Ristiriitaiset ajatukset.. lasten keskenään kotiin jättämisestä
Mitä mieltä SINÄ olet?
Voiko 14v, 9v, 8v ja 6v lapset jättää keskenään kotiin perjantai-iltana n. 4t ajaksi?
Saimme kutsun kavereiden synttäeribileisiin. Ovat siis ainoat täällä uudella paikkakunnalla asuvat kaverimme. Ja ovat "aikuisten juhlat".
Juhlat on aika lähellä, tarvittaessa pääsemme kotiin 30 minuutissa. Kellonaika, jolloin lapset olisivat kotona keskenään, olisi 20-24.
Muksut ovat olleet keskenään kauppareissujen ym ajan, jopa 5t mutta aina päivällä. Tuntuu, että tämä ilta on paljon "pahempi" juttu.
Juhlat ois viikon päästä ja huomenna pitää ilmoittaa, tullaanko.
Ja ulkopuolisen vieraan palkkaaminen ei ole vaihtoehto (rahallinen kysymys)
Kommentit (45)
Meillä ei tosiaan asu yhtään sukulaista täällä (muutetiin syyskuussa uudelle paikkakunnalle) Ja mitä raha-asiaan tulee, niin siis kävellen mentäisiin juhliin ja kävellen tultas takaisinkin. Ei olisi tarkoitus ryypätä, muttei ihan vesilinjallakaan olla (ts. ottaisin itse 2-3 siideriä) No mutta, juttelen lasten kanssa asiasta, miltä heistä tuntuu. Se ratkaisee sitten miten tehdään.
Antakaa lasten päättää, tälläiset päätökset kuuluukin heidän vastuulleen.
Mitä mieltä vanhin lapsi on, pärjääkö? Minä itse ainakin olin noin 14 v pikkusisarien kanssa ja kaikki meni aina hyvin.. Kyllä noin vanha luultavasti tuntee vastuuta pienemmistä ja kaikki menisi hyvin!
mielipidettä, ja pitääkin. Tuntuuko heistä (tai lähinnä siitä 14-vuotiaasta) että he pärjäävät ja jäävät mielellään keskenään. Huokaus, onneksi meidän lapset on jo aikuisia ja niiden ollessa tuon ikäisiä ei ollut mitään vauvapalstoja vaan mentiin ihan maalaisjärjellä.
jos kerran pärjäävät päivällä keskenään niin pärjäävät kyllä illallakin.
14v. on kautta aikojen hoitaneet pikkusisaruksia ja naapurin lapsia.
Ja onko se nyt niin kamalaa jos lapset kerran elämässä valvovat vähän pitempään kun pieninkin on jo eskarissa...katsovat vaikka jonkun koko perheen leffan ja syövät herkkuja...ihanaa :)
Pärjäävät kyllä mainiosti, ja nauttivatkin kun saavat viettää "erityisen oman illan".
... mutta ei heidän vielä tarvitse. Jokin idea siinä on, että on määritelty ns. täysi-ikäisyys.
Tietenkään lasten kanssa ei voi aina kulkea käsi kädessä ja itsenäisyyttä ja aikuisuutta pitää myös harjoitella.
Mutta eikö lapset loppujen lopuksi aika omillaan joudu pärjäämään ihan siinä päivittäisessä arjessakin, eikö illat voisi olla yhteistä joutoaikaa yhdessä.
Ja millaiset iltarutiinit teillä on jne.
Meillä onnistuisi, jos 14-vuotias vaan olisi luotettava. Saisi lukea pitkään kirjaa pienemmille iltalukemisiksi ja sitten pikkuiset sänkyyn.
Jos teini ei ole luotettava tai pikkuiset eivät uskalla ilman vanhempaa, ei onnistu millään.
Teinille sitten joku palkinto tuosta, työtähän se tekee.
Ja vaikka ajattelit keskustelevasi lasten kanssa, niin eihän sieltä oikeaa vastausta saa. Toki sanovat että haluavat olla yksin, mutta ei ole oikein jättää lapsia 14 vuotiaan vastuulle. Mitä jos tapahtuu jotakin odottamatonta, tulipalo, ensiavun tarve tms?
Tuskin menevät nukkumaan ihan itsekseen. Voivat pitää möykkää.Voi tulla riitaa ja ym.
14v voisi olla ilman aikuista tuolloin, mutta meillä ei kyllä kukaan noista nuoremmista. Enkä miellä itseäni nipoksi. Enkä pelkää, että joku tippuisi ikkunasta tai tulisi tulipalo (voi tulla, tietysti), mutta luulen, että lapsia pelottaisi rueta yksin nukkumaan.
ja vastuuntuntoisia, etenkin vanhin jolle vastuu pienemmistä tällöin tulisi. Vastuunanto kasvattaa myös vastuunkantoa. Voisi asiasta hyvinkin keskustella lasten kanssa myös, kun on tuon ikäisistä lapsista kuitenkin kyse. Ja jotain porkkanaakin antaa, esim. että vanhin saa jonkin palkkion hoitoillastaan ja lapsille voisi varata tosiaan elokuvan ja nameja illalle. Kyllä 6v ikäinenkin jaksaa valvoa yhden illan ja aikuiset voivat sitten laittaa nukkumaan kun tulevat, voisi olla lapsista mukavaa että nukkumaanmenoa ei tarvitse ilman aikuisia tehdä. Turvallisempaa nukahtaa kun aikuiset on taas kotona.
Sinuna en jättäisi, jos sinulla kerran on ristiriitaisia ajatuksia. Pitää olla 110% varma, että lapset pärjää ja itse pystyy rentoutumaan.
Jos ajaukset on koko illan kotona, se on ihan sama, kun olisi siellä kotona fyysisestikkin.
Entä sisarusten välinen "rakkaus"? Ruokaa nyt jokainen lapsi osaa ottaa kaapista ja mennä nukkumaan, mutta ristiriidoista on vaikea lapsen ottaa vastuuta.
Varsinkin meidän vanhin (15) on mielissään kun saa kantaa vastuun pienemmistään.
Ap:n tilanteessa se riippuu ihan lapsista, kaikki ovat aika isoja, mutta jos pienemmissä on pitelemistä voi tilanne olla isommille haastava. Meidän lapset ovat jääneet tuossa iässä satunnaissti yksin, mutta meillää on mummula lähellä. Ap kai sanoi, että kävelee bileisiin. Sieltä siis pääsee nopeammin takaisin - hätätilassa joku autolla tullut voisi varmasti kuskata.
lapsenvahtina, ihan pienille vauvoillekin. Joten riippuu tästä 14 vuotiaan vastuuntunnosta ja luotettavuudesta.
Niin, siis meillä tuo 14v on tosi vastuuntuntoinen poika. Ei huolta bileistä, koska ei ole vielä kiinnostunut sellaisista jutuista. "Hurjinta" mitä tekee, on että käy viikonloppuna kavereiden kanssa pitsalla ja leffassa, kotiin on aina tullut klo 20 mennessä silloinkin. Ja kaverit on myös luotettavia.
Kolme nuorempaa ovat ihan tavallisia tyttöjä. En usko, että hölmöilisivät. 9v ilmoitti, että hän sitten valvoo niin kauan, kun me tullaan kotiin, koska isovelikin saa. Kaks nuorempaa sanoi, että he vois alkaa nukkumaan "sitten kun alkaa väsyttämään".
Ajattelin nyt sitten, että jätän ne keskenään, mutta mennään autolaa, eli pääsen kotiin tarvittaessa alle 10 minuutissa, jos tuleekin ikävä tmv. Ja sovittiin, että saavat valvoa jos tahtovat niin kauan, että tullaan kotiin. Tulipaloja ym en osaa pelätä, sellaiseen vaan EI pysty varautumaan. Toki me ollaan moneen kertaan lasten kanssa puhuttu, mitä tulee tehdä jos tulipalo syttyy.
