Isällä ruskeat, äidillä siniset silmät. Kumman väriset
tulee vauvalle? (Isän isällä siniset, äidillä ruskeat, äidin äidillä vihreät/ruskeat, isällä siniset)
Kommentit (48)
1/3 ruskeasilmäisiä
2/3 sinisilmäisiä
Erikoisinta on se, että sinisilmäisillä on upean vaalenasiniset silmät. Vaikka meistä toisella tummanruskeat ja toisella tummansiniset.
lapset sinisilmäisiä vaikka minulla ruskeat, minun vanhemmillani taas kummallakaan ei ole ruskeita. Nää on aika monimutkaisia juttuja.
on fifty-fifty. 50% prosentin todennäköisyydellä ruskea ja samalla todennäköisyydellä sininen.
ruskeat silmät. Toisella ruskeasilmäisellä silmät muuttuivat ruskeiksi vasta yksivuotiaana.
Isällä ruskeat
Äidillä siniset
Isänäidillä vihreät
Isänisällä ruskeat
Äidinisällä siniset
Äidinäidillä vihreät
Lapsella harmaat, hieman vihertävät silmät.
1 lapsella ruskeat
2 lapsella siniset
Voi tulla ruskeat, siniset tai vihreät. Sen näet sitten aikanaan. :)
ja lapsista neljälle tuli siniset silmät ja yhdelle ruskeat.
Nyt isompina toisella on ruskeat ja toisella vihreät.
eli isällä siniset, äidillä ruskeat silmät. Meistä lapsista tuli sinisilmäisiä.
Ruskea on dominoiva siinä mielessä, että jos saa vanhemmiltaan sinisen geenin ja ruskean geenin, tulee silmien väriksi ruskea. Mutta ruskasilmäisen vanhemman lapsi voi periä tältä vanhemmaltaan myös sen peittyvän sinisen geenin ja jos toiselta vanhemmalta tulee myös sininen, lapsen silmien väri on sininen.
Mutta eihän asia näin yksioikoista ole. Koulubiologiassa opetetaan ylläolevalla tavalla yksinkertaistetusti, mutta silmien värin periytyminen on oikeasti mutkikkaampaa ja siihen vaikuttaa useampi geeni. Muutenhan ei olisi mm. vihreäsilmäisiä ollenkaan...
ole aina lapsella siniset silmät kun se syntyy. Mun eiskoisella ei ollut koskaan siniset silmät. Ne oli sellaset mustan harmaat aluksi ja sitten pian muuttui jo ruskeaksi. Mutta siniset eivät olleet missään vaiheessa.
lapset sinisilmäisiä vaikka minulla ruskeat, minun vanhemmillani taas kummallakaan ei ole ruskeita. Nää on aika monimutkaisia juttuja.
Eikö isäsi epäillyt mitään? Eihän kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäistä lasta.
Sini-ruskea-silmäinen pari sen sijaan voi saada kumpia tahansa, ja kaksi ruskeasilmäistäkin voi saada sinisilmäisen lapsen, mutta ei noin kuin vanhempasi sinut.
ja yksi vihreäruskeasilmäinen lapsi, isän silmät ruskeat ja äidin ruskeanvihreät.
Kahdella lapsella siniset ja yhdellä ruskeat silmät.
Eikö isäsi epäillyt mitään? Eihän kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäistä lasta.
Sini-ruskea-silmäinen pari sen sijaan voi saada kumpia tahansa, ja kaksi ruskeasilmäistäkin voi saada sinisilmäisen lapsen, mutta ei noin kuin vanhempasi sinut.
asiaa on tutkittu ja isäni on isäni (isällä vihreät silmät). isän suvussa muitakin yksittäisiä ruskeasilmiä, ei ole mahdotonta, joskin melko harvinaista.
mikäli molempien vanhempien vanhemmilla on ruskeasilmäisyyttä. Korjatkaa jos olen väärässä. Näin olleen kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Minun siskollani on ruskeat silmät ja hänen miehellään ymös ruskeat, heidäm yhdellä lapsellaan on siniset silmät.
lähtökohtaisesti poika saa silmät äidiltä ja tyttö isältä eli mä veikkaan et tyttövauvalle tulee ruskeat tai vihreäruskeat ja pojalle siniset tai sinivihreät tai sinivihreäruskeat.
asiaa on tutkittu ja isäni on isäni (isällä vihreät silmät). isän suvussa muitakin yksittäisiä ruskeasilmiä, ei ole mahdotonta, joskin melko harvinaista.
Oletteko tehneet geenitestin, jos on tutkittu? Vai tarkoititko yleisellä tasolla asiaa on tutkittu?
ja kaikista lapsista tuli ruskeasilmäisiä. Tosin syntyivät sinisilmäisinä, kuten usein käy.