Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen koulujärjestelmää kehuttiin Harvardissa.

Vierailija
06.01.2013 |

Itse asiassa tämä taitaa olla jo lopun alkua. Pilkaksi tämä kehuminen pian muuttuu - nyt vielä tuodaan tarkasteluun tuommoisilla otsikoilla. Kaikilla asioilla on puolensa.



Suomalainen koulutusjärjestelmä tuhoaa nuoria, sortteeraa ihmiset aivan omituisin perustein, sisältää kiusaamisen oppimista ja muuta, minkä vuoksi tämmöinen koulu ei voi olla hyvä.



Kaiken oppimisen ykkösasia on se, että siellä on hyvä ilmapiiri. Se on edellytys kaikelle oppimiselle. Mutta missä ja koska on voitu sanoa, että Suomen kouluissa olisi hyvä ilmapiiri? Eikös sinne otettu muinoin opetkin niin, että piti olla joku puoluekirja? Ja mikäs puoluekirja se sitten on voinut olla?



Suomi on ollut sikolätti ja kohta sitä näkökulmaa puidaan ympäri maailmaa. Siinä meillä oikein SuomiLeaks!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pärjääminen loppuu saman tien, kun jatko-opinnot alkavat.



Suomalaisen peruskoulun vahvuus ja heikkous on se, että kaikille taataan sama oppimäärä. Peruskoulussa on kohtuullisen hyvin panostettu heikompiin oppijoihin, mikä onkin kansantaloudellisesti viisasta, jotta eivät syrjäydy heti täysi-ikäistyttyään. Nyt tästä ollaan talouskriisin vuoksi useissa kunnissa tinkimässä.



Lahjakkaammille lapsille taasen peruskoululla ei ole tarjota oikein mitään. Kun oppii nopeasti, saa vain lisää samaa puurtamista lisätehtävämonisteiden muodossa. Eli mitä parempi ja nopeampi olet, sen enemmän joudut tekemään rutiinitöitä.



Hetkinen! Miten tämä on niin tutun kuuluista? Ai niin, työelämässä toimitaan ihan samalla tavalla!

Vierailija
2/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla amerikkalaiset koulujärjestelmien arvioijat ihan pihalla kuin lumiukot. Tommoisia tutkijoitako heillä siellä on?



Tietääkö kukaan siitä jonkinlaisesta mallikoulusta tai mikä se on, joka on nyt Södertäljessä Ruotsissa? Voisko joku tehdä jonkun ohjelman siitä, jos siellä nyt jotain erikoista sitten on? Se mitä kuulin oli kyllä aika uutta koulualalla ja todellakin tuntui tulevaisuuden koululta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suomalaisen koulujärjestelmän jatkuva kehuminen ja vielä kansainvälisellä tasolla on täysin käsittämätön ja täysin omituinen juttu.

Vierailija
4/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ikäluokkaa joka pyrki (ja pääsin) keskikouluun vaikka olenkin saanut päästötodistuksen peruskoulusta.



Siksi arvostaisin kovasti tasoryhmiä ainakin kielissä ja matematiikassa. Myös taide- ja taitoaineissa tulisi olla vaativampia valinnaisia kursseja, niin musikaalisille kuin urheilijoille, ja muillekin.



Nykyinen "kaikki samassa" vie oppimisen halut ja mahdollisuudet sekä lahjakkaimmilta että heikoimmilta, ja keskitasoiset kykenevät joten kuten suoriutumaan omien kykyjensä mukaisesti.

Vierailija
5/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne siellä ulkomailla todellakaan ala ymmärtää, että Suomessa ei ole mitään muuta kuin pahaa? Suomi on kaikilla mittareilla mitaten köyhin, kurjin ja saastaisin loukko maan päällä. Ainakin, jos tietotoimistona käytetään Kaija ja Kauko Katkeraa, jotka hakevat edes pientä lohtua omaan surkeuteensa haukkumalla Suomea ja suomalaisia.

