miten mauttomia vaatteita te oikein lapsillenne puette :-/?!
Siis katselin tässä huuto.netistä välikausivaatetta lapsilleni ja samalla harhaannuin vilkaisemaan sisävaatetarjontaa. Voi hyvä luoja mitä mauttoman näköistä lunttua siellä myydään tuhansissa ilmoituksissa. Karmean väristä, ei minkään mallista, järkkyjä väriyhdistelmiä, sitä sun tätä kuvasekamelskaa, pesunukkaisia, täysin venahtaneita, jopa moneen kertaan pesuissa virttyneitä äitiyspakkausten valmiiksi jo lävähtäneitä bodyja ja potkareita. kaikissa kuvaillaan rättiä "ihanaksi", "söpöksi" ja "supersuloiseksi bodyksi". En pitäisi edes kotivaatteena, niin olivat rumia, tylsiä ja krääsän näköisiä.
Ei meilläkään ole varaa mihinkään superkalliisiin merkkeihin (lähinnä käytössä kappahlin newbiet, lindexin ja h&M:n vaatteet, po.p:n, me&i:n, molon, noa noan, mini a turen, småfolkin jne. vaatteet, nämä hintavammat AINA (!) alesta, jolloin hinta on jo sama tai jopa halvempi kuin ketjujen vaatteilla), mutta kyllä nyt sentään sen verran katson mitä lapselleni puen,että en mistään cittarista tai muista marketeista mitään krääsän näköistä hanki. Kun en itsekään sellaisia pidä. Ja sitä paitsi kalliita tai kalliimpia nuo markettien vaatteet on esim. lindexiin tms. verrattuna. Puistattaa ne lyhyenlännät ja järkkyleveät bodyt, sumopainijan kokoisille tehdyt löllöt puolipotkarit ja kaikki iänikuiset nalle- ja spidermankuosit, hileet ja härpäkkeet.
Ettekö te yhtään katso minkälaisissa vaatteissa lapsenne kulkevat? Eikö teitä häiritse, että vaate näyttää jostain thaimaan turistikrääsäkojusta hankitulta ja lapsi sitten siltä, että on kuin joulukuusi, jonka päällä roikkuu mitä nyt halvalla on prismasta sattunut löytymään? Itse ainakin tykkään pukea lapseni niin, että ovat siistin (ei siis mitään virttynyttä lunttua päällä koskaan, ei edes mökillä) ja tyylikkään näköisiä. Ei pikkuaikuisia, mutta kuitenkin niin, että vaatteet on istuvia, sävyt mätsää ja kokonaisuus on edes hiukan mietityn näköinen.
Olisi kiva tietää, että ne jotka eivät mieti yhtään lastensa pukeutumista, kuljetteko itsekin variksenpelättimen näköisenä kotona ja ulkona?? ja ennen kaikkea, miten tulee meileen pyytää jostain virttyneestä ja pesunukkaisesta äitiyspakkauksen bodystä 2€?
Kommentit (57)
Eiköhän jokaisella ole oikeus pukea lapsi, miten tykkää. Itse inhoan esimerkiksi Seppälän lastenvaatteita, joissa mielestäni rumia ruskeita ja vihreitä junankuvia jne.
itse olen ostanut sieltä ainoastaan poikien college-housuja jotka ovat juuri noita rumanvärisiä eli tummansinisiä, ruskeita tai tummanvihreitä. Tämä sen takia, että etenkin kesäaikaan housut on aina jossain sotkussa ulkona leikkiessä ja nuo rumanväriset seppälän housut piilottaa sen saastan parhaiten.
