Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäpätevä erityisope on sitä mieltä, että liittoon kuuluminen on turhaa. Onko sinusta?

Vierailija
11.01.2013 |

Ajattelin, että liittoon tai työttömyyskassaan kuulumattomat henkilöt ovat tyhmiä tai tietämättömiä.

Oli vähän yllätys, kun karvaa vaille maisteri oli tätä mieltä. Hän valmistuu erityisopeksi ja pitää liittoa ja työttömyyskassaa ihan hölynpölynä.

Olin niin hämmentynyt etten osannut sanoa asiaan mitään. Ei tiennyt edes kuuluuko miehensä (ammattitutkinto) liittoon, epäili että tuskin.

Pariskunnalla siis asuntolaina ja kaikki.

Onko tää ihan normaali ajatusmaailma opeporukoissa? Onko erkkojen työtilanne tosiaan 100 %. Määräaikaiset opethan joutuu olemaan kesälomatkin työttömänä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyäv kuulua edes kassaan, jotta olisi jotain turvaa työttömyyden varalle.

Oman kokemukseni mukaan erityisopettajiksi valikoituu niitä, jotka kuvittelevat koulutuksensa pätevöittävän vaikka mihin hienoon, olevat niin olevinaan kun ovat oikein erityisopettajia, saman pätevyyden saisi parissa vuodessa amiksesta. Sori vaan kaikki itseään täynnä olevat erityisopettajat.

Vierailija
2/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään. Eikö kuvittele jäävänsä työttömäksi koskaan? Itse haluan kuulua liittoon, koska kokemus on osoittanut että liitosta saatava neuvonta ja lakimiespalvelut on hyödyllisiä ja tärkeitä. Mutta vähintään työttömyyskassaan kannattaisi uskoa.

Olen tosin ymmärtänyt, että kaikki opettajat eivät koe OAJ:ta omakseen. Johtunee siitä että liitto on niin suuri ja edustaa niin monen eri alan ja eritasoisten oppilaitosten opettajia, että valitettavasti usein OAJ:n tavoitteet on ristiriidassa tietyn opettajaryhmän etujen kanssa. Mutta vähintään työttömyyskassaan kannattaisi opettajankin kuulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittohan ei siis maksa työttömyysturvaa senttiäkään vaan kassa. Mutta 27 v olen töissä ollut enkä pelkää työttömyyttä yhtään. Täällä pääsee aina johonkin töihin, en olisi toimettomana päivääkään.

Vierailija
4/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan olla peruspäivärahalla kesät, vaikka voisi lukuvuoden aikana tienata itselleen ansiosidonnaisen päivärahan, jos kuuluisi työttömyyskassaan.

Vierailija
5/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

gradua vaille valmis.

T. ap

Vierailija
6/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän ymmärtää mitä liittoon kuuluminen tarkoittaa? Olen mielestäni suhteellisen fiksu ja yliopistosta valmistunut, ja minullekin selvisi vasta opiskeluaikoina yksityiskohdat työttömyystuesta ja siitä miten sitä maksetaan. En ollut aiemmin joutunut ajattelemaan noita juttuja yhtään, enkä muista että aihetta olisi käyty läpi yläasteella tai lukiossa yhteiskuntaopin tunneilla. Lähipiirissäni (vanhemmat ja lähisukulaiset) monet ovat yrittäjiä, joten sitäkään kautta ei ollut mitään kokemusta aiheesta.

Liittoon kuuluminen ei todellakaan ole turhaa, mietin vain että miten paljon nykynuoret edes tietävät ammattiliitoista.

Vierailija
7/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä täällä oppii!

Vierailija
8/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään joka olisi siitä hyötynyt ja YT-tilanteitakin olen käynyt läpi jo useamman kerran. Ainoa milloin liitto tietysti on esillä niin, että vaikuttaa on silloin kun neuvotellaan yleiskorotuksista (yms)palkkaan, mutta silloinkin hyöty on varsin usein siinä, että kyseessä on virallinen neuvotteluosapuoli.

Työyttömyyskassaan sen sijaan kyllä kannattaa kuulua ja esim. YTK:lla sen saa alle 100 eurolla/ vuosi.

Vierailija
9/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittohan ei siis maksa työttömyysturvaa senttiäkään vaan kassa. Mutta 27 v olen töissä ollut enkä pelkää työttömyyttä yhtään. Täällä pääsee aina johonkin töihin, en olisi toimettomana päivääkään.

Minä olen tarvinnut liitosta mm. lakimiesten palveluita, kun työnantajani ei suostunut maksamaan minulle lisiä, jotka minulle kuuluivat. Pelkkä työttömyyskassa ei olisi auttanut ja oman lakimiehen palkkaaminen olisi tullut niin kalliiksi, ettei olisi kannattanut.

Vierailija
10/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään joka olisi siitä hyötynyt ja YT-tilanteitakin olen käynyt läpi jo useamman kerran. Ainoa milloin liitto tietysti on esillä niin, että vaikuttaa on silloin kun neuvotellaan yleiskorotuksista (yms)palkkaan, mutta silloinkin hyöty on varsin usein siinä, että kyseessä on virallinen neuvotteluosapuoli.

Työyttömyyskassaan sen sijaan kyllä kannattaa kuulua ja esim. YTK:lla sen saa alle 100 eurolla/ vuosi.

terv. 12

Vierailija
11/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi sinä ajattelet toisin.

Näinä epävarmoina aikoina kaikkien tulisi kuulua työttömyyskassaan.

Olen määräaikaisuuksia tekevä ope ja kuulun kassaan, näin turvaan kesäajan että on leipää pöydässä.

Niin kauan pitää hölynpölynä kun työttömyys koskettaa itseään.

Vierailija
12/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tarvinnut liitosta mm. lakimiesten palveluita, kun työnantajani ei suostunut maksamaan minulle lisiä, jotka minulle kuuluivat. Pelkkä työttömyyskassa ei olisi auttanut ja oman lakimiehen palkkaaminen olisi tullut niin kalliiksi, ettei olisi kannattanut.

Jos kerran tiesit että lisät sinulle kuuluvat ja hävinnyt osapuolihan ne oikeudenkäyntikulut yleensä maksaa. No en silti suositteli oikeuteen asti kovin pienistä summista lähtemään.

Vierailija
13/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tiesit että lisät sinulle kuuluvat ja hävinnyt osapuolihan ne oikeudenkäyntikulut yleensä maksaa. No en silti suositteli oikeuteen asti kovin pienistä summista lähtemään.

oikeastiko olet sitä mieltä että kannattaa kuulua vain työttömyyskassaan ja palkata lakimies riitatilanteissa? Tuskinpa on kenenkään intresseissä haastaa työnantajaansa oikeuteen mitättömästä summasta (tässä tapauksessa noin 3000€ joka on mulle iso raha, mutta työnantajan vuosibudjetista luultavasti joku promillen osa) eli varmasti tuossa olisi palkatunkin lakimiehen kanssa neuvotteluilla selvinnyt. Ja epäilen että siinä tilanteessa työantaja ei ole mitenkään velvollinen maksamaan lakimieheni kuluja.

Vierailija
14/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että erityisopettajien työllisyys on taattu, mutta tyhmäähän tuo silti on.

Vierailija
15/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa liitot hyödytä.

Mut joo, erityisopeilla työtä on valittavaksi asti.

Vierailija
16/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siinä silloin työttömyyskassa auta.

Olen ammattiliitossa töissä, ja suurin osa täällä pyörivistä jutuista on yksittäisten jäsenten ongelmia. Kyse ei ole siitä, että ihmiset olisivat "vaikeita" vaan siitä, että työnantajat eivät noudata tessejä ja lakeja, ja silloin on yksin aika avuton.

Ihmiset jotenkin kuvittelee, että Suomessa vallitsee laki ja järjestys ja sääntöjä noudatetaan, mutta ei se työpaikoilla todellakaan niin mene.

Vierailija
17/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvissä asioissa oikeuteen, vaikka kuinka olisi sitä mieltä, että asia on selvä. Oikeudessa voi käydä miten hyvänsä, se kannattaa pitää mielessä.

Liitoilla on oikeusvakuutukset jäsenten käytettävissä.

Vierailija
18/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän ymmärtää mitä liittoon kuuluminen tarkoittaa? Olen mielestäni suhteellisen fiksu ja yliopistosta valmistunut, ja minullekin selvisi vasta opiskeluaikoina yksityiskohdat työttömyystuesta ja siitä miten sitä maksetaan. En ollut aiemmin joutunut ajattelemaan noita juttuja yhtään, enkä muista että aihetta olisi käyty läpi yläasteella tai lukiossa yhteiskuntaopin tunneilla. Lähipiirissäni (vanhemmat ja lähisukulaiset) monet ovat yrittäjiä, joten sitäkään kautta ei ollut mitään kokemusta aiheesta. Liittoon kuuluminen ei todellakaan ole turhaa, mietin vain että miten paljon nykynuoret edes tietävät ammattiliitoista.

Mihinkään liittooon kuulumalla et saa työttömyysturvaa, sinun pitää liittyä työttömyyskassaan sen takia. Liittoa ei siihen tarvita yhtään.

Vierailija
19/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[.

Mihinkään liittooon kuulumalla et saa työttömyysturvaa, sinun pitää liittyä työttömyyskassaan sen takia. Liittoa ei siihen tarvita yhtään.

enpä huomannut mainita tätä erikseen, koska tietääkseni liittoon liittymällä liittyy samalla myös työttömyyskassaan. Omasta liitostani olen saanut apua eli siinä suhteessa olen tyytyväinen että kuulun myös liittoon enkä pelkkään työttömyyskassaan.

Vierailija
20/24 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan tapauksessa ammattiliiton lakimiehen palveluita. Työnantaja on vängännyt vastaan asiassa, joka on ihan selvä, mutta vasta liiton lakimiehen selvitykset ovat saaneet työnantajan uskomaan.

Tokihan olisin voinut palkata ulkopuolisen lakimiehenkin, mutta kauankohan hänellä olisi mennyt aikaa tapaukseen perehtyessä?

Ammattiliiton kautta olen liittynyt myös työttömyyskassaan ja huonosti olisi käynyt, jos peruspäivärahalla olisi pitänyt yli vuosi selviytyä.