Isällä ruskeat, äidillä siniset silmät. Kumman väriset
tulee vauvalle? (Isän isällä siniset, äidillä ruskeat, äidin äidillä vihreät/ruskeat, isällä siniset)
Kommentit (48)
Eli jos vanhemmilla ja lähisuvussa on vihreitä silmiä se on ruskea geeni.
Vauva voi olla ruskeasilmäinen vaikka molemmat vanhemmat on sinisilmäisiä kunhan isovanhemmalla on vähintään vihreät(ruskea).
lapset sinisilmäisiä vaikka minulla ruskeat, minun vanhemmillani taas kummallakaan ei ole ruskeita. Nää on aika monimutkaisia juttuja.
Eikö isäsi epäillyt mitään? Eihän kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäistä lasta.
Sini-ruskea-silmäinen pari sen sijaan voi saada kumpia tahansa, ja kaksi ruskeasilmäistäkin voi saada sinisilmäisen lapsen, mutta ei noin kuin vanhempasi sinut.
asiaa on tutkittu ja isäni on isäni (isällä vihreät silmät). isän suvussa muitakin yksittäisiä ruskeasilmiä, ei ole mahdotonta, joskin melko harvinaista.Oletteko tehneet geenitestin, jos on tutkittu? Vai tarkoititko yleisellä tasolla asiaa on tutkittu?
olen tietysti itse perehtynyt asiaan kun koulussa väitettiin ettei voi olla mahdollista mutta onhan se, ei ole niin yksinkertainen asia kuin koulussa opetetaan. ja tosiaan isällä vihreät, ei siniset, äidillä siniset.
lapset sinisilmäisiä vaikka minulla ruskeat, minun vanhemmillani taas kummallakaan ei ole ruskeita. Nää on aika monimutkaisia juttuja.
Eikö isäsi epäillyt mitään? Eihän kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäistä lasta.
Sini-ruskea-silmäinen pari sen sijaan voi saada kumpia tahansa, ja kaksi ruskeasilmäistäkin voi saada sinisilmäisen lapsen, mutta ei noin kuin vanhempasi sinut.
mikäli molempien vanhempien vanhemmilla on ruskeasilmäisyyttä. Korjatkaa jos olen väärässä. Näin olleen kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Minun siskollani on ruskeat silmät ja hänen miehellään ymös ruskeat, heidäm yhdellä lapsellaan on siniset silmät.
Kaksi ruskeasilmäistä voi sadsa sinisilmän, sillä ruskeasilmällä voi olla sininen peittyvänä perimässään. Sen sijaan sinisilmällä ei ole ruskeaa peittyvänä, sillä jos ruskea geeni olisi, se dominoisi silmän väriä. Siksi sinisilmät eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta.
Siis biologian tunnin oppien mukaan - luonnossa lienee vaihtelua kuitenkin.
mikäli molempien vanhempien vanhemmilla on ruskeasilmäisyyttä. Korjatkaa jos olen väärässä. Näin olleen kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Minun siskollani on ruskeat silmät ja hänen miehellään ymös ruskeat, heidäm yhdellä lapsellaan on siniset silmät.
Lukion biologian opeilla ruskeasilmäisyys periytyy dominoivasti ja kun silmien väri koostuu kahdesta geenistä, äidiltä tulevasta ja isältä tulevasta. Jos niistä jompikumpi on ruskea, tulee lapselle ruskeat silmät.
Koska ruskeasilmäisyys peittää sinisilmäisyyden, voi ruskeasilmäinen lapsi kuitenkin kantaa mukanaan sinisilmäisyyden geeniä ja jos kahdella ruskeasilmäisellä on tämä siniruskea yhdistelmä ja he saavat lapsen, voi lapselle tulla siniset silmät, jos perii molemmilta vanhemmiltaan sinisilmäisyyden. Koska ruskeasilmäisyys ei periydy peittyvästi, toisin päin tämä ei ole mahdollista.
Genetiikka ei kuitenkaan ole ihan noin yksioikoista ja silmien väriin voi vaikuttaa muutkin geenit, joten automaattisesti ei pidä mennä epäilemään sinisilmäistä vaimoa petturuudesta, vaikka lapselle ruskeat silmät isän silmien sinisyydestä huolimatta myöhemmin kehittyisi.
