Minkä ikäinen teinisaa kotona juoda lasin viiniä ruuan kansa tai annatte tölkillisen/pullollisen
Kommentit (80)
meillä jyrkkä EI alkoholille koska sitä nauttinut ihminen ei enää ole oma itsensä. jouluna tai muina juhlapäivinä oon sitten tupakan tarjonnut, joskus viikonloppusin jämiä, en niin kovin usein tosin... Ollaan mamman kanssa päätetty että meidän lapset ei kaljaa kittaa ja tupakatkin opetetaan polttamaan kotona ettei kylällä tarvi opetella!! Järkeä peliin nyt!
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 06:48"]
meillä jyrkkä EI alkoholille koska sitä nauttinut ihminen ei enää ole oma itsensä. jouluna tai muina juhlapäivinä oon sitten tupakan tarjonnut, joskus viikonloppusin jämiä, en niin kovin usein tosin... Ollaan mamman kanssa päätetty että meidän lapset ei kaljaa kittaa ja tupakatkin opetetaan polttamaan kotona ettei kylällä tarvi opetella!! Järkeä peliin nyt!
[/quote]
Silloinhan sitä näyttää juurikin sen, mitä oikeasti on..
ihan käsittämätöntä,onko vanhemmat ihan pihalla pentujensa touhuista??
iso osa 14-15v teineistä vetää kaljaa,sidukkaa,vinkkuu,kiljuu ym. jos ei viikoittain niin aika usein kumminkin,15v varmasti 90% on ollut kunnolla kännissä jo ainakin kerran.
itse kun olin 15v kovat jätkät veti pullon kossua,örvelti,oksenteli ja jotkut vietiin sirralla sairaalaan,känni mopoilu oli hyvin yleistä,muija on sitä mieltä ettei meidän poika saa pulloakaan keppanaa ennnen kuin täyttää 18v,kysyin siltä että miten se meinaa estää ettei poika ryyppää kavereiden kanssa ennen sitä??? joukossa tyhmyys tiivistyy.
Alaikäinen ei edes saa kantaa alkoholia mukanaan. Tiedän tapauksia missä poliisi on tehnyt lastensuojeluilmoituksiakin yhdestä kaljasta kun lapsi on juonut.
Niin, väännetään vielä kerran rautalangasta. Alaikäinen ei saa pitää hallussaan alkoholia. Alaikäiselle saa esim. yksityistilaisuudessa tai kotona tarjota alkoholia.
Lain mukaan on rangaistavaa, "tarjota alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana". Eli toisin sanoen sallitaan tarjoaminen.
Mutta toisaalta on myös rangaistavaa "alle kahdeksantoistavuotiaana pitää hallussaan laillisesti valmistettua tai maahantuotua alkoholijuomaa." Eli saunakaljan saa antaa 17-vuotiaalle, mutta häntä ei saa päästää kaljan kanssa kaupungille.
Alkoholijuoma välittämisestä (siis *ei* tarjoamisesta) säädetään seuraavaa: "Alkoholijuoman välittäminen palkkiota vastaan on kielletty, jollei tästä laista tai sen nojalla annetuista säännöksistä muuta johdu. Alkoholijuoman välittäminen on kielletty myös ilman palkkiota henkilöille, joille 16 §:n mukaan ei saa myydä alkoholijuomia." Toisin sanoen Siwan edessä hakista kerjäävälle teinille ei saa ostaa kaljoja, vaikka tästä ei ottaisi rahaakaan. Tämän kyllä varmaan kaikki tiesivätkin jo.
Vaikka laki on melko yksiselitteinen (ja hieman liberaalimpi kuin moni täällä olettaa) niin Alkon omat "valistusoppaat" ottavat hieman tiukemman kannan. Näistä saattaa olla osaksi perua nuo täälläkin esiintyvät harhaluulot lainsäädännöstä. Mutta kukin taaplaa tavallaan, ei ole missään tapauksessa kiellyttyä olla tarjoamatta teinille alkoholia.
sai 15 v teini saunasiiderin
Näin meillä Suomessa vanhemmat opettaa lapsiaan.
Ei ole ihme että on niin paljon alkoholiongelmia.
