Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten mauttomia vaatteita te oikein lapsillenne puette :-/?!

Vierailija
11.01.2013 |

Siis katselin tässä huuto.netistä välikausivaatetta lapsilleni ja samalla harhaannuin vilkaisemaan sisävaatetarjontaa. Voi hyvä luoja mitä mauttoman näköistä lunttua siellä myydään tuhansissa ilmoituksissa. Karmean väristä, ei minkään mallista, järkkyjä väriyhdistelmiä, sitä sun tätä kuvasekamelskaa, pesunukkaisia, täysin venahtaneita, jopa moneen kertaan pesuissa virttyneitä äitiyspakkausten valmiiksi jo lävähtäneitä bodyja ja potkareita. kaikissa kuvaillaan rättiä "ihanaksi", "söpöksi" ja "supersuloiseksi bodyksi". En pitäisi edes kotivaatteena, niin olivat rumia, tylsiä ja krääsän näköisiä.

Ei meilläkään ole varaa mihinkään superkalliisiin merkkeihin (lähinnä käytössä kappahlin newbiet, lindexin ja h&M:n vaatteet, po.p:n, me&i:n, molon, noa noan, mini a turen, småfolkin jne. vaatteet, nämä hintavammat AINA (!) alesta, jolloin hinta on jo sama tai jopa halvempi kuin ketjujen vaatteilla), mutta kyllä nyt sentään sen verran katson mitä lapselleni puen,että en mistään cittarista tai muista marketeista mitään krääsän näköistä hanki. Kun en itsekään sellaisia pidä. Ja sitä paitsi kalliita tai kalliimpia nuo markettien vaatteet on esim. lindexiin tms. verrattuna. Puistattaa ne lyhyenlännät ja järkkyleveät bodyt, sumopainijan kokoisille tehdyt löllöt puolipotkarit ja kaikki iänikuiset nalle- ja spidermankuosit, hileet ja härpäkkeet.

Ettekö te yhtään katso minkälaisissa vaatteissa lapsenne kulkevat? Eikö teitä häiritse, että vaate näyttää jostain thaimaan turistikrääsäkojusta hankitulta ja lapsi sitten siltä, että on kuin joulukuusi, jonka päällä roikkuu mitä nyt halvalla on prismasta sattunut löytymään? Itse ainakin tykkään pukea lapseni niin, että ovat siistin (ei siis mitään virttynyttä lunttua päällä koskaan, ei edes mökillä) ja tyylikkään näköisiä. Ei pikkuaikuisia, mutta kuitenkin niin, että vaatteet on istuvia, sävyt mätsää ja kokonaisuus on edes hiukan mietityn näköinen.

Olisi kiva tietää, että ne jotka eivät mieti yhtään lastensa pukeutumista, kuljetteko itsekin variksenpelättimen näköisenä kotona ja ulkona?? ja ennen kaikkea, miten tulee meileen pyytää jostain virttyneestä ja pesunukkaisesta äitiyspakkauksen bodystä 2€?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se tyylitajua kehittää..

Ja kaikille ei tuo pukeutuminen ole niin tärkeä kuin sinulle. Kaikilla ei ole voimia tai aikaa pohtia lastensa asukokonaisuuksia. Tee sinä niin, jos se tuottaa sinulle iloa. ´Lasten kokonaishyvinvoinnin kannalta on tärkeintä, että vaatteet ovat puhtaat, ehjät ja lämpimät. Näihin kriteereihin pääsee kyllä ihan Prisman vaatteillakin.

Mulle esimerkiksi on ihan sama minkä värinen joku villavaate on. Se kun tulee sinnetoppahaalarin alle, niin aivan sama. Kunhan on lämmin ja oikein kokoinen.

eivät itse vaadia hienoja vaatteita, vaan nirppanokka mammat. Kyllä ne sitten teineinä osaavt vaatia ja sitten niitä on oltava. Kätrännölliset, puhtaat ja lämpöiset: siinä mantra.

Mulle on sama, vaikka kultalameissa jonkun kakarat kulkevat, mutta onneksi omat viihtyvät miel. vähän kuluneissa pehmpoisissa asuissaan.

Vierailija
22/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran sukulaiset huomautti kun oli pinkki body ja kirkaanvihreät sukkahousut, että onko päällyvaatteet unohtuneet.

Ihan sama minulle minkä värisiä ovat kunhan ovat lapselle kivat päällä. Nyt osaa joitakin jo itse toivoa, esim yksi turkoosi huppari on mitä aina haluaa kun se on pehmeä.

Enkä myy niitä edelleen, paljon olen saanut ilmaiseksi sukulaisilta ja siskolle menee ne mitä hän käyttää, loput vien kierrätyskeskukseen.

Eikö vaan ole tosi huonoa huolempitoa!

(en kyllä omiakaan vaatteita niin kattele, tosin ovat niin tummasävyisiä että eivät pistä ihmisillä silmään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon käytettyinä saatuja vaatteita - osa on väreiltään kulahtaneita mutta silti käytetään huoletta hoidossakin. Ja nimenomaan huoletta, eipä tarvitse murehtia kun vaatteeseen tulee tahra jota ei saa millään pois. Olen oikeasti iloinen kun olemme saaneet paljon käyttövaatteita, olen näin säästänyt paljon rahaa mutta ennen kaikkea omaa aikaani kun ei tarvitse joka ikistä trikoovaatetta olla etsimässä jostain. Lisäksi on ekologista käyttää vaatteet loppuun asti.

Olen ihan varma että kun lapseni hieman kasvaa, kierrätettynä saadut vaatteet eivät enää kelpaa mutta toistaiseksi tuntuu olevan tärkeämpää mikä kuva paidassa on kuin se onko paita hieman jo pesussa nuhraantunut.

Pahoittelut jos tämä tapa häiritsee jonkun esteetikon silmää, jatkan näin joka tapauksessa niin kauan kuin vaatteet lapselle kelpaavat.

Vierailija
24/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi monilla ihmisillä ei ole tämän suurempia murheita. Että on aikaa ja energiaa pohtia tämmöistäkin. Itse kun en edes koko avausta ehdi/jaksa lukea.

Vierailija
25/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pukea lapsiani erityisen tyylikkäisiin ja uusiin vaatteisiin. Ostan kirppikseltä siistejä edullisia vaatteita. Tärkein arvo mitä haluan lapsilleni on se että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja kellä olisi mitkä vaatteet päällä niin se ei vaikuta käytökseen. Tärkein asia ihmisessä on sisin ja sitä haluan muistuttaa kaikille. Ihmettelen niiden ihmiselämien tyhjyyttä ketkä jaksavat arvostella muiden vaatteita tai nauraa niiden perusteella ihmisille.

Vierailija
26/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska tietää oletko sinä sama joka toisessa ketjussa valittaa miten niin vähällä voi elää, kertokaa säästövinkkejä. Toiset ei tuhlaa vatteisiin, toiset tuhlaa jne.

Vierailija
27/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaa kehtaa ylpeillä käyttävänsä niitä. Lisäksi taitavat olla lasten tekemiä.

Vierailija
28/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kysyit niin monta eri asiaa, että väkisin tulee pitkä vastaus. ;)

Olemme luonteeltamme erilaiset. En välitä kovasti värisävyistä, printittömyydestä tai vaatteista noin ylipäätään. Tärkeintä on se, että on sopivat, puhtaat ja ehjät. Sen jälkeen jos on aikaa, mietin laatua ja värejä. Hinta on meillä myös ratkaiseva.

Meillä ei ole lastenvaateliikkeitä, ainoastaan Citymarket. Aika usein ostan ne välttämättömät ja juuri nyt tarvittavat ostan sieltä ja sitten ajan kanssa haen netistä ja muualta. En myy mitään huuto.netissä enkä kirppiksillä vaan lahjoitan pois.

Mieheni pukee lapset aamuisin. Hän ei välitä värien sopivuudesta, joten aikamoisia yhdistelmiä näkyy lapsilla olevan päällä. Lapset itse rakastavat printtipaitoja - saivat joulupukiltakin sitten yhdet Spiderman-paidat. Juhlat ja valokuvaus ovat ainoat paikat, jonne todella mietin lasteni vaatetusta. Pääpaino toki niissäkin sillä, että on sopivaa, ehjää ja puhdasta.

