Fyysinen väkivalta on pieni murhe
verrattuna henkiseen väkivaltaan.
Eläessäni väkivaltaisessa parisuhteessa olin huojentunut jos tuli turpaan, iskut kesti sitä henkistä rääkkiä paremmin.
Jälkeenpäin tuskin muistin, että mua on myös hakattu, niin vähäpätöiseltä se tuntui kaikkeen muuhun verrattuna.
Tänä päivänä en sietäisi enkä siedä minkään tason väkivaltaa.
Kommentit (22)
Henkistä väkivaltaa ei tarvitse sietää kun itse päättää olla sietämättä eikä välitä siitä (se on täysin mahdollista ja ihan omasta asenteesta kiinni), fyysistä väkivaltaa harvoin pystyy ehkäisemään. Minä olen kaikille miehille elämässäni sanonut heti alkuunsa että suhde loppuu ensimmäiseen lyöntiin ja se on pitänyt (eikä sitä ole tapahtunutkaan kuin yhden ainoan kerran). Henkistäkin väkivaltaa on joku ressu yrittänyt, mutta sekin loppui kyllä heti alkuunsa kun tyyppi huomasi ettei sillä ole minuun mitään tehoa, nauratti vaan. Mitä ihmeen ressukoita te naiset olette?
että henkinen väkivalta oli vanhempansa puolelta pahempaa kuin fyysinen. Tuntuu uskomattomalta.
Lapsena isäni harrasti ihan molempia ja ainakin itse lapsena koin fyysisen pahempana. Olisihan siinä voinut käydä jollekin meistä vaikka kuinka pahasti. Haukkumiseen ja vähättelyyn tottui, mutta syvät jäljet sekin jättää ja itsetuntomenee. Aika rinnakkain nämä kaksi asiaa monesti kulkevat.
Henkistä väkivaltaa ei tarvitse sietää kun itse päättää olla sietämättä eikä välitä siitä (se on täysin mahdollista ja ihan omasta asenteesta kiinni), fyysistä väkivaltaa harvoin pystyy ehkäisemään. Minä olen kaikille miehille elämässäni sanonut heti alkuunsa että suhde loppuu ensimmäiseen lyöntiin ja se on pitänyt (eikä sitä ole tapahtunutkaan kuin yhden ainoan kerran). Henkistäkin väkivaltaa on joku ressu yrittänyt, mutta sekin loppui kyllä heti alkuunsa kun tyyppi huomasi ettei sillä ole minuun mitään tehoa, nauratti vaan. Mitä ihmeen ressukoita te naiset olette?
Henkinen väkivalta tarvitsee ikäänkuin tarttumispinnan toimiakseen. Ehyt ihminen pystyy tällaisen käsittelemään, rikkonaisempi ei. Itselleni on ollut haasteellistaa fyysisellä väkivallalla uhkailu, jota en ole osannut sijoittaa oikein kumpaankaan lokeroon.
Olkaa kilttejä. Omaa äitiäni nujerrettiin henkisesti ja välillä heräsi puukotettuna sairaalasta isäni jäljiltä.
Väkivalta on väkivaltaa. Se on aina pahaa.
[/quote]
Henkinen väkivalta tarvitsee ikäänkuin tarttumispinnan toimiakseen. Ehyt ihminen pystyy tällaisen käsittelemään, rikkonaisempi ei. Itselleni on ollut haasteellistaa fyysisellä väkivallalla uhkailu, jota en ole osannut sijoittaa oikein kumpaankaan lokeroon.
[/quote]
Sekin loppuu kun uhkailijalle sanoo suorat sanat että anna olla viimeinen kerta kun väkivallalla uhkaat tai suhde loppuu siihen. Näin minä olen tehnyt ja on toiminut.
haukkumista ja vähättelyä.
tarkoitin esim sellaista, että pidetään väkisin vaveilla yli 30 tuntia, ei anneta poistua kotoa uhkaillen lähimmäistesi satuttamisella (koska tietää ettei omalla hengelläsi ole sinulle enää väliä) "aivopestään" ja manipuoidaan, toistetaan asiaa niin kauan, että toinen sanoo USKOTTAVASTI mitä käsketään (jotain vastoin kaikkea sitä mitä itse pitää tärkeänä ja arvokkaana). 30 tunnin piinan jälkeen jos toinen hermostuukin ja potkii sua lattialla, tiedät, että vihdoin pääset nukkumaan ja tulee rauha hetkeksi. ap
haukkumista ja vähättelyä.
tarkoitin esim sellaista, että pidetään väkisin vaveilla yli 30 tuntia, ei anneta poistua kotoa uhkaillen lähimmäistesi satuttamisella (koska tietää ettei omalla hengelläsi ole sinulle enää väliä) "aivopestään" ja manipuoidaan, toistetaan asiaa niin kauan, että toinen sanoo USKOTTAVASTI mitä käsketään (jotain vastoin kaikkea sitä mitä itse pitää tärkeänä ja arvokkaana). 30 tunnin piinan jälkeen jos toinen hermostuukin ja potkii sua lattialla, tiedät, että vihdoin pääset nukkumaan ja tulee rauha hetkeksi. ap
Ja fyysinen väkivalta sisältää mielestäni aina myös henkisen puolen, eli fyysinen väkivalta on sekä-että.
Olen pahoillani kokemuksistasi ap. Tavallaan ihan turhaa ulkopuolisen arvottaa tuollaisia kokemuksia. Toivottavasti saat hoita.
Ja fyysinen väkivalta sisältää mielestäni aina myös henkisen puolen, eli fyysinen väkivalta on sekä-että.
Harmi, ettet ymmärrä, ettei lapsi pahuuttaan valvota vanhempiaan.
Jaa. No sitten kaikki lapseni ovat pieninä vauvoina kiduttaneet äitiään fyysisesti melkoisesti.
Mun mielestä on vain käsittämättömän typerää valittaa aina siitä jatkuvasta parisuhdeväkivallasta. Lopettakaa se suhde, jos siinä esiintyy väkivaltaa. Ei todellakaan ole vaikeaa. Ennen ensimmäistä kertaa ei voi tietää väkivaltaisuudesta, sen ymmärrän, mutta ensimmäisen kerran jälkeen voi suhteen lopettaa. Jos tieten tahtoen jää väkivaltaiseen suhteeseen ei voi valittaa, jos saa turpaansa ja kärsiä henkisestä pahoinpitelystä.
Ps. Kuitenkin joku huutelee, että hyvähän se on sanoa, kun ei tiedä mistä puhuu. Kerran on tavaroita minua kohti heitelty ja siihen loppui se satu vaikka menikin pari vuotta yhdessä ilman merkkiäkään väkivallasta.
väkivallan kohteeksi, siksipä en ehkä osaa olla niin ymmärtäväinen ja empaattinen. Ihmisellä on aina vapaus valita, mihin suostuu ja mihin ei.
valittamista?
Syyllistän ihan riittävästi itseäni siitä mihin olen alistunut. Siitä on nyt aikaa yli 10 vuotta enkä vieläkään ymmärrä miksen lähtenyt heti, myöhemmin se oli jo hankalampaa.
Olen ihminen, josta ei ikinä tulisi mieleen mikään saamaton alistuja. Johonkin se ihminen osui ja pahasti.
valittamista?
Syyllistän ihan riittävästi itseäni siitä mihin olen alistunut. Siitä on nyt aikaa yli 10 vuotta enkä vieläkään ymmärrä miksen lähtenyt heti, myöhemmin se oli jo hankalampaa.
Olen ihminen, josta ei ikinä tulisi mieleen mikään saamaton alistuja. Johonkin se ihminen osui ja pahasti.
ehkäistä jonkun toisen kohdalla saman kohtalon.
eihän siihen voi kuin kuolla.