AP
mutta itse olisin ehdottomasti vesilinjalla, että pääsen nopeasti lasten apuun.
Yleensä tuon ikäiset eivät tipahtele ikkunoista, jos ovat vähänkään järkeviä.
Me jätettiin kerran lapset keskenään ja mentiin leffaan ja syömään illalla. Ostettiin lapsille sipsiä, karkkia ja limua ja vuokrattiin leffoja. Olivat aivan haltioissaan ja heillä oli ollut tosi kivaa.
Ainoat ongelmat ovat mielestäni tulipalo ja ikävä nukkumaan mennessä. Mutta jos lapset ovat normaalijärjellä varustettuja ja kynttilät ja tulitikut kielletty siltä illalta, niin tuskin mitään tulipaloa juuri sillon syttyy.
Ja jos sä tutustuisit niiltä jotka on tulipalossa olleet, aikuiseltakin niin sä tietäisit ettei sillä sinun puheella ole merkitystä!
Ihmisen toimintaa tuollaisessa tilanteessa vaan ei voi opettaa. Lapset voi silti mennä kaappiin piiloon vaikka miten opetat poistumaan ja niitä jopa harjoittelisitte.
Ja 6- vuotiaasi näkökulmasta tulipalon keskellä palomies näyttää hirviöltä jota menee päinvastoin piiloon.
Mutta omat on lapsesi. Jos sillä alle 6- vuotiaalla ei koko iltana ole aikuista valvojaa niin se on heitteillä ainakin vaikka miten olisi vastuullinen isoveli joka tykkää pizzasta!
kun kerran 10 minuutissa pääsee tarvittaessa kotiin.
Lapsista on hauskaa saada vastuuta, kuitenkin tuollatavoin turvallisesti. En oikeasti ymmärrä tuota "alle 12-vuotiasta ei saisi jättää ikinä yksin".. Omassa kodissa ilman vanhempia vähän aikaa ei ole hylätyksi joutumista. Miten me 70-luvun lapset olisimme ikinä pärjänneet elämässä, jos tuo olisi totta? Ei ollut iltapäiväkerhoja tms. omassa lapsuudessani. Hyvin ollaan pärjätty ja opittu toimimaan. Tärkeintä on, että hädän tullen tietää kenelle soittaa tai mistä hakee apua. Muutenkin 14-vuotiaan pitäisi jo osata soittaa hätäkeskukseen ja toimia tulipalon sattuessa. Itse olin tuon ikäisenä SPR-nuori ja käynyt kaksi ensiapukurssia. Tulipalossa toimimisenkin voi keskustella etukäteen.
Jos voit olla aivan varma siitä, että eivät keksi mitään päätöntä, niin voi jättää.
Etukäteen kannattaa sopia tarkkaan, esim. mitä elokuvaa katsotaan odotellessa (vähemmän riitaa keskenään) ja mitä syödään (ei ryhdytä kokkaamaan jotain ja polteta taloa.
Laittakaa vaikka koko porukalle siskonpeti olkkarin lattialle siihen saakka, kunnes palaatte, ja siinä voi sitten pelata, lukea ym. ja vaikka nukahtaa, jos siltä tuntuu.
Lapsille on ihan opettavainen kokemus oppia joskus olemaan ihan keskenään.
No huh huh. Minä olen alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa 13 vuotiaana, muuttanut kotoa 15 vuotiaana omilleni.
Kyllä nyt 14 vuotiaan pitää pystyä katsomaan noin isoja pikkusisaruksia!
vanhemmat poissa, pidetään bileet. Ja kas: 300 nuorta hilluu pihassa ennen kuin huomaatkaan.