Mistä johtuu brittien käsittämättömän huono yleissivistys?
Ja tietämättömyys kaikesta muusta maailmasta paitsi oman maansa asioista? Onko irlantilaiset yhtä tyhmiä?
Kommentit (65)
voi olla joskus ihan korkeatasoistakin, vaikka usein se vaikuttaa hyvin tönköltä ja yksinkertaiselta englanninkielisissä maissa kirjoitettuihin tutkimuksiin verrattuna. Siteerauksien puutteen takana voi olla ongelma verkostoitumisen vähäisyydessä ja siinä, että suomalaiset asiantuntijat eivät ehkä liiku maailmalla yhtä aktiivisesti kuin huippuyliopistojen tutkijat/professorit.
Mutta on kyllä silti ihan utopiaa väittää Oxbridgeä akateemisesti huonoksi. Vaikka toki av-mamma tämänkin asian tietää, ja paremmin kuin kukaan muu.
on brittikeittioon verrattuna? Enpa sanoisi etta kumpikaan on mitenkaan maailman huipputasoa. Asun Englannissa ja joskus enkkukaverit pyytaa etta kokkaisin jotain tyypillista suomalaista ruokaa. Mutta ne 'tyypilliset' on sellaisia epamaaraisia mossoja ettei niita uskalla tarjota (ja siis itse tykkaan kylla kovasti esim. laatikoista!). Likaisen varinen kasa lautasella missa on kaikki ainekset pilkottu pieneksi ja paistettu uunissa niin ettei niista nae mita niissa on.
Ja ennenkuin sanot etta voi tarjota lohta tai lihapaistia tms niin siina ei kylla ole mitaan erikoista ulkomaalaiselle, yleisia tarjottavia ne on melkein kaikissa Euroopan maissa.
Ja kuten joku toinen Englannin-suomalainen jo mainitsi tuosta etta taalla ei ole julkista sairaanhoitoa - se taalla nimenomaan on, erinomaisen hyva, ja suurimmaksi osaksi ilmainen. Laakariin paasee samana paivana, erikoislaakarille ei-kiireellisena tapauksena odotus korkeintaan 2-3kk, kaikki tutkimukset ja kokeet ilmaisia. Sairaalahoito ilmaista. Sen mita olen Suomessa asuvilta kuullut ja keskustelupalstoilta lukenut, minusta ei ollenkaan kuulosta silta etta Suomen julkinen terveydenhoito olisi parempi.
Hyvää ja eksoottista.
Eivätkös englantilaiset tee niitä vanukkaita ja piiraita, joten jokin sotkuinen mössö on heille vain kodikasta? Noin kärjistettynä...
Itse laittaisin karjalanpiirakoita, ruisnappeja ja päälle esim. sienisalaattia, kantarellikeittoa alkupaloiksi, pääruoaksi poronkäristystä ja jälkiruoaksi kinuskikarpalorahkaa.
Tuosta hyvästä terveydenhoitojärjestelmästä olen minäkin lukenut ja juuri ajattelin, olisiko meillä sieltä oppimisen paikka, kun tuntuu, että järjestelmä vain huononee ja huononee. Esim. itselläni on useampia perussairauksia ja jokaisesta juoksen eri lääkärillä eikä kukaan katso kokonaisuutta eikä edes tiedä mistään muusta kuin siitä oman alansa asiasta. Tuntuu todella persoonattomalta, kun vielä lisäksi juoksen seurantakäynneillä joka kerta eri lääkärin luona. MIksi ihmeessä meillä ei voi olla ihan oikeaa omalääkärisysteemiä eikä tuollaista feikkiä, jossa on muka se omalääkäri mutta käytännössä juokset kaikilla muilla paitsi sillä omallasi.
Minusta suuri ero on siinä että Suomessa EI ole alueita joilla ei uskalla liikkua. Briteissä on paljon.
Todellakin törmää tämmöiseen käytökseen jopa päivittäin, yritän tosin olla välittämättä koska mitä minä asialle voin tehdä. Tuli vaan mieleen kertoa kun aiemmassa viestissä oli myös verrattu käyttäymistä. Suomessa on kyllä alueita missä en uskaltaisi liikkua (mutta olenkin asunut aina rauhallisissa paikoissa joten ehkä se on vaan minun mielipide) , mutta joo briteissä varmaan enemmän.
itse tutustuin paremmin brittiläisiin nuoriin kun olin vaihdossa keski-euroopassa, hekin olivat vaihtareita siellä. tietysti voi ajatella että ovat jo keskimäärin fiklsumpi kun ovat yliopisto-opiskelijoita ja lähteneet vaihtoon, mutta nämä eivät olleet mistään huippuyliopistoista ja eliittiperheistä, vaan ihan tavallista (alempaa) keskiluokkaa.
en tiedä yleissivistyksen tasosta, mutta muistan kuinka hämmästyin heidän keskustelutaitojaan ja sitä, että heidän tietämyksensä oli niin laaja - parikymppiset pojatkin keskustelivat sujuvasti esim. muodista, kosmetiikasta, julkkiksista kuten myös urheilusta, politiikasta, historiasta. jotenkin olin tottunut siihen että suomalaismiesten kanssa ei yleensä voinut puhua esim. populaarikulttuurin ilmiöistä samalla tavalla. voi olla että tilanne on muuttunut, tästä on jo yli kymmenen vuotta aikaa...
Minusta suuri ero on siinä että Suomessa EI ole alueita joilla ei uskalla liikkua. Briteissä on paljon.
Todellakin törmää tämmöiseen käytökseen jopa päivittäin, yritän tosin olla välittämättä koska mitä minä asialle voin tehdä. Tuli vaan mieleen kertoa kun aiemmassa viestissä oli myös verrattu käyttäymistä. Suomessa on kyllä alueita missä en uskaltaisi liikkua (mutta olenkin asunut aina rauhallisissa paikoissa joten ehkä se on vaan minun mielipide) , mutta joo briteissä varmaan enemmän.
kaverillani oli yksi walesilainen tuttunsa käymässä täällä. Puhuttiin siitä että ystävämme olivat menossa katsomaan jalkapalloa ja voisimme tavata heidät jossain pubissa ottelun jälkeen. Tämä walesiläinen tuttava oli kauhuissaan - hänen kotikaupungissaan ei kuulemma lähdetä illalla ulos niinä päivinä kun paikallisella seuralla on kotiottelu.
N. 5% väestöstä älykästä, sivistynyttä ja itsetietoista yläluokkaa, loput 95% enemmän tai vähemmän junttia roskaväkeä. Yhteistä molemmille on suunnaton ylimielisyys. Ja todellakin siellä ihan "tavalliset" ihmiset elävät pääasiassa sipseillä, valkoisella paahtoleivällä, purkkiherneillä ja -porkkanoilla ym. einesmössöillä, joita Suomessa vetävät vain pahimmin syrjäytyneet alkoholistit.
englantilainen koulu eroaa ihan hirvesti suomalaisesta. suomalainen koulu heti alaluokilta vastaa taalla ihan 'lukiota' tyylillaan, koska on niin opettaja-johtoinen ja kommunikaatio-koyha. taalla tehdaa paljon ryhmatoita, keskusteluun kannustetaan ja retkia ja matkoja tehdaan paljon. tuo kaikki on minusta hyvaa, mutta mika ei ole hyvaa on, etta esim historia ja maantieto (ym teoria aiheet) opitaan 'topic' (aihe) systeemilla. aihe voi olla joet ja sitten katsellaan jokia ympari maailman. tai aihe voi olla tudors tai rainforests. eli miksi ei esim opetella eurooppa yhtena vuonna, aasia toisena (siis maantiedossa) eika vaan joet ympari maailman.
Siellä on erittäin sivistynyt ja tietäväinen eliitti yhdessä päässä yhteiskuntaa.
Ei ole
britanniassa julkinen terveydenhuolto ja hammashuolto ovat paljon paljon huonommat verrattuna suomalaiseen, sitä ei siis ole, se on kallista ja tavallisella ei ole rahaa.
myöskään valistusta ei ole samalla tavalla kuin meilleä suomessa, esim. vauvojen suhteen, koska ei ole samanlaista neuvolaverkostoa kuin suomessa.
ruma ulkonäkö johtuu eristäytyneestä saarivaltiosta, ihan varmasti on / on ollut sisäsiittoisuutta aika paljon, rotuominaisuudet pysyvät vahvasti kun saaren popula ei sekoitu riittävän tiheästi.
aateliset kautta aikain ovat naineet oman pienen piirinsä kautta mutta geenperimä kapeutuu, tulee vammaisia lapsia jne, joten aikoinaan britit ovat hakeneet naimakauppaa ihan amerikasta asti.
britanniassa julkinen terveydenhuolto ja hammashuolto ovat paljon paljon huonommat verrattuna suomalaiseen, sitä ei siis ole, se on kallista ja tavallisella ei ole rahaa.
myöskään valistusta ei ole samalla tavalla kuin meilleä suomessa, esim. vauvojen suhteen, koska ei ole samanlaista neuvolaverkostoa kuin suomessa.
ruma ulkonäkö johtuu eristäytyneestä saarivaltiosta, ihan varmasti on / on ollut sisäsiittoisuutta aika paljon, rotuominaisuudet pysyvät vahvasti kun saaren popula ei sekoitu riittävän tiheästi.
aateliset kautta aikain ovat naineet oman pienen piirinsä kautta mutta geenperimä kapeutuu, tulee vammaisia lapsia jne, joten aikoinaan britit ovat hakeneet naimakauppaa ihan amerikasta asti.
Ei se geeniperimä kapeudu tuon kokoisessa maassa kun ei tee sitä Suomessakaan. Aateliset nai aikanaan amerikasta koska Jenkeillä oli rahaa ja aatelisilla vähän tuloja mutta paljon rahanreikiä.
Briteissa on kattava ilmainen terveydenhoito kaikille kansalaisille
no, ehkä ei lähdetä, kun niihin kotiotteluihin liittyy aika paljon rauhatonta yleisöä, joten jos haluaa olla rauhassa niin on parempi mennä kotiin... jalkapallohuligaaneja kuitenkin on muuallakin, joten se on turhaa yleistÄâ vain brittiongelmaksi tai tiedon puutteeksi.
Geeniperimän luulisi Suomessa kavenneen jo pelottavammin kuin Englannissa... Muuttoliikekin on hieman eritasoista, jos hiukan katsotaan tarkemmin väestön koostumusta, että ehkä suomalaisten ei kannata kovin huolissaan olla englantilaisista! ;-)
Perusterveyden huolto taas toimii, kuten tuossa joku kertoikin, mutta ei se ihan Suomen tasolla todellakaan ole. Hammaslääkärijutut taas on sellasia, ettÄ kaikissa maissa ei niitä niin korosteta.
Mitä ulkonäkökysymyksiin tulee, niin eiköhän kauniita ja rumia ole kaikkialla...
Sivistyksestä puheen ollen, olen samaa mieltä jakautuneesta yhteiskunnasta, mutta enemmän silti sillä kannalla, että Englannissa on noin niinkuin keskiverrosti kuitenkin aika paljon enemmän hyväkäytöksisiä ihmisiä kuin Suomessa konsanaan, vaikka tasa-arvo varmasti sinänsÄ onkin mahtava asia... toisten huomiointi, kiitos, anteeksi, jne. kuuluuu muualla maailmassa peruskäytÖkseen, Suomessa on just kuten joku mainitsikin, että kaupankassalla tuupitaan korilla edessäolevaa kunnes väistyy. Käsittämätöntä. Ja joo, eiköhän tämä keskustelu hiukan jotakin näyttänyt suomalaisten sivistyksen tasosta. Aika outo käsitys muusta maailmasta näkyy olevan suomalaisillakin... LoL
Suomessa on just kuten joku mainitsikin, että kaupankassalla tuupitaan korilla edessäolevaa kunnes väistyy.
Mua ei ole kukaan koskaan tönäissyt kaupassa eikä missään muuallakaan.
En asu briteissä mutta olen jo vuosia seurannut BBC:n TV-kanavia. Olen tullut samaan tulokseen, että yleissivistys ei ole niitä vahvimpia alueita keskivertobritillä ja varsinkin maantiedon tuntemus ihan vain Euroopankin osalta on luvattoman heikko.
Britannia on erittäin konservatiivinen maa sekä edelleenkin luokkajakoinen. Puhetavasta jo kuulee, minkälaisen koulutuksen ko. henkilö on saanut. Julkisen koulun opettajat ovat jo itse saaneet huonotasoisen kouluopetuksen. Moni liikuntaan erikoistunut opettaja hoitaa toisena aineenaan maantiedon, sillä se on helpoimpia aineita saada opetettavakseen.
Ollaan suomalaisesta peruskoulusta mitä mieltä tahansa niin kyllä se kuitenkin on osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi. Se antaa jokaiselle lapselle mahdollisuuden saman tasoiseen koulutukseen perheen tulotasoista riippumatta. Kävihän nyt juuri USA:stakin yliopistovaltuuskunta ottamassa selville Suomen koulutusjärjestelmästä.
Ulkosuomalainen
Kärryllään, kun olin hänen mielestään ilmeisesti liian hitaasti siirtymässä kylmiön luota pois. Ei sanonut mitään muuta kuin jotain "höh" ja mulkoili melko pahasti, ilmeisesti odottaen anteeksipyyntöä (kun en väistänyt aiemmin). Hän siis oli kirjaimellisesti selkäni takana, en nähnyt hänen havittelevan samoja tuotteita.
Tämä Espoon Sellon Cittarissa... Ja tapahtuu säännöllisesti.
tapaan kännissä riehuta vai riehutaanko sittenkin? Roskat laitetaan roskiksiin ja immeiset fiksuja muutenkin.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1182373/Welcome-binge-Britain-P…
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2076155/Carnage-revisited-Ambul…
Britit ovat toisaalta tunnettuja kohteliaisuudestaan ja "sorrya" ei juuri voi olla kuulematta jos esim. Lontoossa liikkuu. Autoilijat pysähtyvät suojateiden eteen ihan eri tyyliin kuin Suomessa jne. Briteilla on sama vika toisaalta kuin esim. amerikkalaisilla eli vieraita kieliä ei juuri viitsitä opiskella.
Koululaitos Suomessa on hyvä koska usein heikkolahjaisia mamuja on vähemmän. Tästä on ihan todistettua näyttöä esim. Ruotsista että mamut suoriutuvat merkittävästi huonommin Pisa-testeissä ja se laskee koko maan keskiarvoja huomattavastikin. Ei siinä sen kummepaa salaisuutta ole Suomen osalta. Ei ihan niin paljoa eroa esim. Ruotsista.
verran kuin suomalaisillakin. Voi olla, että aihealueet eivät ole aivan samat.
Tosiasia kuitenkin on se, että jostain ne britit vaan haalivat älykkäitä, viihdyttäviä, hyvätapaisia ja usein jopa katseenkestäviä tiedemiehiä, taiteilijoita, kirjailijoita, poliitikkoja, you name it, ja ihan sama minne päin maailmaa eksyy, aina löytyy joku britti joka on sinne eksynyt ennen sinua. Ylipäätään maailma on briteille paljon pienempi kuin suomalaisille, siellä ei pidetä minään että ihminen on esim. asunut Afrikassa, Aasiassa ja vielä Suomen perukoillakin. Aika moni muukin on.
Olen ollut kyseisessä maassa turistina, ja pisti heti korvaan se please-sanan viljely. Toisaalta asiakaspalvelu oli uskomattoman huonoa. Liikuin siis lähinnä turistialueella (Oxford-streetin ympäristössä ja lähiseudulla)Lontoossa ja myyjät tiuskivat esim. aasialaisille, jotka yrittivät maksaa postikortteja, tuhahtelivat, pyörittelivät silmiään jne. Kun he eivät ymmärtäneet toisen puhetta, tuntui heillä olevan oikeus käyttäytyä ihan miten vaan. Toisaalta ravintoloissa oltiin melkein imeliän ylikohteliaita, meni sen verran yli, että tuli ihan feikki olo (vähän niin kuin tarjoilija olisi v*ttuillut ja saattoipa niin tehdäkin).
Ehkä minun kokemukseni kertovat enemmänkin brittien suhtautumisesta turisteihin. Esim. sanavirheitä korjattiin kärkkäästi ja huonolle englannille jopa naurettiin. Kun ystäväni pyysi olutta vähän huolimattomasti lausuen, piti baarimikko tärkeänä oikoa sanaa kolmesti ja sen jälkeen suuttuneena totesi, että pyydä jotain muuta, jonka osaat lausua...
Brittien kanssa olin tekemisissä myös työni puolesta, ja pomoni oli vähän liian rento brittien makuun esim. ei vaivautunut oikeinkirjoitusta tarkistamaan ja kirjoitteli nimiä miten sattui (esim. nimen Catherine väänsi muotoon Kathryn). Eräs brittiherra otti asiakseen ihan soittaa minulle (sihteeri) ja vääntää rautalangasta, miten nimi piti kirjoittaa ja että sähköpostiviesteihin laitetaan Mrs tai Miss jne. SAarnasi minulle oikeinkirjoituksesta varmaan puoli tuntia, kun otti niin päähän, että oli saanut pomoltani viestin, jonka oli aloittanut sanalla hello ja kehdannut vielä kirjoittaa sihteerin nimen väärin. Olin siis samaa mieltä tämän brittiherran kanssa siitä, että pomoni oli moukka, mutta vielä moukempaa on julistaa joku moukaksi. Kyllä kai hän tajusi, että kun ei itse kehdannut pomolleni asiaa oikoa, niin en varmaan minäkään voisi sitä tehdä, minä olin kuitenkin sihteeri ja hän ja pomoni samantasoisia.
Minulla on siis mielikuva, että britit ovat kärkkäitä löytämään virheitä muiden tekemisistä mutta ei koskaan omistaan. Saatan olla väärässä, mutta tämä on oma kokemukseni. Tämän takia - vaikka myönnän, että he puhuvat kohteliaammin ja kauniimmin - pidän heitä hyvin epäkohteliaana kansana.
Olen ollut kyseisessä maassa turistina, ja pisti heti korvaan se please-sanan viljely.
Kun ystäväni pyysi olutta vähän huolimattomasti lausuen, piti baarimikko tärkeänä oikoa sanaa kolmesti ja sen jälkeen suuttuneena totesi, että pyydä jotain muuta, jonka osaat lausua...
Ei se ole mitään "viljelyä" vaan olennainen osa puhetapaa. Luulenpa tuon baarimikon odottaneen kuulevansa sanan 'please', on nimittäin äärettömän epäkohteliasta pyytää jotain sanomatta niin. Mutta suomalaiset eivät vaan tajua tätä ja kuvittelevat sen olevan jotain hienostelua. Please on erittäin tärkeä sana!
Brittien kanssa olin tekemisissä myös työni puolesta, ja pomoni oli vähän liian rento brittien makuun esim. ei vaivautunut oikeinkirjoitusta tarkistamaan ja kirjoitteli nimiä miten sattui (esim. nimen Catherine väänsi muotoon Kathryn).Olin siis samaa mieltä tämän brittiherran kanssa siitä, että pomoni oli moukka, mutta vielä moukempaa on julistaa joku moukaksi.
Kukahan tässä se moukka on... Missään nimessä tuollaisia kirjeitä ei koskaan lähetetä ulkomaille, taivas varjele!!
Sinähän kuitenkin olet se sihteeri, jonka pitäisi tarkistaa nimien oikeinkirjoitus, kirjeen ulkoasu, etc. Mielestäni tuo brittiherra teki aivan oikein kun vähän valisti sinua. Ei kai hän nyt sitä sinun pomollesi tekisi!! :o
Ei mikään ihme, että suomalaisia pidetään todella epäkohteliaina.
Ulkosuomalainen
Oli kaikki Pohjoismaat, Saksa, Ranska, Kiina jne. Laita googleen "best universities in the world" ja sielta USNews&World Report joka on rankannut kouluja vuosikaudet. Samalla systeemilla pisteytetaan kaikki.
BTW, Suomessahan kaikki puhuvat sujuvaa englantia joten mika siis on ongelma?