Reikäisissäkin ovat lapseni kulkeneet. Päivän mittaan on polvi mennyt rikki, aamulla on lapsi itse hakenut sen punaisen spiderman-paidan ja iskä vetäissyt kaapista ne kirkkaanvihreät ja vähän kulahtaneet kotihousut. Minä kestän sen kyllä. Huomaan kyllä mutta en välitä. Lastani ei vaatteet kovasti edes kiinnosta eikä häntäkään haittaa. Miksi minua siis pitäisi?

Jos olisi rahaa ja aikaa, lapseni vaatevarastosta löytyisi vain toisiinsa sopivia vaatteita. Mutta edelleen siellä olisi ne lapsen lemppariprinttipaidat, koska meillä lapsi saa pukeutua makunsa mukaan. Minulla ei ole makuhegemoniaa enkä jyrää lapseni yli näissä asioissa, vaikka mieli tekisikin.

Pääsääntöisesti lapseni ei kulje reikäisissä, tahraisissa eikä kulahtaneissa vaatteissa, mutta käytännössä näin silloin tällöin tapahtuu. Anteeksi. Jos sinä kestät tämän satunnaisen näyn, minä kestän lapsesi kirkaisut, kun mekolle tippuu vettä tai kengät kastuvat enkä edes pyörittele silmiäni, kun lapsesi vaihtaa vaatteitaan kymmenennen kerran päivässä. Itse kun en ymmärrä näitä "hienohelmoja", jotka jo 3-vuotiaana rytmittävät päiväänsä vaatteiden vaihdolla. Sopu sijaa antaa, joten opetellaan kestämään me aikuiset. Eikö?

Vierailija
29/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi koira kun pallejaan nuoli :D

Jotkut sun mielestä lumput on toisen mielestä ihan ok vaatetta ja päinvastoin. Mikä sinä olet sanomaan että jollain on rumaa tai kaunista vaatetta. pääasia kai että ovat puhtaita ja ehjiä.

Vierailija
30/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen juuri sitä että kuinka pihalla se äiti on joka näkee sen VAIVAN että kuvaa sen virttyneen bodyn ja laittaa ilmoituksen huutikseen :o

Mun huutiksen käyttö on vähentynyt mm. siitä syystä että siellä myydään myyntikelvotonta kamaa ja vielä pyydetään tolkuttomia hintoja.

Vierailija
31/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on se, että on sopivat, puhtaat ja ehjät. Sen jälkeen jos on aikaa, mietin laatua ja värejä.

Juuri tästä ei ollut kyse, vaan siitä että lapset puetaan virttyneisiin, vanuneisiin, kulahtaneisiin, nukkaisiin ja jopa rikkinäisiin vaatteisiin ja sen jälkeen vielä yritetään myydä huutiksessa ylihintaan.

Vierailija
32/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun huutiksen käyttö on vähentynyt mm. siitä syystä että siellä myydään myyntikelvotonta kamaa ja vielä pyydetään tolkuttomia hintoja.

Jos käytte vilkaisemassa, niin lähes kaikki sulkeutuvat ovat saaneet 0 huutoa.

En tiedä sitten missä ne jälkimarkkinat oikein luuraavat?

Vierailija
33/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan ostaisi huutonetistä valmiiksi huonoja vaatteitta. h&m ei mikään laadukkain kauppa, ihan kivan näköisiä jotkut vaatteet. eettisesti?!

ciraf- merkki on mielstäni hinta laatusuhteeltaan hyvä. tocmanni tai halpahallin halvimmat vaatteet nyyppäntyvät nopeasti.

kotona käytetään kierrätysvaatteitakin, ei haittaa kulutus, mutta jos tulee vieraita tai lähdetään ihmisiin niin valitsen siistimmät vaatteet. yleesä paita likastuu jo ruoka-aikaan..

Vierailija
34/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kirpputorilla ja huutonetissä myymistäni vaatteista on saatu lahjaksi tai en niistä muuten ole pitänyt. En myy niitä rahan takia, vaan siksi ettei niiden säilyttäminen ole sen arvoista. Toisin kuin ihanat vaatteet (usein itse ostamani) kulkee meillä lapselta lapselle ja kuluvat niin puhki ettei niitä voi enää myydä. Vanhat vaatteet, jotka ei meidän lapsille mene, menee ensin kavereille ja sukulaisille, jotka katsoo niistä parhaat päältä. Ne mitä jää jäljelle (siis kamalimmat mutta ehjät) menee myyntiin. Ja useimmiten joku ne ostaakin...

Vierailija
35/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessa käy kyllä varsin selväksi miksi suomalaiset ovat niin juntin näköistä kansaa. Pukeudutaan tyylittömästi ja tylsästi, niihin ei minkään mallisiin vaatteisiin ja niihin mitä helpoiten käsiin saadaan. Kaiken pitää olla 100% järkevää ja vaivatonta. Viis tyylitajusta ja siitä miltä näyttää. Kyllä suomalaisen urpon erottaa jo kaukaa ulkomaillakin. Vaatteet ei mätsää toisiinsa, repsottavat ja pussittavat, taikka sitten pingottavat. Viis kauden tai vuoden tyylisuuntauksista, nämä tantat ovat vuodesta toiseen samoissa järkiratkaisuissaan. Mistään naisellisuudesta ei tarvitse samassa yhteydessä puhuakaan.

Ja mikseivät olisi kun lapsesta asti opitaan siihen,että vaatteet ovat päällä vain ettei tulisi kylmä. Mitä vaan kaapista tai kaupuan alelaarista käsiin osuu niin sillä mennään.

Kyllä minusta on tärkeää opettaa lapsille myös pukeutumista ja tyylitajua. Se on aika iso asia aikuisena minusta. Kyllä tyylikkäällä ja huolitellulla ihmisellä on aika paljon enemmän ovia avoinna ainakin kaupunkiseudulla kun sellaisella, jolla vaatteet ovat vain lämmön vuoksi... Tyylikäs ja huoliteltu ei todellakaan automaattisesti tarkoita samaa kuin kallis tai epämukava. Pelkästään se että vähän katsoo sävyt paidassa ja housuissa/hameessa/sukkiksissa täsmäämään tekee jo tosi paljon. Ja se, että vaatteet istuu. Ja se, ettei ole sadan vuoden kasvuvaraa säästösyistä.

Vierailija
36/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytte vilkaisemassa, niin lähes kaikki sulkeutuvat ovat saaneet 0 huutoa.

En tiedä sitten missä ne jälkimarkkinat oikein luuraavat?

sitten annetaan jollekin kaverille ilmaiseksi kun kukaan ei suostu maksamaan. Minä en halua antaa edes ilmaiseksi sellaista sälää jota joissain noissa paketeissa on! Joskus olen ostanut paketin vaikka haalarin takia ja mukana on tullut tahraista ja rikkinäistä sälää. Mikä järki?

Voisin ostaa paketin jossa on kohtuullisen kuntoisia ja ehjiä vaatteita mutta niitten pakettien hinnat on ihan älyttömiä. En uskaltaisi ostaa jotain satasen pakettia koska ei voi tietää haiseeko ne kaikki vaikka homeelle tai tupakalle.

Vierailija
37/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikäs ja huoliteltu ei todellakaan automaattisesti tarkoita samaa kuin kallis tai epämukava. Pelkästään se että vähän katsoo sävyt paidassa ja housuissa/hameessa/sukkiksissa täsmäämään tekee jo tosi paljon. Ja se, että vaatteet istuu. Ja se, ettei ole sadan vuoden kasvuvaraa säästösyistä.

Se että vaatteet on oikean kokoisia, siistejä ja puhtaita ei maksa yhtään enempää kuin se likaisissa kulkeminen. aikoinaan lapsella oli hoitokaveri jolla oli aina halvat kirpparivaatteet mutta lapsi oli poikkeuksellisen siisti, nätisti puettu ja tyylikäs.

Itse ostan vaatteet aina netin tai kauppojen alennuksista. Joku on ihmetellyt että miten meillä on varaa... No siten on, että en osta koskaan normaalihintaisia (tai ehkä kerran vuodessa). Pienituloisella kaverilla on varaa ostaa aina täydellä hintaa ja rahat on aina lopussa.