äidillä ruskeat (tai ruskea-vihreä-mitälie, koirankakanväriset, sanoo lapsi), isällä siniharmaat. Ja siniharmaat myös kahdella lapsella.
Ja äidin isällä ruskeat, äidillä siniset, lapsilla 3/4 siniset.
Oppien ja kaiken järjen mukaan kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Joskus vedotaan tähän, että muutkin geenit vaikuttavat, mutta mitä ne muut geenit ovat? Se on ainakin ihan varmaa, että jos toinen vanhemmista on ruskeasilmäinen pelkästään ruskeasilmäisyyden geenein, kaikki hänen lapsensa ovat ruskeasilmäisiä riippumatta toisen vanhemman silmien väristä.
hitto ku hävettää tällasten puolesta. Ootko käyny biologian tunneilla? Ei vee...
Se on ainakin ihan varmaa, että jos toinen vanhemmista on ruskeasilmäinen pelkästään ruskeasilmäisyyden geenein, kaikki hänen lapsensa ovat ruskeasilmäisiä riippumatta toisen vanhemman silmien väristä.
[/quote]
Minä vuonna te olette koulua käyneet?
te jotka kävitte ylä-asteen ja lukion 80-90-luvulla omaatte virheellistä tietoa.
Geenejä ei ole kahta vaan uusien tietojen mukaan jopa 2000 eri geeniä päättää sattuman varaisesti vauvan silmien värin.
Ja selittäisikö joku mikä se muu geeni on, joka vaikuttaa? Jos täysin mustaihoinen ihminen saa lapsen suomalaisen sinisilmäisen kanssa, niin kaikki lapset ovat sataprosenttisen varmasti ruskeasilmäisiä. Koska ruskea väri silmissä on dominoiva. Samasta syystä kaksi sinisilmäistä ei saa ruskeasilmäistä lasta.
Ja selittäisikö joku mikä se muu geeni on, joka vaikuttaa? Jos täysin mustaihoinen ihminen saa lapsen suomalaisen sinisilmäisen kanssa, niin kaikki lapset ovat sataprosenttisen varmasti ruskeasilmäisiä. Koska ruskea väri silmissä on dominoiva. Samasta syystä kaksi sinisilmäistä ei saa ruskeasilmäistä lasta.
Ei pidä paikkaansa. En minä osaa geenejä sinulle luetella mut varmaa on se et kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen kunhan VÄHINTÄÄN YHDELLÄ ISOVANHEMMISTA ON SINISET TAI VIHREÄT SILMÄT.
Tämä toimii myös toisinpäin.
Sit sellanen pointti vielä et kenestäkään silnisilmäisestä ei voi olla varma onko hän puhdas vai onko silmät sinivihreät. Vihreä vaatii ruskean geenin. Eli sinisilmäinen ja sinivihreäsilmainen voi saada tummanruskeasilmäisen lapsen.
sinisilmäisiä, mutta onkohan lapsista kaksi ruskeasilmäisiä... voi mummo!
Entäs sit nää:
http://www.google.fi/search?q=black+blue+eyes&hl=fi&tbo=u&tbm=isch&sour…
No joo, vaikka meillekin silloin 70- 80-luvuilla opetettiin tätä ruskean dominoivaa asemaa, ei sen koskaan sanottu olevan idioottivarma.
Jos kehtaisin kutsuisin sut mun naapuriin kylään.
Naapuritalon tädillä on afrikkalainen mies ja kolmesta lapsesta keskimmäisellä on sinivihreät silmät ja muilla ruskeat. Keskimmäinen poika on muutenkin enemmän äitinsä näköinen.
Yhdessä talossa asuu syyrialainen pariskunta. Molemmat siellä syntyneet ja ruskeasilmäisiä. Heidän pojallaan on taivaansiniset silmät. Kysyin kerran ja rouvan suvussa on eurooppalaista verta.
mutta kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Jos toisella vanhemmista on ruskeat silmät, mutta myös sinisilmäisyyden geeni, hän voi saada sinisilmäisen lapsen toisen samat ominaisuudet omaavan ruskeasilmäisen tai sinisilmäisen kanssa. Mutta, jos ruskeasilmäisellä on vain ruskeasilmäisyyden geenit, hän ei saa muuta kuin ruskeasilmäisiä lapisia, vaikka toinen vanhemmista olisi sinisilmäinen.