Se että antaa yhden saunasiiderin, ei tarkoita sitä että hän saa sen joka saunakerran jälkeen. Minä itse olen saanut maistaa lapsena jouluisin viinaa ja 15-vuotiaana vedin kännit kotona uudenvuodenjuhlissa. Eipä ole tullut alkoholiongelmaa, en ole 25 vuoteen ollut kännissä, ja jos jotain joskus juon niin 1-2 siideriä.
t.se joka antoin 15 vuotiaallensa siiderin
että yksikään alaikäinen ei saa meillä kotona mitään alkoholia, yhtään.
Nyt olen sitä mieltä, että ehkä opetellaankin uusi tapa? Esikoinen on 15v, alkoholi on alkanut kiinnostaa, uutena vuotena sai juhlissa kaksi siideriä, ilman mun lupaa, tietty...
Mulla on alkon kanssa ongelmaa, en halunnut, että lapsilla olis, joten alanko sunnuntai lounailla tarjoamaan lasin viiniä? Vai pidänkö ehodottoman EIn ja sitten käyn hakemassa hänet ehkä jonkun SAAPPAAN hoivista joskus yksin päättäsjäisbileistä?
Olisipa tämä helppoa... ei ole.
Ei ole vielä omia lapsia, mutta kotona saatiin maistaa viiniä joskus 16-vuotiaana. Sama käytäntö tuntui olevan monilla kavereilla ja joillakin sukulaisillakin.
Tosin ekat kännit oli jo juotu ja oksennettu jo 14-vuotiaina jossain bileissä.
Ja ihan kunnollisia ja tunnollisia meistä tuli.
Hankkikoon itse juomansa, se ei ole äidin tehtävä.
Viiniä ruuan kera tai sauna kaljan/siiderin halutessaan. Poika ottaa joskus saunakaljan, tyttö juo lasin viiniä viikonloppuisin ruuan kera.
Olen nyt "jo" 18, mutta meillä on sellainen sääntö, että rippikoulun jälkeen saa oman alkumaljalasin/lasin punaviiniä/ saunasiiderin tms. Harvoin tuo 16-v sisko mitään viiniä edes haluaa, mutta saisi jos haluaisi (: mielestäni ihan ok systeemi (:
Meillä ei käytetä alkoholia sen vaarallisuuden vuoksi, mutta pienet savut hamppu saa aina pyytäessään. Mitään omia piippuja tai kukkia ei anneta kylille lähtiessään, mutta savut saa aina kyllä. Kuten kaverinsakin.
Vastuullisuutta hyvät vanhemmat, vastuullisuutta.
Alkoholi on tosi vaarallista, meillä sitä ei käytetä oikeastaan lainkaan. Yhteinen harrastus on hampun kasvatus ja poltto. Kaikki osallistuvat kasvien hoitoon ja yhdessä myös pössytellään. Lapset parhaillaan 13 ja 15.
Ei alkoholi kiinnosta myöskään paria vuotta nuorempaa.
saunakaljan tai siiderin??!!
Kyllä on vanhemmuus kadoksissa...
ei ole lapsia, mutta muistan että meillä kotona meni niin että minä vanhimpana sain 18-vuotiaana, kuten varmaan pikkuveljenikin joka on melkein samanikäinen. Toinen pikkuveli on sen verran nuorempi, että hän sai varmaan 15-vuotiaasta alkaen, tuntui kai jotenkin tyhmältä jättää yksi ilman kun muut joivat viiniä tai saunakaljoja.
Mökillä voidaan ottaa saunasiideri. 18v voi myös ottaa jos on ostanut. En usko että edes pyytää meiltä. Alkoholi ei kuulu lasten elämään. Itse käyn ravintolassa ehkä joka toinen vuosi, mies kerran vuodessa. Ei ole ollut teinin kanssa juomisongelmia.
alkoholin vaikutuksista kehittyvän lapsen/nuoren aivoille ei vielä tunneta tarpeeksi. Raskaana olevallekaan ei ole turvallista annosta. Kukaan ei tiedä mikä on turvallinen annos. Alkoholin käyttöturvallisuuteen liittyvät monet tekijät, kuten ikä, sukupuoli, koko. Alaikäiselle ei saa vielä laillisesti kaupasta alkoholia joten mekään emme sitä titsensäkin salaa ottaa niin sillähän emme voi mitään. Täysi-ikäisenä voi sitten ottaa, jos sen kokee tarpeelliseksi, mutta ainakaan minä en ome sitä lapselleni tyrkyttänyt. Ainakin vanhempana aivot ja mieli on kehittyneempi. Sama kuin kysyisin, minkä ikäisenä suosittelen seksiä lapsellemme.