Vierailija
6/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288529738357.html



"Suomen etuna on pieni, homogeeninen väestö, joka puhuu samaa kieltä"





Tätä RKP yrittää jatkuvasti terrorisoida. RKP:n mielestä Suomessa ei saisi olla yhtä kansaa yhdistävää kieltä, vaikka se onkin kaikkien etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne siellä ulkomailla todellakaan ala ymmärtää, että Suomessa ei ole mitään muuta kuin pahaa? Suomi on kaikilla mittareilla mitaten köyhin, kurjin ja saastaisin loukko maan päällä. Ainakin, jos tietotoimistona käytetään Kaija ja Kauko Katkeraa, jotka hakevat edes pientä lohtua omaan surkeuteensa haukkumalla Suomea ja suomalaisia.

Vierailija
8/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne siellä ulkomailla todellakaan ala ymmärtää, että Suomessa ei ole mitään muuta kuin pahaa? Suomi on kaikilla mittareilla mitaten köyhin, kurjin ja saastaisin loukko maan päällä. Ainakin, jos tietotoimistona käytetään Kaija ja Kauko Katkeraa, jotka hakevat edes pientä lohtua omaan surkeuteensa haukkumalla Suomea ja suomalaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ali

Vierailija
10/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mammat taas pääsevät osoittamaan sivistyksensä tasoa. Jatkakaa kiitos, niin saamme lisää viihdettä tällekin päivälle!



Suomessa kun lähes kaikki on paskaa, niin suosittelen ulkomaille muuttoa. Älkää ainakaan hyvät ihmiset lapsianne laittako suomalaiseen kouluun! Muistakaa, että Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pärjääminen loppuu saman tien, kun jatko-opinnot alkavat.


Ei tietenkään lopu

Vierailija
12/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288529738357.html

"Suomen etuna on pieni, homogeeninen väestö, joka puhuu samaa kieltä"

Tätä RKP yrittää jatkuvasti terrorisoida. RKP:n mielestä Suomessa ei saisi olla yhtä kansaa yhdistävää kieltä, vaikka se onkin kaikkien etu.

Aivan, tulos olisi vielä parempi jos puhuttaisiin äidinkielenä vain yhtä kieltä.

Kielten vähyyshän sinänsä ei ole totta, sillä kaikki perukoulun käyneet osaa vähintään kolmea kieltä, monet neljää. Aiva harvassa taitaa olla usalaiset jotka osaa yhtä hyvin kolmea kieltä kuin keskiverto suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki silläkin on heikkoutensa.



Näin ulkomailla asuvana ja muutamiakin erilaisia koulujärjestelmiä nähneenää voin sanoa, että kyllä se suomalainen koulujärjestelmä on hyvä, vaikka vaikea sitä oli uskoa silloin kun itse olin koulussa ja ties mistä Aasiasta tuli aina vieraita pällistelemään sitä, kuinka meillä opitaan.

Vierailija
14/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pärjääminen loppuu saman tien, kun jatko-opinnot alkavat.


Ei tietenkään lopu


Loppuu se. Suomessa on huippuluokan peruskoulut, mutta yliopistovertailussa ei sitten pärjätä. Esimerkiksi tuossa listauksessa Helsingin yliopisto on vasta sijalla 73

http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html

Aika moni eurooppalainen yleisyliopisto on paljon korkeammalla sijoituksella, ja missäs ne kaikki muut suomalaiset yliopistot luuraavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pärjääminen loppuu saman tien, kun jatko-opinnot alkavat.


Ei tietenkään lopu


Loppuu se. Suomessa on huippuluokan peruskoulut, mutta yliopistovertailussa ei sitten pärjätä. Esimerkiksi tuossa listauksessa Helsingin yliopisto on vasta sijalla 73

<a href="http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html" alt="http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html">http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html</a&gt;

Aika moni eurooppalainen yleisyliopisto on paljon korkeammalla sijoituksella, ja missäs ne kaikki muut suomalaiset yliopistot luuraavat?

Vierailija
16/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Tasapäisyys. En tarkoita, että pitäisi ihan suoraan olla lahjakkaiden luokka ja luusereiden luokka, mutta olisi hyvä, jos voitaisiin esim. kahden luokan heikoimmat laittaa yhteen luokkaan ja sitten hyvin pärjäävät toiseen, vähän isompaan. Siis kahdella luokalla matikan tunnit yhtäaikaa, ja opettajat tekisivät tällaista jakoa ihan menestyksen mukaan.



