Voiko 4-v:n ottaa mukaan jälkitarkastukseen?
Voiko siis lapsi traumatisoitua, jos näkee esim. sisätutkimuksen? Ensi viikolla olisi tuo siis edessä, enkä mistään saa hoitajaa noin lyhyeksi ajaksi... Voinko jättää muksun odottamaan käytävälle?
Kommentit (10)
Luulis tajuavan kysymättäkin. Meillä on terveydenhoitaja ollut taaperon kanssa sen ajan, jos on ollut pakko ottaa mukaan.
Ei voi. Meillä luki kaikissa ultrakutsuissakin että lapsia ei saa tulla tutkimushuoneeseen, Saati sitten tommoseen missä tehdään sisätutkimus, ei ole lapselle kiva katsella. Jätä käytävälle lukemaan kirjaa
uskoa,että sieltä liikenee terkkareita lapsenhoitoon. mulle sanottiin, että vauvan otetaan mukaan huoneeseen, mutta vanhempaa lasta ei... ongelma tässä nyt on, että meillä on lapsenvahdit aika kaukana, eikä niitä viitsi hälyttää paikalle noin mitättömän ajan takia...
Kerrot lapselle että lääkäri katsoo pimppiin, se ei satu ja on ihan normaalia. Lapselle rusina-aski ja kirja mukaan.
Mulle laitettiin kierukkakin samaan aikaan.
Siis oletan, että 4 v onnistuu istumaan paikalla nyt 5 min riehumatta.
Ultra on täysin eri asia mun mielestä, koska on aina melko mahdollista että sieltä löytyy jotain huolestuttavaa ja esim joutuu käyrälle makaamaan tunniksi.
Jos itsellä ei ole kipuja, vuoto on loppunut ja haavat parantuneet, niin todennäköisyys sieltä löytyvän mitään järkyttävää on kyllä ihan minimaalinen.
Eikä sitä lasta tietenkään tarvitse siellä Business endissä istuttaa.
No huh huh. Kyllä meikän pitäis olla aikamoisen traumatisoitunut tapaus kun äiti ei saanut lapsenvahtia jokaista lääkärireissua varten. Oon nähnyt yhtä sun toista pentuna. Ihan niinku aiempi ehottikin, joku tosi kiva kirja/lelu lapselle mukaan ja rusinoita/karkkia. Sanot että lääkäri nyt tarkistaa että äitin pimpsa on ok, kaikki on äitillä hyvin, lue siinä hetki nii sit lähdetään. Eipä se lapsi sitä mieti sen kummemmin. Kaikki riippuu siitä miten itse asian esität. Jos oot rauhallinen ja normaali niin lapsi ei mieti sen enempää, jos kohkaat ja voivottelet niin johan alkaa lapsikin huolestua. Pistä lapsi siihen sun pään puolelle istumaan ettei sillä oo suoraa näkymää sinne alapäähän. ja voihan se pentu tosiaan käytävälläkin leikkiä hetken. Varmasti voit huikata sairaanhoitajalle että katsotko ettei tuo penska lähde huitelemaan.
Voiko siis lapsi traumatisoitua, jos näkee esim. sisätutkimuksen? Ensi viikolla olisi tuo siis edessä, enkä mistään saa hoitajaa noin lyhyeksi ajaksi... Voinko jättää muksun odottamaan käytävälle?
tevhoitja katsoo lasta sen ajan :)
vaan oma terveydenhoitaja sen hetken ajan katsoo lasta, mysö vauvaa mikäli vauva itkeskelee yms
Äidillä on aika varattuna kätilölle, vauvahan punnitaan ja mitataan samalla kertaa, sitten äiti tarkastetaan.
Äidillä on oikeus saada keskustella lääkärin kanssa jälkitarkastuksen aikana mieltä askarruttavista asioistakin, ja esim ehkäisystä yms
eli terveydenhoitajan kuuluu huolehtia sen ajan vauvaa ja mahdollsta esikoistakin.
sisätutkimus tosiaan kestää sen maks 5min.
kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia kotiin hoitajaa, ajatkin saa usein keskellä päivää, joten miehenkään ei aina ole mahdollista jäädä kotiin hoitamaan lapsia, isyyslomakin usein jo pidetty.
terv kätilö
ollut hoitajaa niin ei ollut, pakko oli ottaa mukaan. Lekuri tuumas vaan että ok kun pahoittelin että jouiduin lapset ottaa mukaan. 2v. leikki leluilla ihan rauhassa ja vauva nukkui. Sisätutkimuksen ajaksi lekuri veti sen verhon suojaksi, lapsi ei ei sitä edes leikin lomasta huomannut. Ihan hyvin meni.
Mutta meillä kutsuttiin terkkari pitelemään vauvaa, ehkä se ois samalla katsonut isompaakin... Tästä viisastuneena menin toisen kohdalla ihan yksinäni sinne jälkitarkastukseen, kesti matkoineen puoli tuntia ja mies oli kotona sen aikaa.