Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiriitaiset ajatukset.. lasten keskenään kotiin jättämisestä

Vierailija
11.01.2013 |

Mitä mieltä SINÄ olet?

Voiko 14v, 9v, 8v ja 6v lapset jättää keskenään kotiin perjantai-iltana n. 4t ajaksi?

Saimme kutsun kavereiden synttäeribileisiin. Ovat siis ainoat täällä uudella paikkakunnalla asuvat kaverimme. Ja ovat "aikuisten juhlat".

Juhlat on aika lähellä, tarvittaessa pääsemme kotiin 30 minuutissa. Kellonaika, jolloin lapset olisivat kotona keskenään, olisi 20-24.

Muksut ovat olleet keskenään kauppareissujen ym ajan, jopa 5t mutta aina päivällä. Tuntuu, että tämä ilta on paljon "pahempi" juttu.

Juhlat ois viikon päästä ja huomenna pitää ilmoittaa, tullaanko.

Ja ulkopuolisen vieraan palkkaaminen ei ole vaihtoehto (rahallinen kysymys)

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo 14 haluaisi vielä kaverin yöksi.

Vierailija
2/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat itse epävarmalta, että uskallatko jättää lapset keskenään? Onko naapurissa joku tuttu aikuinen , jolle lapset voivat soittaa jos siltä tuntuu ja hän pääsee nopeasti paikalle tarvittaessa? onko siellä juhlissa oltava 4tuntia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min ei ole ihan lyhyt matka, sen aikana ehtii kuolemaan pariin kertaan.

Päivällä apua voi saada naapurista jne., iltayöstä on toisin. En näe mitä lisäarvoa lapset saavat siitä, että pitää 6v iässä oppia käymään nukkumaan ilman aikuisen suomaa turvaa.

Kyllä, olen nipo. 14v:lla ei tarvitse olla vastuuta pienemmistä iltaisin.

Ja jos on varaa mennä noin 20 km päähän (jos siis matka aika 30 min) juhliin, niin kyllä silloin uskoisi löytyvän 50 e siihen, että lapsilla on aikuinen seuranaan.

Vierailija
4/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai naapurit ole mikään ilmainen kodinturvajoukko?

Vierailija
5/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo 14 haluaisi vielä kaverin yöksi.

2 14v pelaa pleikkaa ja sillä aikaa 6v putoaa ikkunasta. HUPS.

Vierailija
6/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noiden nuorempien nukkumaanmenosta yms. Riippuu myös lasten luonteesta. Arempi 6-vuotias voi pelätä kun tietää ettei äiti ja isä ole kotona.

Vierailija
7/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos etupäässä nukkuisivat tuon ajan.

Vierailija
8/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäättekö te siellä? Voisitteko käydä vain tervehtimässä, viemässä pikku lahjan ja palata kotiin kahvit juotuanne?

Ymmärräthän et vanhimman lapsen koko elämä on pilalla jos jotain tapahtuukin?

Vierailija
9/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän te kuitenkaan koko yötä ole poissa ja teille voi soittaa, jos tulee joku ongelma.

Vierailija
10/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeneltä kotiin, lapsi kulta. Ja koska lapsiin ja alkoholiin liittyy niin paljon hurskastelua, jompi kumpia aikuisista vesilinjalla.

Vierailija
11/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja soittaisin poliisille niin ne veisi nuorimman pois. Ehkä se 8- vuotiaskin on liian pieni ollakseen 4 h illalla ilman aikuisen valvovaa silmää ja se 9- vuotias myös. :(

Vierailija
12/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että juhlat on teillä. :)

Siis te menette juhliin? Jos jotain tapahtuu kotona, vaikka tulipalo niin lapset ei osaa käyttäytyä koska aikuisetkin menee shokkiin eikä osaa toimia järkevästi välttämättä.

Miksi jättäisit lapset tuohon riskiin?

En jättäisi omia lapsiani keskenään koko illaksi. Vähintä mitä tehdä on että joku tulee välillä käymään mutta on kumma jos ei saa lastenvahtia. Nehän kuitenkin on itsenäisiä ja pelaa koko illan.

Vierailija
13/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran pärjäävät päivällä keskenään niin pärjäävät kyllä illallakin.

14v. on kautta aikojen hoitaneet pikkusisaruksia ja naapurin lapsia.

Ja onko se nyt niin kamalaa jos lapset kerran elämässä valvovat vähän pitempään kun pieninkin on jo eskarissa...katsovat vaikka jonkun koko perheen leffan ja syövät herkkuja...ihanaa :)

Vierailija
14/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia kuitenkin on, että 14-vuotiaskin on vielä lapsi ja varsinkin alakoulu ikäisten lasten pitäisi pääsääntöisesti olla aikuisen seurassa.

Mitä tehdä, jos tulee sähkökatkos tai tulipalo? Lapset muistavat vain alle puolet heille annetuista ohjeista.Eikä heillä useinkaan ole valmiuksia toimia oikein hätätilanteissa.

Muistatan jostain lukeneeni, että ns. ammattikasvattajat suosittelevat, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä. Lapsenvahtina ei suositella käytettävän alle 16-vuotiasta lasta.

Vierailija
15/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en missään nimessä jättäisi enää kahdeksan jälkeen yksin. Lapset väsyvät silloin ja pitäisi mennä nukkumaan, väsyneenä tulee helpommin tehtyä kaikkea tyhmää, riideltyä, valvottua turhaan.

Ollaan usein viikonloppuisin lähdetty miehen kanssa kuntosalille tai isoon ruokamarkettiin ja lapset ovat olleet kotona 3-4 tuntiakin. Se aika menee päivällä helposti pelaillessa ja vaikka telkkaria katsellen. Illalla ei tule telkkarista enää lastenohjelmia.

En siis jättäisi illalla, en missään nimessä. Löytyisikö joku sukulaistyttö illaksi istumaan teille?

Vierailija
16/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsihan riemusta kiljahdellen haluavat omaa aikaa, lomaa vanhemmistaan. Ja varsinkaan, kun joukossa ei tyhmyys tiivisty, eikä kontrollinpuute saa aikaiseski typeriäkin päähän pistoja. Ja koskaahan ei ole esim. tilaisuus tehnyt varasta tai mitään vastaavaa.

Vierailija
17/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tosiaan asu yhtään sukulaista täällä (muutetiin syyskuussa uudelle paikkakunnalle)

Ja mitä raha-asiaan tulee, niin siis kävellen mentäisiin juhliin ja kävellen tultas takaisinkin. Ei olisi tarkoitus ryypätä, muttei ihan vesilinjallakaan olla (ts. ottaisin itse 2-3 siideriä)

No mutta, juttelen lasten kanssa asiasta, miltä heistä tuntuu. Se ratkaisee sitten miten tehdään.

Vierailija
18/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran pärjäävät päivällä keskenään niin pärjäävät kyllä illallakin. 14v. on kautta aikojen hoitaneet pikkusisaruksia ja naapurin lapsia. Ja onko se nyt niin kamalaa jos lapset kerran elämässä valvovat vähän pitempään kun pieninkin on jo eskarissa...katsovat vaikka jonkun koko perheen leffan ja syövät herkkuja...ihanaa :)

Harmi, että juhlat on vasta viikon päästä, tänään tulisi oikein sopiva leffa American Pie 5 Alaston maili, jonka he voisivat yhdessä katsoa.

Vierailija
19/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut sisarusteni kanssa yli 24h nelistään ollessani 14-17 ikäinen.

Olin tosin vastuunkantoinen teini ja itse halusin olla pienempien sisarusteni kanssa. Nuorin meistä on kymmenen vuotta minua nuorempi.

Tuon ikäisenä osasin jo kokata, leipoa, tiskata, pestä pyykkiä ja siivota.

Meillä oli mahtavan hauskaa. Syötiin herkkuja, pelattiin lautapelejä, valvottiin myöhään ja nukuttiin pitkälle aamuun, kaikki samassa sängyssä :D

Eli mielestäni riippuu ihan teinistä. Haluaako hän itse jäädä ja voiko häneen luottaa.

Ja vanhemmatkin voi tulla sitten jo parintunnin päästä kotiin tuolta juhlista. Alkoholiahan on turha alkaa juomaan edes neljän tunnin takia, niin miksi jäädä niin myöhäksi edes.

Vierailija
20/45 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen se 14-vuotias on. Tuon ikäinen voi olla hyvinkin tolkku tai täysin vastuuton viipeltäjä.

Itse olin 12-vuotiaana lapsenvahtina 3 kk:n ikäiselle lapselle. 14-vuotiaana vahdin 6- ja 8-vuotiaita lapsia kuukauden vanhempien ollessa töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä