Juotko 2 litraa vettä päivässä?
Saako monikin oikeasti juotua suositellun määrän vettä päivässä?
Itse koitan latkia sitä jatkuvasti, koko ajan on vesilasi vieressä. Silti olen esimerkiksi tänään juonut ehkä "vain" 1,5 litraa, ja sekin on sellaista tietoista pinnistelyä.
Pöh.
Kommentit (23)
Olen terve, hyväkuntoinen, normaalipainoinen. Juon kun janottaa.
Ihminen saa aika paljon nesteitä ruoastakin. Juot sen verran kuin janottaa, muu vain kasvattaa pissamääriä.
Lähemmäs 4 litraa päivässä menee.
Äskenkin liikunnan ja saunan aikana meni 1.5 litraa..
Kesällä ja urheillessa varmaan enemmänkin. En tiedä onko tottumusta vai mitä, mutta janottaa kyllä sen verran, eikä tunnu mitenkään "pakolta".
Niin ja muuten olen hoikka ja terve 30-vuotias.
Terve ihminen juo silloin kun janottaa. Ihminen on niin hieno kone, että jos kehossa on pienikin vaje nesteen suhteen, niin jo tulee janon tunne.
Tuollaiset suositukset voi siis heittää roskakoriin. Turhaan vaan pissattaa, jos rupeaa juomalla juomaan.
niitä vesipokeriin kuolleita nuoria... Voi olla vaarallista ruveta litratolkulla väkisin juomaan vettä tai mitään muutakaan nestettä :(
Paljon treenaavat ja hikoilevat tarvii sitä nestettä että jaksaa ja kuona liikkuu.
Ei normaali ihminen juo vettä huvikseen litratolkulla, vesipokeri nyt oli aika hölmö vertaus. Tai en mä ainakaan jois, vaikka 3-4 litraa päivässä meneekin.
Keho kertoo milloin on veden tarve. ylimäärinen ei ole terveelistä
"suositeltua" kahta litraa. Täällä on kaikenlaista porukkaa, jotka vetäisee jostain ihme suosituksia ja sitten joku viaton poloinen uskoo, että on pakko hampaat irvessä juoda "määrätty" määrä...
Paljon treenaavat ja hikoilevat tarvii sitä nestettä että jaksaa ja kuona liikkuu.
Ei normaali ihminen juo vettä huvikseen litratolkulla, vesipokeri nyt oli aika hölmö vertaus. Tai en mä ainakaan jois, vaikka 3-4 litraa päivässä meneekin.
Juokoon jokainen ihan minkä määrän itse tykkää, mua ei se kiinnosta. Eikä suositukset.
Kerroin vain, että kyllä juon ja enemmänkin. Koska liikun paljon ja hikoilen. Ap voi juoda tai olla juomatta, don't give a flying f*ck.
siis mä ainakin olen poiminut joka puolelta niitä neuvoja, että sitä vettä pitäis litkiä paljon päivittäin. Sitähän toitotetaan joka puolella.
Ja oon tosiaan ihmetellyt, että juoko kaikki muut sen "suositellun" verran, itselle on vähän pakkopullaa.
-ap
Mutta se tulee ihan luonnostaan. Mä olen vetisestä suvusta.
Ja hyväksihän se on, mutta en lähtis väkisin juomaan.
mutta siitä saa litran verran jo ruoasta, esim. puurosta, jugurtista, keitoista, hedelmistä. Riittää kun juo janonsa mukaan nesteitä, ei sen tarvitse vettäkään olla. Toisaalta kun liikkuu, hikoilee tai on kuumeessa, vedentarve kasvaa huomattavasti. LIikkuvainen ihminen voi hyvin juoda vaikka 4 litraa. On vaikea juoda niin paljon että joutuisi hengenvaaraan, mutta se on kyllä mahdollista. Esim. malli Karita Tykkä joutui aikoinaan teholle treenattuaan kovaa ja juotuaan litrakaupalla. Veren natrium laski vaarallisen alas, ja tilan hoitaminenkin on vaarallista, natriumpitoisuuden nosto voi sekin aiheuttaa aivovaurion.
Ehkä 1L menee vettä ruokajuomana päivässä, kahvia 5dl lisäksi, mutta sitähän ei lasketa nesteeksi, kun on diureetti.
Ruuassa on paljon nestettä, esim. ruisleivässäkin kolmasosa. Älä hyvä ihminen juo liikaa, jos tuntuu pakkopullalta. Liika juominen nostaa verivolyymia ja sitä kautta verenpainetta.
Kannattaa juoda kun janottaa.
Sh
Tiedän että saan (sain) liian vähän nesteitä, kun podin usein päänsärkyä ja väsymystä. Mulle tolkutettiin että pitäisi juoda enemmän, "no tuleehan sitä nestettä pitkin päivää", vastasin - mutta aloin kuitenkin latkia vettä.
Nyt tyhjennän litran vesikannun työpäivän aikana, ja on muuten olo muuttunut huomattavasti! Olen myös tajunnut, etten mä muuten niele nesteitä juurikaan, en käytä ruokajuomiakaan.
Joten puhdasta vettä menee se litra päivässä ja mulle se on hyvä.
Juon paljon vettä. Pidän siitä, ja joskus nousen yölläkin juomaan jos en saa unta.
USA:ssa tehtiin kauan sitten suositus, että ihmisen pitäisi saada päivässä nestettä määrä, joka VASTAA 8:aa lasillista vettä. Tämä sitten jossain oikaistiin 8:ksi lasilliseksi vettä. Unohtui, että ihminen saa suuren osan nesteestään kiinteästä ruuasta.
Ihan älytöntä lipittää koko ajan vettä ellei siis urheile tai muuten hikoile erityisen paljon (esim kesällä). Jos syö kunnollisia aterioita ruokajuomineen, saa riittävästi nestettä eikä sen kaiken päälle tarvitse käydä koko ajan vesikannulla. Monille se veden lipittäminen on lähinnä pakkomielle kun koko ajan pitää mennä jotain kurkusta alas.
Missäköhän tautiluokituksessa? Onko nälkäkin sairaus, senkö takia niitä välipaloja ja snackseja pitää mussuttaa koko ajan?
Veden lipitys on ihan tottumiskysymys. Tietysti jos totutat suusi ja kurkkusi siihen, että sinne menee nestettä vartin välein, siitä tulee hiljalleen pakkomielle ja tuntuu pahalta jos ei vettä tule.
Ei ihmiset vielä 20 vuotta sitten kuljettaneet vesipulloja mukanaan kouluun ja työpöydälle ja elokuviin ja autoon ja ties mihin hautajaisiin. Nykyihminen normaalilla ruokarytmillä ja kulutuksella tulee aivan hyvin toimeen ilman ylimääräisiä veden tankkauksia.