Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haluaisit kysyä koulukuraattorilta?

Vierailija
09.01.2013 |

Paikalla!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että leuka ja posket punoittaa koulupäivän jälkeen. Kotona ei pitäisi olla mitään, ainakaan sellaista minkä itse ymmärtäisin ongelmaksi. Koulu sujuu, kivoja kavereita on. Kyselen lapselta että onko jokin ongelma ja hän sanoo ettei ole. Pitäisikö tästä huolestua vai ei?

Vierailija
2/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut työkavereina kumpiakin ja aika fifty-fifty menee nuo ihmistenlukemistaidot. Itse ajattelen että tämä on enemmän persoonallisuudesta kiinni. Sitten toisaalta voitaisiin argumentoida, että se on aika ikävä paikka kun pitäisi se lastensuojeluilmoitus tehdä, ja asialla onkin vastavalmistunut sosiaalipsykologi, jolla ei ole harmainta hajua lastensuojelulaista. Lastensuojelulain voi opetella, ja ihmistenlukemistaidot eivät ole koulutuksesta kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki on muuten hyvin, en olisi huolissani. Jos lapsi nukkuu ja syö hyvin, kavereita on ja kotona kaikki ok, se nyt on vaan joku hassu vaihe. Jos joku muu on vialla, tuo ei jää ainoaksi merkiksi siitä. Jos ope on kiva ja luokka pieni, tehkää diili, että lapsi saa tarran joka tunnin jälkeen kun ei ole imeskellyt kaulusta. (Koululla ei ehkä ole rahaa niihin tarroihin, voitte ostaa ne opettajalle itse.) Sitten kun on vaikka viikon tarrat kerätty, vuokraatte kivan leffan yhdessä ja syötte herkkuja. Tätä muutama viikko, niin saattaa hyvinkin loppua tuo imeskely.

niin että leuka ja posket punoittaa koulupäivän jälkeen. Kotona ei pitäisi olla mitään, ainakaan sellaista minkä itse ymmärtäisin ongelmaksi. Koulu sujuu, kivoja kavereita on. Kyselen lapselta että onko jokin ongelma ja hän sanoo ettei ole. Pitäisikö tästä huolestua vai ei?

Vierailija
4/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vellit ja puurot sekaisin. Psykologian maisteri on koulutus, jolla voi harjoittaa erilaisia psykologian alan ammatteja. Yksi niistä on koulupsykologin ammatti. Psykologi on Valviran laillistama terveydenhullon (hassua kyllä) ammattihenkilö. Koulupsykologi on ammattinimike, jota voi pitää hallussaan ainoastaan Valviran laillistama psykologian maisteri.

Koulukuraattori on taas henkilö, joka voi olla koulutukseltaan sosiaalityön maisteri, sosiaalityöntekijä tai joissain kunnissa myös amk-pohjainen sosionomi.

Psykologi on siis aina psykologi, mutta kuraattorin ammattinimike ei kerro siitä, mikä hänen koulutustaustansa on. Kouluissa ei siis automaattisesti ole töissä sosiaalipsykologia. Sosiaalipsykologi ei myöskään ole missään tapauksessa rinnasteinen koulupsykologiin. Sosiaalipsykologia on koulutusala, koulupsykologi on yksi laillistetun psykologin mahdollisista ammattinimikkeistä.

osaisi pureutua paremmin sosiaalipsykologi ja oppimisvaikeuksiin taas koulupsykologi.

Sosiaalityö on taas niin turha ala.

Vierailija
5/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. kouluth

Vierailija
6/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluaisit kysyä ohr:ltä :) ? T. ap

Vierailija
7/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja on täällä yksi koulupsykologikin muuten.

Vierailija
8/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oispa töissä yhtä hiljaista. ap

Vierailija
9/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö teitä joskus jotkut teidän palveluita käyttävät oppilaat niin, että tekisi mieli kiljua ja repiä tukkaa päästä, kun asianomainen ei tunnu mistään puhumisista/keskusteluista huolimatta tajuavan yhtään mitään?

