Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on oire se, että kaupan kierrätys/roska-astiat lukitaan munalukolla?

Vierailija
03.01.2013 |

Jotta nälkäiset köyhät eivät pääsisi niihin käsiksi? Näkökulmia kaipaan...

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kate tule siitä, että ostan tuotteet täydellä hinnalla. Millä tavalla se lisää katetta, että tuotteet ovat roskiksessa, eivätkä köyhien suussa? En tajua.

että myy ne olemattomalla katteella tai - kuten ehdotit, miinuskatteella? Se alentaminen ja kassan kautta käyttäminen vie enemmän työtunteja kuin roskiin kippaaminen.

Vierailija
22/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupalle ok vaihtoehto on, että köyhät tonkivat kamat itse roskiksesta, se että liikeyritys toteuttaisi itse jonkun organisoidun keräämisen köyhille, olisi taas turhaa resurssien tuhlaamista. Itseasiassa sieltä suurista marketeista hyväntekeväisyysjärjestöt hakevat hävikkituotteet itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kate tule siitä, että ostan tuotteet täydellä hinnalla. Millä tavalla se lisää katetta, että tuotteet ovat roskiksessa, eivätkä köyhien suussa? En tajua.

että myy ne olemattomalla katteella tai - kuten ehdotit, miinuskatteella? Se alentaminen ja kassan kautta käyttäminen vie enemmän työtunteja kuin roskiin kippaaminen.

oikea ratkaisu olisi jonkinlainen "ilmaisjakelu" vaikka sitten roskiksesta tai lajitteluastiasta, ettei tarvitsisi myydä nolla- tai miinuskatteella.

Vierailija
24/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ne kuluttajat, joilla on varaa maksaa tuotteista, ei tonkisi hyllystä aina sitä tuoreinta pakettia -> ei tulisi hävikkiä. Kaikki hedelmien ylimääräinen penkominen ja tonkiminen aiheuttaa hävikkiä, samoin se, että aina ronkitaan aikista taaimmaisin ja alimmaisin tuote.

Ihmiset on vaan ihan vitun tyhmiä ja yli 10 vuotta olen tätä kaupanalalla katsellut. Ja niille, jotka nyt alkaa urputtaa "no mee muualle töihin ettei tarvi kattella!" niin ihan opiskelujen rahoittamiseksi olen töissä ollut 14-vuotiaasta lähtien, kohta on maisterin paperit taskussa ja sen jälkeen en päivääkään enää kaupassa ole töissä.

Jos sitä hävikkiä kuitenkin syystä tai toisesta tulee, niin en ole hyväntekeväisyyttä vastaan. Mutta kuten aiemminkin todettu, ei ole kaupan kannalta järkevää laputtaa tuotteita moneen kertaan ja siirrellä alekoreihin jne., koska tosiaan on kyse liiketoiminnasta.

Vierailija
25/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun halutaan, että ihmiset OSTAVAT sen ruokansa eikä käy dyykkaamassa niitä ilmaiseksi.

Esim. Suomenlinnan Siwan myymäläpäällikkö sai potkut työnantajaltaan, koska oli laittanut roskiin menevät ruuat (leivät, hedelmät, vihannekset, einekset, maitotuotteet jne) erikseen muovikassiin päivittäin roskikseen, jotta sitten dyykkaajien olisi helpompi poimia ne ruuat seiltä kaiken paskan seasta... Kun tämä tuli ilmi, sai myymälävastaava potkut!

Siksi boikotoin Siwaa. Tämä on törkeää. Ennemmin halutaan roskiin heittää, kuin antaa köyhille ne roskiin menevät ruuat. Ja vaikka olisikin juoppo tai mielisairaudesta kärsivä avopotilas, niin ihmisiä nekin on, ja nämä tällaiset usein dyykkaavat, koska ovat kaikkein heikoimmilla, kun elämänhallinta ei kunnossa, siksi syövät roskien seassa olevaa ruokaa.

Onneksi en ikinä käy Siwassa!

Kaupasta saa kun maksaa. Ei kaupat ole mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä.

Jos kauppaa antaa ilmaiseksi niin kukaan ei osta mitään. Se on nähty. Siksi - 50 % meni pois. Ihmiset ei ostanut niitä vaan odotti että ne meni alennukseen ja sitten osti kaupan tyhjäksi.

Vierailija
26/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaupassa töissä olleena voin kertoa, että dyykkaajat jättävät yleensä jälkeensä aivan käsittämättömän sotkun. Olin töissä kaupassa, jonka vieressä sijaitsee puisto. Dyykkaajat raahasivat vanhoja tuotteita roskiksesta tähän puistoon ja jakoivat siellä saalistaan + söivät ruokansa siellä. Roskat jätettiin tietenkin puistoon, josta ne leijailivat läheisten talojen pihoille, joskus kilometrinkin päähän itse tapahtumapaikasta. En ihmettele yhtään sitä, että roskikset ovat lukittuina, aivan älytön sotku saadaan aikaiseksi kaivelemalla.

Vierailija
27/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei olis varaa maksaa viimeistä hintaa ruokatuotteista. En myöskään uskalla ostaa jo valmiiksi huonon terveydentilani vuoksi miinuslapuilla varustettuja tuotteita. Siksi pyrin tonkimaan mahdollisimman tuoreen tapauksen hyllyiltä. Köyhä ei voi ostaa "huonointa", monestakaan syystä.

Vierailija
28/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ketjua se on kun siwat, ja siellä kerrottiin myös, että kameravalvonnalla seurataan, että vanhentuneet tuotteet menevät todellakin roskiin eikä niitä voi kenellekään antaa. Myydään kyllä 30 %:n alennuksella.

Näin vastattiin, kun eläintenruuaksi (koiranpennuille) kysyin poismeneviä, saman päivän tuotteita. Ne eivät siis olleet vielä varsinaisesti vanhoja vaan myyntiaikaa olisi ollut vielä melkein tunti ennen liikkeen sulkemisaikaa.

Sen jälkeen olen asioinut paikallisessa valintatalossa erittäin harvoin ja silloinkin jostakin hyvästä syystä.

Vierailija
29/32 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava on myymäläpäällikkönä hieman isommassa ketjussa ja on todennut, että nykyisellään dyykkaus on siinä määrin marginaalinen ilmiö ettei se aiheuta myyntiin mitenkään merkittävää tappiota. Osittain siksi ettei käyttökelpoista ruokaa vanhene enää niin paljon kun joskus 90-luvun puolella. Roskiksiin on pistetty lukot sen takia, että kun joku dyykkaa, tai sitten kyse on pelkästä ilkivallasta, niin roskisten sisältö viskotaan lähiympäristöön.

Vierailija
30/32 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrättäminen ja samalla luonnon säästäminen on on ollut suurena puheenaiheena viime vuosina. Nuorille on painotettu kouluissa miten tärkeää on kierrättää. Eräs Etelä-Suomalainen koulu teki tällaisen videon roskaamisesta ja kierrätyksen tärkeydestä. Osallistuin itse tekemiseen ja toteuttamiseen. Tämän videon tekeminen oli hauskaa ja opettavaa :) Katsokaa ihmeessä ja kertokaa ystävillennekin. Luonnon pelastaminen voi olla hauskaa ;) 

Vierailija
31/32 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaisin lisäyksenä keskusteluun sen, että eivät ainoastaan isot marketit lahjoita hävikkiruokaa hyväntekeväisyyteen. Esimerkiksi monien pienten K-markettien hävikkituotteet menevät suoraan esim. seurakuntien ruokajakelulle.

Vierailija
32/32 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin pengon kaupan laarista sen paketin, jossa on kaukaisin päivämäärä. Miksi ostaisin jonkun kinkkusiivupaketin, joka menee vanhaksi kahden päivän päästä mutta jota syön ainakin viikon?

Minusta on päivänselvää, että jos ruokaa ei ole ostettu viimeisen myyntipäivän mentyä, se heitetään kaupan roskikseen. Kauppa on lain mukaan vastuussa tuotteistaan siihen asti, kunnes piharoskis tyhjennetään. Tästä on ollut tapauksia, kun on dyykattu pilaantuneita tuotteita ja sitten sairastuttu ja kauppa on joutunut maksamaan.

Ihmiset saavat niin paljon yhteiskunnan tukia ja on näitä ruokakassien jakelupisteitä, että ei kyllä kenelläkään pitäisi olla mitään asiaa penkomaan kauppojen roskiksia. Jos on köyhä, ostakoon niitä alennustuotteita. Jos oma elämänhallinta niin päin persettä, että ei kykene elättämään itseään toimeentulotuella, asumislisällä, lapsilisällä, yh-korotuksilla, opintotuella sun muilla köyhäinavuilla, niin sitten on parasta vain järsiä kynsiään. Kyllä tässä on joutunut jokainen muukin köyhistä oloista lähtenyt itsensä kouluttamaan, vyötä kiristämään ja työn perässä muuttamaan, kun on halunnut leveämmän leivän syrjään kiinni.

Minusta on halveksittavaa olettaa, että liikeyritys pääsääntöisesti jakaisi tuotteitaan ilmaiseksi muille. Ihan sopii näiden dyykkaajien perustaa itse kauppa ja sitten antaa ruuat ilmaiseksi kavereilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi