Voinko sanoa että lapseni kasvaa ydinperheessä?
Miehellä on 2 lasta entisestä liitosta. Lapsilla on ihan oma elämä ja meillä on yksi yhteinen joka kasvaa meidän perheessä ainokaisena.
Sisaruksiaan tapaa säännöllisen epäsäännöllisesti mutta tapaavat kuitenkin. Nykyään harvemmin, ennen pari kertaa kuussa.
Meidän lapsi kasvaa siis "yksin" ilman sisaruksiaan ja pidän perhettä ydinperheenä, onko se väärin sanottu?
Kommentit (43)
olla sitä merkitystä, että ap tahtoisi olla lapsensa kanssa miehensä eka ja ainoa perhe...
Ei siis elä ydinperheessä lapsesi. Etät ja exät ovat uusperhettä.
lapsen näkökulmasta. Hänellä on isä ja äiti, samassa perheessä. Sisaruksiaan näkee harvoin. He kuuluvat minun ja miehen perheeseen mutta eivätpä juuri lapsen arkeen vaikuta millään lailla.
Te olette miehen uusi perhe, ja kokonaisuudessaan uusperhe, ei ydinperhe.
ette ole uusperhe, koska miehen lapset eivät ole kirjoilla teillä.
vaan huollettavien vanhemmuuden mukaan, on isän muualla asuvat lapset ja yhteiset lapset = varsin tyypillinen uusperhe
ette ole uusperhe, koska miehen lapset eivät ole kirjoilla teillä.
ihmisten kanssa jotka eivät koskaan arkielämää ole yhdessä eläneet? Joilla ei tässä vaiheessa vielä ole voimakkaita tunnesiteitä toisiinsa?
Toivon että heillä joskus olisi mutta tällä hetkellä ei ole.
Ymmärrän että joku näkee meidät kaikki uusperheenä mutta käytännössä uusperheellinen on vain mies, en minä eikä lapsi.
Ovatko miehen lapsetkin uusperheessä?
Uusperhe=
Uusperheiksi kutsutaan sellaisia perheitä, jossa isällä ja/tai äidillä on lapsia aiemmasta perhesuhteesta.
Mutta miten olla perhe joidenkin sellaisten ihmisten kanssa jotka eivät koskaan arkielämää ole yhdessä eläneet? Joilla ei tässä vaiheessa vielä ole voimakkaita tunnesiteitä toisiinsa?
Ymmärrän että joku näkee meidät kaikki uusperheenä mutta käytännössä uusperheellinen on vain mies, en minä eikä lapsi.
lapset eivät kävisi teillä kuin jouluisin.
Uusperhe ei ole vain sellainen, jossa saman katon alla asuu isää ja äitiä ja sen lapsia ja mun lapsia ja ton lapsia..
Jos miehen alaikäiset lapset eivät ole teillä kirjoilla, valtion virallisessa tilastoinnissa ette ole uusperhe. Näin ollen olette ydinperhe.
Epävirallisesti ja puhekielessä kuitenkin olette uusperhe, jos miehelläsi on alaikäisiä lapsia. Ihan samalla lailla kuin lähes kaikki eroäidit nimittävät itseään yksinhuoltajksi, vaikka isälläkin on huoltajuus (eli eivät virallisesti ole yksinhuoltajia).
Meidänkin perhe määritellään ydinperheeksi, heti kun nuorin ja minun luonani asuva lapsi edellisestä avioliitostani tulee täysi-ikäiseksi.
Teillähän ei edes asu muita kuin isi, äiti ja yhteinen lapsi.
Muualla asuvia avioliitossa tai sen ulkopuolella syntyneitä lapsia ei lasketa.
voihan ikäero monilla täyssisaruksillakin olla niin suuri etteivät ole eläneet arkielämää keskenään, samaa perhettä ne silti on.
ihmisten kanssa jotka eivät koskaan arkielämää ole yhdessä eläneet? Joilla ei tässä vaiheessa vielä ole voimakkaita tunnesiteitä toisiinsa?
on puolisisaruksia, niin ette ole ydinperhe. Riippumatta siitä missä miehesi muut lapset asuvat. Huom. miehesi muut lapset! Ei lapsesi ole ydinperheessä, jos isillä on muitakin lapsia...
Ei uusperhe voi koskaan muttua "oikeaksi ydinperheeksi" vain sen myötä että ne puolisisarukset saavuttavat täysi-iän.
en ole asunut enää kotona, kun nuorin sisaruksistani on syntynyt. Ihan ydinperhettä ollaan. Miksi et halua, että olette uusperhe?
Uusperhe
Uusperheessä on alle 18-vuotias vain toisen puolison lapsi. Perheen kaikki lapset eivät ole puolisoiden yhteisiä.
Perhe
Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.
Lapsiperheitä ovat perheet, joissa kotona asuu vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi.
---
Tilastokeskuksen määritelmän mukaan siis miehen lapset eivät ole osa perhettänne, koska he eivät asu teillä. Siksi tilastokeskuksen mukaan perheessänne ei ole vain toisen puolison lasta, joten se ei laske teitä uusperheeksi.
Ja ymmärrän toki, että henkilöiden kokemus perheesä voi olla jotain aivan muuta!
ja se voi selvitä vasta perunkirjoituksessa.
Jos isällä tai äidillä on vanhempia lapsia jonkun muun kanssa, on se uusi perhe aina uusperhe.
joten miehelle me ollaan uusperhe mutta minä elän ydinperheessä niinkuin lapsemmekin. Miehelle tämä on uusperhe, uusi suhde, uusi lapsi.
Minulle tämä on ydinperhe.