Äidillä siis siniset silmät, äidin äidillä siniset, äidin isällä ruskeat silmät.
Lasten isällä syvänruskeat silmät, siis hyvinkin tummat. Isän äidillä myös tumman ruskeat silmät, isän isällä taas vahvan siniset silmät.
LÄhipiirissä tuntuu usein tulevan siniset/vihreät. Mistä lie johtuu.
Omalla äidillänikin on ruskeat silmät, mutta me molemmat lapset olemme vihreäsilmäisiä.
Klipetiklip wikipediasta:
"Silmien väri on polygeeninen ominaisuus, joka määräytyy useiden geenien yhteisvaikutuksen tuloksena. Geenit määrittävät kuinka paljon ja minkä tyyppistä pigmenttiä silmän värikalvolle muodostuu. Ihmisillä esiintyy kolmea silmän värin määräävää geeniä (vihreää, ruskeaa ja sinistä) mutta fenotyyppiin eli silmän varsinaiseen väriin vaikuttavat myös ympäristötekijät. Silmien väriin vaikuttavat silmän värikalvon epiteelisolukon pigmentti, värikalvon stroman melaniinipitoisuus ja stroman solutiheys.
Silmien väriin vaikuttavat useat geenit. Ruskeaa silmien väriä on aiemmin pidetty aina dominoivana ominaisuutena ja sinistä väriä resessiivisenä ominaisuutena, mutta nykyään on havaittu että silmän väri ei määräydy näin yksinkertaisesti.[1] Tällä hetkellä tunnetaan kolme silmien väriin vaikuttavaa geeniä: EYCL1, EYCL2 ja EYCL3.
Suurimmalla osalla maapallon ihmisistä silmien väri on tumma- tai vaaleanruskea. Harvinaisempia maapallon mittakaavassa ovat vihreät ja siniset silmät, harmaat ovat niitäkin harvinaisemmat. Kaikkein harvinaisimmat silmien värit ovat vaaleanturkoosi ja violetti. Niitä esiintyy vain Pohjois-Euroopassa ja Itä-Euroopassa harvinaisina.
Ruskea silmien väri johtuu ensisijaisesti korkeasta melaniinin määrästä värikalvossa. Ruskea silmien väri on yleisin ihmisen silmien väreistä, ja on kytköksissä mustaan ja ruskeaan hiusten väriin. Kellertäviä silmiä esiintyy tyypillisimmin etelä-eurooppalaisilla ihmisillä. Kellertävät silmät ovat ruskean ja vihreän välimuoto, ja kytköksissä aina ruskeisiin hiuksiin, mutta vain harvoin mustiin ja vaaleisiin. Vihreä silmien väri johtuu keskitasoisista melaniinitasoista, ja on ilmeisesti kytköksissä ruskeaan, vaaleaan ja maantienharmaaseen hiusten väriin. Sinisissä silmissä värikalvon melaniinipitoisuus on matala ja ominaisuus on yleensä kytköksissä maantien harmaaseen, vaaleaan ja punaiseen hiustenväriin, mutta sinisilmäisyyttä esiintyy myös musta- ja ruskeahiuksisillakin harvinaisena. Harmaissa silmissä melaniinipitoisuus on kaikkein vähäisin, ja se on aina kytköksissä vaaleisiin hiuksiin."
Minulla siniset ja miehellä ruskeat.
Minun vanhemmilla siniset ja
Miehen vanhemmilla ruskeat ja sini-vihreät.
Lapsia 7, joista yhdellä siniset, kolmella ruskeat ja kolmella ruskea-vihreät. Ruskeasilmäisistä kahdella tumman ruskeat ja yhdellä vaaleamman ruskeat. :)
voi saada ruskeasilmäistä lasta. Se on kuulemme nykyisin toisin. Olisiko syynä joku muu kuin uusi keksintö genetiikan saralla.