Ristiriitaiset ajatukset.. lasten keskenään kotiin jättämisestä
Mitä mieltä SINÄ olet?
Voiko 14v, 9v, 8v ja 6v lapset jättää keskenään kotiin perjantai-iltana n. 4t ajaksi?
Saimme kutsun kavereiden synttäeribileisiin. Ovat siis ainoat täällä uudella paikkakunnalla asuvat kaverimme. Ja ovat "aikuisten juhlat".
Juhlat on aika lähellä, tarvittaessa pääsemme kotiin 30 minuutissa. Kellonaika, jolloin lapset olisivat kotona keskenään, olisi 20-24.
Muksut ovat olleet keskenään kauppareissujen ym ajan, jopa 5t mutta aina päivällä. Tuntuu, että tämä ilta on paljon "pahempi" juttu.
Juhlat ois viikon päästä ja huomenna pitää ilmoittaa, tullaanko.
Ja ulkopuolisen vieraan palkkaaminen ei ole vaihtoehto (rahallinen kysymys)
Kommentit (45)
ei ole mutta olen itse vahtinut kahta pikkuveljeäni (veljeni silloin 8- ja 6-vuotiaat) jo 12-vuotiaana joskus muutaman yönkin yli eikä kukaan kuollut. Toisaalta riippuu myös siitä, mitä 14-vuotias osaa ja haluaa (jos teiniä ketuttaa lastenvahtihommat niin voi mennä hankalaksi). Itse vahdin ihan mielelläni veljiäni, sain aina jotain pientä kivaa vaivanpalkaksi tai esim 20€ päivästä. Mutta ilmeisesti nykyään vasta 18v saa olla yön yksin kotona, muuten saattaa joku vaikka kuolla. Onhan tosin kolmessa lapsessa vahdittavaa mutta ilta-aikaan nyt riittää että laitetaan iltapala ja katotaan hetki vaikka telkkaria ja sit muksut unelle. Ei siinä pitäis päästä mitään katastrofeja sattumaan ellei lapset ole tosi hankalia ja villejä. Jos pärjää päivälläkin niin miksei illalla? Laittaa vaikka listan ja kellonajat millon on aika siirtyä hammaspesulle ja nukkumaan niin osaa varmasti laittaa oikeaan aikaan pienemmät petiin.
jo 13-vuotiaana pienempiä kuin 6v. Ja kerran olin suunnilleen puoleen yöhön kun ne vanhemmat oli leffassa.
Kasvatatte avuttomia kakaroita kun kaikkea vastuunantoa pelätään.
siskon kanssa kaikki kesälomat. Eipä ollut vanhemmilla lomaa koko kesää. Itse keitettiin perunat yms. Ja siis oltiin tyyliin 7v ja 9v nuorimmillaan. Ja vanhempien työpäivä ihan normaali + matkat. Ikinä ei sattunut mitään ihmeellistä.
Mielestäni tämä järjestely on ihan ok, vaikka olenkin tosi nipo-mutsi, kunhan vaan olette puhelimeen vastaamassa, jos jollain on jotain asiaa. Järkevä 14-vuotias pystyy ihan hyvin hoitamaan homman, etenkin kyse ei ole nyt sellaisesta, että vanhemmat lähtee tyyliin joka ilta ja jättää lapset keskenään.
Meillä on myös 4 lasta, vanhin 15v ja nuorin 7v. Tarvetta ei ole ollut, mutta uskon, että pärjäisivät erittäin hyvin yönkin yli ilman vanhempia. Se on juuri niinkuin joku ylempänä ketjussa kirjoitti; lapset on yleensä tosi innoissaan kun saavat olla keskenään.
Meillä ovat lapset olleet joskus miltei koko päivän keskenään. Ovat tehneet itse ruoan ja usein leiponeetkin jotain. Mulle on sitten lähetelty tekstarikuvia kokkauksista!
Mutta jokainen tuntee omat lapsensa itse parhaiten. Tässä ketjussa aika moni oli myös lasten yksin jättämistä vastaan... Mahtoikohan heillä olla itsellään vain nuorempia lapsia vai sitten omat lapset ovat sen verran epäluotettavia...?