Minkä ikäinen teinisaa kotona juoda lasin viiniä ruuan kansa tai annatte tölkillisen/pullollisen
Kommentit (80)
en tiedä milloin saa viinilasin pöydässä. ei vielä ajankohtainen asia. Ehkä korkeintaan kun pituuskasvu on lopppunut, noin 16-18v? tai pitäisikö saada jo riparin käytyään? 15v?
tai sitten vasta kun aivojen kehitys loppunut, noin 20-25v?
en tiedä. apua. pitääkö tällainenki asia päättää.
esikoinen on nyt 13.
Meillä ei käytetä alkoholia sen vaarallisuuden vuoksi, mutta pienet savut hamppu saa aina pyytäessään. Mitään omia piippuja tai kukkia ei anneta kylille lähtiessään, mutta savut saa aina kyllä. Kuten kaverinsakin.
Vastuullisuutta hyvät vanhemmat, vastuullisuutta.
vastuullista toimintaa. Antaa huumeita omalle lapselleen. Vittu mitä sakkia.
Täytyy olla provo, ei ole todellista.
sai 15 v teini saunasiiderin
Näin meillä Suomessa vanhemmat opettaa lapsiaan.
Ei ole ihme että on niin paljon alkoholiongelmia.
tuskin tullaan tarjoamaan, koska kotona ei yksinkertaisesti koskaan juoda alkoholipitoisiajuomia eikä niitä muutenkaan ole.
Itsestä alkoholipitoiset juomat ovat niin pahan makuisia että ei tee mieli yhtään. Ennemin juon vaikka vettä kuin hienointa viiniä.
Lastensuojelu ilmo kaikista jotka eikkovat lakia ja antavat alaikäiselle alkoholia!
Siis onko nämä kaikki provoja, jotka vaahtoavat lain rikkomisesta?
On laitonta antaa alkoholia alaikäiselle. Itse asiassa on velvollisuus estää alaikäistä juomasta
kysyin esim. jouluna haluaako hän glögiä/viiniä.
17-vuotiaana taisi saada ekan kerran joulupöydässä viiniä. Täytti sitten helmikuussa 18.
15-vuotiaalle ei ole tullut mieleenkään antaa alkoholia.
en tiedä milloin saa viinilasin pöydässä.
en tiedä. apua. pitääkö tällainenki asia päättää.
esikoinen on nyt 13.
Suomen eduskunta on päättänyt asian sinun puolestasi: ei saa antaa alaikäiselle, eli alle 18 v.
Mikai juuri alkoholijuomien kohdalla ollaan näin piittaamattomia voimassa olevasta laista?
Tiedättehän, että ei auton turvavöitäkään tarvitse kaikissa maissa käyttää. Eikä kaikissa Euroopan maissa ole talvirengaspakkoa niin kuin Suomessa.
En minä uskonutkaan, että joka reissulla turvavyötä käytätte ja vaihdatte talvirenkaat aina ajoissa.
vastauksista! Taatusti tosi moni antaa maistaa jo alle 15v kotona alkoholia. Luuletteko, että se teini siitä lasillisesta tai kahdesta per vuosi tulee riippuvaiseksi?! Etteikö se teini muuten sitten kavereiden kanssa joisi viikonloppuisin?
Alaikäiselle ei saa tarjota alkoholia, eikö tämä ole kaikille selvää...?
Itse en tarjoa, ehtoollisviiniä tuo on maistanut kun kirkko tuppaa alaikäisille sitä juottamaan.
Oli myös ajatuksena että parempi juoda kotona kuin kylillä. Minusta tuli päihdeongelmainen. Yli 10 v raittiutta takana ja paljon terapiaa ja tajunnut minkälaisen karhunpalveluksen minulle tekivätkään.
vastauksista! Taatusti tosi moni antaa maistaa jo alle 15v kotona alkoholia. Luuletteko, että se teini siitä lasillisesta tai kahdesta per vuosi tulee riippuvaiseksi?! Etteikö se teini muuten sitten kavereiden kanssa joisi viikonloppuisin?
Jos minun teini-ikäiseni juovat alkoholia niin siitä tulee todella kovat seuraamukset. Minä en anna alaikäisen juoda alkoholia kun sitä ei pitäisi täysi-ikäisenkään juoda
16-vuotias juoda halutessaan mietoja alkoholeja - asumme Keski-Euroopassa, jossa ikäraja miedoille on 16. Sen ikäisenä pääsee baariinkin.
Itsellä ei vielä omia lapsia ole, mutta omasta teini-iästä nyt ei niin järkyttävästi ole, ettenkö muistaisi. Tässäkin kysymyksessä on taas kaksi ääripäätä ja omassa perheessäni se on nähty mitä ne aiheuttivat. Sisareni oli teini-ikäinen vielä kun vanhempani olivat yhdessä ja alkoholia ei todellakaan suvaittu missään muodossa. Saatikka, että sitä olisi lapsille annettu. Tämä teki ainakin sisarelleni alkoholista niin jännittävän ja kielletyn, että sisareni loppujen lopuksi meinasi tuhota itsensä alkoholilla, suolihuuhteluista alkoholimyrkytyksen takia tuli melkein joka viikonloppuinen tapa.
