Hyvä jos sairaaloiden vierailuaikoja aloitetaan rajoittamaan
Olin todella kipeänä sairaalassa ja olisin tahtonut lepoa ja rauhaa. Huoneessa oli neljä potilasta. Yhdellä potilaalla oli aamusta iltaan vieraita ja pitivät kovaa ääntä. Ärsytti suunnattomasti.
Kaiken lisäksi se potilas ei näyttänyt olevan kovinkaan kipeä. Hyvin oli huomiohakuinen tapaus ja ei näyttänyt kipeältä. Pääsi onneksi pois, oli umppariepäily.
Itse olin lähes 40 asteen kuumeessa ja tulehdusarvot korkealla ja kovilla kivuilla, en pystynyt kävelemään mahakipujen vuoksi. Löydöksenä
http://www.tohtori.fi/?page=4182373&id=9521368
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011216547287_uu.shtml
"Koko päivän ja pitkin iltaa" - sairaaloiden yleinen käytäntö saa moitteita
Lauantai 12.1.2013 klo 03.28 (päivitetty klo 08.06)
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin turvallisuuspäällikkö Jorma Korhonen tiukentaisi sairaaloiden vierailukäytäntöjä.
Turvallisuuspäällikkö rajoittaisi vierailuja vain aikuisten potilaiden luona. (JAN STRANDSTROM)
OTA KANTAA
Pitäisikö sairaaloiden vierailuaikoja rajoittaa?
76%
24%
Ääniä 2740
KESKUSTELE
Pitäisikö sairaaloiden vierailuaikoja rajoittaa?
Hänen mukaansa nykyistä rajatummat vierailuajat lisäisivät osastojen turvallisuutta. Samalla hoitajille taattaisiin työrauha ja potilaille mahdollisuus toipumiseen ilman jatkuvaa hälinää.
- Toivon, että selkeät vierailuajat palaavat käyttöön myös päiväaikaan jo lähitulevaisuudessa. Nyt ihmiset voivat vierailla sairaaloissa kohtuullisen vapaasti aika lailla koko päivän ja pitkin iltaa. Tämä on yleinen suomalaisten sairaaloiden piirre, Korhonen sanoo.
Tiukennukset koskisivat aikuispotilaiden vieraita. Vierailuja lapsipotilaiden luona turvallisuuspäällikkö ei rajoittaisi vastaisuudessakaan.
Tuo vieraiden tiheä vierailu potilashuoneissa voi todella häiritä joskus. Minullakin oli yhden leikkauksen jälkeen ahtaassa huoneessa leikkauksen jälkeen huonekaveri, jolle tuli edellisten poistuessa kokoajan uutta vierasta aamupäivästä vierailuajan ohi, jolloin hänen puoliso tuli, kun muut eivät saaneet enää olla siellä. Vaikka vieraat ovat kohteliaita, on ne pienetkin jutustelut aivan ventovieraiden kanssa heti leikkauksen jälkeen raskaita. Silloin olisin ollut tyytyväinen, kun hoitajat olisivat rauhoittaneet edes yhden tunnin iltapäivästä ja oikeasti pitäneet muutenkin kiinni vierailuajoista.