Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko syömisissäni jotain pahasti vialla?

Vierailija
04.01.2013 |

En tiedä syömisasioista juuri mitään, kaikkialta tulee niin erilaista informaatiota. Rakastan ruokaa, se on suuri nautinto, mutta en pidä siitä, ettei vanhat vaatteet mahdu päälle. Eli pitää vähän aikaa kieltäytyä tuosta nautinnosta, ainakin osittain. Minä kun olen vieläpä niitä, jotka kyllä pitävät salaatista, mutta hampurilaisista vielä enemmän.

Vedin ennen ihan älyttömästi limsoja ja energiajuomia. Päivittäin jompaa kumpaa tai kumpaakin. Nyt koitan olla ainakin tammikuun ilman, ja jos kyseiset litkut sen jälkeen liittyvät seuraan, niin ainakin entistä kohtuullisemmin.

No mutta, esimerkiksi tänään ostin kaupasta (vaikka teinkin pari ylimääräistä kierrosta siinä roskaruoka-osastolla...):

- ohuita, maustamattomia broilerin fileepihvejä

- paprikaa

- kurkkua

- jäävuorisalaattia

- tomaattia

- maustamatonta turkkilaista jukurttia

- pakastevadelmia

- kiivejä

- klementiinejä

Mihinkään ehdottomaan linjaan en pysty. En pysty vetämään pelkkää salaattia, koska silloin en jaksa tehdä muuta. Haluan laihtua, mutta koska pitää elää samalla, täytyy myös jaksaa. En kuitenkaan ole esimerkiksi tällä viikolla kertaakaan ollut kylläinen...

Toisaalta, luulisi jotain tulosta syntyvän jo silläkin, että söisin normaalisti, vähän vähemmäin vain. Koska limsaa ja herkkuja vedin tosiaan vielä muutama päivä sitten aika tarmokkaasti.

Nyt saa päteä, jos haluaa!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Vaihda limsat vaikka maustettuun vissyyn (katso, että ei sisällä sokeria)

*vähennä hiilareita (korvaa aterialla osa hiilareista esim. lämpimillä kasviksilla, vähennät leivän syöntiä...)

*Lisää kasviksia joka aterialle

*salli itsellesi viikossa yksi herkkupäivä, jolloin saat syödä jonkun mieliherkkusi. Ei kuitenkaan niin, että vedät silloin koko viikon edestä herkkuja.

*Opettele lukemaan tuoteselosteita ja välttelemään turhaa piilosokeria ja -rasvaa.

Vierailija
2/3 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Vaihda limsat vaikka maustettuun vissyyn (katso, että ei sisällä sokeria)

*vähennä hiilareita (korvaa aterialla osa hiilareista esim. lämpimillä kasviksilla, vähennät leivän syöntiä...)

*Lisää kasviksia joka aterialle

*salli itsellesi viikossa yksi herkkupäivä, jolloin saat syödä jonkun mieliherkkusi. Ei kuitenkaan niin, että vedät silloin koko viikon edestä herkkuja.

*Opettele lukemaan tuoteselosteita ja välttelemään turhaa piilosokeria ja -rasvaa.

lisäisin tähän vielä tarkennuksena että vaaleaa pullaleipää (niitä paahtoleipiä jne.) pitää välttää, eli jos syöt leipää, syö täysjyvää, vaikkapa realia.

Toinen on se, että laihduttaja tarvitsee proteiineja jokaisella aterialla. Aamulla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla. Ja kyllä, aterioita pitää olla viisi, mutta niiden kokojen tulee olla kurissa ja ateriarytmin 2-4h. Vettäkin tulisi juoda runsaasti, muistaakseni suositus oli 3litraa päivässä. Tuo ateriarytmi on yksi taistelun aihe täällä, moni on sitä mieltä että syömällä 5 kertaa päivässä lihoaa vain enemmän, mutta pointti tuossa onkin se, että kun rytmi ja annoskoot ovat kunnossa, jakautuu aterioiden energia tasaisesti pitkin päivää, eikä laihduttaja sorru naposteluun niin helposti kun verensokeri pysyy tasaisena.

Yksi mikä tuntuu olevan sinulla ap on se, että et vaikuta tarpeeksi motivoituneelta. Kun itse olin 30kg ylipainoinen, olin sitä mieltä että teen kaikkeni että laihdun takaisin normaaleihin mittoihin ja olin valmis ehdottomaankin linjaan. Ja niin teinkin. Jätin kaiken epäterveellisen pois niin pitkäksi aikaa kunnes olin normaalimitoissa. Sen jälkeen kun elämäntapani olivat hyvät ja terveelliset, olen sallinut kerran kuukaudessa jonkin herkuttelupäivän itselleni, mutten enempää.

Useimpien laihduttajien lupaus laihduttaa tökkää siihen että annettaan niitä herkuttelupäiviä liikaa, eikä osata pitää sitä päätöstä laihtumisesta.

Sinuna kysyisin itseltäni että kumpi on sinulle tärkeämpää, se että mahdut niihin vaatteisiisi, vai se ruoan kanssa mässäily?

Jos vastaus on se että mahdut vaatteisiisi, suosittelen pitämään ehdotonta linjaa ruokien suhteen kunnes olet tavoitteessasi ja parantanut elämäntapojasi pysyvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mikä tuntuu olevan sinulla ap on se, että et vaikuta tarpeeksi motivoituneelta. Kun itse olin 30kg ylipainoinen, olin sitä mieltä että teen kaikkeni että laihdun takaisin normaaleihin mittoihin ja olin valmis ehdottomaankin linjaan. Ja niin teinkin. Jätin kaiken epäterveellisen pois niin pitkäksi aikaa kunnes olin normaalimitoissa. Sen jälkeen kun elämäntapani olivat hyvät ja terveelliset, olen sallinut kerran kuukaudessa jonkin herkuttelupäivän itselleni, mutten enempää. Useimpien laihduttajien lupaus laihduttaa tökkää siihen että annettaan niitä herkuttelupäiviä liikaa, eikä osata pitää sitä päätöstä laihtumisesta. Sinuna kysyisin itseltäni että kumpi on sinulle tärkeämpää, se että mahdut niihin vaatteisiisi, vai se ruoan kanssa mässäily? Jos vastaus on se että mahdut vaatteisiisi, suosittelen pitämään ehdotonta linjaa ruokien suhteen kunnes olet tavoitteessasi ja parantanut elämäntapojasi pysyvästi.

Olen motivoitunut, sillä tosiaankin haluan laihtua ja näyttää paremmalta. Vaikka ylipainoa ei ole "kuin" muutama kilo, on viimeiset 15kg tulleet pienellä aikavälillä.

En vain ole kovinkaan päättäväinen ihminen muutenkaan, niin tottakai laihduttaminen on vaikeaa, varsinkin kun ruoka on yksi harvoista nautinnoistani ja tuo tietynlaista lohtua ja sisältöä. Tiedän kuitenkin, että saan iloa laihtumisesta ja siitä, että mahdun vanhoihin vaatteisiin, eikä naama pöhötä.

Ja juu, mitään leipiä, pastoja tai riisejä en ajatellut syödä. Pääruokavaliona olisi siis pääosin nuo mitkä mainitsin aloitusviestissä, lisäksi syön puuroa (pikakaurahiutaleista) mehukeitolla päivittäin lautasellisen.

Pelkään vain, että tajuamattani saan jostain "turhasta" jutusta hirveät määrät kaloreita. Vieläkin jaksaa yllättää, miten "kaikessa" on niin paljon niitä, paitsi ehkä kurkussa ja vedessä...

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän