Tunnetko ketään, joka olisi saanut koulussa vapautuksen jostakin liikunnan osa-alueesta
esimerkiksi liikunta- tai aistivamman takia? Tai ei vapautusta, vaan esimerkiksi vaihtoehtoista tekemistä ko. ajaksi?
Kommentit (14)
Kun muut hiihti niin minä kävelin tai luistelin.
ja minulla oli viime vuonna 6-luokkalainen oppilas, joka aistivamman takia ei osallistunut liikuntaan. Hän ei kestänyt toisten oppilaiden kosketusta, joten joukkuelajit olivat poissuljettuja. Vanhemmat kielsivät lopulta muunkin liikunnan muiden kanssa.
Lapsen piti kävellä koulurakennusta ympäri tunnin aikana, kun muut pelasivat vaikka palloa. Lapsi ei sitä kuitenkaan halunnut tehdä, joten hän vanhempien tahdosta seisoi kentän laidalla koko vuoden.
ennenkuin opettajia aletaan arvostella, kerron, että tuon aistivammaisen lapsen toiminnasta päättivät aivan muut tahot kuin opettajat. Meille annettiin vain lausunto, että miten milläkin tunnilla tulee toimia.
Minulla oli vapautus talviliikunnasta. En hiihtänyt enkä luistellut. Syy: paha astma, hengästyminen ja kuiva pakkasilma saavat aikaan kohtauksen. Silloin 80-luvulla oli vielä aika kehnot lääkkeet.
ennenkuin opettajia aletaan arvostella, kerron, että tuon aistivammaisen lapsen toiminnasta päättivät aivan muut tahot kuin opettajat. Meille annettiin vain lausunto, että miten milläkin tunnilla tulee toimia.
alakoululainen, jonka luistelu on liikuntavamman vuoksi hyvin huteraa, mutta pärjää hyvin hiihdossa. Luistelusta haluaisi vapautuksen, koska vuodesta toiseen sekä luokkatoverit että opettaja päivittelevät hänen osaamattomuuttaan siinä joka tunnilla.
Haluatko kertoa, miksi juuri hiihdosta?
Sain vapautuksen rankoista juoksuista pahan sydänvian vuoksi.
Ihottama, kloorille arat silmät tms.
En tiedä miksi koulu-uinnista oli tehty niin vastenmielistä, samat tyypit kävivät kyllä vapaa-ajallaan uimassa.
jolloin atooppinen ihottumani oli pahimmillaan, joten sain vapautuksen uinnista. Uin kyllä paljon kesäisin ja uimahallissakin kävin, mutta keväisin ja syksyisin, jolloin iho-ongelmat pysyivät kohtuullisina. Talvella uiminen kloorivedessä kirveli ja poltteli ja pahensi ihottumaa ja ihon kuivumista.
Sain vapautuksen aikoinaan polven luutumavian vuoksi. Uintiin osallistuin ja esim joukkuelajeissa toimin tuomarina jne, eli olin läsnä kuitenkin. Mutten missään nimessä saanut rasittaa tai "täristää" polveani. Olin 5-6 luokalla.
luistelusta ja hyppyliikunnasta (ainakin lentopallo, pituushyppy)
Ja sitten yhden lihavan, joka sai helpotettua tekemistä
koska minulla oli vääränlaiset välineet eikä silloin koululla ollut mitään lainakamoja.
Hiihtolenkistä en suoriutunut aikarajojen puitteissa eikä opettaja voinut hylätä muita oppilaita vain avustaakseen yhtä.
Muutaman kerran opettaja määräsi jonkun minulle pariksi mutta kun ei kukaan jaksanut odotella kun rämmin ylipitkillä suksilla mäkeä ylös jäin yksin selviytymään.
samasta syystä kuin Carl Haglund armeijasta: kolinerginen urtikaria.
Ihottama, kloorille arat silmät tms.
En tiedä miksi koulu-uinnista oli tehty niin vastenmielistä, samat tyypit kävivät kyllä vapaa-ajallaan uimassa.