2) Vanhempien ja koulun yhteinen linja puuttuu. On ok arvostella lasten kuullen koulua, opettajaa ja oppitunteja. Opettajia ei tarvitse totella eikä edes kunnioittaa ja vanhemmat kalastelevat lastensa suosiota haukkumalla yhdessä näiden kanssa opettajia pikkumaisiksi, kun ei edes tupakkaa saa polttaa silloin kun haluaa. Koulun ja opettajien arvostus lähtee vanhemmista. Jos on ristiriitoja, ne hoidetaan fiksusti aikuisten kesken, jotta lapset saavat kuvan yhteisestä linjasta ja säilyttävät itse uskonsa koulujärjestelmään. Tämä luo luottamusta ja sitä kautta onnellisuutta ja turvallisuuden tunnetta koulua kohtaan. Itse penään vanhempien vastuuta lapsensa tekemisistä. Jos lapsi saa häirintämerkintöjä, pitäisi vanhempien tulla itse tunneille varmistamaan työrauha. Lasten kasvatus on niin totaalisen ulkoistettu, että vanhemmat ihan aidosti kokevat, etteivät ole vastuussa lastensa käytöksestä koulutilanteissa tai edes ylipäätään muualla kuin kodin seinien sisäpuolella. Totuus kuitenkin on, että se oppilas edustaa koulussa kotiaan ja vanhempiaan sekä kotikasvatustaan. Harva vain tämän muistaa.



3) Oppilaiden vastuu kouluviihtyvyydestä on kokonaan unohdettu. Koulun siivous-, maalaus- ja korjaustalkoot pitäisi olla koko perheen tapahtumia. Ylimääräisiä viherkasveja, verhoja, maaleja yms. tuotaisiin vaikkapa lauantaityöpäivänä kouluun ja vanhemmat siellä yhdessä lastensa kanssa jynssäisivät niitä kirjoitettuja pulpetteja, hioisivat, maalaisivat ja korjaisivat. Vastuuttaisi lapset ihan toisin osallistumaan yhteiseen hyvään.

Vierailija
17/17 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset


3) Oppilaiden vastuu kouluviihtyvyydestä on kokonaan unohdettu. Koulun siivous-, maalaus- ja korjaustalkoot pitäisi olla koko perheen tapahtumia. Ylimääräisiä viherkasveja, verhoja, maaleja yms. tuotaisiin vaikkapa lauantaityöpäivänä kouluun ja vanhemmat siellä yhdessä lastensa kanssa jynssäisivät niitä kirjoitettuja pulpetteja, hioisivat, maalaisivat ja korjaisivat. Vastuuttaisi lapset ihan toisin osallistumaan yhteiseen hyvään.


kodin ja koulun yhteistyöpäivä. Sinne kutsuttiin kaikki vanhemmat. Meidän 500 oppilaan koulussamme sitä tuli viettämään kolme äitiä, jotka kuuluivat vanhempainyhdistykseen. Se siitä.

Suomalainen koululaitos on hyvä. Se, että teinit eivät viihdy siellä, johtuu siitä, että koulussa täytyy tehdä töitä. Teineillä ei enää nykypäivänä ole otetta työntekoon, koska vanhemmat eivät enää vaadi sitä. Kun kotona ei vaadita mutta koulussa vaaditaan, nuoret purnaavat ja kiukuttelevat. Sitten kun koulusta tulee huonoa palautetta kotiin, vanhemmat suuttuvat OPETTAJILLE, eivät lapsillensa. Tässä on tapahtunut todella suuri muutos. Mutta näin siinä käy, kun nuoret kasvatetaan "oleskeluyhteiskuntaan".

Opetusmenetelmät ovat monipuolisia ja nykytekniikaa käytetään hyväksi, mutta kun oppilaat ovat koko ikänsä passivoituneet telkkarin ääressä, he eivät enää osaa käyttää omia aivojaan. Sama tietokonepelien kanssa. Jos koulu ei maistu, se johtuu kotioloista.