollenkaan.

Äiti on ehkä ilmoittanut Kelalle enemmän työtunteja. Sillä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, koska Kelan yksityisen hoidon tuki on X euroa kuussa kaikille, joilla hoitoaika on yli 25 h / vko. Se ei siis ole jokin tietty prosenttiosuus hoitajalle maksetusta palkasta.

Äiti saisi siis täsmälleen samat tuet, vaikka hän olisi rehellisesti ilmoittanut Kelalle hoitajan työskentelevän 6 h / päivä.

Vierailija
7/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä minun tapaukseni lähti liikkeelle vähän samanlaisesta kuin sinä ap.

Eli innoissani selitin tutulle, kuinka sain ilmaisen hoitopaikan lapsille yksityisen tuen kautta. Selitin kai huonosti, koska tuttuni oli käsittänyt kuten ap, että pidän lapsia kokopäivän ja tuet saan muka kaikki tai jotain muuta yhtä sekavaa.

Mutta kyse on juuri ap.n kaltaisesta tapauksesta. Eli hoitaja sai kokopäiväkorvauksen, mutta kun pidin lapset hoidossa korkeintaan 6 tuntia päivässä, tuki kattoi päiväkodin laskun.

Tuttavaani meni välit ja tämä luimistelee vieläkin minua kun näkee. Ja en ole säästellyt sanojani kun olen kertonut tästä kateellisesta kyylästä, joka teki turhaan minusta ilmoituksen kelalle ja ruuhkautti muutenkin kelan kiireisä työntekijöitä niin, että jonkun muun tukiasiat venyivät.

kateellisuus on kyllä paha tauti.

Ps. en minäkään näyttänyt hoitosopimusta sille tutulle

Myös hoitajalle kuuluu ylityötunnit, nythän sitä alle/yli 25h/vko ei olisi määritelty.

Kun perheen kuuluisi ITSE maksaa osansa niin onkin väärin, ettei sitä makseta, ja hoitaja on sitten lyhyemmän päivän = OMA sopimus, josta kela Ei tiedä.

ap

Tiedätkö sinä mitä hoitajan ja perheen välisessä sopimuksessa lukee palkkauksesta ja työtunneista? Oletko lukenut sopimuksen? Työsopimus on vapaamuotoinen ja palkka voidaan sopia esimerkiksi 10e/t (*30t/vk), mikä tekee kk-palkkana reilut 1200e brutto. KELAn yli 25h sääntö toteutuu ja Kela maksaa täyden tuen ja perhe maksaa muodostuvan kk-palkan ja tuen erotuksen (jos sitä muodostuu) + sivukulut. Palkka voidaan myös sopia niin, että se vaikka kolmelta lapselta (30t/vk) tasan sen mitä KELA maksaa yksityisen hoidon tukea. Ja Kela maksaa tuen hoitajalle.

Missä kohtaa hoitaja nyt tekee ylityötä. Voihan perhe ja hoitaja sopia myös niin, että palkka on kolmelta lapselta ja 40t/vk tasan sen mitä KELA maksaa tukea. Sopimus on perheen ja hoitajan välinen. Tuntipalkka vain on alhaisempi.

AP, missä kohtaa perhe siis toimii väärin tai huijaa KELAA. He maksavat kuitenkin palkansivukuluja omasta pussista KELA-osuudesta. eli koko palkan määrästä. Väännä rautalangasta.

hoitajalla täydet tunnit kelalta, mutta sovimme yhdessä, että on vain 6tuntiä päivässä, joten meidän ei tarvi maksaa omaa osuuttamme sitten ollenkaan. Oisit lukenut ketjun alusta asti. En jaksa tähän enää vastata. Teetkö itse tuota samaa, vai miksi asia niin kiinnostaa ja väen vängällä yrität väittää, ettei perhe tee mitään väärää. Vaikka tekee kun ei ole kaikkia tietoja ilm.kelaan. Mutta tosiaan, en enää avaa tätä ketjua, huomenna kyselen kelalta asiasta tarkemmin ja soitan kaupunkiin henkilölle, joka vastaa näistä

ap

Vierailija
8/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kunnallinen päivähoito, Jos tätä taas joku kadehtii.

ja eikö aika monella teilläkin ole esikoiset päiväkodissa, vaikka olette vauvan kanssa kotona.

Tämä minun tapaukseni lähti liikkeelle vähän samanlaisesta kuin sinä ap.

Eli innoissani selitin tutulle, kuinka sain ilmaisen hoitopaikan lapsille yksityisen tuen kautta. Selitin kai huonosti, koska tuttuni oli käsittänyt kuten ap, että pidän lapsia kokopäivän ja tuet saan muka kaikki tai jotain muuta yhtä sekavaa.

Mutta kyse on juuri ap.n kaltaisesta tapauksesta. Eli hoitaja sai kokopäiväkorvauksen, mutta kun pidin lapset hoidossa korkeintaan 6 tuntia päivässä, tuki kattoi päiväkodin laskun.

Tuttavaani meni välit ja tämä luimistelee vieläkin minua kun näkee. Ja en ole säästellyt sanojani kun olen kertonut tästä kateellisesta kyylästä, joka teki turhaan minusta ilmoituksen kelalle ja ruuhkautti muutenkin kelan kiireisä työntekijöitä niin, että jonkun muun tukiasiat venyivät.

kateellisuus on kyllä paha tauti.

Ps. en minäkään näyttänyt hoitosopimusta sille tutulle

ap

ap

Vierailija
9/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tällaista naapuria ei ole, eikä tätä hoitajaa. Halusin avata keskustelua

ap

Vierailija
10/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhdentekevää, onko hoitaja 6 tuntia vai 8 tuntia. Ihan saman summan kela maksaa.

Vierailija
11/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertoo sille äidille, että levittelet heidän asioitaan täällä.

Ap, mene vain kysymään kelalta, teet itsesi naurunalaiseksi ja saat kyylan maineen. Toivottavasti kyseinen äiti käy av.lla

ap

Vierailija
12/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela maksaa täydet tuet, mikäli hoitajan työtunnit ylittää 25,5h/viikko. Jos hän on töissä 6h/päivä, tulee tästä 5x6=30. Eli perhe on oikeutettu kelan täysiin tukiin.

Kysyitkö ap asiaa perheen äidiltä tai hoitajalta vai tulitko tänne suoraa huutelemaan?

oli niin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Sanoin kyllä, että eikö tuo ole väärin, mutta siihen ei vastannut mitään.

Kaikki voi palkata yksit.hoidontuella, mutta alle 3 lapsen kanssa se ei ole niin kannattavaa. Tämä on hyvin yleistä erityisesti lestadiolaisilla, päivämies pullollaan noita työpaikka ilmoituksia.

Sinänsä hienoa, että yhteiskunta tukee, tukeehan päivähoitoakin, mutta tuollainen huijais kyllä on väärin. En kyllä ilmianna perhettä, koska en mitään hankaluuksia halua heille. Niin, ja miksi sitten huijataan jos kerran oikeus? Ja kyllä kelalla on väärät tunnit

ap

Justhan sulle toi edellinen selitti että jos niitä tunteja on yli 25,5 niin on oikeus täyteen tukeen. Nyt mennään reilusti yli, joten kukaan ei huijaa ketään.

Vierailija
13/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa sivukulut, jotka on noin 20 % hoitajan saamasta palkasta. Kun joku paheksui verovaroin ilmaiseksi palkattua hoitajaa.

Vierailija
14/50 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

vängätä huviksesi. ;)

t.äiti, joka maksaa omasta pussista 1500-2000e hoitajan palkkaa + sivukuluja KELA-osuuden lisäksi joka kk.

Vierailija
15/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on päivähoito liian halpaa ja liian helposti voi lapsen hoitoon viedä, mm.vapaapäivinään vanhemmat vie, ikäänkuin sysää vastuun yhteiskunnalle. Sinänsä olen kuitenkin sitä mieltä, että tällainen yksit.hoidontuki on on hyvä tuki mm.isolle perheelle, jossa äidin aika ei riitä kaikille, onhan se ehkäisevää lastensuojelutyötä.

Tällaista naapuria ei tosiaan ole olemassa, mutta perheitä, jossa äiti kotona ja lapsia 3-10 ja hoitaja kotona, on todella plajon, erityisesti pohjoisessa ja vl-perheillä. Olisi kiva viritellä keskustelua tästä.

Provoisomalla saisi parhaat keskustelut?

ap

Vierailija
16/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia kaksi.

Siihen saa todella hyvin tukea.

Vierailija
17/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni ap:llä vellit housuun kun tajus itsekin vihdoin ettei perhe huijaa yhtään mitään! Kelan tuki olis sama vaikka hoitaja olisikin tunnin joka päivä enempi. Perhe siis saa max tuen jo nyt.

Ja mikä ap:n tarve viritellä keskustelua vaikka vl-äidillä olisikin kotona joku 'apulainen' 25t/vko kelan tuella?? Siihen on ihan oikeus kaikilla äitiyslomalaisilla täällä Suomessa.

Ja jotta ap saisi lisää vettä myllyynsä niin voin paljastaa, että meillä oli yksi kesä 17v neito minun apuna hoitamassa lapsia ja hänestä ei tarvinnut maksaa edes niitä palkan sivukuluja! Eli ilmaista työvoimaa! Monena vuonna lisäksi on ollut hoitaja täysipäiväisesti ihan vain kelan ja kunnan tuilla! Ja hyvää palkkaa hoitaja saanut. Ja äitikin päässyt lähtemään töihin ettei tarvi lapsia raahata päiväkotiin.

Vierailija
18/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikin kuullutkaan! Millä perusteella perheeseen voi saada "äidin apulaisen"??

palkata hoitajan kotiin. Työantajakulut täytyy maksaa itse ja niiden maksusta kela on tarkka. En usko, että tuossa tapauksessa oikeati huijataan ketään.

Meillä oli yhdessä vaiheessa hoitaja kotona. Meillä oli hänen kanssaan sopimus, että teki kuussa tunteja vähintään kelan maksaman yksituyisen hoitotuen verran. Kela maksoi suoraan hoitajan tilille tuon summan. Kun tunteja oli enemmän, me maksoimme erotuksen itse hoitajalle. Mutta ne työnantajakulut kuului maksaa kokonaisuudessaan työnantajan, siis meidän.

Meille ja hoitajalle ratkaisu oli periaatteessa "kaikki voittaa" -tyylinen. Hoitjalla oli oma alle kolmivuotias, jonka hän toi mukanaan meille ja josta sai kotihoidontukea. Me emme tarvinneet hoitajaa valtavia tuntimääriä, mutta hoitajalle jokainen lantti oli lisätienestiä tuloihinsa. Häntä ei haitannut se, että tunteja kertyi vähän. Asuinkuntamme kannalta ratkaisu oli myös ihan hyvä, sillä vain vähän hoitoa tarvitsevat (ja erittäin paljon sairastelevat) lapsemme eivät vieneet kunnallista hoitopaikkaa.

Vierailija
19/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela ei vaadi mitään tuntimääriä, yleensä se 25 h on kuntalisiä varten, kun osa kunnista vaatii tietyt tunnit. Mutta monessa kunnissa kuntalisää ei makseta, jos toinen vanhempi on kotona. Tuohan on siis vain vaihtoehto, joko saa yksityisen hoidon tukea TAI kotihoidontukea. Kumpaakin ei voi saada. Tämä perhe ei saa saa kotihoidontukea, vaan hän työllistää yhden työntekijän,. sillä lastenhoitajan palkkkaaminen ei suinkaan ole ilmaista perheellekään. Sille kuuluvat kaikki työnantajan velvollisuudet. Kuka tahansa siis voi toimia näin, jos kotona alle kolmivuotiaita lapsia. Usen täällä olen lukenut että monet vievät vanhemmat lapset päiväkotiin, kun vauva syntyy. Tämä olisi toinen vaihtoehto, palkata yksityisen hoidon tuella hoitaja kotia äidin avuksi muille lapsille, ja maksaa itse työnanantajan kulut ( n 25% siitä minkä KELA maksaa hoitajalle). Kelan sivuilta löytyy ne määrät mitä yksityisenhoidontukea saa lasta kohti.

Vierailija
20/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli serkkutyttö katsomassa lapsia ihan ilmaiseksi kun olin töissä. Tyttö oli työttömänä ja sai asua meillä sen aikaa. Ja kotihoidontuki tuli.

Lisäksi on ollut kahdella lapsella yksityinen hoitaja.

Naapurin vammaisella lapsella on henkilökohtainen avustaja. Ap varmaan soittelisi sellaisesta puhelimet kuumina kelaan ja kyselisi, kuka maksaa ja mitä.

Ja hui, en ole edes ap.n vainoama vl-nainen, vaan ihan tavallinen kirkkoon kuulumaton tossunkuluttaja, joka on hoidattanut lapsiaan joskus muillekin kuin omien söpöjen käsien kautta.

Auts, tuli muuten mieleen. Joskus lasten ollessa päiväkodissa, pidin lapsia vapaapäivinä hoidossa. Hui kamalaa ja kammotus. Nyt kannattaa ap ottaa nitroja, ettei ihan kohtaus tule. Minulla oli 10 hoitopäivää kuukaudessa ja joskus pidin ne täyteen, vaikka en ollut töissä.

Ring ring, puhelin soi kelaan.

Meni ap:llä vellit housuun kun tajus itsekin vihdoin ettei perhe huijaa yhtään mitään! Kelan tuki olis sama vaikka hoitaja olisikin tunnin joka päivä enempi. Perhe siis saa max tuen jo nyt.

Ja mikä ap:n tarve viritellä keskustelua vaikka vl-äidillä olisikin kotona joku 'apulainen' 25t/vko kelan tuella?? Siihen on ihan oikeus kaikilla äitiyslomalaisilla täällä Suomessa.

Ja jotta ap saisi lisää vettä myllyynsä niin voin paljastaa, että meillä oli yksi kesä 17v neito minun apuna hoitamassa lapsia ja hänestä ei tarvinnut maksaa edes niitä palkan sivukuluja! Eli ilmaista työvoimaa! Monena vuonna lisäksi on ollut hoitaja täysipäiväisesti ihan vain kelan ja kunnan tuilla! Ja hyvää palkkaa hoitaja saanut. Ja äitikin päässyt lähtemään töihin ettei tarvi lapsia raahata päiväkotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi