Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen teinisaa kotona juoda lasin viiniä ruuan kansa tai annatte tölkillisen/pullollisen

Vierailija
12.01.2013 |

siideriä tmv. juomaa?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siideriä tmv. juomaa?

Sitä nuoremmalle alkoholin antaminen on rikos

Vierailija
42/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10v nuorempi pikkusisko ja kyllä, ollessaan 16v hän oli mun ja samanikäisten kavereideni kanssa usein iltaa istumassa ja myös sitä alkoholia nauttimassa, ihan vanhempiemme luvalla.

Ja maisterin tutkinnon on pystynyt hankkimaan ja nykyään hyväpalkkaisessa työssä.

Eikä lapselle pidä opettaa että alkoholin juominen on hyvä juttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikoon itse juomansa, se ei ole äidin tehtävä.

Mulla on tässä nyt punkkua pihvin kanssa, mutta toithan sä omas, muuten saat vettä..? ;D

Vierailija
44/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei ole kun vuosi eroa tuohon mun 16v. ehdottamaan ikään

Mutta meillä 16-vuotiaat on sen takia saaneet ottaa alkoholia vähän, kun ovat halunneet ja olen katsonut että ei ole enää kuitenkaan kun parin vuoden päässä täysi-iästä joten tuskin se kropallekkaan hirveää turmelusta enää tekee, kunhan ei liian usein ryyppää ja ei se liian usein ryyppääminen oo hyvä aikuisellekkaan..

Peruskoulu pittää myöskin olla käytynä.

Peruskoululainen on sen verran ipana vielä, että ei sellaselle tule alkoholia tarjoilla.

Jotkut 16-vuotiaat muuttaa jo omilleenkin kun lähtee opiskelemaan kauemmas johonkin tiettyyn paikkaan jos pyrkii, niin kai tuon ikänen voi sillon muutaman alkoholi pitosenkin juoman ottaa.

Kotibileissähän tuo on ennemmin käyny, näin paria vuotta ennen kun baareihin pääsee, harvemmin meillä kotona edes viiniä juodaan taikka alkoholia muutenkaan ala-ikäselle tarjoillaan. Bilejuomat sitten haen, sillon tällön halutessaan.

Jos olen vastuuton vanhempi teidän mielestä sitten, niin ei voi mitään.

Älä nyt hemmetti anna alaikäiselle alkoholia

Vierailija
45/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei ole kun vuosi eroa tuohon mun 16v. ehdottamaan ikään

Mutta meillä 16-vuotiaat on sen takia saaneet ottaa alkoholia vähän, kun ovat halunneet ja olen katsonut että ei ole enää kuitenkaan kun parin vuoden päässä täysi-iästä joten tuskin se kropallekkaan hirveää turmelusta enää tekee, kunhan ei liian usein ryyppää ja ei se liian usein ryyppääminen oo hyvä aikuisellekkaan..

Peruskoulu pittää myöskin olla käytynä.

Peruskoululainen on sen verran ipana vielä, että ei sellaselle tule alkoholia tarjoilla.

Jotkut 16-vuotiaat muuttaa jo omilleenkin kun lähtee opiskelemaan kauemmas johonkin tiettyyn paikkaan jos pyrkii, niin kai tuon ikänen voi sillon muutaman alkoholi pitosenkin juoman ottaa.

Kotibileissähän tuo on ennemmin käyny, näin paria vuotta ennen kun baareihin pääsee, harvemmin meillä kotona edes viiniä juodaan taikka alkoholia muutenkaan ala-ikäselle tarjoillaan. Bilejuomat sitten haen, sillon tällön halutessaan.

Jos olen vastuuton vanhempi teidän mielestä sitten, niin ei voi mitään.

Älä nyt hemmetti anna alaikäiselle alkoholia

Vierailija
46/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v

Vierailija
47/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on tosi vaarallista, meillä sitä ei käytetä oikeastaan lainkaan. Yhteinen harrastus on hampun kasvatus ja poltto. Kaikki osallistuvat kasvien hoitoon ja yhdessä myös pössytellään. Lapset parhaillaan 13 ja 15.

Hampun kasvattaminen on rikos. Rikos on myös antaa sitä lapsille

Vierailija
48/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on monessakin asiassa hyvä, mutta kuitenkin.

Ihan niinku se alkoholi muuttus yhtäkkiä 18v iässä hyväks siunaukseks.

Ei se oo tietysti terveellistä aikuisellekkaan saatikka sitten lapselle, mutta jos joskus haluaa asiallisesti ottaa, niin ei siihen varmaan nyt maailma kaadu.. eikä ainakaan 16-vuotiaalta.

Saarnaisit sitten jos minä juottaisin alkoholia ala tai ylä-asteelaisille.

16-vuotias on kuitenkin aikuisopistossa tai lukiossa opiskeleva jo.

Lapsi täyttää tänä vuonna 18 ja vaikka on saanut tuossa 13v. iässä kotona lasista maistaa ja 16v. lähtösin käydä kotibileissä, niin eipä hän edes tupakoi...

Miettikääpä sitä

Vierailija
49/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta häissä on saanut ottaa alkumaljan ja juhannuksena maistoi minulta uutuus siideriä. Poika 16.v Muutaman kerran oon pojan hakenut bileissä niin että olen huomannut että on jotain maistanut ja ollaan kyllä juteltu alkoholista. Mulle on pääasia että uskaltaa aina tulla kotiin ja soittaa kotiin, vaikka olis jotain maistanutkin. Koskaan en tule alkoholia hakemaan pojalleni.

meillä ei saa kotona alkoholia alaikäiset, eli 18v pitää olla. En myöskään koskaan ole hakenut alaikäiselle lapselleni juotavaa. Mutta 14v lapseni on ottanut kylillä siideriä, soittanut sen jälkeen kotiin ja pyytänyt hakemaan pois, asiasta keskusteltiin ja olen samaa mieltä siitä että pääasia on uskaltaa soittaa kotiin oli tilanne mikä tahansa!!

Vierailija
50/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan mennään ja tarvetta joustaa alaspäin siitä ei ole.

Vierailija
51/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10v nuorempi pikkusisko ja kyllä, ollessaan 16v hän oli mun ja samanikäisten kavereideni kanssa usein iltaa istumassa ja myös sitä alkoholia nauttimassa, ihan vanhempiemme luvalla.

Ja maisterin tutkinnon on pystynyt hankkimaan ja nykyään hyväpalkkaisessa työssä.

Eikä lapselle pidä opettaa että alkoholin juominen on hyvä juttu

Mun mielestä parasta on että lapsi/nuori oppii neutraalin suhtautumisen alkoholiin, se ei ole liian isossa roolissa elämässä mutta ei myöskään peikko. Se on ruokajuoma ja juhlajuoma. Ihan samalla tavalla kun mehua/limua juodaa se 1 lasi niin samoin viiniä/siideriä/olutta. Lapselle/nuorelle pitää kertoa vaarat liikakäytöstä ihan niinkuin roskaruoan tai muun vaarallisen suhteen. Mutta mitään täyskieltoa en todellakaan kannata kun jokainen nuori varmasti alkoholia silti kokeilee. Mun äiti osti mulle ehkä 15v saunasiiderin mutta se tuntui musta vähän nololta, tais jäädä juomatta. Cocis oli parempaa. Aina kun on perheen kesken oltu ravintolassa, myös multa on kysytty otanko viiniä vai en, ehkä 15v lähtien. Joskus otan joskus en. Edelleen oma suhtautuminen alkoholiin on "keskieurooppalainen". Maksimi annoksia ikinä on 4-5. Normaali 1-2.

Vierailija
52/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 17,5v eikä saa. Ikäraja on ikäraja. Ei nuo autokaan aja vielä.

Vierailija
53/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperosta alkaen on saanut maistiaisen viinistä jjos se on nimenomaan ruokaan sovitettu. Useimmiten siis ravintolassa, joskus myös kotona jos on erityisempää ruokaa tai viiniä.

Nyt 11v sai omaan kristallilasiinsa uudenvuoden kuoharin, noin ruokalusikallisen.

Isomman annoksen saa kun on fyysisesti aikuisempi, ja maksa polttaa alkoholia normaalisti. Silloin saa lasin viiniä ruoan kanssa kotona jos haluaa.

Meillä juodaan (melkein) aina viiniä viikonloppuisin ruoan kanssa. Ei siinä minusta ole mitään kauheaa tai paheksuttavaa, päinvastoin- aterian ja viinien suunnittelu on kivaa. Ei hienostella, vaan nautiskellaan.

Vierailija
54/80 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laissa sanotaan alkoholin tarjoamisesta alaikäiselle: Rangaistavaa on tarjota alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana.

Eli yksiselitteisesti saunakaljan/siiderin tarjoaminen 15-vuotiaalle ei ole Suomen lain vastaista.

Jos antaa kaljan tai useamman alaikäiselle omaan käyttöön, on se alkoholin välittämistä ja siten rangaistavaa.

Muuten, itse sain alkoholia ensi kerran paikkakunnan arvostuimpiin kuuluvan henkilön tarjoamana jo 14-vuotiaana! Oli julkinen tilaisuus ja luulen, että jopa b-oikeudet puuttuivat. En kyllä kuullut, että kukaan olisi vetänyt kirkkoherraa tai seurakuntaa oikeuteen.

Vierailija
55/80 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ilmo kaikista jotka eikkovat lakia ja antavat alaikäiselle alkoholia!

Vierailija
56/80 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ilmo kaikista jotka eikkovat lakia ja antavat alaikäiselle alkoholia!

Siis onko nämä kaikki provoja, jotka vaahtoavat lain rikkomisesta?

Vierailija
57/80 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikoon itse juomansa, se ei ole äidin tehtävä.

Mulla on tässä nyt punkkua pihvin kanssa, mutta toithan sä omas, muuten saat vettä..? ;D

Yhtälailla voisi kysyä kasvissyöjä muilta toiko pihvinsä. En osta tupakkaa kenellekään, se on oma päätös. Kuten etten osta alaikäisille alkoholia. Heille sitä ei myytäisi niin miksi itse rikkoisin lakia?

Vierailija
58/80 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen maksa ja elinistö ei kestä alkoholia ja lapselle alkoholin tarjoaminen on laitonta, kuinka joku äiti tai isä kehtaa puolusteööa käytöstään?? Myrkytätte omat lapsenne!

Vierailija
59/80 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoli tuhoaa jo pieninä määrinä teinien vielä kasvavia aivoja. Ei ole siis mitään järkeä antaa teinin juoda ennen lain sallimaa ikää.

Itse juon vain vähän ja harvoin, joten ainakin minulla jo lasi viiniä saa aikaan lievän humalatilan, joten vaikea uskoa teinillä asia olisi toisin.

Ikäraja meillä on siis 18 v. Laki asiasta on yksiselitteinen: "Alkoholijuoman välittäminen on kielletty myös ilman palkkiota henkilöille, joille 16 §:n mukaan ei saa myydä alkoholijuomia", toisin kuin joku edellä väitti

Vierailija
60/80 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan myös vkonloppuisin viiniä ruuan kanssa ja ei tulis mieleenikään tarjota alaikäiselle lapsilleni.

Aina olen selittänyt tämä on aikuisten juomaa.

Kun ja jos pääsevät ylioppilaaksi, saavat juoda kuohuviiniä, mutta eipä juuri muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi