Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo toistuva tulehdus silmäluomissa, mikä voisi olla? Lääkärissäkin kävin ja

Vierailija
06.01.2013 |

lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata koska juuri silloin ei tietysti tätä vaivaa ollut.

Eli minulle tulee jomman kumman silmän ylä- tai alaluomeen jokin outo tulehdus tms. aina joskus. Saattaa olla pitkään poissa, ja sitten taas tulee, tai saattaa uusia kuukauden, parin sisällä monta kertaa.

Oireet: kyseinen luomi turpoaa, joskus paljon, joskus vain vähän. Se turvonnut osa on todella kipeä, ja "keskus" kaikkein kipein. Samoin se nystyrä mikä silmän sisäkulmassa tuntuu turpoaa myös. Koskettelua ei paljoa kestä, pahimmillaan räpyttelykin sattuu erittäin paljon. Kestää pari päivää ja sitten paranee itsestään.

Lääkäriin en ole vaivan aikana onnistunut pääsemään, koska ei ole terveyskeskuksen mielestä kiireellinen vaiva ja ajan saa jonnekin kauas tulevaisuuteen. Itse silmä ei mene kipeäksi eikä punoita, vain se luomi on kipeä. Eikä ole vielä kertaakaan ollut yhtä aikaa ylä- ja alaluomissa tai molemmissa silmissä.

Joskus turpoaa niin että luomi näyttää ihan prinssinakilta, onneksi yleensä vähemmän.

Arvailuja kenelläkään? Osaisin sitten taas tarkemmin kysellä lääkäriltä jahka se minun aikani taas joskus koittaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ihan vaan allerginen reaktio ja herkistyminen jollekin tietylle meikille tai ainesosalle? Ripsivärille, rajauskynälle tai tussille?

Vierailija
2/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

karvatupen tulehdukselta (eli ripsen tyvi tulehtuu, se juuri on aika syvällä). Se kipein kohta on juuri se tulehtunut ripsentyvi. Ensi konstina suosittelen vaihtamaan kaikki silmäkosmetiikka uusiin, pöpöt muhivat ripsiväreissä, eyelinereissa ja kajaleissa ja levität ne aina uudelleen silmiisi. Ethän kostuta kajalia omalla syljellä? Pese kasvot ja etenkin nuo luomialueet matalan ph:n omaavilla tuotteilla, esim. Sebamed tai Lactacyd. Ripsen tyveen voit kokeilla varovasti parina päivänä esim. Bacibactia tai Sibicortia. Jos ei auta, tarvitsee ihan kunnon silmään sopivan antibioottisalvan (esim. Oftan-Chlora, Fucithalmic tms.). Yritä olla hinkkaamatta ja koskematta silmiä päivän aikana. Joskus taustalla voi olla myös allergiaa esim. ripsivärin väri- tai säilöntäaineelle. Usein kuitenkin silloin oireena punoitus, turvotus, kutina ja hilseily. Kutisevia silmäluomia hinkatessa silmiin päätyy käsistä pöpöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pieni patti joka turpoaa ja aiheuttaa silmissä tulehdusoireen kaltaisen turvotuksen. ja sitten kun näppylä puhkeaa itsestään niin paranee silmä. tulee yleensä ärsytyksenä jostain. esim likaiset piilolinssit tai ärsyttävä meikki. joskus voi ilmestyä ihan muuten vaan

Vierailija
4/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten kyynelkanavan tms. tulehdusta.

Vierailija
5/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten et ole pelkän kertomisen varassa.

Vierailija
6/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiaa mietin itsekin, tai likaista ripsiväriä, mutta kun nyt kokeilin olla ilman meikkiä useamman viikon, iski vaiva silti. Ei näy mitään näppylää enkä ole huomannut minkään puhkeavan tms. ennen paranemista.

T:ap

Vierailija
7/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiaa mietin itsekin, tai likaista ripsiväriä, mutta kun nyt kokeilin olla ilman meikkiä useamman viikon, iski vaiva silti. Ei näy mitään näppylää enkä ole huomannut minkään puhkeavan tms. ennen paranemista.

Vierailija
8/29 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiva on vain ulkopuolella ja siinä kapeassa "reunassa" missä ripset on kiinni, sisäpuolella ei näy mitään. Suurennuslasin kanssa olen monta kertaa tirkistellyt kun ärsyttää mokoma vaiva niin

Vierailija
9/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut samantyyppinen vaiva, tulee aina kun on pakkasta, pieni rikkiöön luomessa ja luomi kuivaa ja turpoaa. Kokeilin monia rasvoja mutta paheni vain sitten kokeilin apteekin Bebanthen-voidetta ja se auttoi, on ollut nyt pois jo kuukauden, voi toki olla eri vaiva.

Vierailija
10/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin keskustelun, kun aivan samankaltaista vaivaa aloin googlettamaan. Itselläni täysin samanlaiset oireet ja tällä hetkellä oikean silmän alaluomi hyvin kipeä, arka ja turvonnut. Mutta mitään näkyvää näppyä tms. ei ole havaittavissa. Vaiva on vaihdellut molemmissa silmissä noin kolmen kuukauden ajan ihan satunnaisesti, välillä poissa ja yhtäkkiä aamulla herään siihen kipuun. Löysitköhän asialle syytä tai mistä sait apua? Tuntuu, että lääkärissä en osaa mennä käymään, jos en saakkaan asiaan mitään apua.

Yt. JK

Vierailija
11/29 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa sama vaiva, googletellessa löysin tämän. Oon kaksi kertaa joutunut lähtemään terveyskeskukseen ja siellä ne vaan puhkaisee sen pussukan mikä siihen luomeen turpoaa. Voin kertoa että ei ole mikään maailman mukavin kokemus, ja nyt yritän vältellä sitä viimeiseen asti. Kuulin jostain että lämpimät hauteet ja sen jälkeen alueen hieronta auttaisivat asiaan mutta en ole oikeastaan huomannut mitään suurta apua niistä. Kai sitä pitää vielä odottaa josko tuo häviäisi, ennen kun on mentävä puhkaistavaksi.

Vierailija
12/29 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollaista mutta mulla syynä rosacea ihosairaus. Olin pitänyt mun naaman punoitusta tavallisena couperosana, mutta se todettiin ruusufinniksi eli rosaceaksi sen yhteydessä kun menin noita silmäoireita lääkäriin valittamaan. Mulla siis erittäin usein on silmän sarveiskalvo ärtynyt siitä kun luomien reunoihin tulee "patteja" jotka räpyteltäessä hankaavat silmän pintaa. 

Vierailija
13/29 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa aloitusta mutta itselläni tismalleen samat oireet. Vaihtelee asti ollut nyt molemmissa silmissä kesän ajan.

Mistä ihmeestä tämä voisi johtua, meikkiä en käytä ikinä.

Vierailija
14/29 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/29 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositan käymään silmälääkärissä, kun vaiva on päällä. On mikroskoopit ja laitteet, joilla pystyy katsomaan.

T. värikalvontulehduksen vasempaan silmään herkästi saava N

Vierailija
16/29 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskirjasto näärännäppy ja luomirakkula

Itselläni ärtyneeseen ei tulehtuneeseen luomeen on auttanut apteekista boorivesi. Tällöin kyseessä ei ole ollut tuo näärännäppy.

Vierailija
17/29 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositan käymään silmälääkärissä, kun vaiva on päällä. On mikroskoopit ja laitteet, joilla pystyy katsomaan.

T. värikalvontulehduksen vasempaan silmään herkästi saava N

Itsellänikin on tuo iriitti ollut mutta nyt ei ole kyse silmästä!

Vierailija
18/29 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näärännäppy. Googleta kuvia täsmääkö?

Vierailija
19/29 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla herpes? Voi tulla silmään.

Vierailija
20/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta toivottavasti auttaa jos joku vielä hakee :) Mulla samanlaista, todettiin vuoden kunnon oireilun jälkeen krooninen silmäreunan tulehdus, ja kesti toisen vuoden että näytän taas suht normaalilta. Vaiva on sellainen, että voi olla välillä oireeton, välillä ärtyä. Kaikki vaikuttaa mikä vaikuttaa muutenkin eli stressi, ruokavalio, uni jne. Mulla työuupumus laukaisi sen pahaksi.

Pysyy kurissa kun hieroo silmäluomia varovasti reunoja kohti ja puhdistaa reunat ripsien ylä- ja alapuolelta joka päivä. Rutiiniksi on muodostunut aamulla hieronta ja pesu hellävaraisella pesunesteellä/vedellä, illalla sama misellivedellä ja vanulapulla. Tukkiva karsta pysyy poissa ja paksuuntunut silmää voiteleva neste ei jumitu ja tee sitä paisetta. Silmätippoja aina varalla. Kalaöljy & maitohappobakteerit tuntuisi auttavan myös mutta tämä ihan mutu.

Meikki helposti ärsyttää, vaikka käytän luomumerkkejä. Haaveilen ja mietin, että olisikohan ripsituuhennus ihan katastrofi tämän kanssa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi