Mistä johtuu brittien käsittämättömän huono yleissivistys?
Ja tietämättömyys kaikesta muusta maailmasta paitsi oman maansa asioista? Onko irlantilaiset yhtä tyhmiä?
Kommentit (65)
Minulla on siis mielikuva, että britit ovat kärkkäitä löytämään virheitä muiden tekemisistä mutta ei koskaan omistaan. Saatan olla väärässä, mutta tämä on oma kokemukseni. Tämän takia - vaikka myönnän, että he puhuvat kohteliaammin ja kauniimmin - pidän heitä hyvin epäkohteliaana kansana.
Tuo kattaa omien kokemuksieni mukaan noin 90 % ihmiskunnasta... ;)
Koko maasta ja yhteiskunnasta perustuen tv-sarjoihin tai viikon turistivisiitttiin perustuen.
Olen asunut Lontoon esikaupunkialueella 5 vuotta ja kokemukseni olivat aivan erilaiset kun täällä kuvaillaan.
Britit ovat todella ystävllisiä, se on usein tapa eikä mikään suunnaton halu tai luonteenpiirre. Lastenvaunujen kanssa liikkuminen Lontoon metrossa on helppoa koska AINA saat apua, niin miehet kuin naisetkin tarjoavat apua. Kukaan ei pamauta ovea lapsesi naamalle ja jos tuuppitaan niin se sorry tulee heti. Olin järkyttynyt Suomen lomilla kuinka kukaan ei auta lastenvaunujen kanssa bussissa ja kuinka kaupan ovi saatetaan läväyttää lapsen päälle.
Brittien julkinen terveydenhuolto oli mielestäni loistavaa. Oma lääkäri järjestelmä toimi ja lapsille taattiin päivystysasiat saman päivän aikana. Sairaaloissa ei Kela-kortteja kyselty ja lääkkeet saa kaikki lapset täysin ilmaiseksi kunnes täyttävät 16, samoin yli 65v. Raskausseuranat ja ultrat olivat lähes samt ja vaikka neuvolaa ei ole niin oli nhs-baby clinics ja imetysryhmät. Samoin aluueella oli nct- odottaja ryhmät joista sain todella hyviä ystäviä.
Lapset opetetaan todella nuoresta keskustelemaan ja perustelemaan. Kieli on tärkeä osa tätä.
Britit ovat toki konservatiiveja ja moni asia ei toimi.
Tarkoitin tuolla please-sanan viljelyllä ihan positiviisesti, että pisti korvaan, kun olivat niin kohteliaita ja jatkoin sen jälkeen sanalla MUTTA. Olen siis ihan brittien ja sinunkin kanssasi samaa imeltä, että please on tärkeä sana ja britit päinvastoin kuin suomalaiset osaavat sitä käyttää.
MUTTA en tosiaan voi tarkistaa pomoni sähköpostiviestejä ja tämä brittiherra kyllä sen tietää. En myöskään voi sormi pystyssä oikoa pomoani hänen yksityisestä kirjeenvaihdostaan, jota en edelleenkään nähnyt, tämä brittiherra kertoi hyvin yksipuolisesti nämä virheet (ei siis näyttänyt virheitä). Ei ole minun asiani sitä oikoa, ymmärrät varmaan, miksi ei. Luulisi, että luokkayhteiskuntana brittikin sen tajuaisi, mutta purkipa nyt omaa kiukkuaan minuun.
Ja kyllä, suomalainen pomoni oli/on mielestäni moukka, mutta tämä brittiherra osoittelemalla ja laittamalla minut todella kiusalliseen asemaan oli paljon moukempi. Jos olet vieraana päivällisellä ja haarukat ja veitset on aseteltu väärin, oletko fiksu ja kohtelias, kun tuot asian esiin perheen tyttärelle ja saarnaat siitä? Vai kestätkö asian hiljaa itseksesi ja mainitset asiasta joskus emännälle ohimennen, kun tulee sopiva hetki?
Moukkamainen käytös on toisten virheiden osoittelua. Valitettavasti olen saanut tämän kuvan briteistä. Baarimikko ei odottanut please-sanaa (ja sekin olisi mielestäni ollut todella röyhkeää) vaan oikoi ystäväni beer-sanaa kolmasti ja kun ystäväni lausui sen edelleen niin kuin bear, mikä mielestäni olisi ollut huvittavaa ja antanut aihetta hymyyn, tämä baarimikko suuttui (oli siis koko ajan tosikkona) eikä suostunut tarjoilemaan ystävälleni olutta.
Taidat olla väärinymmärtäjä ihan tahallasi. On moukkamaista osoitella, missä joku tekee väärin. Vaivihkaa voi asiaa yrittää korjata, ohimennen ja juuri sille henkilölle, joka sen virheen on tehnyt. Suuren metelin nostamalla osoittaa vain omat puutteelliset käytöstapansa. Eikä siinä pelasta se, että osaa VILJELLÄ please-sanaa ansiokkaasti joka välissä.
on brittikeittioon verrattuna? Enpa sanoisi etta kumpikaan on mitenkaan maailman huipputasoa. Asun Englannissa ja joskus enkkukaverit pyytaa etta kokkaisin jotain tyypillista suomalaista ruokaa. Mutta ne 'tyypilliset' on sellaisia epamaaraisia mossoja ettei niita uskalla tarjota (ja siis itse tykkaan kylla kovasti esim. laatikoista!). Likaisen varinen kasa lautasella missa on kaikki ainekset pilkottu pieneksi ja paistettu uunissa niin ettei niista nae mita niissa on.
Ja ennenkuin sanot etta voi tarjota lohta tai lihapaistia tms niin siina ei kylla ole mitaan erikoista ulkomaalaiselle, yleisia tarjottavia ne on melkein kaikissa Euroopan maissa.
Ja kuten joku toinen Englannin-suomalainen jo mainitsi tuosta etta taalla ei ole julkista sairaanhoitoa - se taalla nimenomaan on, erinomaisen hyva, ja suurimmaksi osaksi ilmainen. Laakariin paasee samana paivana, erikoislaakarille ei-kiireellisena tapauksena odotus korkeintaan 2-3kk, kaikki tutkimukset ja kokeet ilmaisia. Sairaalahoito ilmaista. Sen mita olen Suomessa asuvilta kuullut ja keskustelupalstoilta lukenut, minusta ei ollenkaan kuulosta silta etta Suomen julkinen terveydenhoito olisi parempi.
Voisi olla entinen sihteeri aika pian...