Täälainen häämenu, ensimmäinen ajatuksesi?
Alkuun juustoja, suolakeksejä, viinirypäleitä, salaattia.
Pääruuaksi lohi- tai lihakeitto
Jälkiruuaksi hääkakku.
Mitä ajattelisit?
Kommentit (81)
olen kerran ollut, jossa oli itsetehtyä likaiettoa ja ruisleipää. Arvostin suuresti, koska tiesin, miten vaivalloiset ruuat laittaa (vieraita n. 50)
Meidän häihin (ensi kesänä) tarjoilu on seuraava:
Salaatti ja tuoretta hiivaleipää
Uunikala (kotimaista ja tuoretta)
Karjalanpaisti-tyyppinen ruoka, jossa hirveä (omasta metsästä) ja possua
Joku kasvispaistos (varmaan kukkakaali)
Perunaa
Hääkakku ja jotain muuta makeaa (sulhasen vastuulla päättää, minä en makeasta välitä :D )
Iltapalaksi anoppi lupasi tehtailla karjalanpiirakoita ja perunapiirakoita ja minä teen valmiiksi sadoittain lihapullia :D
Vieraita siis n. 100. Pitopalvelu hoitaa hääruuan valmistuksen (itse hankittiin hirvenlihat) ja itse hoidetaan iltapalat :)
Niin ja osan ruokajuomista valmistetaan itse, kun ollaan tykästytty omaan olueeseen.
Molemmat ollaan juuriltamme savolaisia, vaikka pk-seudulla asutaankin (minä syntynyt ja mies muuttanut), joten aika konstailematonta mutta maukasta perusruokaa halutaan.
olen kerran ollut, jossa oli itsetehtyä likaiettoa ja ruisleipää. Arvostin suuresti, koska tiesin, miten vaivalloiset ruuat laittaa (vieraita n. 50)
Meidän häihin (ensi kesänä) tarjoilu on seuraava:
Salaatti ja tuoretta hiivaleipää
Uunikala (kotimaista ja tuoretta)
Karjalanpaisti-tyyppinen ruoka, jossa hirveä (omasta metsästä) ja possua
Joku kasvispaistos (varmaan kukkakaali)
PerunaaHääkakku ja jotain muuta makeaa (sulhasen vastuulla päättää, minä en makeasta välitä :D )
Iltapalaksi anoppi lupasi tehtailla karjalanpiirakoita ja perunapiirakoita ja minä teen valmiiksi sadoittain lihapullia :D
Vieraita siis n. 100. Pitopalvelu hoitaa hääruuan valmistuksen (itse hankittiin hirvenlihat) ja itse hoidetaan iltapalat :)
Niin ja osan ruokajuomista valmistetaan itse, kun ollaan tykästytty omaan olueeseen.
Molemmat ollaan juuriltamme savolaisia, vaikka pk-seudulla asutaankin (minä syntynyt ja mies muuttanut), joten aika konstailematonta mutta maukasta perusruokaa halutaan.
Tämäkin vielä hyvin vaatimatonta.
Meillä oli mielestäni sellainen perus, hienostelematon ja kuitenkin täyttävä menu. Eli alkuun 4 erilaista salaattia (viher-,kana-caesar-, kinkku-pasta-, fetasalaatti) lämminsavu-, kylmäsavu- ja graavilohta, keitettyä perunaa, leipiä (ruis- ja vaaleaaleipää), voita/maustettua levitettä. Pääruuaksi naudan sisäfileetä, punaviinikastiketta, kerma-/juustoperunoita, kasvisgratiineita, ja ei-lihansyöjille (ihan täysin kasvissyöjiä ei ollut) sitä alkupalapöydän lämminsavulohta. Ja tietty ne leivät, salaatit yms oli edelleen tarjolla. Jälkkäriksi oli pullaa, keksejä, hääkakku, kahvit+ konjakki/baileys. Juomina oli punkkua, valkkaria, siideriä, bisseä, lonkeroa, boolia, limua, mehua, jne.
Kaikki tykkäs, kukaan ei jääny nälkäiseksi.
Iltapalaksi oli vielä mitä oli ruuista jäänyt jäljelle, yksi ylimääräinen salaatti, patonkeja, tuorejuustoja, cocktaillihapullia, -nakkeja, jne.
En todellakaan olisi kehdannut tarjota yhtään vähempää!! Jos ei ole varaa tarjota ihmisille tarjoiluja, niin sitten pitää ihan perhepiirissä tai odottaa parempia aikoja.
Kunnon ruoka on parempi kuin tuollainen limboilu.
pääruoka pitäis sitten olla myös osastoa "chic"
Ei ihme että suomalaiset taistelevat ylipainon kanssa, kun lohikeitosta "ei lähde nälkä". Ja hääruoassakin tuntuu olevan tärkeintä, että sillä "lähtee nälkä", laadusta viis.
Jonkun tuossa yllä luettelemat "punkut", "valkkarit", kuulostavat myös juuri siltä, ettei hajuakaan millaisia viinejä tarjotaan, väri sentään tunnistetaan. Ja lonkerot ja Baileysit kuulostavat kyllä tosi WT-tarjoilulta. Mikäs siinä, ellei ole mitään erityistä yritystä parempaan, mutta ko. vastaaja tuli tänne selvästi pätemään häämenyyllään. :D
Meillä on tarjolla
-possun ulkofilettä
-perunoita
-kermakastiketta
-kahta eri salaattia
-patonkia plus päälliset
-hääkakku
-keksiä
-pullaa
maitoa,vichyä,cokista,kaljaa,lonkeroa,siideriä,boolia
Jonkun tuossa yllä luettelemat "punkut", "valkkarit", kuulostavat myös juuri siltä, ettei hajuakaan millaisia viinejä tarjotaan, väri sentään tunnistetaan. Ja lonkerot ja Baileysit kuulostavat kyllä tosi WT-tarjoilulta. Mikäs siinä, ellei ole mitään erityistä yritystä parempaan, mutta ko. vastaaja tuli tänne selvästi pätemään häämenyyllään. :D
tarjoaa sit pelkät kahvit, joissa on pikkusuolainen noutopöytä ja pelkkä häähakku. ei mitään keittoja.
tai sitten laittaa keiton (+allergia-ruokarajoitevaihtoehdot..) runsaine lisäkkeineen. eli pitäis sitten olla erilaisia leipiä ja jotain tuhtia pitolisukettakin. sitten pelkät kakkukahvit.
kovin juhlavaahan noista nyt ei oo kumpikaan tuolla setillä, en kelpuuttaisi omiin häihini.
Tällaisissa häissä kuljinkin paljon 70-80 luvulla.
Mieluummin vaatimaton menu ja se, että pari satsaa avioliittoon.
Nykyään on liian paljon näitä televiosarjoista matkittuja häitä, missä avioliitto ei ole tärkeää, vaan se, että saa kerran, toisen kerran, kolmannen kerran pitää kavereille bileet porsaanfileineen ja kermakastikkeineen.
Palaisin ilomielin niihin 70-luvun vaatimattomiin häihin, joissa ei ollut typeriä leikkejä ja kulissit niin tärkeitä.
Nykyäänhän nuoret suunnitteleekin jo, että näihin ekoihin häihin haluan sellaisen puvun ja teeman ja sitten toiset vietän tällaisen teeman mukaan,
Ei ihme että suomalaiset taistelevat ylipainon kanssa, kun lohikeitosta "ei lähde nälkä". Ja hääruoassakin tuntuu olevan tärkeintä, että sillä "lähtee nälkä", laadusta viis.
Jos olisin tahtonut päteä, niin olisin kertonut mitä viinejä tarjottiin jne. nyt vaan kerroin mitä juomia oli tarjolla, kyllä taidat olla melko yksinkertainen idiootti jos et edes tuota tajunnut.. :D :D JA kumma kyllä, vaikkei häissämme ollut ainuttakaan wt-ihmistä, niin lonkerot ja baileysit teki paremmin kauppansa kuin laatu konjakit ja viinit.. Että elä sinä urpå vaan omassa erinomaisuuden luulossasi.. :D :D
Jos olisin tahtonut päteä, niin olisin kertonut mitä viinejä tarjottiin jne. nyt vaan kerroin mitä juomia oli tarjolla, kyllä taidat olla melko yksinkertainen idiootti jos et edes tuota tajunnut.. :D :D JA kumma kyllä, vaikkei häissämme ollut ainuttakaan wt-ihmistä, niin lonkerot ja baileysit teki paremmin kauppansa kuin laatu konjakit ja viinit.. Että elä sinä urpå vaan omassa erinomaisuuden luulossasi.. :D :D
Kyllä silloinkin iltahäissä (pitkä kaava, tanssia jne.) oli ihan ruuat, eikä silti kerjätty rahaa lahjaksi.
70-luvulla jotkut kävi vaan maistraatissa ja joi kahvit, mutta kyllä tuo keittoilu isommissa häissä on ihan uusi perinne. Mä en kehtaisi järjestää mitään kunnon häitä, jos ei ole kunnon ruokaa. Ruokahan on se juhlan kohokohta!
En ole mikään ruokasnobi, mutta minusta olisi kummallista että juustot ja suolakeksit ovat ensin. Ovat tyypillisesti jälkiruokaa.
Keitto pääruokana on minusta ihan sympaattista, sellaista pienemmän budjetin juhlaruokaa. Sopii mainiosti häihin jotka järjestetään jossain urheiluseuran majalla tms.
Seuraksi tietysti hyvää leipää, ehkä se juusto kannattaisi siihen säästää?
Tulee vähän hienosteleva (epäonnistuneesti) vaikutelma jos sanotaan että on "alkuruoka ja pääruoka" kun kyseessä ovat juustot/keksit ja keitto ;-)
Mutta itse tosiaan kävin 70-luvulla sellaisissa häissä, missä oli vuokrattu seurakuntasali tai muu tila. Oli lohikeitot ja leivät ja leikkeleet ja kahvit. istuttiin ja syötiin ja juteltiin sukulaiosten ja tuttujen kanssa. Nuoret saattoi illalla mennä ravintolaan.
Toinen vaihtoehto oli kotihäät. Kesällä kävin monissa häissä, mitkä pidettiin morsiamen kotona. Kummasti mahduttiin kerrostaloasuntoihinkin ja syötiin ja juteltiin ja hauskaa oli.
Nykyään on nämä hääohjelmat saaneet nuoret sekaisin ja juhlat ovat toisintoja ja suurrellisia poassunfileineen ja leikkineen yms. Tuntuu hassulta, ettei vieraat viihdy ja ole onnellisia hääparin puolesta, ellei oli monia ruokia ja erilaisia juomia ja ohjelmaa ja virikettä vieraille.
Kaipaan ihan oikeasti niitä vaatimattomampia vanhoja aikoja
i]Kyllä silloinkin iltahäissä (pitkä kaava, tanssia jne.) oli ihan ruuat, eikä silti kerjätty rahaa lahjaksi.
70-luvulla jotkut kävi vaan maistraatissa ja joi kahvit, mutta kyllä tuo keittoilu isommissa häissä on ihan uusi perinne. Mä en kehtaisi järjestää mitään kunnon häitä, jos ei ole kunnon ruokaa. Ruokahan on se juhlan kohokohta!
[/quote]
Mutta itse tosiaan kävin 70-luvulla sellaisissa häissä, missä oli vuokrattu seurakuntasali tai muu tila. Oli lohikeitot ja leivät ja leikkeleet ja kahvit. istuttiin ja syötiin ja juteltiin sukulaiosten ja tuttujen kanssa. Nuoret saattoi illalla mennä ravintolaan.
Toinen vaihtoehto oli kotihäät. Kesällä kävin monissa häissä, mitkä pidettiin morsiamen kotona. Kummasti mahduttiin kerrostaloasuntoihinkin ja syötiin ja juteltiin ja hauskaa oli.
Nykyään on nämä hääohjelmat saaneet nuoret sekaisin ja juhlat ovat toisintoja ja suurrellisia poassunfileineen ja leikkineen yms. Tuntuu hassulta, ettei vieraat viihdy ja ole onnellisia hääparin puolesta, ellei oli monia ruokia ja erilaisia juomia ja ohjelmaa ja virikettä vieraille.
Kaipaan ihan oikeasti niitä vaatimattomampia vanhoja aikoja
i]Kyllä silloinkin iltahäissä (pitkä kaava, tanssia jne.) oli ihan ruuat, eikä silti kerjätty rahaa lahjaksi.
[/quote]
Kukin tyylillään. ;)
arvokkaassa juhlassa keittoa... Ihmiset arvostaa häitä ja sen olisi syytä näkyä tarjoilussakin. Minä arvostan juhlaa pukeutumalla hyvin ja hommaamalla hyvän lahjan. Isäntäväki voisi sitten arvostaa takaisin tarjoamalla kunnon ruuat. Muuten tulee lähinnä olo, että lahjoja kelpaa tuomaan, mutta tarjoilussa säästetään.
Ihmiset arvostaa häitä
Yksi tärkeimmistä asioista jonka olen täältä palstalta oppinut on se, että av-mammat eivät arvosta häitä ja osallistuvat vain velvollisuudesta ja armosta huokaillen raskaasti. Silloinkin olisi tarjoilujen ja ohjelman parasta olla vimpan päälle mamman makuun suunniteltu.
Ennemmin aterian päätteeksi juustoja. Ehkä joku ruokaisa salaatti sopisi paremmin alkuun?
En tiedä, millaisia suursyömäreitä ja läskisikoja ovat ne , joilla ei menisi nälkä. Kyllä mulle riittää keittoruoka mainiosti nälän sammuttajaksi, varsinkin jos on alkuruokaa ja jälkkäriäkin.
Mielummin vaikka tällainen menuu, minulla ei vaan jostain keitosta oikeasti meinaa mennä nälkä, mielestäni se on sellaista "huonompaa" lounasruokaa. Joku kasvissosekeitto alkuruokana vielä ihan ok, mutta ei pelkkänä pääruokana!
Mielestäni, jos halvalla haluaa päästä, niin vaikka jotain tämän tapaista:
Alkuun kasvissosekeitto
Pääruoka kinkkukiusaus, vaihtoehtona kreikkalaistyylinen kasviskiusaus. Lisäksi vaalea patonki, tumma leipä + levite, salaattibuffet, josta voi sekoittaa haluamansa salaatin.
Jälkiruokana se kakku, lisänä laittaisin jonkum suklaisen kakun ja paria lajia itsetehtyjä keksejä (esim. kauralehdet tms. tulee todella halvaksi!)
Tuosta jo eri tyylisistä ruoista pitävät ja ruoka-ainerajoitteiset saisivat syödäkseen, eikä tuskin ainakaan kalliimmaksi tulisi ap:n menuuta!