Pitäkää noroviruslapsenne kotona!!!
Ja mieluiten pysykää koko perhe poissa työ-/päiväkoti-/ ja kouuelämästä niin kauan, että tauti on käynyt teidät kaikki läpi. Mua niin ärsyttää ihmiset, jotka "oksensivat vielä eilen aamulla ja sitten olivatkin yhtäkkiä jo pirteitä, terveitä ja valmiita lähtemään ihmisten ilmoille" (=tartuttamaan tautia eteenpäin).
Ettekö tajua, että tuotte sitä virusta kotoanne, vaikka kuinka olisitte itse muka kunnossa?
Kommentit (46)
Töistähän voikin olla sellaiset pari viikkoa poissa jos mahassa hieman kiertää ja sitten tauti puhkeaa kunnolla vasta sen jälkeen.
yms. vatsataudit tarttuvat muutamaa tuntia ennenkuin oireet alkavat ja oireiden loputtua 2-3 päivää tartutta pahiten, mutta on mahdollista, että jopa 2vkoa!
ja teoriassa tuon ajan voi sitä levittää jo eteenpäin. Virukset yleensä eivät enää tartu sen jälkeen kun ovat puhjenneet ihmisessä. Eli kaikki vaan himaan odottamaan noroa mikä ehkä joskus tulee? Ja jos se on jo kerran sairastanut sitä ei saa uudelleen eli miten sellainen voi sitä levittää, kun ei se tartu ko. henkilöön? Eli meilläkin kun kuopuksen pkodissa sitä on nyt ollut ja hän ei ole sitä vielä sairastanut, jäämme minä ja mieheni ja 4-luokkalainen ja ekaluokkalainen pariksi viikoksi kotiin ihan varuksi, vaikka me olemme tuon jo sairastaneet? Selitätkö sinä noille opeille tuon, en usko että menee mun selityksellä ihan läpi tuo loma.. ja meidän työnantajille? Jos laitan numerot sulle tulemaan, käykö näin?
norovirus tarttuu uudelleen, yleensä sairastettu tauti antaa hyvän suojan 3 - 4 kk ajaksi, mutta muuntautumiskykyinen virus on tuon ajan jälkeen jo niin erilainen että tarttuu uudelleen.
lisäksi et mistään voi tietää ilman labraa sairastitko noron vai minkä vatsataudin.
..että vaikka tauti on terveelle siedettävä, riskiryhmäläiselle (pieni lapsi/vanhus/raskaana oleva) se voi olla hengenvaarallinen. Olen itse raskaana viikolla 29 ja riskiryhmään kuuluva, eli jos tähän nyt saisin noron kiusakseni, voisi hyvinkin olla että synnytys lähtisi etuajassa käyntiin ja lapsi syntyisi keskosena.
näin, mutta toisaalta noroa voi kantaa oireetonkin, joten riskiryhmäläisen vaarallisin kontakti on oireeton tietämättään virusta levittävä (tai vain "taisin syödä jotain sopimatonta" tyyppi) henkilö. Vielä jos sattuu kauhan varteen niin avot.
me hoidettiin miehen kanssa noroa sairastavaa lasta, mä olin lisäksi monta päivää samassa sairaalahuoneessa lapsen kanssa ja pesin jatkuvasti kakkoja, kyseessä pieni lapsi, joka esim. tunkee sormia suuhuh - silti meistä kumpikaan ei sairastunut!
lapsia 4kpl ja terveet menee kouluun/hoitoon/töihin..ei millään pysty olemaan kaikki pois sitä aikaa jos tauti päättää kiertää kaikki läpi..ennen joulua vedettiin noro läpi ja 2viikkoa oli täällä joku vuorollaan kipeänä=)