Lapsettomat aikuiset naiset ovat vapaamatkustajia
Aika paljon on alkanut ärsyttämään, kun muutamat lapsettomat, aikuiset naiset tulevat aina bileisiin/mökille jne lähes tyhjin käsin. He eivät muutenkaan ota osaa kustannuksiin, joita pariskunnat kyllä maksavat ja syy on se, että he heittäytyvät ikään kuin "lapsiksi", joita kuuluu paapoa, koska he ovat "yksin". Näin toimivat myös jotkut yh:t eli he olettavat, että perheellinen pariskunta maksaa "kaiken". Tämä ilmiö on todella usein nähty .
Kommentit (54)
Jos pariskunta ( asuu 8km päässä keskustasta ) ottaa tolpalta mukaansa jonkun tuntemattoman, joka jää taksista pois 7.9 km päässä - ja pariskunta jatkaa vielä matkaansa 100m ja jää sitten kotiovellaan pois - niin miten mielestänne taksimaksu kuuluu jakaa?
Itse maksaisin puolet summasta pariskunnalle ja pariskuntana olettaisin, että yksinäinen matkustaja tosiaan maksaakin sen koko puolikkaan. Miksi pariskunnan pitäisi päästää tämä yksinäinen kulkija yhtään halvemmalla? Vaikuttaako hänen siviilisäätynsä siihen, että paljonko hänen oletetaan maksavan; sinkku maksaa 1/3 ja parisuhteessa elävä puolet, niinkö?
Onko siis siviilisääty muka se ratkaiseva tekijä? Monet sinkut tuntuvat kyllä ajattelevan, ettei heidän tarvitse maksaa juuri mistään, kun he "kuluttavat niin paljon vähemmän" .
Jos jossain esim. ravintolassa on 4 pariskuntaa ja 1 sinkku, niin pariskuntien usein oletetaan maksavan sinkuille juomat; näin siinä ainakin usein käy.
Siellä tätä on puitu ihan joka saatanan kantilta.
Jos pariskunta ( asuu 8km päässä keskustasta ) ottaa tolpalta mukaansa jonkun tuntemattoman, joka jää taksista pois 7.9 km päässä - ja pariskunta jatkaa vielä matkaansa 100m ja jää sitten kotiovellaan pois - niin miten mielestänne taksimaksu kuuluu jakaa?
Itse maksaisin puolet summasta pariskunnalle ja pariskuntana olettaisin, että yksinäinen matkustaja tosiaan maksaakin sen koko puolikkaan. Miksi pariskunnan pitäisi päästää tämä yksinäinen kulkija yhtään halvemmalla? Vaikuttaako hänen siviilisäätynsä siihen, että paljonko hänen oletetaan maksavan; sinkku maksaa 1/3 ja parisuhteessa elävä puolet, niinkö?
Onko siis siviilisääty muka se ratkaiseva tekijä? Monet sinkut tuntuvat kyllä ajattelevan, ettei heidän tarvitse maksaa juuri mistään, kun he "kuluttavat niin paljon vähemmän" .
Jos jossain esim. ravintolassa on 4 pariskuntaa ja 1 sinkku, niin pariskuntien usein oletetaan maksavan sinkuille juomat; näin siinä ainakin usein käy.
Ei katso sukupuolta, suhdetilannetta tai lapsilukua.
Jokainen aikuinen maksaa tietty matkasta oman osuutensa, mikä on 1/3 hinnasta. Ihme laskupää sinulla nelonen.
perheelliset ja lapsettomat ovat kyllä ihan kelpo väkeä.
Ap:n viha kohdistuu sinkkunaisiin jostain muusta syystä. Nyt vain pitää miettiä onko kyseessä kateus vai pelko. Olisiko kannattanut tehdä lapsia vasta sitten kun on sellaiseen henkisesti valmis?
kun yleistää noin kuin ap. Siis todella yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2013 klo 01:23"]
Tuskin kuitenkaan lapsettomuuteen liittyy tuo käytös.
[/quote]
Aivan, ei varmasti liity perheettömyyteen.
Oman kokemukseni mukaan äitiyslomalaiset taas vaativat kaikesta pientä alennusta. Näin siis kaveriporukan mökkireissuilla.
Avasin tämän ketjun valmiina selittämään elämiskulujeni suuruutta yms., mutta tässä olikin kyse jostain saakelin nyyttäreistä ja mökkivierailuista. :D
T. N25, vela
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:56"]Avasin tämän ketjun valmiina selittämään elämiskulujeni suuruutta yms., mutta tässä olikin kyse jostain saakelin nyyttäreistä ja mökkivierailuista. :D
T. N25, vela
[/quote]
Missä muissa tilanteissa sitten jaat kuluja lapsiperheiden kanssa?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:56"]Avasin tämän ketjun valmiina selittämään elämiskulujeni suuruutta yms., mutta tässä olikin kyse jostain saakelin nyyttäreistä ja mökkivierailuista. :D T. N25, vela [/quote] Missä muissa tilanteissa sitten jaat kuluja lapsiperheiden kanssa?
[/quote]
Luulin siis, että kyseessä olisi verotukseen yms. liittyvä ketju.
No provohan tää olikin. Ja aika huono sellanen. Seuraava!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2013 klo 11:33"]
jää taksista pois samaan aikaan, kuin te itse jäätte, niin annatteko hänen todellakin maksaa vain 1/3 matkasta, kun yksin ajellessaan hänen olisi pitänyt maksaa koko matka itse?
Oletetaan, että tämä tyyppi on itse pyytänyt tulla samaan autoon, mikä on ainakin täällä Helsingissä ihan yleistä. Tutun kanssa tilanne vois olla eri, mutta tollasessa tilanteessa summa menee tietenkin puoliksi. Jokainen voi mennä sitten omalla taksilla, jos ei puoleen hintaan riitä? En ymmärrä, miksi pariskunnan pitäisi olla tossa kohtaa jotain hyväntekijöitä?Lähtökohtaisesti kaikki voivat kulkea myös yöbusseilla, jos ei likviditeetti riitä taksilla liikkumiseen, edes puoleen hintaan.
Mitä tulee näihin "vapaamatkustajiin", niin onhan niitä ja huomaahan sen nyt täälläkin, että asia tuntuu olevan vähän arka paikka monelle? Mun tuttavapiirissä on yleistä, että miehet hoitaa esim. ravintolassa/takseissa kaiken maksamisen ja on se kai sitten vähän vaikeaa ja noloakin alkaa pyytämään yksinäiseltä, nyt puhun naisesta, hänen omaa osuutta takaisin, jos kaikki muut ovat pariskuntia ja pariskunnan miehet ovat maksaneet kaiken vuorotellen - varsinkin, jos tää "yksinäinen" ei ole itse aktiivinen asian suhteen ja kumma juttu, mutta yleensä he eivät ole.
En sano, että tollasia olis kaikki, ei tietenkään, mutta varsinkin varakkaammissa piireissä, missä itse elän, tollasia naisia tuntuu olevan aika paljon.
Ja kyse on siis periaatteesta, ei niinkään summista.
Voin jo valmiiksi kuvitella, miten joku ärsyyntyy tästä, mitä kirjoitin, mutta voi mitään ja anteeksi silti:). Asia nyt vaan on mun mielestä näin.
[/quote]
Maailman paskin argumentti bongattu. Ei asia ole mitenkään arka paikka, koska kukaan muu kuin ap ei edes tunnista koko ilmiötä. Ihmisiä ei siis mitenkään ahdista puhua asiasta, vaan mitään asiaa ei ole.
Hauska kuulla että näin on muilla myöskin. Nämä kaverit odottavat aina viimeiseen asti jotta eivät joutuisi maksamaan. Aivan kun eivät omistaisi lompakkoa ollenkaan.
Ap:n viha kohdistuu sinkkunaisiin jostain muusta syystä. Nyt vain pitää miettiä onko kyseessä kateus vai pelko. Olisiko kannattanut tehdä lapsia vasta sitten kun on sellaiseen henkisesti valmis?
Oho, lipsahtiko?
Oho, lipsahtiko?
En ole tällaista käytöstä eläissäni nähnyt keneltäkään, lapsia tai ei.