Vierailija
38/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaisella ole oikeus pukea lapsi, miten tykkää. Itse inhoan esimerkiksi Seppälän lastenvaatteita, joissa mielestäni rumia ruskeita ja vihreitä junankuvia jne.

Jos joku niistä tykkää, niin kiva hänelle. Ei haittaa, jos toinen niitä jopa pukee lapsensa päälle. Sen sijaan kiinnostaa suuresti, miksi ap tahtoisi kontrolloida myös muiden pukeutumista.

Onkohan kontrolloinnin taustalla tyrannimaiset vanhemmat? Vai huono itsetunto? Epävarmuus omista vaate- ja muista valinnoista?

Vierailija
39/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kysyit niin monta eri asiaa, että väkisin tulee pitkä vastaus. ;)

Olemme luonteeltamme erilaiset. En välitä kovasti värisävyistä, printittömyydestä tai vaatteista noin ylipäätään. Tärkeintä on se, että on sopivat, puhtaat ja ehjät. Sen jälkeen jos on aikaa, mietin laatua ja värejä. Hinta on meillä myös ratkaiseva.

Meillä ei ole lastenvaateliikkeitä, ainoastaan Citymarket. Aika usein ostan ne välttämättömät ja juuri nyt tarvittavat ostan sieltä ja sitten ajan kanssa haen netistä ja muualta. En myy mitään huuto.netissä enkä kirppiksillä vaan lahjoitan pois.

Mieheni pukee lapset aamuisin. Hän ei välitä värien sopivuudesta, joten aikamoisia yhdistelmiä näkyy lapsilla olevan päällä. Lapset itse rakastavat printtipaitoja - saivat joulupukiltakin sitten yhdet Spiderman-paidat. Juhlat ja valokuvaus ovat ainoat paikat, jonne todella mietin lasteni vaatetusta. Pääpaino toki niissäkin sillä, että on sopivaa, ehjää ja puhdasta.

Reikäisissäkin ovat lapseni kulkeneet. Päivän mittaan on polvi mennyt rikki, aamulla on lapsi itse hakenut sen punaisen spiderman-paidan ja iskä vetäissyt kaapista ne kirkkaanvihreät ja vähän kulahtaneet kotihousut. Minä kestän sen kyllä. Huomaan kyllä mutta en välitä. Lastani ei vaatteet kovasti edes kiinnosta eikä häntäkään haittaa. Miksi minua siis pitäisi?

Jos olisi rahaa ja aikaa, lapseni vaatevarastosta löytyisi vain toisiinsa sopivia vaatteita. Mutta edelleen siellä olisi ne lapsen lemppariprinttipaidat, koska meillä lapsi saa pukeutua makunsa mukaan. Minulla ei ole makuhegemoniaa enkä jyrää lapseni yli näissä asioissa, vaikka mieli tekisikin.

Pääsääntöisesti lapseni ei kulje reikäisissä, tahraisissa eikä kulahtaneissa vaatteissa, mutta käytännössä näin silloin tällöin tapahtuu. Anteeksi. Jos sinä kestät tämän satunnaisen näyn, minä kestän lapsesi kirkaisut, kun mekolle tippuu vettä tai kengät kastuvat enkä edes pyörittele silmiäni, kun lapsesi vaihtaa vaatteitaan kymmenennen kerran päivässä. Itse kun en ymmärrä näitä "hienohelmoja", jotka jo 3-vuotiaana rytmittävät päiväänsä vaatteiden vaihdolla. Sopu sijaa antaa, joten opetellaan kestämään me aikuiset. Eikö?

Ja juu, näin meilläkin =)

Vierailija
40/57 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri maku eri ihmisillä, onko siinä jotain uutta ja ihmeellistä?

Paljon löytyy niitäkin, jotka pitävät niitä sinun "hienoja" meandi-vaatteitasi järkyttävän rumina ja ylihinnoiteltuina.

Hinnoittelua moni voisi miettiä hieman tarkemmin; jos lähikirpparilta saa saman vaatteen puolet halvemmalla, niin ei kannata postitse tilata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi