Epäpätevä erityisope on sitä mieltä, että liittoon kuuluminen on turhaa. Onko sinusta?
Ajattelin, että liittoon tai työttömyyskassaan kuulumattomat henkilöt ovat tyhmiä tai tietämättömiä.
Oli vähän yllätys, kun karvaa vaille maisteri oli tätä mieltä. Hän valmistuu erityisopeksi ja pitää liittoa ja työttömyyskassaa ihan hölynpölynä.
Olin niin hämmentynyt etten osannut sanoa asiaan mitään. Ei tiennyt edes kuuluuko miehensä (ammattitutkinto) liittoon, epäili että tuskin.
Pariskunnalla siis asuntolaina ja kaikki.
Onko tää ihan normaali ajatusmaailma opeporukoissa? Onko erkkojen työtilanne tosiaan 100 %. Määräaikaiset opethan joutuu olemaan kesälomatkin työttömänä.
Kommentit (24)
Kumpaan nyt ei halua kuulua?
Sitäpaitsi...elämä opettaa ehkä häntäkin.
Asianosainen, joka häviää asian tuomioistuimessa, on pääsäännön mukaan velvollinen korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Oikeudenkäynnit ovat tulleet arvonlisäveron ja menettelyn mutkikkuuden vuoksi niin kalliiksi, ettei keskituloisella suomalaisella aina ole ollut mahdollisuutta saada riita-asiassa tuomioistuimen ratkaisua. Ei uskalleta lähteä epävarmaan prosessiin. Artikkelissa kerrotaan miten kuluvastuu voi riita-oikeudenkäynnissä jakautua.Maallikko ei yleensä pysty hoitamaan oikeusjuttua ilman asianajajaa. Kun henkilö palkkaa asianajajan, hänen velvollisuutensa on ensisijaisesti maksaa asianajajansa lasku itse. Moniin vakuutuksiin sisältyvät oikeusturvavakuutukset voivat kuitenkin tulla avuksi niin, että henkilö joutuu maksamaan vain omavastuuosuuden - esimerkiksi 15 % kuluista. On syytä tarkistaa vakuutusturva ja varsinkin se, korvaako voimassa oleva vakuutus vastapuolen kulut, jos asia hävitään.
Summa summarum jos tiedät voittasi vastapuoli maksaa, mutta jos olet epävarma asiasta niin ei kannata lähteä tappelemaan pienistä summista. Toisaalta lakimiehen konsultaatio ei kovin paljoa maksa. Samasta palvelusta maksat siis liitolle koko ajan käytit palveluita tai et. Esim. YTK:n kautta saa myös lakimiehen palveluita käyttöön pienellä lisämaksulla.
Tiedän kyllä tämän ihan hyvin, mutta yritin sanoa, että ei minun, eikä varmasti työnantajankaan intresseissä ollut lähteä oikeuteen tästä asiasta. Eli ihan turha vedota siihen, että häviäjä maksaa oikeudenkäyntikulut. Lakimiehen konsultaatio on yleensä ilmainen/halpa, mutta kun kyseessä oli riitatilanne työnantajan kanssa jossa oikeasti piti pariin kertaan neuvotella, niin kyllä noilla 200e/tuntipalkkioilla lakimiehen palkkaaminen olisi tullut todella tyyriiksi.
Itse olen omaan liittooni ollut todella tyytyväinen, ja mielestäni liitot ovat tehneet ja edelleen tekevät (enimmäkseen) todella hyvää työtä jotta työolosuhteet olisivat tasapuoliset ja oikeudenmukaiset kaikille, joten siksikin haluan kuulua liittoon. Ehkä joillekin pelkkä kassa on ok, ei siinä mitään.
Asianosainen, joka häviää asian tuomioistuimessa, on pääsäännön mukaan velvollinen korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Oikeudenkäynnit ovat tulleet arvonlisäveron ja menettelyn mutkikkuuden vuoksi niin kalliiksi, ettei keskituloisella suomalaisella aina ole ollut mahdollisuutta saada riita-asiassa tuomioistuimen ratkaisua. Ei uskalleta lähteä epävarmaan prosessiin. Artikkelissa kerrotaan miten kuluvastuu voi riita-oikeudenkäynnissä jakautua.
Maallikko ei yleensä pysty hoitamaan oikeusjuttua ilman asianajajaa. Kun henkilö palkkaa asianajajan, hänen velvollisuutensa on ensisijaisesti maksaa asianajajansa lasku itse. Moniin vakuutuksiin sisältyvät oikeusturvavakuutukset voivat kuitenkin tulla avuksi niin, että henkilö joutuu maksamaan vain omavastuuosuuden - esimerkiksi 15 % kuluista. On syytä tarkistaa vakuutusturva ja varsinkin se, korvaako voimassa oleva vakuutus vastapuolen kulut, jos asia hävitään.
Summa summarum jos tiedät voittasi vastapuoli maksaa, mutta jos olet epävarma asiasta niin ei kannata lähteä tappelemaan pienistä summista. Toisaalta lakimiehen konsultaatio ei kovin paljoa maksa. Samasta palvelusta maksat siis liitolle koko ajan käytit palveluita tai et. Esim. YTK:n kautta saa myös lakimiehen palveluita käyttöön pienellä lisämaksulla.