Jos, niin mä olen varmaan sellaisen äiti, koska kotonakin tuntuu melko usein tuolta!

Vierailija
10/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli amis

Vierailija
11/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että kysymys oli kuraattorille, olen sosiaalityön maisteri.

Vierailija
12/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on rahareikiä muutenkin ja te ette ole kasvatusasiantuntijoita ettekä psykologeja, ette liioin lääkäreitä.

MITÄ teillä on koululle annettavaa?

Vierailija
13/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat lapselle, joka ei osaa tarpeeksi hyvin pitää puoliaan muiden oppilaiden kanssa.

Vierailija
14/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavat yhdessä kuraattori ja psykologi, jotka täällä juuri ottivat toiset viinilasilliset rankan työpäivän päätteeksi :) Tottakai menee hermo joskus, lapset voivat olla ihan sairaan raskaita, kuten varmasti itsekin tiedät. Mutta kyllä se auttaa tosi paljon, että sitä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Kun ei elä k.o. lapsen kanssa ja tapaa kuitenkin vain lyhyitä aikoja kerrallaan, yleensä ne hetket kun hermo menee, ovat aika arvokkaita. Silloinhan sitä juuri itse saa tuntumaa siihen, mikä mättää. Paljon paremmin sitten ymmärtää vanhempiakin, kun näkee ne huonot hetket itsekin. Sitten kun on niitä päiviä, että repii viiden eri asiakkaan kanssa hiuksiaan, pitää ottaa muutama drinksu illalla tai mennä piiiiitkälle lenkille.

Vierailija
15/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolensa pitämisestä kysynyt. Täsmennän: lapseni ei ole ujo, mutta hän ei ole ollenkaan sanavalmis. lukihäiriö, joten sanojen tuotto hidastaa välillä.

Vierailija
16/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että kysymys oli kuraattorille, olen sosiaalityön maisteri.

Kuraattorin palkka on aika pieni.

Vierailija
17/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta valmis lastenlääkäri, ja vasta joitakin vuosia sitten tajusin, että koulukuraattori tarkoittaa koulun sosiaalityöntekijää. Koko siihenastisen elämäni minulle oli täysi mysteeri, että mikä se koulukuraattori on...

Vierailija
18/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys. Kuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, joka useimmissa kouluissa puuttuu kiusaamisjuttuihin ja osaa myös ryhmä- ja yksilötyössä auttaa esim. alakuloisuudesta kärsiviä lapsia. Kuraattori on myös tärkeä linkki sosiaalitoimeen silloin kun sellaista tarvitaan. Kuraattori ei (ehkä joitakin yksityiskouluja lukuunottamatta) ole koulun työntekijä, eli koulu ei maksa hänen palkkaansa.

Kouluissa on rahareikiä muutenkin ja te ette ole kasvatusasiantuntijoita ettekä psykologeja, ette liioin lääkäreitä.

MITÄ teillä on koululle annettavaa?

Vierailija
19/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteissa luoksesi tulee oppilaita? Mitä annettavaa kuraattorilla olisi esim. oppimisvaikeuksista kärsivälle?

Vierailija
20/31 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus hän itkee iltaisin, kun jännittää tuliko kaikki läksyt tehtyä, ja mitä jos tuli vielä jotain läksyä jota hän ei merkinnyt läksyksi, lukiko hän tarpeeksi kokeisiin, mitä jos hän ei kokeessa osaakaan...jne

Lapsen ka on 9,7. Opettaja ei ymmärrä, opettaja sanoo, että hyvin menee ja läksyt on aina tehty, meidän ei pidä olla huolissaan. Enhän minä siitä koulumenestyksestä ole huolissani, vaan lapsen suorittamisesta, jännittämisestä ja ahdistuksesta!

Pitäisikö tällaisesta olla jo teikäläisiin yhteydessä?