Erottiin nyt sitten niin saan toimeentulotukea ja asuntotukea. Muita samanlaisia?
Ollaan miehen kans pohdittu tätä jo vuoden ja nyt se sitten tehtiin.
Eropaperit laitettu, lastenneuvojalla käyty ja laitoin viime viikolla toimeentulohakemuksen ja asuntotukihakemuksen.
Saan molempia, kuukaudessa tulee puhtaana käteen 1386 euroa, olen työtön, asun pienellä paikkakunalla, eikä toivoakaan saada oman alan töitä. Eipä täällä muutakaan työtä ole.
Ero on siis puhtaasti paperiero, tukien takia.
Nyt on hyvä mieli kun rahaa tulee kaksi kertaa enemmän kuin vielä viime kuussa.
Kommentit (64)
kun ollaan niin köyhiä, kukaan ei auta ja hyvinvointivaltiota ei enää ole..
OIKEASTI???
Miksei päättäjät käy ikinä lukemassa näitä ketjuja, joissa oikein ilakoidaan sillä, kuinka paljon tukia pystytään huijaamaan?
Sitä ihmetellään kun on työttömyyttä ja ihmiset ei työllisty millään, vaikka totuus on just tuo, että kotona on kivempi maata samalla rahalla, minkä töistä saisi.
Vittu että sylettää tuollaisten luusereiden elättämistä maksaa.
Suurin osa suomalaisesta hintarakenteesta on veroja. Erillaisia veroja. Valtio saa ne takaisin kun ihmiset kuluttaa. Joten väittämä on kyllä aivan oikea. Se on se syy miksi maahanmuuttaijille maksettu tuki ei tunnu niin pahalta. Koska saavat ostokortteja kalliisiin liikkeisiin. Eli kaikkea ei lyödä fikkaan. Siksi somput ostavat mm joutsenen vaatteita ym kalliita vaatteita ja vehkeitä.
Ja tälläisiä tyyppejä sitten Suomen valtio elättää! Tukien takia tehdään sitä ja tätä. Oma moraalini on niin korkealla, etten mitään tilanteessa tekisi samanlaista.
Minulla on hieman erilainen kokemus asiasta, tosin sama lopputulema. Eli en saa edes muuttaa miehen kotiin vaikka meille syntyy pian lapsi (minulla on lapsia edellisestä liitosta) ja syynä vain ja ainoastaan raha. Mies ei halua kantaa vastuuta kuin itsestään ja omasta elintasostaan. Ei ole suostunut etsimään kanssani yhdessä keinoja jolla pärjäisimme vauva-ajan yli ja saisin opintoni loppuun. Sanoo vain, että ilman rahaa ei ole suhdetta.
Olisin antanut kaikkeni, mitä tahansa että näin ei olisi. Olen perustanut toiminimen, että käynnistäisin pienimuotoista liiketoimintaa ja samalla opiskelen, hoidan vauvan ja nykyiset lapset. Mies ei ole laittanut tikkua ristiin muuta kuin talonsa eteen ja olikin ehdottamassa että etsisin raskauden aikana jo töitä että voisin mennä heti kun vauva syntyy... Ei mitään realiteettia siitä siis mitä vauva tarvitsee (saati muut "perheenjäsenet").
Minusta tuntuu kauhealta se, että en pärjää muuten kuin sosiaalituilla vaikka arvostankin sitä että yhteiskunta auttaa minua tässä tilanteessa. Haluaisin mielelläni kyetä elättämään itseni ja lapseni omalla työlläni - se on pyrkimykseni muutenkin.
Tuntuu surulliselta lukea näitä ketjuja. Onhan se tosin hullunkurista että yksin lasten kanssa ns. pärjää, perheenä ei =(
Tosin minulle kaikki ehdot ovat tulleet miehen puolelta. Miehen jolla on omaisuutta ihan kiitettävästi. Ei ehkä juuri nyt niinkään rahaa tilillään (en tiedä) mutta omistaa paljon kiinteää ja arvokasta omaisuutta. Mistään ei ole mies valmis luopumaan että saisimme olla saman katon alla, mutta auta armias esim. kesällä voi hyvin lähteä veneilemään ja laittaa haisemaan pelkästään bensoihin 1000 euroa...
Että näin.
Mielestäni rahaa tärkeämpää on tunne yhteenkuuluvuudesta, siitä että pidetään yhtä ja etsitään yhdessä keinot siihen että kaikilla olisi hyvä olla. Vähällä voi elää ja jos vaikka toinen opiskelee, niin perheen tulot ja menot voi tasapainottaa valinnoilla. Minä ostan lähes kaiken itselleni ja lapsilleni kirppareilta/ käytettynä. Meillä ei ole luksusta, mutta meillä on toisemme ja kaikki perusasiat.
Mikä ihme se on että suomessa saadaan kiksejä muita haukkumalla? Onko sisällä niin paljon pahaa verta ja helposti tullaan kateelliseksi jokaiselle? Menee sitten paremmin tai huonommin tai samalla tavalla kuin itsellä niin se ei ole ikinä ansaittua. Veikkaanpa että jos sisällissota suomeen syttyisi niin se olisi julmempaa kuin mitä se oli edellisellä kerralla.
Oletteko kuulleet muuten kuin ikääntyvät ihmiset ja eteenkin kuolemaa tekevät niin miettivät miten elämä meni. Mitä virheitä tuli tehtyä ja mitä olisi pitänyt tehdä eri tavalla. Yleensä kaikki vastaavat jotka jollakin tavalla ovat olleet uraihmisiä että heitä eniten harmittaa se että perheeseen ei satsattu. Ei vietetty tarpeeksi aikaa lasten kanssa on hyvinkin tyypillinen vastaus. Joten hoitakaa perhettännne, lapsianne ja puolisoanne parhaalla mahdollisella tavalla niillä keinoilla mitä on mahdollista käyttää niin eipä ainakaan jälkikäteen harmita.
Olen tehnyt töitä 20v ja maksanut veroja koko ajan, itseasiassa korkeita veroja.
Työt loppuvivat minulta 3v sitten kun suuri firma sanoi irti, minut ja satoja muita.
Muutimme halvemmalle seudulle asumaan, siksi täällä ei ole töitä.Mies irtisanottiin vuosi minun jälkeeni. Ei hänellekään ole täällä töitä. Mies lähti opsikelemaan, sovimme että mies lähtee koska jommankumman pitää olla lasten kanssa kotona, ovat vielä pieniä.
Emme saaneet sossusta mitään tukea koska olimme naimisissa.
Sossu suorastaan neuvoi eroamaan koska sääli meitä niin paljon.
Emme haluneet erota, mutta rahatilanne pakotti siihen.Nyt meillä on varaa ostaa lapsille uudet monot, maksaa jalkapalloharrastuksesta ja hankkia sisäpelikengät sählyä varten!
On kuulkaas aivan turhaa tulla syyttämään loiseksi, sellainen en ole, enkä sellaiseksi aio.
Mutta juuri nyt, ehkä vielä 3v, tilanteemme on sellainen että tämä on aiona tapa pysytellä hengissä ja jotenkuten ihmisarvoisessa elämässä kiinni.
Mutta onpahan ihanaa että täällä on niin paljon ihmisiä jotka ymmärtävät toisen ihmisen hädän - ja suhtautuvat empaattisesti! Kiitos teille keikille jotka haukutte meitä loisiksi - minä säälin teidän lapsianne; hirvittävän tunnekylmiä vanhempia!
Meinaatko että kukaan ei koskaan harmittele sitä, että tulipa annettua lapsille köyhä ja syrjäytynyt lapsuus, kun jäätiin vaan kotiin loisimaan, vaikka olisi voinut töitäkin tehdä?
Kyllä mun äiti ainakin harmittelee sitä, että vietti vuosia kotona ( turhaan, mä en ainakaan hetkeäkään arvosta sitä " kotona rauhassa kasvamista", koska tylsistyin lähes hengiltä), ja sen jälkeen on koko elämänsä kituuttanut pienellä palkalla.
Kaikki muut elävät tuista. Jaa paitsi aivan pienyrittäjä joka myös elää ilman niitä. Maahanmuuttajat, työttömät, isot ja keskitason yritykset, maanviljelijät, nämä kaikki nauttivat tuista jotka ovat niin huomattava osa kokonaistuloista että kaatuisitte takapuolellenne jos tietäisitte. Että turha haukkua vaan yhtä ryhmää. Järjestelmä on näin rakenettu.
Mies lähti opsikelemaan, sovimme että mies lähtee koska jommankumman pitää olla lasten kanssa kotona, ovat vielä pieniä. Emme saaneet sossusta mitään tukea koska olimme naimisissa. Sossu suorastaan neuvoi eroamaan koska sääli meitä niin paljon. Emme haluneet erota, mutta rahatilanne pakotti siihen. Nyt meillä on varaa ostaa lapsille uudet monot, maksaa jalkapalloharrastuksesta ja hankkia sisäpelikengät sählyä varten!
Ainakin sen ikäisten, joille ostetaan monoja ja jotka harrastavat sisäpelejä! Ei töissä tai koulussakaan ympäripyöreitä päiviä olla, vaan lapset ovat sen ajan hoidossa ja sitten on perheen yhteistä aikaa.
t. Töissäkäyvä oikea yh ilman mitään muuta tukea kuin lapsilisän yh-korotus (n. 50 eur) ja lapsen päivähoidosta maksan joka kuukausi täyden maksun
Meillä oli yhteistulot 1800 eur. nyt saan työttömyystukea 780 € asumistukea 460 € elareita 320 € Lapsilisää 320€ lastenhoito 0€ ip 0€ ja mies omat 1400 € Ollaan kyllä oikeesti erottu ennen oltiin niin ettei saatu asumistukea jouduttiin maksaa hoidosta ja ip:stä
tai isommassa (eli ainakin yksi siis ip:ssä ja yksi päivähoidossa) alle 2000 euroa, niin eipä ainakaan nuo hoitomaksut ole päätähuimaavia voineet olla. Epäilen jopa maksuttomiksi!
Heh, ehkä kannattaisi päivittää mielikuva työttömästä. Suurin osa ei ole rapajuoppoja jotka örveltävät nurkissa...
Mutta ainahan on sellaisia tyyppejä joiden ihmiskäsitys on suppea; heitä kutsutaan rasisteiksi ja puusilmiksi - tai molemmiksi.
Meillä ei ole kukaan syrjäytynyt, vaan onnellinen.
En juo, en käytä huumeita, en polta.
Olen aktiivisesti mukana kunnallispolitiikassa, lautakunnissa.
Harrastan joogaa ja aloitin juuri italianopinnot.
Vien lapsia autolla harrastuksiin, meillä on lasten kavereita yökylässä ja muuten vaan kylässä harva se päivä koska: kuunnelkaa ja kadehtikaa!! - minulla on aikaa ottaa lapset kotiin koulun jälkeen koska olen itse kotona!
Muut vanhemmat ovat onnensa kukkuloilla kun heidän lastensa ei tarvitse viettää yksin aikaa kotona koulun jälkeen. Toisinaan valvon jopa 7 lapsen läskyjä - koska minä pystyn!
Nyt, kaikkien tukien myötä, elämä on muuttunbut sellaiseksi, että meillä on varaa muuhunkin kuin ihan perusjuttuihin.
Jokainen joka syyttää meitä syrjäytyneiksi loisiksi, jokainen sellainen on pienisieluinen ja katkera ihminen.
Me olemme onnellisia!
Olen aktiivisesti mukana kunnallispolitiikassa, lautakunnissa.
Me olemme onnellisia!
Politiikoilla on luonnostaan matala moraali, petoksista ja talousrikoksista ollaan ylpeitä. Omat rahat ja yhteiskunnan rahat menevät helposti sekaisin.
paskapäitä!
Rakkahin terkuin Ap, onnellinen ihminen joka ei ole katkera, ei kateellinen, ei ilkeä, ei pienisieluinen, ei itsekäs.
(Mutta eiväthän AVmammat edes ymmärrä noita ed. adjektiiveja.)
työmarkkinatukeen, oltaisiin mekin erottu. Enkä todellakaan pidä sitä minään moraalittomana saati lusmuna tapana saada lisää rahaa tilanteessa kun ei töitä saa ja lapset on elätettävä. Me ollaan kuitenkin oltu aviossa jo pitkälti yli 10 vuotta ja raskain mielein olisin eropaperit kirjoittanut.
Suomessa rangaistaan avioliitossa ja yhdessä taloudessa eläviä. Valtiovallan erityissuojeluksessa on kahden talouden perheet, joten miksipä ei niihin ryhtyisi jos ei rehellisin keinoin töitä ja toimeentuloa saa.
Ja syytös tulee petoksesta ja rangaistus on tuntuva. Ne rahat ei teille kuulu, ärsyttää tuommoiset pummit! Muutenkin Suomen talous retuperällä ja te vetelette vaan näitä rahoja kun ette "saa" muka töitä... Oot melkosen idiootti ihminen!
yh olen minäkin mutta miehen alkoholiongelman takia. Aina olen töitä ollut valmis tekemään pienelläkin palkalla - ja jopa muuttamaan niiden töitten perässä...niinkin voi tehdä, yllätys, yllätys, ei tarvi jäädä sinne missä töitä ei ole ja valivali...töitä olen hakenut, saanut ja tehnyt myös oman alani ulkopuolelta enkä ole sossusta rahoja hakenut. Yksikään yh jonka tunnen, niin naiset kuin miehet, ja jotka ovat yksinhuoltajia ihan muusta syystä kuin siksi että sais isommat rahat yhteiskunnalta, ei ole työtön, moni tekee jopa päivätyötä ja pyörittää omaa firmaa siinä ohella. Vituttaa tuollainen "en saa töitä, on pakko erota mutta onneks sossu maksaa"-asenne. Ihan omien valintojen seurausta on sellainen rahatilanne ettei ydinperheenä pärjää. Mitä pelinappuloita ne lapset siinä kuviossa ovat?
Saat sitten eläkkeellä ihmetellä etä mistäs nyt rahaa, ei ole enää lapsiakaan joista sossu maksaa hyvät rahat ja eläkettä ei lorvimalla kerry.
"Hyvän" esimerkin näytät lapsillekin, juu.
Munkin mies on tehnyt kaamean pitkää päivää elättääkseen perheensä. En oikein edes viitsi lukeakaan näitä tarinoita!
Mutta kyllä me sitten osattiin kasvattaa lapsemmekin yritteliäiksi ´´onnistujiksi´´. Olisko näin käynyt jos itsekin oltaisiin vain yht.kunnan sohvalla maattu? Pahoin epäilen!
tekisin samoin,mutta en uskalla.Ihme touhua suomessa.Kuin rangaistaisiin siitä että on mennyt naimisiin.Onneksi nyt ei miehen tulot enää vaikuta työmarkkinatukeeni mutta pieni sekin raha silti on.Oikeen säälittää välillä kun mies tekee pitkää päivää töissä kun voisi vaan jättäytyä työttömäksi hänkin ja eleltäis vailla huolia sossun ja kelan tuilla...
Kerrohan, että ovatko sukulaisenne ja ystävät nyt siinä uskossa, että olette eronneet OIKEASTI? Ette varmaan voi kenellekään paljastaa tuota feikkieroa, sillä ainahan siinä on riski, että joku paljastaisi teidät? Aika raskasta elämää minusta tuollainen. Ja joutuuko lapsetkin salaamaan asioita koskien eroa?
Just nämä vastuuttomat ihmiset ärsyttävät. muuttakaa muualle, jos omalla kotiseudulla ei töitä ole. miksi heittäydytte yhteiskunnan elätettävksi? lapsenne saa huonon roolimallin, on tulevaisuudessa samanlainen lapatossu kuin te.
HÄVETKÄÄ!!!
saatu sossusta pari sataa joka kuussa. Ei haittaa vaikkei niitä haettu, koska tuntuu niin nöyryyttävältä selauttaa siellä kaikki paperinsa.
Eikä kyllä rahan takia erota, se on vissi. Eikö se tunnu pahalta? Siis erota????
niin mitkä kaikki paperit?tasan tiliotteen oon näyttäny ja se riittää!
mutta en aina, haen silloin kun on tosi tarve.
Ei siellä tartte paperita plärätä, ainoastaan ed kk.n tiliote ja todistus tuloista, ei sen enempää.
Ja meille sossuapu on aina tosi tarvetta varten. Eikä ne sitä rahaa noin vain jaa.
Eikä se oo odes häpeä hakea, jos ei oo rahaa, silloin tarvitsee apua.
En tajuu miten avun pyytäminen rankassa tilanteessa ois muka häpeä.
Joissakin tilanteissa on suorastaan mahdoton tulla toimeen ydinperheenä. Kun katsoo sossun tukia, niin jostain syystä yh:lle pitää jäädä enemmän käteen kuin naimisissa olevalle, erotus on yli satasen luokkaa. Ymmärtäisin, jos kulut menisivät vain lapseen, mutta kun ne lapsetkin saavat oman perusosansa...
Mulla on sulle seuraava askel! Tee 8 kersaa itsellesi! Saat vielä enempi tukia! Ja sit viet ne kaikki lapset metsään ja kaivat ne mullan alle! Sit voit käyttää kaikki tuet ihan itse!!!