Siitä on aikaa kun itselläni oli vauvoja, mutta tuohon Prisma-kommenttiin on pakko sanoa sen verran, että ostin vastasyntyneille tosi paljon esim. potkuhousuja Prismasta. Silloin ei tuntunut oikein mistään saavan yksivärisiä vauvanvaatteita, vaan kaikissa oli jotain ankkoja ja nalleja ja kirkkaita värejä. Itse en ole ollenkaan esim. noiden nykyisin niin suosittujen Småfolkin ja Molon vaatteiden ystävä, tarkoitan nyt ns. retro-kuosia. En käyttäisi niitä varsinkaan yhtään isommilla lapsilla vaikka saisin ilmaiseksi, näyttävät yöpuvuilta.
Prismasta sai tosi hyviä valkoisia ja nätin vaaleansinisiä ja vaalenapunaisia, yksivärisiä potkareita ja bodeja. Hyvin kestivät ja kiersivät vielä monella kaverillakin ja lopulta myin kirpparilla ne pois, kylläkin varmaan tyyliin 10 sentillä. Nuo Prismasta hankkimani hakkasivat mennen tullen mm. Stockalta hankitut vastaavat, olisiko ollut joku Johan -merkki tms. silloin.
Myös moni kalliin merkin body on lörähtänyt kauluksesta muutaman pesun jälkeen. Kaikissa merkeissä on sekä hyviä että maanantaikappaleita, on aika urpoa leimata markettivaattet varsinkaan nyt aivan pikkuvauvoilla, joilla ne menee tyyliin kuukauden, roskaksi.
Onneksi asumme nykyisin maassa jossa on koulupuvut. Veikkaan että kun nämä mätsäävät Molo-tenavat kasvavat kouluikään, on piru irti kun hinnoitellaan kovaan ääneen luokkakaverin Cittari-takki ja Prisma-reppu tai epäsopivan väriset sormikkaat...
yhteen ja hiuspompulat ja pinnit sointuu. Muuten tärkeintä, että lämmintä ja mukavaa yllä. Esim.farkkuja ei paljon käytetä, nättejä legginsejä yhdistettynä kauniisiin tunikoihin, erilaisia mekkoja ja hameita.. toisinaan huppareita, minulla on siis tyttöjä.
Lapset saavat kyllä itsekin valita vaatteensa. 5vuotias tykkää sähäkästä pinkistä ja saa sitä käyttää, siihen vaan valitsen sopivan väriset housut/hameen ja sukkahousut/sukat niin hyvältä näyttää.
En osaa pukea lapsia rumasti tai ryysyihin, rumia vaatteita emme edes omista. Ostan h&m:ltä, lindexistä, pomp de luxilta, jotain popia, benettonia ja espritiä on. Ulkomailta ostan toisinaan. Yritän siihen, ettei vaatteita olisi kamalaa määrää kaapissa. Ei kiinnosta muiden vaatteet, eikä säälitä lapset vaatteiden perusteella
Mitenköhän minä olen onnistunut ostamaan sieltä hirveän paljon hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia vaatteita? Trikoopaidat saa pestä 60 asteessa ja säilyttävät värinsä ja muotonsa pesusta toiseen. Lisäksi farkut ovat kestäneet leikki-ikäisillä lapsilla todella hyvin. Lisäksi ovat iloisen värisiä ja söpöjä vaatteita.
Ostin muutaman paljon kalliiman vaatteen, maksoivat tuplasti mitä Henkalta ja jotka kulahtivat ja nukkaantuivat melkein ekassa pesussa.
Ja mitä tuohon lapsityövoiman käyttöön tulee, H&M ei todellakaan kanna synnin taakkkaa yksin. Noita hikipajoja on esim. Intia täynnä, siellä valmistetaan hirvittävät määrät ns. merkkituotteita todella halvalla ja myydään täällä monta kertaa kalliimmalla kuin H&M:n vaatteet.
kukaa kehtaa ylpeillä käyttävänsä niitä. Lisäksi taitavat olla lasten tekemiä.
Mitenköhän minä olen onnistunut ostamaan sieltä hirveän paljon hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia vaatteita? Trikoopaidat saa pestä 60 asteessa ja säilyttävät värinsä ja muotonsa pesusta toiseen. Lisäksi farkut ovat kestäneet leikki-ikäisillä lapsilla todella hyvin. Lisäksi ovat iloisen värisiä ja söpöjä vaatteita.
Ostin muutaman paljon kalliiman vaatteen, maksoivat tuplasti mitä Henkalta ja jotka kulahtivat ja nukkaantuivat melkein ekassa pesussa.
Ja mitä tuohon lapsityövoiman käyttöön tulee, H&M ei todellakaan kanna synnin taakkkaa yksin. Noita hikipajoja on esim. Intia täynnä, siellä valmistetaan hirvittävät määrät ns. merkkituotteita todella halvalla ja myydään täällä monta kertaa kalliimmalla kuin H&M:n vaatteet.
kukaa kehtaa ylpeillä käyttävänsä niitä. Lisäksi taitavat olla lasten tekemiä.
Meilläkin on paljon Hennesin vaatteita ja ainakin nuo poikien paidat ovat säilyneet todella hyvinä. Ja farkuille on myöskin pakko näyttää peukkua. Meillöä riehaks 6v. ei ole vieläkään saanut niitä rikki vaikka Elloksen tuplaten kalliimmat housut olivat muutaman käyttökerran jälkeen rikki.
Hinta-laatusuhde on loistava, värit ja kuosit iloisia myös poikien puolella (sisähousuissa väreinä mm. punaista, keltaista...) ja koska tuon ikäinen kasvaa nopeasti, ei ole mitään järkeä ostella viidenkympin t-paitoja. Eikä ainakaan meillä ole tilaa säästää vuosikausia niitä vanhoja vaatteita, jos vielä joskus tulisikin toinen poika.
Sellainen huomautus tähän myös, että vaikka vaatekaappi olisi täynnä sopivia asukokonaisuuksia, lapsen oma maku voi poiketa aikuisen omasta rajustikin ja niinpä päälle päätyy sommitellun kokonaisuuden sijaan kamala sekamelska värejä, muotoja ja koristeita. ;) Lapsi kun on yksilö ja hänelläkin pitäisi olla oikeus mielipiteeseensä + ilmaisuvapaus...mielestäni on typerää selittää että "otetaas nää nyt pois kun eivät sovi yhteen", koska se ei ole mikään absoluuttinen totuus. Ja jos sille lapsellesi huomauttelet että esim. sininen ja lila eivät sovi yhteen, tämäpä möläyttää sen hoidossa sitten sinililaan puetulle lapselle, jolle tulee paha mieli. Fiksua?
mulla on kolme lasta (ei ihan pieniä enää), käyn töissä ja mulla on muutakin tekemistä kuin miettiä heidän garderoobejaan perusteellisesti.
Mä ostan vaatteita tarpeen mukaan sieltä mistä sattuu kivoja löytymään. Myös Cittarista ja Prismasta. Mun mielestä Kappahlissa on kauheita pissisvaatteita, joten pue ihmeessä lapsesi niihin vauvasta lähtien;)
juu kuljen itsekin missä milloinkin ,lasten etu menee aina edelle ja omat vaatteet on ehkä jotain 10v vanhoja...
Lapsille ostataan mitä ostetaan ja otetaan vasaan mitä ilmaiseksi saadaan. Mutta en todellakaan kehtaisi noita eteenpäinb myydä enkä osta.. eipä se ole tyhmä joka pyytää ;)
Toki sitten erikseen on ne siistimmät vaatteet, mutta kotirytkyt on kirjaimelisesti kotirytkyjä.
"Ja jos sille lapsellesi huomauttelet että esim. sininen ja lila eivät sovi yhteen, tämäpä möläyttää sen hoidossa sitten sinililaan puetulle lapselle, jolle tulee paha mieli. Fiksua?"
Lapset nyt möläyttelee millon mitäkin. Yhtä hyvin voisi jättää kieltämättä jonkin huonoksi tai vaaralliseksi katsomansa harrastuksen ettei vain mussukka tarhassa möläytä sitä harrastavalle, että se ei ole fiksua. Jos minun mielestäni jotkin värit eivät sovi yhteen, sanon sen kyllä ja sanon, että se on minun mielipiteeni. Aivan sama jos joku muu on tarhassa niissä väreissä ja kuulee lapsen suusta sen. En jätä sen takia mielipidettäni sanomatta.
Niin kuin en pakottaudu syömään maksaruokiakaan, koska en vain niistä tykkää. Lapsi tietää, ettei äiti niitä syö, koska ei pidä niistä. Pitäisikö niitäkin pakottautua syömään, ettei joku tarhassa siitä sitten pahastu??
Koskeeko ne teidän printtipaitalastenne ilmaisunvapaudet myös sanomisia, syömisiä, nukkumista, harrastuksia, leikkejä jne? Meillä lapsella on vapaus mielipiteeseen ja ilmaisuun, mutta kyllä vanhemmta opastavat ja ohjaavat parhaaksi katsomalleen tielle. Ei meillä pukeuduta miten sattuu tai mihinkään kamaliin batmanvaatteisiin, spidermanpaitaan tai braz-mekkoihin vain siksi, että lapsi haluaisi (no ei edes onneksi halua). Niin kuin ei meillä myöskään ole aina karkkipäivä taikka saa kiroilla, vaikka joskus mieli tekisikin. Eikä lapset valkkaa meillä ruokaa, vaikka tietysti pitsa ja spagetti aina maistuisikin. Mielipidettä kyllä voidaan jostain asioista kysyä ja saa kertoa, että mieli sitä pitsaa tekisi, mutta aina sitä ei syödä siitä huolimatta.Aikuinen valitsee ja ohjaa, lapsi voi tietyissä rajoissa valita kivoimman, parhaimman tai haluamansa.
annan lasten laittaa pälle mitä ne haluavat=)Pojila se on yleensä joku spiderman/batman hirvitys ja collegehousut eli ei varmaan tyylikästä.Itselle tärkeää on se että vaate on ehjä,puhdas ja oikeaa kokoa=)esikko on teini ja ostaa itse vaatteensa.Ja minä olen se joka toisessa ketjussa sanoi että vaatteita ei tartte olla paljon=)
Jos lapset tarttee jotain vaatetta otan ne kauppaan mukaan ja annan valita millaisia paitoja haluavat,pyjamat saadaan yleensä lahjaksi ja ne voi olla mitä vaan ja suurin osa collegeista on cittarista,ostan aina niitä kun ovat 2kpl 10e=)
Paitoja on aika paljon lindexiltä/kapphalista/hm.ltä ostettu.
Ketjua lukiessa käy kyllä varsin selväksi miksi suomalaiset ovat niin juntin näköistä kansaa. Pukeudutaan tyylittömästi ja tylsästi, niihin ei minkään mallisiin vaatteisiin ja niihin mitä helpoiten käsiin saadaan. Kaiken pitää olla 100% järkevää ja vaivatonta. Viis tyylitajusta ja siitä miltä näyttää. Kyllä suomalaisen urpon erottaa jo kaukaa ulkomaillakin. Vaatteet ei mätsää toisiinsa, repsottavat ja pussittavat, taikka sitten pingottavat. Viis kauden tai vuoden tyylisuuntauksista, nämä tantat ovat vuodesta toiseen samoissa järkiratkaisuissaan. Mistään naisellisuudesta ei tarvitse samassa yhteydessä puhuakaan.
Ja mikseivät olisi kun lapsesta asti opitaan siihen,että vaatteet ovat päällä vain ettei tulisi kylmä. Mitä vaan kaapista tai kaupuan alelaarista käsiin osuu niin sillä mennään.
Kyllä minusta on tärkeää opettaa lapsille myös pukeutumista ja tyylitajua. Se on aika iso asia aikuisena minusta. Kyllä tyylikkäällä ja huolitellulla ihmisellä on aika paljon enemmän ovia avoinna ainakin kaupunkiseudulla kun sellaisella, jolla vaatteet ovat vain lämmön vuoksi... Tyylikäs ja huoliteltu ei todellakaan automaattisesti tarkoita samaa kuin kallis tai epämukava. Pelkästään se että vähän katsoo sävyt paidassa ja housuissa/hameessa/sukkiksissa täsmäämään tekee jo tosi paljon. Ja se, että vaatteet istuu. Ja se, ettei ole sadan vuoden kasvuvaraa säästösyistä.
Sama mamma joka teki aloituksen talvivaatteista ja oli sitä mieltä että jos kauppaksekukseen mennään haalarissa niin se on huonoa tapakasvatusta..!?
saavat pitkälti päättää mitä päälleen pukevat, kunhan on puhdasta, ehjää ja lämmintä. Vanhin (19v) pukeutui vuosia hevibändien logoilla varustettuihin t-paitoihin ja aina mustaan, nyt jo muukin kelpaa päälle. Nuoremmat 9v ja 10v saavat tosiaan valita vaatekaupasta mieleisiään vaatteita: oli ne Spidermania pinenmpänä tai jotain hiphop-tyyliä nyttemmin, kunhan on mieluisaa päällepantavaa. Juhliin pukeudutaan asianmukaisestti ja golfia kun pelaavat niin siellä etiketin mukaisesti, muuten ei ole niin nöpönuukaa. Ja itsekin pukeudun kuten itse haluan: en juoksem brandin tai imagon perässä, vaatteita löydän niin marketeista, kirppikseltä kuin merkkiliikkeistä.
Monesti se on tosin niin, että mitä kulahtaneempi mamma, sitä paremmin puetut lapset :) Ootteko muut huomannu saman?
Ja juu - olen itsekin vähän kulahtanut kotimamma. Ja saan lastenvaatteista valtavasti kiksejä. Tykkään Småfolkista, Lindexistä, Duns, Metsola ym. vaatteista ja ostelen niitä paljon. Tykkäään että lapset on hyvin puettu. Mutta siitä huolimatta mulle on ihan sama, miten muitten on puettu, lähinnä aattelen, että katos, tolla mammalla on muutakin elämää kun lasten vaatteet, jos lapsilla ei ole kaikista hienoimmat vermeet :=)
Ja siitä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, että huutiksen hinnat on usein aivan järkyttäviä. Välillä näkee jonkun kulahtaneen 90-luvun bodyn 5 eurolla!! En ottaisi ilmaiseksikaan. Eipä nuo kyllä kaupaksi menekään, ei vaikka hintaa olis vaan 10 senttiä.
Koskeeko ne teidän printtipaitalastenne ilmaisunvapaudet myös sanomisia, syömisiä, nukkumista, harrastuksia, leikkejä jne? Meillä lapsella on vapaus mielipiteeseen ja ilmaisuun, mutta kyllä vanhemmta opastavat ja ohjaavat parhaaksi katsomalleen tielle. Ei meillä pukeuduta miten sattuu tai mihinkään kamaliin batmanvaatteisiin, spidermanpaitaan tai braz-mekkoihin vain siksi, että lapsi haluaisi (no ei edes onneksi halua). Niin kuin ei meillä myöskään ole aina karkkipäivä taikka saa kiroilla, vaikka joskus mieli tekisikin. Eikä lapset valkkaa meillä ruokaa, vaikka tietysti pitsa ja spagetti aina maistuisikin. Mielipidettä kyllä voidaan jostain asioista kysyä ja saa kertoa, että mieli sitä pitsaa tekisi, mutta aina sitä ei syödä siitä huolimatta.Aikuinen valitsee ja ohjaa, lapsi voi tietyissä rajoissa valita kivoimman, parhaimman tai haluamansa.
Päätätkö sinä mistä ruoasta lapsi pitää? Annatko lasten syödä vain sitä ruokaa, mitä aina vai kokeiletko uusia ruokalajeja, kehotat maistamaan ja kestät senkin, jos lapsi kaupassa pyytää itse jotain uutta? Vai onko teillä aina sitä ruokaa, joka on äidin mielestä sopivaa ja lapsi pitää siitä ruoasta, josta äitikin pitää?
Ihan fakta on, että lapset imevät vaikutteita kavereiltaan. Jos kotona on huipputerveellistä ruokaa, saattaa hoitopaikasta maistaa niitä pinaattilettuja ja pitää niistä hurjasti. Eikö se ole sallittua, kun äiti ei niistä pidä?
Meillä lapsi ei päätä, mitä syödään eikä sitä, mitä puetaan päälle, mutta häntä kyllä kuullaan ja hänen mielipiteensä on arvokas. Lapseni ei ole kiinnostunut vaatteista eikä edes halua vaikuttaa siihen, minkälaisia ostan mutta joka kerta kun olemme kaupassa, hän huokailee spiderman-paitojen perään. Kummitäti osti sitten yhden lahjaksi, ja se paita oli ehdoton suosikki. Roskiinko heität itsellesi epämieluisan paidan, vaikka lapsi siitä pitäisikin?
Karkkipäivä ja kiroilu ovat mielestäsi jotenkin verrattavissa printtipaitoihin, joten taidan olla uppoavassa suossa. Et selvästi käsitä, mistä on kyse. Toteankin nyt, että lapsi pitää karkista, vaikka teillä ei niitä joka päivä syödäkään. Syödäänkö joskus? Niin ajattelinkin. Ei meilläkään sillä lapsella ole joka päivä printtipaita päällä emmekä päästä häntä esim. hautajaisiin sellaisessa paidassa. Mutta kunnioitamme lapsen mielipidettä emmekä yritä päättää hänen puolestaan, mistä hän pitää.
Aikuinen valitsee ja ohjaa arkisissa toiminnoissa kuten siinä, että lapsi valitsee lämpimät vaatteet pakkaskelille ja kevyet vaatteet kesäkelille. Sen sijaan makuasioista ei saisi ruveta lasta lyttäämään tai vääntämään väkisin oman maun mukaiseksi. Tuo on pahinta mahdollista lapsen lyttäämistä, ihan kokemuksesta kerron. Vaikuttaa itsetuntoon ja käsitykseen omista mielipiteistä ja niiden arvokkuudesta.
Jatkan vielä edellistä viestiäni (36)
ja ei, meillä ei TODELLAKAAN tuhlata vaatteisiin ja opeteta lapsille kerskakulutuskulttuuria. Ostetaan laadukasta ja yhteensopivaa ja vain tarpeeseen. Emmekä pidä mitään pukeutumiskoulua :D. Vaan katsomme lasten aknssa yhdessä vaatteet illalla seuraavaksi päiväksi. Lapsi voi valita vaikka paidan ja minä ohjaan sitten, että siihen väriin voisi sopia vaikka nämä tai nämä housut, saat valita kummat. Taikka jos lasta ei kiinnosta niin sitten minä valitsen kaiken. Pääasia on ohjata siihen, ettei tarhaan tai kouluun lähdetä ihan riikinkukkona vaan hieman opastetaan sovittamaan vaatteet yhteen. Ja lapsillani onkin aika hyvin silmää jo sovitella vaatteet yhteen.
Eivät vaihda vaatteita kesken päivän (ellei nyt kastu tai likastu). Eivät nirsoile vaatteistaan eivätkä kinu kaupassa. Mutta ovat kyllä kiinnostuneita siitä mitä päällensä laittavat. Rahaa vaatteisiin kuluu ihan keskiverrosti (arvelisin). Satsaamme tosiaan laatuun ja varsinkin siihen,että ulko- ja urheilukamat on hyvät. Sisävaatteet kestävät paremmin, joten niissä kelpaa vallan mainiosti myös edullisemmat hankinnat. Kyttään nettialeja ja ostan sieltä.