VEROPROSENTEISTA tietäviä paikalla?!
Eli, vuosi sitten mulla ei ollut lainaa, palkka oli sama ja veroprosentti 16. Nyt kun mulla on asuntolaina ja korot siitä yli 1500e vuonna 2013, niin edelleen mun veroprosentti on 16, samalla palkalla! Miten voi olla mahdollista?! Eikö tosta lainankorosta pitäis saada veroprosenttia alemmaksi? Neuvokaa mua tässä. Puhelimessa verovirkailija ei osannut selittää mistä johtuu, sanoi vaan että näin tämä kone sen laski.
Kommentit (8)
360-384 euroa. Riippuen siitä onko kyseessä ensiasunto vai ei.
Kun vähennys on suoraan verosta niin eihän se tee kuin 30-32 euroa kuukaudessa.
360-384 euroa. Riippuen siitä onko kyseessä ensiasunto vai ei. Kun vähennys on suoraan verosta niin eihän se tee kuin 30-32 euroa kuukaudessa.
Tällä laskurilla voit tarkistaa, mikä on asuntolainen korkojen vaikutus veroprosenttiin:
http://prosentti.vero.fi/VPL2013/Sivut/Aloitus.aspx
laske siis sekä korkojen kanssa ja sitten ilman, niin näet eron.
kunnat nostivat kunnallisveroprosenttiaan, lisäksi kirkollisvero on saattanut nousta. Lisäksi tuli Yle-vero, joka nostaa myös veroprosenttia.
Jos maksat korkoja vain 125 euroa kuukaudessa niin ei sillä voi kovin suuria vähennyksiä odottaakaan. Joskus aikoinaan verotus on voinut laskea paljonkin, mutta silloin on maksettu 10-20% korkoja asuntolainoista.
ilman tuota lainaa sulla luultavasti olis veroprossa noussu
Muiden syiden lisäksi (korkotaso alhaalla ja sulla pieni laina, vähän korkoja, kiristynyt verotus jne) ei ne välttämättä ole verovirastosta tietoisia sun lainasta jos esimerkiksi ihan loppuvuodesta oot ottanu. Ja kuten täällä jo todettua, toi sun korkosumma on niin pieni et sen vaikutus on minimaalinen.
Suurin osa Suomen kunnista kiristi verotustaan, osa merkittävästikin. Voisiko siinä olla syy?