Hänet huostaanotettiin ja tämänkin jälkeen alkoholi maistui liikaa, kunnes sisareni alkoi odottamaan ensimmäistä lastaan. Luojalle kiitos siitä, että sisareni piti tulevan lapsen elämää tärkeämpänä, kuin omaa juopotteluaan. Vieläkin jos sisareni ottaa edes kaljan sama alkoholihirviö nostaa päätään ja viinan juomisen ainoa tarkoitus on päästä känniin. Toisin sanoen sisareni todella harvoin.
Itse jäin vielä asumaan ja vanhempani erosivat. Isäni aloitti itse juomisen ja viina alkoi maistumaan. Tästä syystä viina ei ollut kiellettyä myöskään minulle. Mutta toisin kuin täällä monilla viinan tarjoaminen ei jäänyt maisteluasteelle vaan suoraan siihen 12 päkkiin perjantaisin plus viinapullo päälle. Lopultahan minutkin sitten huostaanotettiin, koska olin lähellä alkoholismia; kävin aa-klinikalla viikottain. Toisaalta taas itsellä meni niinkin hyvin nuo kokeilut, että nykyisin alkoholi ei ole minulle ongelma, pystyn helposti olemaan vaikka puoli vuotta juomatta tippaakaan tai pystyn juomaan yhden saunakaljan ilman, että seuraavaksi pitää hakea viskipullo kaapista. Suurimman osan ajasta minulla ei edes tee mieli alkoholia.
Mutta tarkoitukseni tässä nyt on se, että tällekkin pitää löytää se keskitie. On eri asia mielestäni antaa maistaa alkoholia ja sanoa vaikka, että tämä on aikuisten juomaa, kuin että kärrätään juurikin se 12 päkki siihen viereen ja sanotaan: alahan pämppäämään kakara. Se on myös parempi kuin se, että kokonaan kartetaan sitä alkoholia ja tehdään siitä iso numero.
Kaverini perheessä toimittiin todella erinomaisesti, joskus harvoin jotain alkoholipitoista juomaa sai maistaa tai vanhemmat kävivät kaverilleni yhden siiderin ostamassa. Kaverini ei koskaan painiskellut viinan ottamisen kanssa, toisin kuin itse tai sisareni teini-iässä.
Itse aion toimia samalla tavalla kuin kaverini perheessä, en halua tehdä alkoholista mörköä, mutta en ala kyllä kehottamaan lapsiani ryyppäämiseen. Muissakin maissa mm. viiniä saatetaan tarjota lapsille jo todella nuoressa iässä ja no kaikkihan tietävät, miten suuri Suomen viinan käyttömäärä on muihin maihin verrattuna. Ei kaikesta tarvitse aina tehdä niin vaikeata..
luultavasti 15-16-vuotiaana.
Ja se muuten ei ole laitonta, vaikka jotkut täällä niin sitkeästi luulevatkin.
Tero
Tero
Alaikäinen ei edes saa kantaa alkoholia mukanaan. Tiedän tapauksia missä poliisi on tehnyt lastensuojeluilmoituksiakin yhdestä kaljasta kun lapsi on juonut.
mutta voisin n.15vuotiaalle antaa..mäkin sain ja olin sentään sijaisperheessä!
16-vuotiaana vedin muuten ekat kännit,eikä musta alkoholistia tullut..oon juonut alkoholia viimeksi v.2011
Tero
Alaikäinen ei edes saa kantaa alkoholia mukanaan. Tiedän tapauksia missä poliisi on tehnyt lastensuojeluilmoituksiakin yhdestä kaljasta kun lapsi on juonut.
käyty läpi, kun oli kyse seurakuntien tarjoamasta ehtoollisviinistä alaikäisille, silloin tulkinta oli, että "alkoholilaissa tai muussakaan tiedossa olevassa lainsäädännössä ei kielletä alkoholijuoman tarjoamista alaikäisen juotavaksi sellaisessa tilanteessa, josta on kyse ehtoollisten vietossa."
Ja tuo sama pätee kotioloissa lapselle tarjottavaan alkoholiin,jos määrät ovat sellaisia, että siitä ei juovu tai muuten aiheudu haittaa.
Tero
[quote author="Vierailija" time="12.01.2013 klo 19:14"]Meillä ei käytetä alkoholia sen vaarallisuuden vuoksi, mutta pienet savut hamppu saa aina pyytäessään. Mitään omia piippuja tai kukkia ei anneta kylille lähtiessään, mutta savut saa aina kyllä. Kuten kaverinsakin.
Vastuullisuutta hyvät vanhemmat, vastuullisuutta.
[/quote]
Näin meilläkin sitten kun lapsella on tarpeeksi ikää ehkä 16-17
Välittäminen ja tarjoaminen ovatkin eri asioita. Luepa pykälä 50. Siellä sanotaan kohtuullisen yksiselitteisesti alkoholin tarjoamisesta alaikäiselle.
Ja jos tuo tutkimustietosi aivojen tuhoutumisesta pitää paikkansa, miksi niin monessa Euroopan maassa ikäraja on 16 vuotta?